P Pligg85 skrev:
borra sönder tak när man kan

Mikael_L Mikael_L skrev:
Fast om det till sist blir totalt utjämnat med ett ständigt pris på säg 50 öre/kWh.
Då kan man ju tänka sig att det landar i att den med solceller tjänar i snitt 25 öre och den som står för batterilagret tjänar i snitt 25 öre.

Marknadsmekanismerna kommer åtminstone sköta om att ingen av parterna tjänar noll.
Helt utjämnat blir det inte. Det lär skilja 40-50 öre. En gissning baserat på hur det ser ut och vad batterierna kostar på sikt.

D djac skrev:
Det kommer inte hända, europas bilar är redan på tok för dyra att tillverka, produktionskostnaden behöver halveras för att de ska vara konkurrenskraftiga.

Om inte elen blir åtminstone periodvis per dygn nästan gratis så kommer inga industrisatsningar bli av, det är min gissning. Jag gissar att vårt elbehov kommer fortsätta minska ganska stadigt.
Flera av de stålverk som LKAB levererar till har redan projekten igång...

P Pligg85 skrev:
Skrivit kontrakt nu på markanläggning och batteripark åt tredje part. Jag har inget med anläggningen att göra utan det är helt och hållet ett arrende på marken.

Tycker inte om solceller men batteripark är ju intressant i större skala. Dock kunde solcellerna ge över 700.000kr per år i arrende så det kan ju få en att släppa på vissa principer.
Hej Pligg85

Blir intressant att följa ekonomin i detta.

Det är ju rimligen inte du som tar den stora ekonomiska risken utan den ”tredje part” som bygger ”markanläggning och batteripark”.

Hur stor är solcellsinstallationen och hur stor är batteriparken?

Ligger den i elprisområde 4?

Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är väl ingen tokig killgissning?
Vattenkraften är väl rätt lämplig att dra ner till minimum så fort elpriset dyker, för att sedan dra på max när elpriset är högre.

Men visst är det begränsat hur mycket de kan reglera och ändra här.
Och alla Vattenfalls kärnkraftverk går som vanligt alltid på full fart.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja de långa kontrakten stämmer ju, dvs att den produktionen går precis lika, helt oberoende av spotpriset, och förtjänsten blir här också helt oberoende av spotpriset.

Men den del som säljs på spot, är just den del som dels bidrar till vad priset blir på spotmarknaden, dels den del av produktion som de kan "laborera med" för att tjäna maximalt på prisvariationerna, och då vattenkraft ofta går att minska och öka, så antar jag att VF och andra ägare av vattenkraft drar ner en del på sin produktion när priset närmar sig noll (eller i praktiken lägger säljbud i en trappa, så det blir detta resultat) och gör tvärtom när spotpriset blir högt.
Jag antar att de inte är helt dumma i huvudet.

Men de långa kontrakten är som du skriver en helt annan marknad, som har en fast produktion/konsumtion och ett fast pris, så den marknaden påverkas ju självklart inte, och har inget med spotpriset att göra, så det är kanske enklast att tänka på denna som en helt separat marknad som sköts vid sidan om spotmarknaden.

Om vattenfall levererar "betydligt mindre", eller inte, blir väl mest semantik, eller att hänga upp sig på ord, att de agerar i spotmarknaden är väl sant, och där ändrar de nog den produktion de kan för att maximera vinst.
Tydligen kan inte vattenkraften dra ner tillräckligt för att undvika negativa priser, och här är det nog vattendomar och magasinfyllnadsgrader som främst spelar in.
pacman42 pacman42 skrev:
Främst vattendomar. Men däman kan släppa utan att generera el i dammar, men problemet är också att många kraftverk inte har några dammar utan regleras via dammar högre upp. Dessutom så är det inte så lämpligt att bara öppna dammar "lite". Sidoskeppen är inte gjorda för reglering.
Ni får inte glömma att i flera älvar så ägs vattenkraften av olika bolag. Släpper verket ovan ut så påverkar det verket nedan osv, detsamma om de inte släpper ut så har ju verket under ingenting.
Man har löst det så att hela älven är ett "bolag" som "äger" alla kraftverk och det verkar för det bolagets bästa, inte vad respektive vattenkraftverk tycker.
luleälven ägs väl dock endast av VF, så där kan de göra som de vill

S solhej skrev:
Ni får inte glömma att i flera älvar så ägs vattenkraften av olika bolag. Släpper verket ovan ut så påverkar det verket nedan osv, detsamma om de inte släpper ut så har ju verket under ingenting.
Man har löst det så att hela älven är ett "bolag" som "äger" alla kraftverk och det verkar för det bolagets bästa, inte vad respektive vattenkraftverk tycker.
luleälven ägs väl dock endast av VF, så där kan de göra som de vill
Nu har man dock löst det så här..

Ägarna av de olika kraftverken längs älven – Skellefteå Kraft, Uniper och Vattenfall – har bildat Skellefteälvens regleringsföretag, som sköter vattenregleringen.

[\quote]

pacman42 pacman42 skrev:
Samarbetar man på Nordpool också då? Tror jag iofs inte på…
Initiala påståendet var ju att Vattenfall markant minskade produktion timmar med minuspriser. Själv hävdade jag att det öht inte var så enkelt…

Z Zodde skrev:
Samarbetar man på Nordpool också då? Tror jag iofs inte på…
Initiala påståendet var ju att Vattenfall markant minskade produktion timmar med minuspriser. Själv hävdade jag att det öht inte var så enkelt…
de lägger ju bud dagen innan vad de kan kan tänka sig att leverera och till vilket pris.
Kanske de kan erbjuda sig att leverera X kwh till 100öre/kwh.
men sen råkar det sig så att vind och sol lämnade pris på 0 öre per kwh samt kärnkraft lämnade bud 40kwh
Nu räckte tydligen det med el från sol, vind och kärnkraft behovet för nästkommande dag, så nu får alla 40 öre/kwh, trots att de erbjöd sig att leverera den för 0 öre.

Men vattenkraften lade även ett bud på att reglera eller vara balans för 10 kr/kwh.

nästa dag sitter Kerstin på svenska kraftnät och märker i deras system att vinden som meterologen spådde inte verkar vara så kraftig och den vände, så nu gick även solen i vind.
Kerstin kontaktar vattenkraften och ber dem släppa på vatten, nu tickar taxametern... dyrt.

S solhej skrev:
de lägger ju bud dagen innan vad de kan kan tänka sig att leverera och till vilket pris.
Kanske de kan erbjuda sig att leverera X kwh till 100öre/kwh.
men sen råkar det sig så att vind och sol lämnade pris på 0 öre per kwh samt kärnkraft lämnade bud 40kwh
Nu räckte tydligen det med el från sol, vind och kärnkraft behovet för nästkommande dag, så nu får alla 40 öre/kwh, trots att de erbjöd sig att leverera den för 0 öre.

Men vattenkraften lade även ett bud på att reglera eller vara balans för 10 kr/kwh.

nästa dag sitter Kerstin på svenska kraftnät och märker i deras system att vinden som meterologen spådde inte verkar vara så kraftig och den vände, så nu gick även solen i vind.
Kerstin kontaktar vattenkraften och ber dem släppa på vatten, nu tickar taxametern... dyrt.
Jag är insatt i teknikaliteterna men frågan rörde nåt annat… Lägger ”regleringsföretaget” egna bud på Nordpool? Som är skilda från respektive delägares bud..?

D
pacman42 pacman42 skrev:
Flera av de stålverk som LKAB levererar till har redan projekten igång...
Vi får se, om inte priserna blir väldigt låga så kommer efterfrågan nog fortsätta minska, det är min absoluta förväntan.

Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Ja ... ?

Var det inte just det som silhej skrev ...?

• Älska
solhej
  • Laddar…
Mikael_L
Z Zodde skrev:
Jag är insatt i teknikaliteterna men frågan rörde nåt annat… Lägger ”regleringsföretaget” egna bud på Nordpool? Som är skilda från respektive delägares bud..?
Tja, det är ju inte helt lätt att veta.
Men om de olika ägarna längs samma älv kommer överens om vilka flöden de tänker ha, så blir ju frihetsgraderna i vilken produktionsvolym de säljer ganska små, dock kan de ju leka fritt med priset på sitt bud (dock med risken att lägga sig för högt och bli tvungen att betala dyrt för att de måste dumpa ut överskottet, så därför lägger de troligen sina säljbud rätt lågt, och hoppas på ett högre pris i slutändan.

Men jag har ju ingen aning, jag visste för några timmar sedan inte ens att detta samarbete mellan olika vattenkraftsägare i samma älv fanns.
Men du kanske kan luska lite över hur allt detta går till?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja, det är ju inte helt lätt att veta.
Men om de olika ägarna längs samma älv kommer överens om vilka flöden de tänker ha, så blir ju frihetsgraderna i vilken produktionsvolym de säljer ganska små, dock kan de ju leka fritt med priset på sitt bud (dock med risken att lägga sig för högt och bli tvungen att betala dyrt för att de måste dumpa ut överskottet, så därför lägger de troligen sina säljbud rätt lågt, och hoppas på ett högre pris i slutändan.

Men jag har ju ingen aning, jag visste för några timmar sedan inte ens att detta samarbete mellan olika vattenkraftsägare i samma älv fanns.
Men du kanske kan luska lite över hur allt detta går till?
Varje delägare i älven har sannolikt klara begränsningar då det gäller mini å maxiflöden.

Dock tror jag inte på nåt prissamarbete. Inte heller verkar bolaget i fråga vara medlem av Nordpool..,

Så om VF markant minskar produktionen de timmar vi har minuspriser (vilket jag ifrågasatte) så lär det ivartfall inte vara i älvar där andra bolag också är verksamma.

Skulle va märkligt om bolaget X nedströms som comittat sig å sälja en viss mängd el inte levererar för att VF strypt flödet uppströms…?

Mikael_L
Z Zodde skrev:
Dock tror jag inte på nåt prissamarbete. Inte heller verkar bolaget i fråga vara medlem av Nordpool..,
Nej det tror inte jag heller (men dock totalt utan att veta).

Men nyss fick jag/vi lära oss att det verkar finnas en samarbete om vattenvolymerna, så vilken mängd de ska producera verkar de inte bestämma helt själva (dock kan det ju finnas vissa friheter, de flesta har ju ett vattenmagasin, som kanske gör att de kan välja att släppa mer vatten på natten, eller tvärtom, typ).

Men jag tror att priset på säljbudet är de nog helt fria att sätta själv, men kanske lite styrda över volymen.

Z Zodde skrev:
Skulle va märkligt om bolaget X nedströms som comittat sig å sälja en viss mängd el inte levererar för att VF strypt flödet uppströms…?
Ja fast då kommer det ju till detta med att de gör detta i samarbete, typ som ett bolag.
Då gäller det ju att allas intressen tas tillvara på bästa sätt.

Zodde, du verkar ju vara insyltad i finansbranschen såpass, att du kanske kan ta reda på hur detta fungerar, vill du göra ett försök?

M Martin Lundmark skrev:
Hej Pligg85

Blir intressant att följa ekonomin i detta.

Det är ju rimligen inte du som tar den stora ekonomiska risken utan den ”tredje part” som bygger ”markanläggning och batteripark”.

Hur stor är solcellsinstallationen och hur stor är batteriparken?

Ligger den i elprisområde 4?
SE2 intill Svenska Kraftnäts kommande jätteledning. 28MW respektive 8MW.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.