119 390 läst ·
1 158 svar
119k läst
1,2k svar
Solceller ger bara ström vid låga elpriser
Jag gissar att du, liksom jag, inte har särskilt många högskolepoäng i ämnet Svenska. Jag kommer ändå ihåg, kanske t.o.m. från högstadiet, begrepp som homonymer och metaforer. Dina exempel beskriver de senare. Det är samma ord, samma stavning och samma betydelse. Svenska Akademien beskriver metafor såhär: ”Uttryck som används om något som liknar det som uttrycket egentligen står för”.M Martin Lundmark skrev:
Homonymer däremot är identiska men kan betyda helt olika saker. På nätet kan du hitta mängder med exempel: ”ask”, ”bok”, ”damm” och ”finne” är bara några.
Det här blev lite torrt och tråkigt. En kul avslutning med bäring på ämnet kommer här. Du har kanske hört den förut.
-Livet är hårt, sa bonden.
-Grymt, sa grisen.
Härligt att du har hittat ett sätt att lura dom jävlarna (elnätsbolaget). Jag har inte effektavgifter än (Vattenfall) så jag sitter och tvekar inför framtida elinvesteringar.A Aure skrev:
Mina nuvarande tankar för att undvika avgifterna är att förbruka mindre effekt. Jag har laddhybridbil idag och tittar jag på min effektkurva så är det egentligen bara bilen som drar effekt; hade jag fått bort den så ligger jag på ca 2-3kW på vintern och sommaren >1kW som maxsnitt/h. med elbil så 11kW (16A x 230V x 3 faser), så laddningen kommer bli väldans dyr.
tyvärr kan jag inte motverka avgiften med solceller då bilen inte står hemma på dagen, då jag som merparten av svenska folket befinner mig på jobbet. Batterier kan ju vara ett alternativ, men då ökar ju kostnaden. Elbilsbatterier brukar vara ganska stora kan jag läsa mig till; från 50 ända upp till 100kWh och hembatterierna verkar bedtydligt mindre, ca 10kWh verkar vanligt.. kommer ju ta flera dagar att ladda?!
Nu lutar det åt att sälja hybriden och köpa en bensinbil, då verkar jag kunna ducka alla effektavgifter. pengarna jag sparar på det köper jag bensin för. Dessutom har jag massa pengar över då jag inte behöver investera i varken solceller eller batterier. Tankar kring mitt upplägg? är du nöjd med dina solceller?
Kärnkraft, solkraft, vattenkraft, vindkraft har ju ingen personlighet, eller agenda. Det är människan, som konfigurerar det olika kraftslag i nätet. Det är visserligen där misstaget har skett.Krilleman skrev:
Man kan ju lätt påstår, om det bara finns kärnkraft, då blir det lättare för elkraftsingenjörer att konfigurera elförsörjningen.
Ny byggd kärnkraft kräver en prisgaranti 80 öre med möjlighet av förhandling om höjning. Så låt oss säga 1 krona eller mer.
1 krona anses av alla jag känner som ett högt elpris.
Jag skulle önskar ellraftsproduktion med en stabil mix av olika kraftsslag, som inkluderar det nya och gamla tekniska möjligheter som finns.
Det är bara att begränsa strömmen så blir det mycket billigare. Jag laddar min bil med max 3.2 kW med lite smart lastbalansering.S solhej skrev:
Om man absolut måste ladda 11 kW hemma varje dag så kostar inte effektavgiften så mycket extra ändå. Bensin är betydligt dyrare.
En idé till: om Du äter på restaurang, eller take away och slutar laga mat hemma, spara du inte bara kw-timmar, men även kanske sänker effektavgiften.S solhej skrev:Nu lutar det åt att sälja hybriden och köpa en bensinbil, då verkar jag kunna ducka alla effektavgifter. pengarna jag sparar på det köper jag bensin för. Dessutom har jag massa pengar över då jag inte behöver investera i varken solceller eller batterier. Tankar kring mitt upplägg? är du nöjd med dina solceller?
Din kurva är väldig snäv o missar ju morgon o Kvällstopparna. Samt 85kwh på 15kw känns lågt så inte direkt optimalt placering (har själv 10kw och får 72kwh dagar som den du vissa). Varför satte du inte på Öst/väst?R Rem skrev:Ja, hur skall jag svara på det.. En stor del av Sveriges elproducenter äga av staten. Då känns det inte rätt att de bolagen kan välja när de skall sälja sin el, samtidigt som vi småproducenter inte har något val.
Det trycks väldigt mycket på att man skall vara miljövänlig, minska klimatavtryck, att vi har underdimensionerade elnät m.m. och när man gör vad man kan för att bidra vill man inte att staten sitter och motarbetar medborgarna som hjälper till med elproduktion (oavsett om man gör det för sin egen förbrukning eller för att man vill sälja överskott)
Om privata elbolag säljer när det är dyrt, det kan man ju förstå, men så borde inte statliga bolag agera. Fast det kanske inte är riggat, det bara kanske har blivit så här för att det inte finns någon vettig central styrning av systemet.
Jag har ett tak till i öst/väst läge. Det kanske får bli celler där också ...
god tanke.S sjoelund skrev:
ser man till ellevio verkar 1kw effekt kosta 80 spänn, en ökning på sommaren från 1 till 11 hade kostat 800kr, tycker jag är mycket pengar för "inget".
jag har tittat i min app och jag verkar inte kunna begränsa laddaren, detta verkar vara låst till en "elektriker" (Zaptec laddare).
Jag verkar även kunna effektbegränsa den via tibber, men blir inte det hattigt och inneffektivt? Jag laddar med 11kW mellan 18 och 18.15 sen är effektvakten där och stänger laddaren. 18.20 hoppar jag in i duschen och varmvattenberedaren hoppar igång... oops där gick 2kW till. jag råkade dessutom koka vatten till potäterna och micra någonting 18.50 så nu blev det 1kW till (OBS raljant...)? då verkar inte effektvakten till laddaren fungera alls då jag fick mer effekt på min förbrukning än vad jag ställt in den på. Det hade väl varit bättre om den räknade baklänges till timman istället för att börja smälla effekt på från första minuten, laddaren vet ju vilken effekt den har samt hur mycket batteriet behöver laddas, kan väl inte vara överdrivet svårt för den att begripa ifall det finns effekt kvar sista kvarten så starta laddaren.
verkar vara meckigt med all smart styrning.
Beror väl på hur mycket man kör om bensin blir dyrare eller inte, jag kör runt 800mil/år. Hur mycket kör du?
Jag struntar egentligen vilket bränsle bilen har; bensin, el, dvärgfjärtar eller kärnbränslestavar. elbil verkar generellt smidigt, speciellt när jag kan ladda hemma. macken ligger bara 3-4 minuter bort så där är också enkelt att svänga förbi.
Bensin lär ju inte finnas att köpa för normalpersoner om 20 år, men jag räknar kallt med att det inte är några bekymmer om 10år, även om den kostar mer än idag. Så ska jag köpa bensinbil så bör jag passa på nu och ha den i 10 år.
elnätskostnaden är min största utgick varje månad, så den vill jag försöka minska.
Jag tror inte du inser statens intresse i frågan. Det staten är främst intresserad av är att tjäna pengar på elkonsumtion. Annars så skulle ju inte skatten vara så enorm som den är. Hade staten beskattat t.ex. godis på liknande sätt som el så hade nog tandhälsan varit betydligt bättre i landet. Av någon anledning så är elen enormt beskattad jämfört med de flesta andra varor. Man kan ju undra varför.R Rem skrev:Nej, jag förstår knappt själv heller. Men som någon skrev tidigare i tråden så kan vissa energikällor (vatten tex) köras när elen är dyr för att ge bättre förtjänst. Då borde man (staten) kunna nyttja detta för att jämna ut elpriset. Ett jämnare elpris hade varit bra för alla. Nu känns det lite som börshandel och spekulation.
Bästa svaret
Det du missar att priset i SE4 och till stor del i SE3 sätts i våra södra grannländer, dvs Danmark, Tyskland, Polen och Litauen.R Rem skrev:
Så det spelar extremt liten roll hur Svensk kraftproduktion är, och vilka kraftslag.
Det du/vi ser som utbudsinducerat lågt pris är den stora mängden solkraft i Nederländerna, Belgien och Tyskland, inte Sverige.
Bra tanke! Som svar på frågan så var det inte det ekonomiska incitamentet att skaffa paneler, utan att det är rätt kul att producera sin egen el/teknik osv. Jag hade kunnat sätta pengarna i fonder med hyfsad avkastning istället.S solhej skrev:Härligt att du har hittat ett sätt att lura dom jävlarna (elnätsbolaget). Jag har inte effektavgifter än (Vattenfall) så jag sitter och tvekar inför framtida elinvesteringar.
Mina nuvarande tankar för att undvika avgifterna är att förbruka mindre effekt. Jag har laddhybridbil idag och tittar jag på min effektkurva så är det egentligen bara bilen som drar effekt; hade jag fått bort den så ligger jag på ca 2-3kW på vintern och sommaren >1kW som maxsnitt/h. med elbil så 11kW (16A x 230V x 3 faser), så laddningen kommer bli väldans dyr.
tyvärr kan jag inte motverka avgiften med solceller då bilen inte står hemma på dagen, då jag som merparten av svenska folket befinner mig på jobbet. Batterier kan ju vara ett alternativ, men då ökar ju kostnaden. Elbilsbatterier brukar vara ganska stora kan jag läsa mig till; från 50 ända upp till 100kWh och hembatterierna verkar bedtydligt mindre, ca 10kWh verkar vanligt.. kommer ju ta flera dagar att ladda?!
Nu lutar det åt att sälja hybriden och köpa en bensinbil, då verkar jag kunna ducka alla effektavgifter. pengarna jag sparar på det köper jag bensin för. Dessutom har jag massa pengar över då jag inte behöver investera i varken solceller eller batterier. Tankar kring mitt upplägg? är du nöjd med dina solceller?
Har du elbil och kan installera solpaneler då blir det annan ekonomi i det.
Kör den bil du vill köra
Du tänker på flockbeteende kanske, du FÅR såklart använda vilka ord du vill, till vad du vill (språkpolisen är bara ett uttryck, de kommer inte i verkligheten), men får då samtidigt acceptera att bli missförstådd av de som redan har korrekta kopplingar till orden?M Martin Lundmark skrev:Hej Zodde
Varför försöker ni hitta en koppling mellan ”Mängdläran” som lärdes ut i matematiken, och min användning av begreppet (ordet) ”mängdlära” när många (alla) gör samma sak?
Det är samma stavning, men ett ord med en annan betydelse.
Samma, som till exempel, ”fönster” på ett hus och ”fönster” vid användning av dator.
Där är samma stavning, men ett ord med annan betydelse.
Samma sak att ”svälja” förtret och att ”svälja” mat.
Där är samma stavning, men ett ord med annan betydelse.