119 394 läst ·
1 158 svar
119k läst
1,2k svar
Solceller ger bara ström vid låga elpriser
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 069 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 069 inlägg
Om vi kan exportera 4-7GW 90% av tiden så kan vi väl importera 100timmar/år. Mäste vi vara självförsörjande?pacman42 skrev:
Ett gigantiskt arbitrage lager borde öka lönsamheten för kärnkraft om det kapar perioderna med negativt pris.
Det är bara producenten som får koppla in batterier utan att behöva betala skatt på inköpt el. Så kanske att O3 skulle vara en av få platser där man skulle kunna göra detta. Annars är ju ofta problemet att elnätet inte kan ta emot mer ström än kärnkraftverket själv kan producera ändå (så jag antar det finns kvar överkapacitet där O1/O2 fanns).H HenrikHuslöse skrev:Nja, det tycker jag låter högt. Säg att man skulle sätta ett batteri i Oskarshamn och koppla in sig där O1 och O2 tidigare var inkopplade. En GWh batteri, kanske uteffekt på 500 MW, d.v.s. en kortaste urladdningstid på 2 timmar.
Batterierna skulle kosta 500 miljoner kr, kringutrustning och montage säkert dubbelt så mycket. Inalles 1,5 miljarder. På 20 år så kan man genom daglig i och urladdning tidsförskjuta upp till 5 TWh el. Om man får 30 öre per kWh i differens per dygn mellan lågt pris (ladda) och högt pris (sälj) plus lite för kalkylräntan skulle det gå jämnt upp.
Så för de allra flesta lär det vara svårt att tjäna pengar på batterier.
Men dina exempel e rätt långt ifrån det vi diskuterar. Dvs ett statligt veto rörande en kommun som vill sälja sitt elbolag.L lbgu skrev:Du är ute och cyklar. Givetvis kan staten rekvirera din egendom (mot en ersättning bestämd av staten) om staten anser att de behöver din egendom. Finns hur många exempel på det som helst. Så ifall staten anser sig ha ett skäl så kan de göra det.
Observera att jag menar att staten verkligen anser sig ha ett gott skäl att stoppa försäljningen, jag tror inte de gör det bara för att jävlas med kommunen (eller ifall det gäller konfiskera mark av folk) På samma sätt kan staten stoppa en företagsförsäljning ifall de anser sig ha skäl till det. Inget konstigt med det. Kommuner och staten har inte sällan olika uppfattningar i lämplighet att göra olika saker. Finns ju ett relativt färskt exempel där kommunen (Timrå ?) var drivande för att ett kinesiskt företag skulle bygga en fabrik, men där staten satte stopp för det.
Alla fattar att om ägaren e suspekt så kan det bli problem.
Men du har ju inte ett enda exempel på att detta skett…?
Ej heller tror du ATT det kommer å ske… (De kommuner som vill sälja har i stor utsträckning redan gjort det)
Så min undran blir, varför dra in nåt i diskussionen som
a) aldrig skett
b) sannolikt aldrig kommer å ske.
Sådana diskussioner tenderar å bli meningslösa.
Jadu, vart skall vi importera ifrån? Importkablarna kommer inte att räcka till med de ökande behoven vi har.Attitudeswe skrev:
Ok, du är medveten om att Stegra tuggar på? LKAB/SSAB har inte gett upp om det koldioxidfria stålet heller. Dessutom har LKAB inget val, de måste oavsett bygga en ny process för järnsvamp, att då bygga den utan att använda elugnar är bara korkat. Orsaken till den nya processen är att stålverken i EU som köper mycket av järnet från LKAB inte kan förädla stål från den nuvarande processen för att de också går över till el som energikälla.D djac skrev:
Medlem
· Uppland
· 2 262 inlägg
rätt bra för den månaden ändå för det brukar inte bli någontingU Ulf Samuelsson skrev:Staten ger bara grönt bidrag till solceller som är uppkopplade mot det publika elnätet, så meningen är att de som har solceller skall kunna producera.
Solcellsproduktionen är inte anpassat till husets behov under året, i Januari gjorde jag av med över 60 kWh på ett dygn och solcellerna producerade totalt 83 kWh på hela månaden. Under Juni har jag bara köpt 5 kWh.
Det vore en fördel om nätägaren hade mölighet att maximera exporten på folks växelriktare.
är 700ykr oavsett om de går eller inte?P Pligg85 skrev:Skrivit kontrakt nu på markanläggning och batteripark åt tredje part. Jag har inget med anläggningen att göra utan det är helt och hållet ett arrende på marken.
Tycker inte om solceller men batteripark är ju intressant i större skala. Dock kunde solcellerna ge över 700.000kr per år i arrende så det kan ju få en att släppa på vissa principer.
Hålla på fjanta runt med 20-30 paneler och borra sönder tak när man kan göra projekt som motsvarar några tusen villor åt gången låter mer lönsamt i installation.
Eller ja, får man privatpersoner att låna 150.000-250.000kr för att stundtals betala för att bli av med el så är ju systemet fel från början.
det är ju bara 11% verkningsgrad på årsbasis
Alla eventuella ökningar är villkorade mot mycket billig el, som det ser ut nu kommer elen bli dyrare och då kommer sannolikt vår elkonsumtion fortsätta minska.pacman42 skrev:
Ok, du är medveten om att Stegra tuggar på? LKAB/SSAB har inte gett upp om det koldioxidfria stålet heller. Dessutom har LKAB inget val, de måste oavsett bygga en ny process för järnsvamp, att då bygga den utan att använda elugnar är bara korkat. Orsaken till den nya processen är att stålverken i EU som köper mycket av järnet från LKAB inte kan förädla stål från den nuvarande processen för att de också går över till el som energikälla.
Nej, dessa är inte villkorade mot billig el. Dessa bygger på att bilindustrin är beredd att låta dig betala 8000kr mer för en bil för att den skall kunna skyltas att den har en kaross av koldioxidfritt stål.D djac skrev:
Klarar stålverken på kontinenten av att gå över till fossilfritt stål så borde vår del i kedjan kunna göra det.
Det kommer inte hända, europas bilar är redan på tok för dyra att tillverka, produktionskostnaden behöver halveras för att de ska vara konkurrenskraftiga.pacman42 skrev:
Nej, dessa är inte villkorade mot billig el. Dessa bygger på att bilindustrin är beredd att låta dig betala 8000kr mer för en bil för att den skall kunna skyltas att den har en kaross av koldioxidfritt stål.
Klarar stålverken på kontinenten av att gå över till fossilfritt stål så borde vår del i kedjan kunna göra det.
Om inte elen blir åtminstone periodvis per dygn nästan gratis så kommer inga industrisatsningar bli av, det är min gissning. Jag gissar att vårt elbehov kommer fortsätta minska ganska stadigt.
Fast om det till sist blir totalt utjämnat med ett ständigt pris på säg 50 öre/kWh.pacman42 skrev:
Vilket gör att priserna jämnas ut över dygnet och att lönsamheten att vara sin egen energileverantör minskar. Fördelen för de med solpaneler är dock att de lägsta elpriserna kommer att öka, man kan nog då få lite betalt för elen på dagtid i alla fall. Framförallt om batteriparker installeras i Tyskland och Nederländerna...
Då kan man ju tänka sig att det landar i att den med solceller tjänar i snitt 25 öre och den som står för batterilagret tjänar i snitt 25 öre.
Marknadsmekanismerna kommer åtminstone sköta om att ingen av parterna tjänar noll.