P
D Daniel 109 skrev:
Privatekonomiskt kan de fungera. Men då för att du dumpar din kostnad för nät och elskatt på resten av befolkningen.
I elräkningen för maj kostar elnät nästan tusen kronor, medan elhandel kostar knappt tvåhundra kronor. Jag börjar misstänka att ett batteri kan löna sig innan det är utslitet.

P
A ajn82 skrev:
Enda anledningen jag ser skulle vara i kombination med batterier och ö-drift för att kunna hantera strömavbrott, men känns som mycket pengar i förhållande till nyttan
En dieselgenerator är kanske vettigare. Den ger ju ström även på vintern.

Mikael_L
Z Zodde skrev:
Det stämmer väl ändå inte?
Fast staten är via Vattenfall den största enskilda ägaren av elproduktion, med sina ca 40%
Men visst, absolut, staten äger inte ens hälften av den Svenska elproduktionskapaciteten.

Uniper och Fortum tar 2'a och 3'e plats.
Olika kommuner äger också rätt stora andelar av produktionskapaciteten.

Vindkraftsutbyggnaden rubbar dock de gamla ägarandelarna, då det tillkommer mycket nytt ägande i denna sektor.

Redigerat:
Mikael_L
Z Zodde skrev:
Har du nåt belägg för att Vattenfall producerar ”betydligt mindre” de timmar elpriset är negativt?
Låter om en galen ”killgissning” i mina öron men du får gärna visa varför du tror det är så…
Det är väl ingen tokig killgissning?
Vattenkraften är väl rätt lämplig att dra ner till minimum så fort elpriset dyker, för att sedan dra på max när elpriset är högre.

Men visst är det begränsat hur mycket de kan reglera och ändra här.
Och alla Vattenfalls kärnkraftverk går som vanligt alltid på full fart.

P
A ajn82 skrev:
Mängdlära var ju ett misslyckat skolpolitiskt experiment runt början av 70-talet
Mängdlära är en gren av matematiken. Jag minns inte hur den lärdes ut i grundskolan, men förmodligen var det väl inte så lyckat. (Mängdlära användes i skolan redan på 1960-talet, åtminstone i den skola jag gick i).

Det Martin syftar på är att många som gör samma sak snabbt innebär en överetablering. Vill man göra sunda investeringar så skall man jobba med trender som är långsiktiga, inte försöka göra "klipp". Visst kan man lyckas med dessa, men oftast går de flesta in för sent. När vaktmästaren pratar om en aktie, då är det dags att sälja den - en gammal sanning från Wall Street.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är väl ingen tokig killgissning?
Vattenkraften är väl rätt lämplig att dra ner till minimum så fort elpriset dyker, för att sedan dra på max när elpriset är högre.

Men visst är det begränsat hur mycket de kan reglera och ändra här.
Och alla Vattenfalls kärnkraftverk går som vanligt alltid på full fart.
Vattenfall har sålt en klar huvuddel av sin produktion på långa kontrakt så den räknar vi bort direkt.
Kvar e då den mindre delen som säljes till spotpris. Av den delen är det sen en ganska liten del som varieras från timme till timme utifrån spotpriset.

Så om VF minskar produktionen nån eller några % timmarna vi har minuspriser så skulle väl ingen påstå att man ”levererar betydligt mindre”…

• Gilla
Martin Lundmark
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fast staten är via Vattenfall den största enskilda ägaren av elproduktion, med sina ca 40%
Men visst, absolut, staten äger inte ens hälften av den Svenska elproduktionskapaciteten.

Uniper och Fortum tar 2'a och 3'e plats.
Olika kommuner äger också rätt stora andelar av produktionskapaciteten.

Vindkraftsutbyggnaden rubbar dock de gamla ägarandelarna, då det tillkommer mycket nytt ägande i denna sektor.
Vattenfall e den enda statliga producenten jag känner till. TS skrev att de ägde stor del av producenterna…
Sen hängde jag upp mig på att TS menade staten som producent skulle agera på annat vis än de övriga 60% på marknaden…

Mikael_L
Z Zodde skrev:
Vattenfall har sålt en klar huvuddel av sin produktion på långa kontrakt så den räknar vi bort direkt.
Kvar e då den mindre delen som säljes till spotpris. Av den delen är det sen en ganska liten del som varieras från timme till timme utifrån spotpriset.

Så om VF minskar produktionen nån eller några % timmarna vi har minuspriser så skulle väl ingen påstå att man ”levererar betydligt mindre”…
Ja de långa kontrakten stämmer ju, dvs att den produktionen går precis lika, helt oberoende av spotpriset, och förtjänsten blir här också helt oberoende av spotpriset.

Men den del som säljs på spot, är just den del som dels bidrar till vad priset blir på spotmarknaden, dels den del av produktion som de kan "laborera med" för att tjäna maximalt på prisvariationerna, och då vattenkraft ofta går att minska och öka, så antar jag att VF och andra ägare av vattenkraft drar ner en del på sin produktion när priset närmar sig noll (eller i praktiken lägger säljbud i en trappa, så det blir detta resultat) och gör tvärtom när spotpriset blir högt.
Jag antar att de inte är helt dumma i huvudet.

Men de långa kontrakten är som du skriver en helt annan marknad, som har en fast produktion/konsumtion och ett fast pris, så den marknaden påverkas ju självklart inte, och har inget med spotpriset att göra, så det är kanske enklast att tänka på denna som en helt separat marknad som sköts vid sidan om spotmarknaden.

Om vattenfall levererar "betydligt mindre", eller inte, blir väl mest semantik, eller att hänga upp sig på ord, att de agerar i spotmarknaden är väl sant, och där ändrar de nog den produktion de kan för att maximera vinst.
Tydligen kan inte vattenkraften dra ner tillräckligt för att undvika negativa priser, och här är det nog vattendomar och magasinfyllnadsgrader som främst spelar in.

• Gilla
adron
  • Laddar…
Mikael_L
Z Zodde skrev:
Vattenfall e den enda statliga producenten jag känner till. TS skrev att de ägde stor del av producenterna…
Sen hängde jag upp mig på att TS menade staten som producent skulle agera på annat vis än de övriga 60% på marknaden…
Själv uppfattade jag det som att Rem menade (trodde, undrade?) att staten (via VF) skulle äga den största delen av elproduktionsresurserna, vilket inte stämmer, utan "bara" ca 40%

Mikael_L Mikael_L skrev:
Tydligen kan inte vattenkraften dra ner tillräckligt för att undvika negativa priser, och här är det nog vattendomar och magasinfyllnadsgrader som främst spelar in.
Främst vattendomar. Men däman kan släppa utan att generera el i dammar, men problemet är också att många kraftverk inte har några dammar utan regleras via dammar högre upp. Dessutom så är det inte så lämpligt att bara öppna dammar "lite". Sidoskeppen är inte gjorda för reglering.

D
S styren skrev:
Låter som du kommit fram till att en liten (mini 2,5kWh) solcellsanläggning är optimalt. Låter rimligt tycker jag.

När installatörerna kommer och skall ge en offert så frågar dom alltid hur stor förbrukning (års) som man har, och dimensionerar så att ( i ditt fall) blir 10.000 kWh. Eller hur man nu utrycker det... 10kWp
Jag skulle säga att det beror på många omständigheter, kan ju nämna några som påverkar hos mig, elbil och möjligheten att ladda hemma på dagen, husbatteri, kan man vänta sig snö på vintern, uppvärmingssystem och möjligheten att styra detta mot pris/solel. I kort så är ju strategin att antingen sälja när priserna motiverar så, eller använda själv.

Redigerat:
Krilleman Krilleman skrev:
Om du tror dessa batterier som har en kapacitet
... jag skrev... "Ellevio har inga batterier att stoppa din ström i..."

Varför svara du så då?

//

Z Zodde skrev:
Även kommunala kraftbolag kan räknas som statliga. Hur man än vrider och vänder på det så kan man säga att staten äger kommunerna. Allt tillhör den offentliga sektorn.

L lbgu skrev:
Även kommunala kraftbolag kan räknas som statliga. Hur man än vrider och vänder på det så kan man säga att staten äger kommunerna. Allt tillhör den offentliga sektorn.
Nej, kommunala bolag är inte statliga, tror du tänker på den offentliga sektorn.
En kommun kan tex sälja sitt elbolag utan att staten har så mycket att säga till om.

Men kärnan i diskussionen var det märkliga förslaget att statliga bolag skulle agera annorlunda än privata i en konkurrensutsatt sektor.

Det närmaste man kommer är att deKommunala kan ge lägre pris till dess ägare dvs kommuninvånarna…
Sker på några ställen i Norge.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.