H he-peter skrev:
Vilket märke på bilen?
Mitsubishi.

Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ojoj, det där fingret fick darra länge, över två veckor.
Men idag råkade det darra till såpass att beställningen plötsligt gick iväg.

Under tiden hade 12kW växelriktaren sålt slut, så det blev en lite dyrare 10kW, men samtidigt hade panelerna blivit rätt ordentligt billigare, och jag slog dessutom till på en hel pall, som här var 36 paneler.
Så om någon vill köpa typ 4 paneler till riktigt bra pris så skicka PM.

Nu får jag bara hoppas att regeringen ror i land den förändrade lagstiftningen till i höst, så blir det väl förhoppningsvis en carport med dessa paneler som tak.

Jag hoppas att jag kan och orkar fixa en projekttråd, det var länge sedan jag körde en sådan.

Ärligt talat lite märkligt att köpa solceller när 60-öringen ska försvinna och elpriserna verkar generellt gå nedåt.
Men samtidigt tänker jag att ifall jag lyckas ladda elbilen med 30kWh varje dag under halva året med egenproducerad el så sparar jag minst 30kr/dag X typ 170 dagar = ca 5000 friska kronor om året, så det hela har betalat sig på några år bara pga egen konsumtion.
Nu har 10 paneler kommit upp, ena sidan på garaget klar, på andra sidan hoppas jag att jag att jag ska lyckas klämma in 18 st.
Garage med 10 solpaneler monterade på taket, färdig på ena sidan.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu har 10 paneler kommit upp, ena sidan på garaget klar, på andra sidan hoppas jag att jag att jag ska lyckas klämma in 18 st.
[bild]
Bra bredd på panelerna 😬

Mikael_L
De sticker lite utanför på bägge sidogavlarna, särskilt den bortre i denna bild.
På andra sidan tänkte jag sätta 9st i två rader, då kommer de istället sticka ut lite utanför takfoten.

Men jag har ju som sagt planen att ta väck alla paneler till våren redan och låta dem bli tak till en carport istället. Och då kommer det bli två rader med 6 st på varje sida (takfall).
Kanske ev att jag även låter 2-4 st paneler sitta kvar på taket då, och samsas med strängarna från carporten, så det blir 13 eller 14 paneler per sträng isf 12. Eller kanske inte, det blir nog snyggast att bara ha 2x12 på carporten, och inte dutta med något annat.

• Gilla
xLnT
  • Laddar…
Sitter med fingret på 2 pallar, 2x500M 6mm2 kabel och lite annat gott. Väntar bara på tillstånd om det blir stående eller liggande paneler.

Mikael_L
X xLnT skrev:
Sitter med fingret på 2 pallar, 2x500M 6mm2 kabel och lite annat gott. Väntar bara på tillstånd om det blir stående eller liggande paneler.
Det var rejält många, och du hade väl 450W på gång dessutom.

Är tanken att kunna få ström till huset även ganska sent på vinterhalvåret, och börja rätt tidigt på vårvintern.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det var rejält många, och du hade väl 450W på gång dessutom.

Är tanken att kunna få ström till huset även ganska sent på vinterhalvåret, och börja rätt tidigt på vårvintern.
Jag har 26st 450W idag, blir 72st till.
Det är tanken ja, ska försöka fånga så mycket ljus på vintern som möjligt.

• Wow
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Intressant.
Denna bild är från cornucopia, så jag är rätt säker på att den gäller solceller i södra Sverige, antingen V:a götaland eller Skåne.
Graf över solcellers månadsproduktion i kWh i södra Sverige, toppar i juni och juli med 155 och 159,9 kWh; lägst i december med 17,98 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med dina totalt 98 st så blir det en installerad effekt på 44kW.

Och enligt ovanstående graf så skulle sämsta månaden då bli 792 kWh.
Ärligt talat, det skulle jag klara december på.

Ser jag offgrid börja närma sig ... ?
🤩

X xLnT skrev:
Jag har 26st 450W idag, blir 72st till.
Det är tanken ja, ska försöka fånga så mycket ljus på vintern som möjligt.
Hej xLnT
En frisk satsning

Jag som bor i prisområde 1 med upp mot ca 2 000 kWh i månaden dec - jan - feb har så mörka vintermånader och flera decimeter snö att jag nog inte skulle kunna klara så mycket av månadsbehovet även med hela taket fullt med solceller och dessutom batterier.

Jag vet inte var du bor, men hur mycket av husets behov räknar du med att klara den sämsta vintermånaden?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Intressant.
Denna bild är från cornucopia, så jag är rätt säker på att den gäller solceller i södra Sverige, antingen V:a götaland eller Skåne.
[bild]

Med dina totalt 98 st så blir det en installerad effekt på 44kW.

Och enligt ovanstående graf så skulle sämsta månaden då bli 792 kWh.
Ärligt talat, det skulle jag klara december på.

Ser jag offgrid börja närma sig ... ?
🤩
Hej
Om man då vill vara offgrid innebär inte det att man har mycket överskott av elenergi under tex sommaren?

M Martin Lundmark skrev:
Hej xLnT
En frisk satsning

Jag som bor i prisområde 1 med upp mot ca 2 000 kWh i månaden dec - jan - feb har så mörka vintermånader och flera decimeter snö att jag nog inte skulle kunna klara så mycket av månadsbehovet även med hela taket fullt med solceller och dessutom batterier.

Jag vet inte var du bor, men hur mycket av husets behov räknar du med att klara den sämsta vintermånaden?
SE4 bor jag i. Tillsammans med mina 135kWh batterier hoppas jag klara det mesta. Jag är inte naiv, jag inser att jag kommer behöva köpa lite vissa dagar. Jag ser det som en rolig utmaning, men vill mest försäkra mig om att vi kommer ha en pålitlig energikälla oavsett vad som sker.

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Om man då vill vara offgrid innebär inte det att man har mycket överskott av elenergi under tex sommaren?
Jo, jag kommer vaska energi på sommaren. Sen om det innebär att skicka ut det på elnätet eller begränsa exporten får vi se.

@Nissens här är lite data (för 2025 hittils) du kan räkna på för att påvisa olönsamheten.

Januari:
Effektdata från solceller 2025: Till nätet 538 kWh, från nätet 2471 kWh, konsumtion 1933 kWh, solenergi 216 kWh. Ingen generatoranvändning.
Diagram över elförbrukning och producerad el i januari: 2464 kWh förbrukat till 1418 kr, 537 kWh producerat och sålt för 1011 kr.
Skapa konto

Februari:
Grafiska data visar elförbrukning: till nät 292 kWh, från nät 1692 kWh, generator 0 kWh, konsumtion 1693 kWh, solenergi 565 kWh.
Förbrukning feb 2025: 1685 kWh, kostnad 1580 kr. Producerat till elnätet: 291 kWh, tjänat 519 kr.
Skapa konto

Mars:
Energistatistik med "To Grid" 269 kWh, "From Grid" 861 kWh, "Generator" 0 kWh, "Consumption" 1653 kWh, "Solar" 1383 kWh.
Solenergistatistik mars 2025: Förbrukning 858 kWh (kostnad 364 kr), produktion till elnätet 268 kWh (tjänat 411 kr).
Skapa konto

April:
Diagram som visar eldata för 2025: Till nätet 545 kWh, Från nätet 282 kWh, Generator 0 kWh, Förbrukning 1202 kWh, Solenergi 1739 kWh.
Förbrukning och produktion av el för april; Förbrukning: 282 kWh, kostnad 30 kr. Produktion: 545 kWh, intäkt 699 kr.
Skapa konto

Maj:
Energiöversikt: 657 kWh till nätet, 355 kWh från nätet, 0 kWh generator, 1107 kWh konsumtion, 1752 kWh solenergi.
Förbrukning av el i maj: 356 kWh, kostnad 39 kr. Produktion till elnätet: 656 kWh, tjänat 822 kr.
Skapa konto

Juni:
Energistatistik för 2025: Till nätet 929 kWh, från nätet 32,4 kWh, generator 0 kWh, konsumtion 993 kWh, solenergi 2186 kWh.
Bilden visar elförbrukning och produktion i juni: Förbrukning 33 kWh kostar 8 kr, produktion 877 kWh till elnätet tjänar 843 kr.
Skapa konto

Blir rätt ok pris/kWh för solelen som jag säljer tycker jag.
Och en bra besparing på den el jag inte behöver köpa.

Totalt hittils i år:
Diagram som visar energidistribution under olika perioder: sista 24h, 7d, 30d, 365d. Källor: nätet, generator, batteri, solenergi; fokus på solelens bidrag.

@Nissens du kan väl redovisa dina siffror för 2025 hittils så kan vi jämföra och se.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Bekymrar det dig?

X xLnT skrev:
@Nissens här är lite data (för 2025 hittils) du kan räkna på för att påvisa olönsamheten.

Januari:
[bild]
[bild]

Februari:
[bild]
[bild]

Mars:
[bild]
[bild]

April:
[bild]
[bild]

Maj:
[bild]
[bild]

Juni:
[bild]
[bild]

Blir rätt ok pris/kWh för solelen som jag säljer tycker jag.
Och en bra besparing på den el jag inte behöver köpa.

Totalt hittils i år:
[bild]

@Nissens du kan väl redovisa dina siffror för 2025 hittils så kan vi jämföra och se.
Är Du säkert, att siffrorna stämmer? 33 kWh förbrukning i Juni låter väldigt lågt. Ingen hemma?

Nu är vi barnfamilj, men matlagning tvät, disk, varmvatten (om inte solfångare)...

Juni köpte 68kWh, men förbrukade 472kWh. 304kwh laddning av elbils. Förbrukning utan elbil 168 kWh.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.