119 412 läst ·
1 158 svar
119k läst
1,2k svar
Solceller ger bara ström vid låga elpriser
Menar du att KK kan ”broms/gasa på sekunder”?T Tallbo skrev:
Förbrukningen skiljer inte så mycket som man kanske tror mellan sommar och vinter, kan enkelt kontrolleras på SVKs hemsidor.B BSA In skrev:Ok. Hur många % är sommartid kanske går att få reda på. Det framgår med tydlighet hur stor del av vår elförbrukning som är beroende av utetemperaturen. Inte industrins behov eller andra normala behov.
All kraft borde läggas på att minska detta vinterbehov ( eluppvärmning mm)
Mer kärnkraft torde ge ett stort överskott under den varma årstiden.
Medlem
· Västra Götaland
· 6 inlägg
Installerade Solaredge 10k 2022 i appen finns denna där dras produktion ned vid negativa elpriserM merbanan skrev:Jag tror vi ska vara glada över att priset inte blir ordentligt negativt. Då skulle man behöva investera i logik som stänger av solcellerna när priset blir negativt, min växelriktare verkar inte ha något enkelt sätt att begränsa produktionen. Det verkar som att marknaden lyckas reglera det hela rätt så bra än så länge.
Och man kan ju nämna att det är samma för vindkraften, när det blåser på bra så går priset ner.
Abolut, om elström är syftet, men det var lite det jag menade. Elström är inte problemet som behöver lösas.P pmd skrev:
Jag tror det batterier försöker lösa är att hålla stora laster igång även under prispikarna. De stora lasterna i dag är oftast värme. Lampor är tex försumbara.
Att vi skulle använda batterier för att traida el blir alldeles för småskalig. Det kommer vara för mycket administration.
Tankar är gammal teknik som vi använt vid vedeldning men inte behövt för el då priset varit stabilt. Gammal teknik borde vara billig men det saknas en del automation för att det ska flyga.
Här kommer det praktiska in och jag har tex inte plats för några acktankar, dessutom tror jag att de flesta har för små VP för att bygga upp några större lager, batterier går i mitt fall att sätta i annan byggnad och de är inte så skrymmande.Mekstr skrev:
Abolut, om elström är syftet, men det var lite det jag menade. Elström är inte problemet som behöver lösas.
Jag tror det batterier försöker lösa är att hålla stora laster igång även under prispikarna. De stora lasterna i dag är oftast värme. Lampor är tex försumbara.
Att vi skulle använda batterier för att traida el blir alldeles för småskalig. Det kommer vara för mycket administration.
Tankar är gammal teknik som vi använt vid vedeldning men inte behövt för el då priset varit stabilt. Gammal teknik borde vara billig men det saknas en del automation för att det ska flyga.
El är en liten annorlunda vara. Det är inte som läsk där man enkelt kan se samband mellan tillgång och efterfrågan. El är mer att se som luft, något som alla desperat behöver om det skulle bli brist, men som ingen vill betala särskilt mycket för när det finns i överflöd.
Tänk dig att du befinner dig på havets botten. Ni är 10 pers. Det finns dock bara 9 dykartuber med luft. Ni kommer slåss om dem. Finns det 10 tuber så är alla nöjda och glada och betalar gärna en rimlig slant för den. Finns det 11 tuber finns det ingen som vill betala för den sista.
Elmarknaden fungerar vettigt om det produceras el som motsvarar förbrukningen. Det vi gör nu är att erbjuda 15 dykartuber på dagen men 10 på natten. Ibland 9 när det är kallt och mörkt.
Tänk dig att du befinner dig på havets botten. Ni är 10 pers. Det finns dock bara 9 dykartuber med luft. Ni kommer slåss om dem. Finns det 10 tuber så är alla nöjda och glada och betalar gärna en rimlig slant för den. Finns det 11 tuber finns det ingen som vill betala för den sista.
Elmarknaden fungerar vettigt om det produceras el som motsvarar förbrukningen. Det vi gör nu är att erbjuda 15 dykartuber på dagen men 10 på natten. Ibland 9 när det är kallt och mörkt.
Annorlunda skulle jag inte påstå att det är.Tomtom79 skrev:
El är en liten annorlunda vara. Det är inte som läsk där man enkelt kan se samband mellan tillgång och efterfrågan. El är mer att se som luft, något som alla desperat behöver om det skulle bli brist, men som ingen vill betala särskilt mycket för när det finns i överflöd.
Sunt förnuft är ett annat ord som saknas i debatten.
Planerbar energi är ju just det du beskriver...
Men det kan inte räknas in med ditt tänk beträffande sol eller vind... (om du vill andas alla dygnet timmar)
För vem ska då kunna andas under ytan när solen inte lyser eller vinden inte blåser?!
Det är just det som är kruxet med sol/vind. Någon annan måste producera så att det alltid finns tillräckligt, sen producerar några "få" el med sol eller vind som drivkraft och säljer billigt vilket direkt kraschar priserna till nära noll. Om inte de som kan planera sin produktion håller igen lite och låter dem sälja sin el. Eller det rent av råkar bli lite högre förbrukning än väntat.Krilleman skrev:
Annorlunda skulle jag inte påstå att det är.
Sunt förnuft är ett annat ord som saknas i debatten.
Planerbar energi är ju just det du beskriver...
Men det kan inte räknas in med ditt tänk beträffande sol eller vind... (om du vill andas alla dygnet timmar)
För vem ska då kunna andas under ytan när solen inte lyser eller vinden inte blåser?!
Funkar fint så länge båda varianterna har samma ägare eller ägarna av det planerbara kan tänka sig tjäna mer på att spara vattnet till nattens dyr-timmar. Men förr eller senare tröttnar de på att inte kunna sälja sin el halva dygnet (eller har så svårt att rampa ner) så att de låter turbinerna snurra och på så vis gör sol/vind meningslöst.
Detta lär fortsätta tills man kan lagra energin på ett prisvärt sätt och på så vis kan allt som produceras nyttjas.