119 412 läst ·
1 158 svar
119k läst
1,2k svar
Solceller ger bara ström vid låga elpriser
https://laholmstidning.se/samhalle/stanger-av-solpanelerna-vagrar-betala-for-elproduktion/5177
Denna snubben har investerat för att driva en liten by (nåja) och gnäller en aning nu. Ville han tjäna massa pengar? Eller varför denna ”enorma” anläggning?
Denna snubben har investerat för att driva en liten by (nåja) och gnäller en aning nu. Ville han tjäna massa pengar? Eller varför denna ”enorma” anläggning?
Jag har väldigt svårt för sånt där "gnäll".G Ganescha skrev:
Det är väl inte det minsta svårt att förstå hur allt hänger ihop.
Visst inser jag att de som satte upp solpaneler för 10 år sedan, ja kanske fortfarande för 5 år sedan också inte riktigt kunde inse hur det skulle bli i framtiden, annat än att fatta att lönsamheten åtminstone stadigt kommer minska allt eftersom att fler börjar producera solel.
Man får nog lov att inse att för egen solcellsproduktion är det att producera för eget behov som gäller, och sen försöka hitta på trix för att göra detta så effektivt som möjligt.
För varje egentillverkad kWh så slipper man ju att betala elskatt, elöverföringsavgift och moms, så man "tjänar" ju fortfarande an knapp krona per kWh ändå (och beroende på elleverantör, så kan man även tjäna betydligt mer än 1 kr/kWh).
Ja men så är det, vinnarna anpassar sig och förstår att det är nytt läge, att gnälla på förändringar försenar en bara!Mikael_L skrev:
Jag har väldigt svårt för sånt där "gnäll".
Visst inser jag att de som satte upp solpaneler för 10 år sedan, ja kanske fortfarande för 5 år sedan också inte riktigt kunde inse hur det skulle bli i framtiden, annat än att fatta att lönsamheten åtminstone stadigt kommer minska allt eftersom att fler börjar producera solel.
Man får nog lov att inse att för egen solcellsproduktion är det att producera för eget behov som gäller, och sen försöka hitta på trix för att göra detta så effektivt som möjligt.
För varje egentillverkad kWh så slipper man ju att betala elskatt, elöverföringsavgift och moms, så man "tjänar" ju fortfarande an knapp krona per kWh ändå (och beroende på elleverantör, så kan man även tjäna betydligt mer än 1 kr/kWh).
Nog är det svårt att förstå att elpriset är så lågt dagtid pga av solkraft. Mitt AI svar blir att solkraften endast producerar 2,4 % av totala behovet. Att 2,4 % dagtid när elen används som mest har så stor påverkan på priset är för mig fortfarande en gåta. Jag befarar en liten tyst överenskommelse mellan producenterna. Håll nere priset till varje pris.Mikael_L skrev:
Jag har väldigt svårt för sånt där "gnäll".
2,4% av årsbehovet, inte av behovet på sommaren. Import av subventionerad tysk och holländsk solel osv osv.B BSA In skrev:Nog är det svårt att förstå att elpriset är så lågt dagtid pga av solkraft. Mitt AI svar blir att solkraften endast producerar 2,4 % av totala behovet. Att 2,4 % dagtid när elen används som mest har så stor påverkan på priset är för mig fortfarande en gåta. Jag befarar en liten tyst överenskommelse mellan producenterna. Håll nere priset till varje pris.
Hej,
Kallas marknadsekonomi.
Tillgång/efterfrågan styr priset.
Tyvärr har #politiker, #proffstyckare och många andra struntat i att berätta om detta, om de ens förstår konsekvenserna av bland annat det och inte minst, att man borsett från en del av fysikens lagar.
För enkelhetens skull?
Och man struntat i helheten!
För att det är för jobbigt eller för att man inte förstår, hur kontexten påverkar hur något faktiskt blir. Ett elsystemet är ett otroligt kompext system av system. Förenklade modeller är förenade med stora risker, inte minst när så otoligt komplexa system förenklas¹.
Något tex @Riksrevisionsverket rapport om förd energipolitik tom - 22 är tydlig med. Speciellt sågas förd politik 14 - 22. Den är dock en västanfläkt, av den 🇩🇪 Riksrevisionebs sågning av deras #Energiwende. I rapport nr 3, sågas den jämsmed fotknölarna.²
Sedan har ett antal leverantörer av bl.a. sollcellsanläggningar haft noll intresse att redovisa olika scenario hur tex hur elpriset kqn utvecklas. Haft dialog med några om deras lösningar och påståenden om framtiden. Alltid slutat med, att deras antaganden och kalkyler är mer fria fantasier, än byggda på evidensbaserad fakta.
Detta är ett exempel på vad som händer när verkligheten hinner ikapp.....
https://laholmstidning.se/samhalle/stanger-av-solpanelerna-vagrar-betala-for-elproduktion/5177
Senaste åren har 🇸🇪 exporterar energi på årsbasis, som motsvarar i princip vad #vindkraften producerar.
Så det har inte varit alls okänt vad som skulle ske, för den som ville veta, när även vind och solkraft ska bla. betala för de #systemtjänster de oundgänligen kräver och inte kan producera själva. Detta till skillnad från vattenkraft/kärnkraft/fossilkraft.
som dessutom producerar det åt sol/vind/vågkraften.
Det har du tidigare betalt via del av skatten du betalar och via de kraftigt höjd nätverksavgiftern de senaste åren.
¹ https://www.epochtimes.se/nar-verkligheten-inte-stammer-med-kartan-
Kallas marknadsekonomi.
Tillgång/efterfrågan styr priset.
Tyvärr har #politiker, #proffstyckare och många andra struntat i att berätta om detta, om de ens förstår konsekvenserna av bland annat det och inte minst, att man borsett från en del av fysikens lagar.
För enkelhetens skull?
Och man struntat i helheten!
För att det är för jobbigt eller för att man inte förstår, hur kontexten påverkar hur något faktiskt blir. Ett elsystemet är ett otroligt kompext system av system. Förenklade modeller är förenade med stora risker, inte minst när så otoligt komplexa system förenklas¹.
Något tex @Riksrevisionsverket rapport om förd energipolitik tom - 22 är tydlig med. Speciellt sågas förd politik 14 - 22. Den är dock en västanfläkt, av den 🇩🇪 Riksrevisionebs sågning av deras #Energiwende. I rapport nr 3, sågas den jämsmed fotknölarna.²
Sedan har ett antal leverantörer av bl.a. sollcellsanläggningar haft noll intresse att redovisa olika scenario hur tex hur elpriset kqn utvecklas. Haft dialog med några om deras lösningar och påståenden om framtiden. Alltid slutat med, att deras antaganden och kalkyler är mer fria fantasier, än byggda på evidensbaserad fakta.
Detta är ett exempel på vad som händer när verkligheten hinner ikapp.....
Senaste åren har 🇸🇪 exporterar energi på årsbasis, som motsvarar i princip vad #vindkraften producerar.
Så det har inte varit alls okänt vad som skulle ske, för den som ville veta, när även vind och solkraft ska bla. betala för de #systemtjänster de oundgänligen kräver och inte kan producera själva. Detta till skillnad från vattenkraft/kärnkraft/fossilkraft.
som dessutom producerar det åt sol/vind/vågkraften.
Det har du tidigare betalt via del av skatten du betalar och via de kraftigt höjd nätverksavgiftern de senaste åren.
¹ https://www.epochtimes.se/nar-verkligheten-inte-stammer-med-kartan-
Redigerat:
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 069 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 069 inlägg
B BSA In skrev:Nog är det svårt att förstå att elpriset är så lågt dagtid pga av solkraft. Mitt AI svar blir att solkraften endast producerar 2,4 % av totala behovet. Att 2,4 % dagtid när elen används som mest har så stor påverkan på priset är för mig fortfarande en gåta. Jag befarar en liten tyst överenskommelse mellan producenterna. Håll nere priset till varje pris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok. Hur många % är sommartid kanske går att få reda på. Det framgår med tydlighet hur stor del av vår elförbrukning som är beroende av utetemperaturen. Inte industrins behov eller andra normala behov.pacman42 skrev:
All kraft borde läggas på att minska detta vinterbehov ( eluppvärmning mm)
Mer kärnkraft torde ge ett stort överskott under den varma årstiden.
Du kan inte avgränsa bort alla se andra energislag. Priset är en av konsekvenserna av helheten.B BSA In skrev:Nog är det svårt att förstå att elpriset är så lågt dagtid pga av solkraft. Mitt AI svar blir att solkraften endast producerar 2,4 % av totala behovet. Att 2,4 % dagtid när elen används som mest har så stor påverkan på priset är för mig fortfarande en gåta. Jag befarar en liten tyst överenskommelse mellan producenterna. Håll nere priset till varje pris.
Dvs bl.a. den total produktionen av energi.
Dessutom är Vi påverkade av hur mycket energi det produceras i vår omvärld. Blåser det "rätt" produceras det en stor mängd el I vårt närområde, som ger ett överskott visavi behoven.
Därför har tex vattenfall uppdraget att dra ner på produktionen av energi från vattenkraften när det blåser "rätt".
Hade den styrningen inte funnits, hade vi haft väldigt låga till minuspriser på el betydligt oftare.
Kärnkraften behövs för att leverera den baskraft som måste finnas. Alternativet är att som tex 🇩🇪 köra med kolkraft och gaskraft.B BSA In skrev:Ok. Hur många % är sommartid kanske går att få reda på. Det framgår med tydlighet hur stor del av vår elförbrukning som är beroende av utetemperaturen. Inte industrins behov eller andra normala behov.
All kraft borde läggas på att minska detta vinterbehov ( eluppvärmning mm)
Mer kärnkraft torde ge ett stort överskott under den varma årstiden.
Skulle vi köra med vattenkraften som baskraft, så hade inte vind och solkraft i princip kunnat exister som fungerande energiproduktion. Det hade nämligen då inte funnits någonting som kunde broms/gasa på sekunder, vilket krävs för att hantera vind/sol stora voliditet.
Energisystemet är ett otroligt komplext system av system.
Att bara titta på hur mycket energi som produceras på tex en bestämd tidsrymd, vilket är vanligt att många gör, det visar bara att man behöver sätta sig in i helh3ten och hur kompext elsystemet defakto är.
Om du bygger det, för att klara eget behov, och ha det som en lösning för att kunna vid kris, gå off grad, då är det ok .D Daniel 109 skrev:
Därmot är många lurade av #politiker, #priffstyckare, energibolaget och leverantörer av anläggningar, som på olika sätt sagt att man kan tjäna in investeringen, gå med vinst genom sälja el ut på nätet.
Lite okonventionellt sätt kanske, men jag förstår precis.K Kane skrev:
ju fler som producerar något, ju lägre pris blir det normalt. Kallas tillgång - efterfrågan.
Därför blir det väldigt låga priser, tom minusgrader på energi, när det blåser "rätt".
Den som följt 🇩🇪 under längre tid, den vet att det sedan ~15 år drabbats av minuspriser, och det har ökat efter hand ju mer vindkraft/solkraft de fått.
Här måste man inse att elpriset sätts utav de samlade produktionsresurserna och med påverkan av överföringsmöjligheter.B BSA In skrev:Nog är det svårt att förstå att elpriset är så lågt dagtid pga av solkraft. Mitt AI svar blir att solkraften endast producerar 2,4 % av totala behovet. Att 2,4 % dagtid när elen används som mest har så stor påverkan på priset är för mig fortfarande en gåta. Jag befarar en liten tyst överenskommelse mellan producenterna. Håll nere priset till varje pris.
Och detta påverkar alltså priset i framförallt SE4 och SE3 genom att hur elen produceras på kontinenten så bestämmer det priset här.
T.ex. får vi plötsligt Danska och Tyska kolkraftspriser på 4 kr/kWh ibland, trots att Sverige inte eldar fossilt själva, och ibland får vi Danska, Nederländska och Tyska solkraftspriser, trots att vi själva har väldigt liten andel sådan produktion.
Du har säkert märkt att den Svenska produktion av olja och kaffe inte alls påverkar det svenska priset på bensin och kaffe.
Lika lite ser vi att Scanialastbilar blir extremt billiga i Sverige för att vi producerar fler än vi behöver själva.