119 394 läst ·
1 158 svar
119k läst
1,2k svar
Solceller ger bara ström vid låga elpriser
Det tror jag inte, däremot verkar den lokala opinionen gå åt det hållet, man vill inte se mer utförsäljningar, gott så tycker jag.Z Zodde skrev:
Jag skrev tidigare att vi antagligen inte får se det eftersom staten antagligen inte bryr sig. Missade du det?Z Zodde skrev:
Det jag menar är att om staten verkligen vill stoppa en försäljning så lär de göra det. Kolla hur de hanterade soppan med Heidelberg Materials så ska du inse att staten är rätt kreativ när de vill runda regler ifall de anser sig ha goda skäl till det.
Blir som å säga att staten kan konfiskera din egendom, de kan säkert hitta på nåt bra skäl om de bara vill…L lbgu skrev:
Nej, staten har inget veto att komma med då det gäller kommunal utförsäljning av elbolag, hur konspiratoriskt lagd man än är.. Då blir det imho ganska meningslöst att dra in nåt sånt i diskussionen.
Faktum är att både VF å de kommunala elbolagen verkar på en konkurrensutsatt marknad å då beter man sig som vilket annat privat vinstdrivande företag som helst. Iallafall gentemot konsumenterna.
Vad blev det I snittpris på försäljning av el i Mai ?R Rem skrev:Börjar känna mig lite irriterad över elpriset och hur kurvan över dagen ser ut.
Jag har solceller med ca 15 kW kapacitet i bra söderläge. En bra dag producerar jag ca 85 kWh. Produktionen börjar vid kl. 07.00 ungefär och håller på till 18.00 ca.
Detta känns ju ok så långt om det inte hade varit för att solproduktionen ser ut som en bergstopp och elpriset under sammam tid som ett dike. I princip så är elpriset en inverterad version av min produktion. Ofta är priset 0 eller minus mitt på dagen då jag producerar som mest.
Vad är då poängen med solel om man inte kan få betalt för produktionen. Nätägaren är Ellevio och vi är i område 3. Skall det vara så här? Systemet känns riggat för att man inte skall få betalt ...
Det är klart att man kan skaffa ett batteri och ladda under dagen och sen sälja under natten, men det kanske vi kan ta i en annan tråd om nån har tanker om det.
[bild]
[bild]
Du är ute och cyklar. Givetvis kan staten rekvirera din egendom (mot en ersättning bestämd av staten) om staten anser att de behöver din egendom. Finns hur många exempel på det som helst. Så ifall staten anser sig ha ett skäl så kan de göra det.Z Zodde skrev:
Observera att jag menar att staten verkligen anser sig ha ett gott skäl att stoppa försäljningen, jag tror inte de gör det bara för att jävlas med kommunen (eller ifall det gäller konfiskera mark av folk) På samma sätt kan staten stoppa en företagsförsäljning ifall de anser sig ha skäl till det. Inget konstigt med det. Kommuner och staten har inte sällan olika uppfattningar i lämplighet att göra olika saker. Finns ju ett relativt färskt exempel där kommunen (Timrå ?) var drivande för att ett kinesiskt företag skulle bygga en fabrik, men där staten satte stopp för det.
Medlem
· Uppland
· 2 262 inlägg
Nja, det tycker jag låter högt. Säg att man skulle sätta ett batteri i Oskarshamn och koppla in sig där O1 och O2 tidigare var inkopplade. En GWh batteri, kanske uteffekt på 500 MW, d.v.s. en kortaste urladdningstid på 2 timmar.S sjoelund skrev:
Batterierna skulle kosta 500 miljoner kr, kringutrustning och montage säkert dubbelt så mycket. Inalles 1,5 miljarder. På 20 år så kan man genom daglig i och urladdning tidsförskjuta upp till 5 TWh el. Om man får 30 öre per kWh i differens per dygn mellan lågt pris (ladda) och högt pris (sälj) plus lite för kalkylräntan skulle det gå jämnt upp.
Men för konsumenter pratar vi om helt andra priser...H HenrikHuslöse skrev:Nja, det tycker jag låter högt. Säg att man skulle sätta ett batteri i Oskarshamn och koppla in sig där O1 och O2 tidigare var inkopplade. En GWh batteri, kanske uteffekt på 500 MW, d.v.s. en kortaste urladdningstid på 2 timmar.
Batterierna skulle kosta 500 miljoner kr, kringutrustning och montage säkert dubbelt så mycket. Inalles 1,5 miljarder. På 20 år så kan man genom daglig i och urladdning tidsförskjuta upp till 5 TWh el. Om man får 30 öre per kWh i differens per dygn mellan lågt pris (ladda) och högt pris (sälj) plus lite för kalkylräntan skulle det gå jämnt upp.
Medlem
· Uppland
· 2 262 inlägg
Vilket gör att priserna jämnas ut över dygnet och att lönsamheten att vara sin egen energileverantör minskar. Fördelen för de med solpaneler är dock att de lägsta elpriserna kommer att öka, man kan nog då få lite betalt för elen på dagtid i alla fall. Framförallt om batteriparker installeras i Tyskland och Nederländerna...H HenrikHuslöse skrev:
Medlem
· Uppland
· 2 262 inlägg
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 069 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 069 inlägg
Förmodligen går det snabbare att bygga än ett nytt kärnkraftverk.H HenrikHuslöse skrev:Nja, det tycker jag låter högt. Säg att man skulle sätta ett batteri i Oskarshamn och koppla in sig där O1 och O2 tidigare var inkopplade. En GWh batteri, kanske uteffekt på 500 MW, d.v.s. en kortaste urladdningstid på 2 timmar.