Varför har många av er ett behov av att häva ur er, hur oekonomiskt det är med solceller/batterier?
Eller hur korkat det är för att kalkylen inte går ihop (utifrån hur ni tänker er lösningen eller vilka förutsättningar som finns).

Hur många av er kör en bil istället för åker kollektivt? Hur går den kalkylen ihop?
Hur många har ett husdjur, hur är lönsamheten i det?

Det finns andra aspekter än ekonomi, sen behöver man inte hålla med om dessa. Men ni uppfattas som mindre begåvade i ert raljerande.

• Gilla
djac
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Varför har många av er ett behov av att häva ur er, hur oekonomiskt det är med solceller/batterier?
Eller hur korkat det är för att kalkylen inte går ihop (utifrån hur ni tänker er lösningen eller vilka förutsättningar som finns).

Hur många av er kör en bil istället för åker kollektivt? Hur går den kalkylen ihop?
Hur många har ett husdjur, hur är lönsamheten i det?

Det finns andra aspekter än ekonomi, sen behöver man inte hålla med om dessa. Men ni uppfattas som mindre begåvade i ert raljerande.
Eftersom jag inte har kollektivtrafik så är valet av bil rätt enkelt...

Orsaken att jag diskuterar frågan är för att folk inte skall luras in i något de tror är lönsamt. De kalkyler jag fick från solpanels bolagen var rena glädjekalkyler...

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Eftersom jag inte har kollektivtrafik så är valet av bil rätt enkelt...

Orsaken att jag diskuterar frågan är för att folk inte skall luras in i något de tror är lönsamt. De kalkyler jag fick från solpanels bolagen var rena glädjekalkyler...
Det var retoriskt. Allt man lägger pengar på är inte för att vara lönsamt, eller ens vettigt.
Det är skillnad på att upplysa, det är ju positivt.
Många för sakliga diskussioner, de ska inte känna sig träffade.

X xLnT skrev:
Är det oekonomiskt med batterier @xLnT

F fribygg skrev:
Är det oekonomiskt med batterier @xLnT
Det är upp till var och en att avgöra baserat på dess förutsättningar.
För vissa kan det vara lönsamt, för många är det nog inte lönsamt.
Sen finns det som jag skrev flera parametrar än ekonomi till varför vissa köper batteri.

@fribygg vill du ha hjälp att räkna utifrån dina förutsättningar så skapa en tråd, så ser vi.

Attitudeswe
Om man inte gör det för att man tror det är ekonomiskt varför gör man det då?

Då kan man lika gärna döda CO2 rätter för 100 ton (100.000 mil med en bil) för samma pengar?

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Om man inte gör det för att man tror det är ekonomiskt varför gör man det då?

Då kan man lika gärna döda CO2 rätter för 100 ton (100.000 mil med en bil) för samma pengar?
För att inte drabbas av strömavbrott tex.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Attitudeswe
X xLnT skrev:
För att inte drabbas av strömavbrott tex.
Är det då inte enklare med ett 5.000 kr elverk (som funkar vintertid också) än ett hembatteri för 30.000+kr? Vilka modeller klarar ens reservkraft? (Och installeras med eget jordtag osv)

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Är det då inte enklare med ett 5.000 kr elverk (som funkar vintertid också) än ett hembatteri för 30.000+kr? Vilka modeller klarar ens reservkraft? (Och installeras med eget jordtag osv)
Vilken lösning hade du tänkt med elverket?
Man vill väl vara hemma då också?
Ska det ta bergvärmepump osv?

Förklara lösningen du tänkt dig så kan vi diskutera fördelar/nackdelar.

Attitudeswe
X xLnT skrev:
Vilken lösning hade du tänkt med elverket?
Man vill väl vara hemma då också?
Ska det ta bergvärmepump osv?

Förklara lösningen du tänkt dig så kan vi diskutera fördelar/nackdelar.
Ser jag till mitt eget behov så är längsta strömavbrottet jag upplevt 11 timmar. Jag har kamin och gasolkök och överlever utan varmvatten. 1kW och och 5kWh skulle duga för kyl frys och belysning. Skulle jag bo i skogen och behöva hålla varmt när jag är på jobbet så är det ju helt andra energimängder.

Tror inte ett elverk för 5.000 sek är byggd för särskild många driftstimmar.

Ser jag till mitt eget behov så är längsta strömavbrottet jag upplevt 11 timmar. Jag har kamin och gasolkök och överlever utan varmvatten. 1kW och och 5kWh skulle duga för kyl frys och belysning. Skulle jag bo i skogen och behöva hålla varmt när jag är på jobbet så är det ju helt andra energimängder.
Jag tycker personligen det är lite smådrygt att behöva starta elverk och ha stickanslutning på alla förbrukare som ska köras.
Speciellt om det är kallt ute.
Vilket elverk tänkte du köpa för 5k?

X xLnT skrev:
På vissa sträckor tex Arlanda-Luleå går väl kalkylen för kollektivtrafik inte ihop sej?
Själv saknar jag såväl buss, tåg och flyg på platsen där jag bor och väljer därför ofta bilen om jag ska längre än vad som är bekvämt med cykeln. Skaffar jag solceller gissar jag att det även kommer innebära inköp av batteribil och förmodligen ett ökat bilåkande under sommarhalvåret.

Nissens
F fribygg skrev:
Kontrollrummet visade minus priser förut, jag ser ingen anledning att privat investera i slumpkraft då jag i princip får elen gratis och bara behöver betala transport och skatt.
Svårt att förstå vad du menar, men solpaneler funkade väl ekonomiskt 2022, före och efter det året har det aldrig gått ihop. 😊

Köpe-el är så billig att det är meningslöst att konkurrera med hemmasnickrad elproduktion.

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Svårt att förstå vad du menar, men solpaneler funkade väl ekonomiskt 2022, före och efter det året har det aldrig gått ihop. 😊

Köpe-el är så billig att det är meningslöst att konkurrera med hemmasnickrad elproduktion.
Vad baserar du det på?
Du är väldigt vag i ditt raljerande.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.