119 392 läst ·
1 158 svar
119k läst
1,2k svar
Solceller ger bara ström vid låga elpriser
Haha, ja du det finns mycket att säga om detta men du kan säga detsamma om oss skåningar i allmänhet, sen finns det politiska krafter som gör att några kommuner väljer att ta symboliska strider för att man ska kunna fortsätta säga att vi inte har elproduktion, även om det inte är ett problem i sig så funkar det som propaganda.M Martin Lundmark skrev:När det gäller elpriser så har mängder med människor i elprisområde 1 och 2 sedan länge i betydligt större utsträckning accepterat att kraftanläggningar och kraftöverföring byggs där folk bor, arbetar eller tillbringar sin fritid. Detta för att få den elkraft som ersätter muskelkraft, ger belysning och drivkraft till kommunikation etc.
Hej djacD djac skrev:Haha, ja du det finns mycket att säga om detta men du kan säga detsamma om oss skåningar i allmänhet, sen finns det politiska krafter som gör att några kommuner väljer att ta symboliska strider för att man ska kunna fortsätta säga att vi inte har elproduktion, även om det inte är ett problem i sig så funkar det som propaganda.
Det är upp till dig om du ”skrattar” åt det jag skriver, men det är inte bara du som är ansluten till ett elnät.
Det är även upp till dig om du ”taggar ned” ditt återkommande ”mantra” eller inte.
Det ”mantra” som verkar begränsa ditt helhetsperspektiv och därmed begränsa ditt handlingsutrymme.
Har inget stort tak åt de väderstrecken, bara ett attefallshus, ev kompletterar jag det med celler på västsidan. Har lite träd som skymmer också, men en stor tall åkte ner nu och det blir några till som skall plockas bort. Vet inte vad det ger, men jag vill inte ha dem där ändå.B buffyin skrev:
Rörande TS huvudfråga:
Om man sätter upp paneler i Göteborg så bör man ha en vinkel på runt 55 grader för att optimera både nyttan av panelerna och produktionen. Denna vinkel ger bäst produktion under höst och vår då solen ändå står relativt högt, men ger relativt lägre produktion på sommar och vinter. Eftersom elen är dyrare på vår och höst än på sommaren så gynnas man av att ställa panelerna i denna vinkel. Intressant är också att notera att denna vinkel ger högre årsproduktion (5-10% mer) än paneler som ligger direkt på taket med 28 graders vinkel (vilket är vad jag har på mitt tak).
Men det viktigaste med att ha 55 graders vinkel är ändå att man producerar mer el när elen är värd något. Så om vi nu adresserar trådens fråga rörande att man bara får el när den är gratis, så är lösningen på problemet att panelerna skall monteras med ca 55 graders vinkel (om man som i mitt exempel bor nära Göteborg).
En annan vinkling på TS problem bara...
Om man sätter upp paneler i Göteborg så bör man ha en vinkel på runt 55 grader för att optimera både nyttan av panelerna och produktionen. Denna vinkel ger bäst produktion under höst och vår då solen ändå står relativt högt, men ger relativt lägre produktion på sommar och vinter. Eftersom elen är dyrare på vår och höst än på sommaren så gynnas man av att ställa panelerna i denna vinkel. Intressant är också att notera att denna vinkel ger högre årsproduktion (5-10% mer) än paneler som ligger direkt på taket med 28 graders vinkel (vilket är vad jag har på mitt tak).
Men det viktigaste med att ha 55 graders vinkel är ändå att man producerar mer el när elen är värd något. Så om vi nu adresserar trådens fråga rörande att man bara får el när den är gratis, så är lösningen på problemet att panelerna skall monteras med ca 55 graders vinkel (om man som i mitt exempel bor nära Göteborg).
En annan vinkling på TS problem bara...
Och om några år så är det dåligt betalt för den elen eftersom folk lockats till att sätta solcellerna i dessa riktningar eftersom det är så lönsamt. De enda som tjänar på denna soppa är de som säljer/installerar plus givetvis de stora vinnarna - kineserna.pacman42 skrev:
Man kan ju lägga till att 55 graders vinkel på hustaken ser ju oftast rent förjävligt ut...
...då får det allt vara platta tak eller mansardtak.
Men om man sätter paneler på en "vagga"upp gräsmattan, en vagga som får följa med solen, då kan man maximera produktionen.
...då får det allt vara platta tak eller mansardtak.
Men om man sätter paneler på en "vagga"upp gräsmattan, en vagga som får följa med solen, då kan man maximera produktionen.
Jag har också räknat, och allt beror på hur man räknar.A Aure skrev:Bra tanke! Som svar på frågan så var det inte det ekonomiska incitamentet att skaffa paneler, utan att det är rätt kul att producera sin egen el/teknik osv. Jag hade kunnat sätta pengarna i fonder med hyfsad avkastning istället.
Har du elbil och kan installera solpaneler då blir det annan ekonomi i det.
Kör den bil du vill köra
När jag räknade på hur mycket jag kommer betala för min el under en 25års period med och utan solceller (inkl inköp, ränta drift/underhåll) så hade jag betalat mindre för samma mängd el (kwh) om jag köpte solceller.
Jag gillar inte osäkerheten och att elförsörjning ens skall vara en politisk fråga.
Jag kan inte räkna med alla olika scenarion; vad innebär effektavgifter i kalkylen? kommer oppositionen rasera allt? blir det några kärnkraftverk? vad händer med den nya ledningen till tyskland? Nu pratas det om nya elområden, hur påverkar det mig? nu försvinner 60-öringen.
Är ju väldigt svårt att räkna med något när det kan se helt annorlunda ut om tre år.
Vad jag gissar är att el kommer bli billigare, det påstås ju att det byggs vindkraftverk och solcellsparker som *snart* är klara över hela europa. Jag tror även elnätet kommer bli mycket dyrare pga ovan.
Jag gör också grejer för jag tycker det är "kul".
I mitt exempel hade jag ungefär 130.000 som jag skulle investera i mitt värmesystem hemma.
Jag kollade på solceller/batteri, luft/luft, luft/vatten osv.
Hade jag gjort det ekonomiska hade jag köpt en lvvp, jag hade ju även fått bidrag för detta.
Jag köpte en ny luft/luft för 30.000 samt en braskamin med skorsten för ca 100.000.
kr/kwh för en braskaminen lär ju inte vara nådig och troligen den sämsta ekonomiska valet.
Men jag får värme när jag vill ha den och är oberoende av elnätet. Sen är det ju jäklig najs att sitta framför en brasa också, jag kan knappt vänta till mellandagarna när jag skall sitta och mysa framför elden med en bok och mugg glögg.
Nu gäller det bara att EU inte sätter käppar i hjulet för vedeldning (det verkar ju redan vara uppe på tapeten, att de skall kopplas upp mot nätet för och rapportera hur mycket man släpper ut).
Det bästa är nog att använda elen själv istället för att sälja.L lbgu skrev:
Borde det inte vara bättre med mindre anläggningar?
För min egen skull så används 75% av min årsförbrukning under 6 månader mellan oktober - april, endast 25% av min förbrukas under sommarmånaderna när solceller producerar.
Om min årsförbrukning är exempelvis 10.000kwh betyder det att jag behöver 2.500kwh på sommaren, maj - sept.
Är det inte bättre att bygga 2.5kW anläggning då? (vad jag har kunnat läsa på så är 1 kW anläggning ungefär 1 kwh/år beroende på givetvis).
Man borde då kunna få en högre nyttjandegrad själv och sälja mindre, speciellt om man kompletterar med batteri.
Borde bli bra mycket billigare i inköp dessutom.
Har du nåt belägg för att Vattenfall producerar ”betydligt mindre” de timmar elpriset är negativt?A adron skrev:
Låter om en galen ”killgissning” i mina öron men du får gärna visa varför du tror det är så…
Om man är lite flitig med att fixa ved och eldar rätt, blir det bra ekonomi med LLVP i kombination med braskamin.S solhej skrev:
Sen är det ju lite kul att någon sitter några dagar innan midsommar och längtar efter vintern. 👍 Det betyder ju, det var det rätta valet för just Dig.
Grattis!
Flitig med ved är jag definitivt inte. jag beräknar bara myselda (2 kbm/år) så det är enklast för mig att köpa på blocket och fylla en släpkärra en gång om året. torkat, kluvet och klartt.H he-peter skrev:
att jag längtar så beror på att den bara står och retas i vardagsrummet, då skorstenen monteras om en månad, så kan jag inte elda ännu.
Den svenska sommaren är den bästa dagen på hela året!
HejS solhej skrev:Det bästa är nog att använda elen själv istället för att sälja.
För min egen skull så används 75% av min årsförbrukning under 6 månader mellan oktober - april, endast 25% av min förbrukas under sommarmånaderna när solceller producerar.
Om min årsförbrukning är exempelvis 10.000kwh betyder det att jag behöver 2.500kwh på sommaren, maj - sept.
Är det inte bättre att bygga 2.5kW anläggning då? (vad jag har kunnat läsa på så är 1 kW anläggning ungefär 1 kwh/år beroende på givetvis).
Man borde då kunna få en högre nyttjandegrad själv och sälja mindre, speciellt om man kompletterar med batteri.
Om du studerar hur olika stöd, ersättningar och debiteringar ser ut så hamnar du på att ”lagom är bäst”
Jag tog upp det i inlägg #3 här i tråden
Låter som du kommit fram till att en liten (mini 2,5kWh) solcellsanläggning är optimalt. Låter rimligt tycker jag.S solhej skrev:Det bästa är nog att använda elen själv istället för att sälja.
När installatörerna kommer och skall ge en offert så frågar dom alltid hur stor förbrukning (års) som man har, och dimensionerar så att ( i ditt fall) blir 10.000 kWh. Eller hur man nu utrycker det... 10kWp