73 313 läst ·
170 svar
73k läst
170 svar
Solceller från Otovo. Installerat och klart. Någon med erfarenheter?
Ja, eller hur. Den skall ha ljusbågsdetektering tex men det är väl på sträng- och inte panelnivå då.A Arnodt skrev:Om det är en "optimerare" per seriekopplad panelsträng, då är det inget annat än en MPPT(Maximum Power Point Tracker), dvs maximaleffektpunktsökare. Sådana har alla växelriktare annars skulle det fungera alldeles förfärligt uselt. Det luktar alltså litet av försöka lura okunniga köpare(ofta de som köper nyckelfärdiga anläggningar) att det har något alldeles unikt och bra.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 290 inlägg
Lite unikt är det ändå att den kan analysera strängarna separat. Som de förklarade har den flera ingångar för var MPPT så den mäter inte bara per MPPT. Tyvärr försvinner en MPPT om man vill nyttja funktionen med batterilagring som de också har.A Arnodt skrev:Om det är en "optimerare" per seriekopplad panelsträng, då är det inget annat än en MPPT(Maximum Power Point Tracker), dvs maximaleffektpunktsökare. Sådana har alla växelriktare annars skulle det fungera alldeles förfärligt uselt. Det luktar alltså litet av försöka lura okunniga köpare(ofta de som köper nyckelfärdiga anläggningar) att det har något alldeles unikt och bra.
Det som är lite synd är att föregångaren (som hade stora brister på andra områden) hade tre MPPTs men den nya har bara två. Just i kombination med batteri så tycker jag den hade varit mycket flexiblare och attraktivare med tre.R Robert-san01 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 290 inlägg
Jag misstänker att de tänkt att man kör den med optimerare om man behöver mer än 1 sträng och kör med batteri.F fsn skrev:
Kanske, men det är knappast kostnadseffektivt. Jag tycker ändå det är en markant specifikationssänkning på just det området från föregående modell. Det finns ganska tydliga oskrivna regler inom produktutveckling och hur en produkt positioneras i förhållande till konkurrenter och egna ersatta produkter. Antingen så skiter Huawei i det eller så är det jag som missförstår produkten.R Robert-san01 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 290 inlägg
Jag tror man undersökt marknaden och valt den bredaste vägen. Vår marknad är knappt mätbar totalt så man prioriterar lagring framför skuggning och 3-fas. Så kulle jag säga att i princip alla tillverkare valt idag.F fsn skrev:Kanske, men det är knappast kostnadseffektivt. Jag tycker ändå det är en markant specifikationssänkning på just det området från föregående modell. Det finns ganska tydliga oskrivna regler inom produktutveckling och hur en produkt positioneras i förhållande till konkurrenter och egna ersatta produkter. Antingen så skiter Huawei i det eller så är det jag som missförstår produkten.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden