119 390 läst ·
1 158 svar
119k läst
1,2k svar
Solceller ger bara ström vid låga elpriser
Det används självklart fortfarande i skolan, det var en okunnig kommentar bara, orkade inte ens påpeka.E erik.gerdin skrev:
HejD djac skrev:
Vad menar du är korrekta kopplingar till orden?
Vad är tex korrekta kopplingar till EMC, miljö, brus, harmonisk etc?
Jag håller med men regeln om att man gör det ena får man inte göra det andra är svår att hitta..?M Martin Lundmark skrev:Hej
I många fall är det bättre lönsamhet (återbetalning) på att sänka sitt elenerginehov och hålla nere effekttopparna än att satsa på solceller och ev batterier
Det är framför allt under den mörka och kalla perioden av året som den satsning man gjort skall ge mest återbetalning
När de som köpt solceller börjar söka efter sätt att utöka elanvändningen då har man rimligen inte satsat rätt
Det finns böcker där man kan ta reda på sånt, några finns på internet. Som redan påpekats så är det ganska många här som ger ord egna, helt personliga betydelser, kanske gulligt privat men här blir det lätt obegripligt och då blir användaren frustrerad, som sagt använd rätt ord så blir det tydligare för alla. Hemma i familjen kan man ha egna ord om man tycker det är kul.M Martin Lundmark skrev:
HejD djac skrev:
Det handlar inte om något sots regel man inte får bryta
Utan snarare ett tankesätt (en modell) för hur man lämpligen agerar i en teknisk komplicerad värld
Vi möts av mängder med erbjudanden som förespeglar inkomster eller kostnadsbesparingar för många av oss känns det nästan omöjligt att veta vad man skall välja
Efteråt så känner många sig lurade
Många åsikter här om solceller/batteri är lönsamt eller ej och jag tycker inte man ska tro på något av detta, de kan säkert vara bägge delar beroende på hur man förlägger sin förbrukning och vilka andra åtgärder man gör.
Jag tror på de som säger att de inte får lönsamhet, samtidigt som jag vet att jag får det, man får helt enkelt klura ut själv hur det skulle te sig i den situation man har.
Jag tror på de som säger att de inte får lönsamhet, samtidigt som jag vet att jag får det, man får helt enkelt klura ut själv hur det skulle te sig i den situation man har.
HejD djac skrev:Det finns böcker där man kan ta reda på sånt, några finns på internet. Som redan påpekats så är det ganska många här som ger ord egna, helt personliga betydelser, kanske gulligt privat men här blir det lätt obegripligt och då blir användaren frustrerad, som sagt använd rätt ord så blir det tydligare för alla. Hemma i familjen kan man ha egna ord om man tycker det är kul.
Orden jag tog upp, har minst två olika betydelser beroende inom vilket område de används
Det betyder att du kan få helt olika svar, beroende på var du söker. Och där båda svaren är lika riktiga
Det är naivt att hävda att ett ord bara har eller får ha en betydelse
Så har det hitintills inte varit
Jag har valt och använder ordet ”mängdlära” för att det kort och tydligt beskriver en företeelse som ofta inträffar idag.
Ordet hjälper oss att förstå varför satsningar som först såg nästan ”geniala” ut plötsligt förändras till att vara mycket sämre.
Många som inte förstår den ”utspädning” som uppstår av ”lönsamheten” när många satsar ”på samma häst ” verkar att börja söka svaret i att ”onda människor” med avsikt lurat dem.
Redigerat:
Jag tycker att alla dina tidigare beskrivna åtgärder är sunda, självklara, och de hade också hjälpt dig att maximera nyttan med solel, så för min del förespråkar jag bägge delar och gärna en elbil på toppen!M Martin Lundmark skrev:Hej
Det handlar inte om något sots regel man inte får bryta
Utan snarare ett tankesätt (en modell) för hur man lämpligen agerar i en teknisk komplicerad värld
Vi möts av mängder med erbjudanden som förespeglar inkomster eller kostnadsbesparingar för många av oss känns det nästan omöjligt att veta vad man skall välja
Efteråt så känner många sig lurade
HejD djac skrev:Många åsikter här om solceller/batteri är lönsamt eller ej och jag tycker inte man ska tro på något av detta, de kan säkert vara bägge delar beroende på hur man förlägger sin förbrukning och vilka andra åtgärder man gör.
När vi skriver har på ”byggahus” så gör vi det för att hjälpa varandra
Köper man en apparat eller teknisk lösning som inte motsvarar det man trodde.
Då är det ofta en ekonomisk missräkning och dessutom kan det vara förlorade möjligheter att göra någonting bättre av pengarna
Det händer hela tiden och beror oftast på fel satta förväntningar, så därför ska man inte tro på de som säger att man kommer tjäna jättemycket, eller inte spara något alls, på sina eventuella solceller.M Martin Lundmark skrev:
För de som gör det rätt och har förutsättningar för det så kommer det bli bra medan det för andra blir mindre bra.
Detta gäller allt man köper och här måste köparen kunna anses ha ett visst ansvar, köper man en skruvdragare till sina spik eller en hammare till sina popnitar så blir man besviken, så är det bara.
HejD djac skrev:Det händer hela tiden och beror oftast på fel satta förväntningar, så därför ska man inte tro på de som säger att man kommer tjäna jättemycket, eller inte spara något alls, på sina eventuella solceller.
För de som gör det rätt och har förutsättningar för det så kommer det bli bra medan det för andra blir mindre bra.
Detta gäller allt man köper och här måste köparen kunna anses ha ett visst ansvar, köper man en skruvdragare till sina spik eller en hammare till sina popnitar så blir man besviken, så är det bara.
Men som jag skrev i inlägg #248 så behöver inte ens de som säljer tekniken till dig förstå att det finns en naturlig utspädning av lönsamheten när många gör likadant
När det gäller vår elkraftförsörjning så är den nog för många betydligt mer ogripbart än skillnaden mellan en hammare och en skruvdragares användning
Det kanske de förstår, eller inte, nu är det ju inget lokalt problem utan för oss i SE4 så är det i första hand andra länders produktionsapparater som sätter priset, så solcellsåterförsäljaren i Trelleborg har ingen eller iaf helt försumbar påverkan på elpriserna. Värt att påpeka är att oavsett elpriset, som ändå för det mesta är lägre på sommaren, så är skatt och överföring de tyngsta posterna idag, elpriset spelar allt mindre roll.M Martin Lundmark skrev:Hej
Men som jag skrev i inlägg #248 så behöver inte ens de som säljer tekniken till dig förstå att det finns en naturlig utspädning av lönsamheten när många gör likadant
När det gäller vår elkraftförsörjning så är den nog för många betydligt mer ogripbart än skillnaden mellan en hammare och en skruvdragares användning
Och innan du skriver, det finns ingen koppling till solceller utan handlar bara om bolagens galopperande övervinster, så även här står solcellsförsäljaren handfallen.
Hej djacD djac skrev:Det kanske de förstår, eller inte, nu är det ju inget lokalt problem utan för oss i SE4 så är det i första hand andra länders produktionsapparater som sätter priset, så solcellsåterförsäljaren i Trelleborg har ingen eller iaf helt försumbar påverkan på elpriserna. Värt att påpeka är att oavsett elpriset, som ändå för det mesta är lägre på sommaren, så är skatt och överföring de tyngsta posterna idag, elpriset spelar allt mindre roll.
Och innan du skriver, det finns ingen koppling till solceller utan handlar bara om bolagens galopperande övervinster, så även här står solcellsförsäljaren handfallen.
Jag vet att du har ett ”mantra” gällande att det ”handlar bara om bolagens galopperande övervinster”.
Jag tror att ditt ”handlar bara” kan göra dig blind för helhetsperspektivet och begränsa ditt handlingsutrymme men även dina möjligheter att hjälpa andra, här på byggahus.se
När det gäller den ökande mängden solceller på svenska hustaken. Så bridrar dessa nog idag snarare till ökande kostnader för elnäten, bland annat för förstärkning och ombyggnad av befintliga elnät, än att de har en stor påverkan på elpriset.
Där misstänker jag att ditt ”mantra” begränsar helhetsperspektivet för dig.
Nej, det är utrett och klart, fakta är att de galopperande elnätskostnaderna beror på snabbt ökande övervinster, inte på ökade investeringar i elnäten, Vattenfall har bekräftat detta. Men teoretiskt har du såklart rätt att det skulle kunna har varit, eller bli som du säger, även om det i ljuset av verkligheten lär bli försumbart.M Martin Lundmark skrev:Hej djac
Jag vet att du har ett ”mantra” gällande att det ”handlar bara om bolagens galopperande övervinster”.
Jag tror att ditt ”handlar bara” kan göra dig blind för helhetsperspektivet och begränsa ditt handlingsutrymme men även dina möjligheter att hjälpa andra, här på byggahus.se
När det gäller den ökande mängden solceller på svenska hustaken. Så bridrar dessa nog idag snarare till ökande kostnader för elnäten, bland annat för förstärkning och ombyggnad av befintliga elnät, än att de har en stor påverkan på elpriset.
Där misstänker jag att ditt ”mantra” begränsar helhetsperspektivet för dig.
Däremot håller jag med om att elpriserna påverkas av produktionen, för oss i SE4 styrs de i huvudsak av grannländerna, bor man i SE1 det en helt annan femma.
Hej djacD djac skrev:Nej, det är utrett och klart, fakta är att de galopperande elnätskostnaderna beror på snabbt ökande övervinster, inte på ökade investeringar i elnäten, Vattenfall har bekräftat detta. Men teoretiskt har du såklart rätt att det skulle kunna har varit, eller bli som du säger, även om det i ljuset av verkligheten lär bli försumbart.
Däremot håller jag med om att elpriserna påverkas av produktionen, för oss i SE4 styrs de i huvudsak av grannländerna, bor man i SE1 det en helt annan femma
Som jag förstått det, så har inte alla kostnader gällande elnäten och den förändrade elanvändningen rullat ut färdigt än, i alla de ca 150 elnätsbolagen. Förändringen pågår för fullt och kommer att pågå i ett tiotal år till, men försenas bland annat av protester när t.ex. Svenska kraftnät vill dra kraftledningar.
En del kostnader återfinns till exempel genom förändrade taxor när effektavgifterna skall vara genomförda årsskiftet 2027. Du får nog vänta 5–10 år till innan du kan börja summera och dra slutsatser.
När det gäller elpriser så har mängder med människor i elprisområde 1 och 2 sedan länge i betydligt större utsträckning accepterat att kraftanläggningar och kraftöverföring byggs där folk bor, arbetar eller tillbringar sin fritid. Detta för att få den elkraft som ersätter muskelkraft, ger belysning och drivkraft till kommunikation etc.