returen returen skrev:
är 700ykr oavsett om de går eller inte?
det är ju bara 11% verkningsgrad på årsbasis
Ersättning baserad på marken i anspråk. Inget med hur anläggningen presterar.

• Gilla
returen
  • Laddar…
P
B BSA In skrev:
Annars är det ju en bekvämlighetsfråga som kostar lite (eller mycket hur man nu ser på det)
När elnätet blir sönderbombat i närheten så är det kanske lite mer än en bekvämlighetsfråga.

P
Z Zodde skrev:
Faktiskt är det kommunala Självstyret i realiteten grundlagsskyddat
Eftersom det komminala självstyret kan sättas ur spel genom vanlig lag så är det i realiteten inte grundlahsskyddat.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej det tror inte jag heller (men dock totalt utan att veta).

Men nyss fick jag/vi lära oss att det verkar finnas en samarbete om vattenvolymerna, så vilken mängd de ska producera verkar de inte bestämma helt själva (dock kan det ju finnas vissa friheter, de flesta har ju ett vattenmagasin, som kanske gör att de kan välja att släppa mer vatten på natten, eller tvärtom, typ).

Men jag tror att priset på säljbudet är de nog helt fria att sätta själv, men kanske lite styrda över volymen.

Ja fast då kommer det ju till detta med att de gör detta i samarbete, typ som ett bolag.
Då gäller det ju att allas intressen tas tillvara på bästa sätt.

Zodde, du verkar ju vara insyltad i finansbranschen såpass, att du kanske kan ta reda på hur detta fungerar, vill du göra ett försök?
Nu är ju inte dessa de enda kraftverk som bolagen i fråga har. Det gör att det de sålt till fast pris i praktiken inte påverkas av detta enda kraftverk, de har flera andra att kompensera med.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja ... ?

Var det inte just det som silhej skrev ...?
Jag gav bara ett väldigt tydligt exempel på hur det går till

I
När det gäller solceller så ser jag bara en vettig lösning, och det är att bygga sig en off-grid-lösning så man kan komma ifrån nätägarnas monopol, bara det är egentligen värt hur mycket som helst.😉

• Haha
solhej
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Jag gav bara ett väldigt tydligt exempel på hur det går till
OK ..

Jag kanske hängde upp mig för mycket på ordet "dock" i din mening ...

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
F fribygg skrev:
I den här värmen?
De dagar varma årstiden då det är ruggigt ute, så är det gudars gott att tända i ugnen, som har kapacitet att värma hela bodelen kalla årstiden, helt oberoende av el.

- Just nu jagar jag en elektriker för att koppla in en Pleid kopplad till en kontaktor som styr varmvattenberedaren till att värma sen natt.
Undviker då de höga extra dyra effekttopparna.

- Förstår nyttan med solceller och batteri.

Men när på ett ungefär är kostnaden intjänad om jag täcker halva hustaket med paneler?
Jag använder ju bara hushållsel. Helt oberoende av el för uppvärmning.
I vart fall kommer det inte att ske under min kvarvarande
livstid.

Klart det skulle ge intryck av teknikhus, vid försäljning. Men tror inte jag får ut för investeringen.

Jag tror att mycket av allt detta är en hajp.

Redigerat:
Z Zodde skrev:
Varje delägare i älven har sannolikt klara begränsningar då det gäller mini å maxiflöden.

Dock tror jag inte på nåt prissamarbete. Inte heller verkar bolaget i fråga vara medlem av Nordpool..,

Så om VF markant minskar produktionen de timmar vi har minuspriser (vilket jag ifrågasatte) så lär det ivartfall inte vara i älvar där andra bolag också är verksamma.

Skulle va märkligt om bolaget X nedströms som comittat sig å sälja en viss mängd el inte levererar för att VF strypt flödet uppströms…?
Det är ju som jag skrev tidigare, man lägger bud på vad man kan leverera och till vilket pris man kan tänka sig. Visar det sig att det inte finns behov för vattenkraft till 1kr/kwh på sommaren så levererar man inte någon vattenkraft..... (produktionen minskas), annars måste man ju betala för att bli av med den.

I realiteten misstänker jag att man lägger vääääldigt många bud.
exempelvis:
1 MWh 1 öre
1 MWh 2 öre
1 MWh 3 öre
1 MWh 4 öre
...
...
1MWh 20 öre
1 MHh 21 öre
osv..
nu visade det sig att vi behöver 10 MW under en specifik tidpunkt och de får sälja 10MWh för 10 öre stycket. De levererar ju inte 11 då... Däremot kan de erbjuda sig att göra det för en mycket högre summa. vattenkraften är ju bra på det, rampa upp eller ner..

Just vattenkraften lär ju lägga bud på väldigt många parametrar. Är magasinen överfulla och snösmältningen pågår för fullt i fjällen samtidigt som solen lyser för fullt i Europa och blåser som tusan så är inte vattnet värt ett piss, då får man lägga bud på 0 öre och hoppas att man får sälja nästa dag och få några ören för produktionen istället för att bara släppa förbi vattnet.
Det kanske är så illa att det inte räcker till att släppa vatten, man måste få ner vattenbeståndet pga av vattendomar, man kanske ger minusbud isåfall -- då det är billigare än eventuella risker som att spara vattnet kan innebära.

ponera att det istället är smällkalla februari, magasinen är halvfulla. det har mojnat i Europa och solen lyser med sin frånvaro. Ringhals har dessutom stopp för de har hittat ett trasigt buntband på en kabel inne i kärnkraftsreaktorn som de måste utreda i 2 månader.
De sätter nu väldigt höga bud men kan inte köra för fulla muggar utan kan bara leverera en del av total kapacitet, men de får sålt allt till ett högt pris.. men det hjäper inte, så då måste vi importera från Finland också..

Vattenkraften "tillverkar" inte mer el än de får sålt, priset på vattnet variarar beroende på yttre omständigheter.

S solhej skrev:
Visar det sig att det inte finns behov för vattenkraft till 1kr/kwh på sommaren så levererar man inte någon vattenkraft..... (produktionen minskas), annars måste man ju betala för att bli av med den.
Det var 2 ytterligheter. ..

”Så levererar man ingen vattenkraft”? Stämmer ivartfall inte.
Vattenkraften levererar även vid Nordpools minuspriser då huvuddelen är såld på långa kontrakt.
Ditt resonemang bygger på det felaktiga antagandet att all producerad el säljes till spotpris.
Även om nästan all el passerar Nordpool så är en stor del redan prissatt på längre kontrakt.
För att kunna uppfylla åtagandena på dessa längre kontrakt lägger alla vattenkraftsproducenter in minuspriser för den el som redan är prissatt. På samma sätt lägger köparna in maxpriser för den volym de redan köpt.

Sen är det då elen på marginalen, (marginalprissättning) som ger spotpriset å de med långa kontrakt kompenserar varandra med cash för skillnaden på priset spot vs långa kontraktet.

Att det skulle vara utrymme för tex Vattenfall att BETYDLIGT minska sin produktion timmar med minuspriser stämmer alltså inte. HADE de kunnat göra det hade vi sannolikt aldrig sett minuspriser öht.

Sista frågeställningen rörde hur man går tillväga när det är olika ägare i samma vattendrag…
Jag antar (utan att veta) att man har ganska snäva ramar att röra sig inom och att denna produktion säljs på längre kontrakt och öht inte påverkas av Nordpools spotpris.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja fast då kommer det ju till detta med att de gör detta i samarbete, typ som ett bolag.
Då gäller det ju att allas intressen tas tillvara på bästa sätt.
Det lär ju bero på hur ägarfördelningen är i bolaget. Äger kraftbolagen 1/3 var eller äger de i relation till hur mycket kraft de kan producera i älven. Så ifall ett av kraftbolagen har majoritet i bolaget så lär ju de i princip bestämma. Eller har övriga kraftbolag någon typ av vetorätt. Antagligen inte helt enkelt att lösa så alla är nöjda. Någon som äger kanske 80% av kraftverken kan ju med viss rätta tycka att deras behov ska prioriteras mot de andras.

R Rem skrev:
Börjar känna mig lite irriterad över elpriset och hur kurvan över dagen ser ut.

Jag har solceller med ca 15 kW kapacitet i bra söderläge. En bra dag producerar jag ca 85 kWh. Produktionen börjar vid kl. 07.00 ungefär och håller på till 18.00 ca.

Detta känns ju ok så långt om det inte hade varit för att solproduktionen ser ut som en bergstopp och elpriset under sammam tid som ett dike. I princip så är elpriset en inverterad version av min produktion. Ofta är priset 0 eller minus mitt på dagen då jag producerar som mest.

Vad är då poängen med solel om man inte kan få betalt för produktionen. Nätägaren är Ellevio och vi är i område 3. Skall det vara så här? Systemet känns riggat för att man inte skall få betalt ...

Det är klart att man kan skaffa ett batteri och ladda under dagen och sen sälja under natten, men det kanske vi kan ta i en annan tråd om nån har tanker om det.
[bild]
[bild]
Exakt därför jag skaffade batteri...

• Gilla
djac
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Jag använder ju bara hushållsel. Helt oberoende av el för uppvärmning.
I vart fall kommer det inte att ske under min kvarvarande
livstid.
Om Du bara använder hushållsel, har Du väldigt bra förutsättningar för att solcellsinstallation blir ekonomisk bra.

Läste Din berättelse om hur Du installerararde Din fina eldstad. Om du är lika insatt i ett solcellsproject, sköter inköp av komponenter och material, och även en del av installation själv, så kan det blir lyckat.

Jag minns, att du hade två större projekt med eldstäder, den förste var bra, men det är den andre som blir perfekt. Lite så är det med solceller, man lär sig.

Glad midsommar!

Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P
I Ironside skrev:
När det gäller solceller så ser jag bara en vettig lösning, och det är att bygga sig en off-grid-lösning så man kan komma ifrån nätägarnas monopol, bara det är egentligen värt hur mycket som helst.😉
För det behövs nog något mer än solceller.

M MickeOj skrev:
Batteri, batteri och åter batteri. Solcellerna ska ladda batterier som används när elen är dyr.

Batteri är också lösningen när effekttariff
M MickeOj skrev:
Batteri, batteri och åter batteri. Solcellerna ska ladda batterier som används när elen är dyr.

Batteri är också lösningen när effekttariffen kommer.
En tanke skulle vara att skippa solpaneler, satsa på batterier och ladda dem när det är billigt för att sedan använda när elen är dyr 🤔

R Rem skrev:
Börjar känna mig lite irriterad över elpriset och hur kurvan över dagen ser ut.

Jag har solceller med ca 15 kW kapacitet i bra söderläge. En bra dag producerar jag ca 85 kWh. Produktionen börjar vid kl. 07.00 ungefär och håller på till 18.00 ca.

Detta känns ju ok så långt om det inte hade varit för att solproduktionen ser ut som en bergstopp och elpriset under sammam tid som ett dike. I princip så är elpriset en inverterad version av min produktion. Ofta är priset 0 eller minus mitt på dagen då jag producerar som mest.

Vad är då poängen med solel om man inte kan få betalt för produktionen. Nätägaren är Ellevio o
Vad tillför batterier som inte skulle lösas av ackumulatortank? Känns som att det handlar mer om politik än om att faktiskt lösa något problem

• Haha
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.