73 313 läst ·
170 svar
73k läst
170 svar
Solceller från Otovo. Installerat och klart. Någon med erfarenheter?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 290 inlägg
Ingen aning, vad spelar det för roll i sammanhanget?R Robert-san01 skrev:
Lång garanti = pajar den får man den reparerad eller bytt. Skulle den paja efter 20,2 år får jag väl köpa en ny då. Därav bekymrar jag mig inte så mkt.
Har heller aldrig hört från någon egentligen att det skulle vara ett allmänt problem att något av de kända märkenas omriktare går sönder ofta?
SolarEdge står för frakten från och till mig, så bara häkta av den o skicka isf.
@martin43 får jag fråga hur länge du har haft ditt system med optimerare?
Jag pratade med SolNord och de hävdar starkt att man ska ha optimerare. Jag är 50/50. Hör så olika
från olika företag. Har ingen skugga men 2 olika tak på 45 grader och en på ca 30 grader. SolNord hävdar att paneler av samma fabrikat kan skilja sig lite + fågelbajs, smuts etc etc kan vara en faktor. Sen att om någon panel pajar blir felsökningen otroligt enklare. Bra anledning men fortfarande kluven.
Andra hävdar att det är helt onödigt så jag måste bestämma mig snart.
Kan kolla om de har gen5 däremot.
Kan man koppla optimerare till Fronius symo? vet ni det? Har letat med hittar inte 100% svar.
Vad tror ni om Jinkopaneler som har inbyggda optimerare från SolarEdge? (står om det här https://www.solarquotes.com.au/panels/jinko-solar-review.html)
Jag pratade med SolNord och de hävdar starkt att man ska ha optimerare. Jag är 50/50. Hör så olika
från olika företag. Har ingen skugga men 2 olika tak på 45 grader och en på ca 30 grader. SolNord hävdar att paneler av samma fabrikat kan skilja sig lite + fågelbajs, smuts etc etc kan vara en faktor. Sen att om någon panel pajar blir felsökningen otroligt enklare. Bra anledning men fortfarande kluven.
Kan man koppla optimerare till Fronius symo? vet ni det? Har letat med hittar inte 100% svar.
Vad tror ni om Jinkopaneler som har inbyggda optimerare från SolarEdge? (står om det här https://www.solarquotes.com.au/panels/jinko-solar-review.html)
Det går att koppla TIGO optimerare till alls växelriktare, även Fronius. Det man gör då är att man sätter optimerare på just dom positioner där det behövs.R reza666 skrev:@martin43 får jag fråga hur länge du har haft ditt system med optimerare?
Vad tror ni om Jinkopaneler som har inbyggda optimerare från SolarEdge? (står om det här [länk])
Solar Edge har en aggresiv försäljningsstrategi med nån form av kick back till säljaren så jag skulle ta de försäljningsargumenten med en nypa salt.
Ojämna paneler eller fågelbajs tycker jag är superkassa argument för ett optimerat system.
Jag tittade med på paneler med inbyggd optimerare man får bort två kontakter per panel men man bygger in en potentiell felkälla i en pryl som är så stor att det är ett potentiellt problem att skicka in den för garantiutbyte. Jag skulle inte göra det.
Finns andra med som är förberedda med TIGO-box men minns inte tillverkare på dom och Jinko har tidigare haft med inbyggd optimerare som är universell. Men som sagt, fundera två gånger på konsekvensen om sådana börjar gå sönder.
Hur många tak är det du skall ha paneler på? Huaweis nya växelriktare skall ha panelövervakning utan separata optimerare och Kostal har växelriktare med 3 MPPT så det finns alternativ. Just Huaweis nya ser ju jäkligt spännande ut.
Tack för svaret. Jag ska ha ca 52 paneler på 2 tak. Ca 36 på huset och resten på carporten.
Jag kan helt hålla med om att fågelbajs och är dålig argument men å andra sida om någon panel pajar så kan jag tänka mig att det blir super jobbig att leta sig genom alla paneller. Mest det jag tänker. Sen inbillar jag mig att om det är inbyggda så kanske de inte tar så mycket stryk av vädret men jag är noob så jag vet inte.
Enligt SolNord så har de 25 års garanti om jag inte blandat ihop.
Låter trevlig med Huaweis...kan det vara detta: https://www.solcellsgrossen.se/Huawei?product_id=328
Väntar på lite priser. Ska jag betala typ 50-100k extra så hoppas jag över men handlar det om mindre belopp kan det övervägas kanske. Hon pratade också väldigt gott om glass-glass paneler som skulle hålla längre. Speciellt LG men det tänker jag inte betala för. Dubbelt så dyra typ. Men hon hade även ZN Shine Solar som hon rekommenderade. Få se vad de kostar. Finns så många olika så man blir lite yr i skallen
Jag kan helt hålla med om att fågelbajs och är dålig argument men å andra sida om någon panel pajar så kan jag tänka mig att det blir super jobbig att leta sig genom alla paneller. Mest det jag tänker. Sen inbillar jag mig att om det är inbyggda så kanske de inte tar så mycket stryk av vädret men jag är noob så jag vet inte.
Enligt SolNord så har de 25 års garanti om jag inte blandat ihop.
Låter trevlig med Huaweis...kan det vara detta: https://www.solcellsgrossen.se/Huawei?product_id=328
Väntar på lite priser. Ska jag betala typ 50-100k extra så hoppas jag över men handlar det om mindre belopp kan det övervägas kanske. Hon pratade också väldigt gott om glass-glass paneler som skulle hålla längre. Speciellt LG men det tänker jag inte betala för. Dubbelt så dyra typ. Men hon hade även ZN Shine Solar som hon rekommenderade. Få se vad de kostar. Finns så många olika så man blir lite yr i skallen
SolarEdge-system fungerar bra på ett tak där inga paneler skuggas så längre alla effektoptimerare är hela, ja ca lika bra som ett system utan några effektoptimerare alls. En effektoptimerare har inte 100 % verkningsgrad, för omvandlingen DC-DC den gör, utan i bästa fall ca 98 %. Många tycks vara ovetande om detta. Ett SolarEdge-system påstås särskilt bra för att man ser direkt när en SolarEdge-effektoptimerare har gått sönder. Men har man inga effektoptimerare(SolarEdge eller andra) alls, kan heller inga gå effektoptimerare gå sönder. Solcellspaneler går väldigt sällan sönder, men däremot pajar effektoptimerare ganska ofta. Väljer man lågkvalitativa paneler, kan nog dessa paja oftare, och då kan man klart upptäcka det med ett SolarEdgesystem. Men varför välja dåligt panelkvalitet, de ska ju fungera under ca 40 år?
Jag väljer tier 1 paneler vilket jag hoppas ska vara bra. Min egna dilemma är hur man hittar en panel som är sönder bland 50+ paneler 
Eller kanske om någon är halv sönder kan man inte veta helt säker utan att ha dessa optimerar. Jag sysslar med datorer och ibland håller de hur länge som helst och ibland pajar de plötslig så man vet aldrig. Men visst ju fler elektronik desto mer strul också. Frågan är vad gör minst inte
Jag kan inte välja. Men verkar från er som kan detta som att ni inte rekommenderat optimerar alls pga att de går sönder för ofta (om jag förstått det rätt)
Eller kanske om någon är halv sönder kan man inte veta helt säker utan att ha dessa optimerar. Jag sysslar med datorer och ibland håller de hur länge som helst och ibland pajar de plötslig så man vet aldrig. Men visst ju fler elektronik desto mer strul också. Frågan är vad gör minst inte
Jag kan inte välja. Men verkar från er som kan detta som att ni inte rekommenderat optimerar alls pga att de går sönder för ofta (om jag förstått det rätt)
Självbyggare
· Stockholm
· 10 290 inlägg
Många påstår att optimerare går sönder ofta. Hur många har ni som skriver det installerat och hur många har ni bytt? Av de inverters som jag har erfarenhet av att ha installerat och driftat är statistiken förödande för Fronius och SMA.
Fronius 1 av 1.
SMA 4 av 7 (några flera gånger)
Schneider 0 av 2
ABB 2 av 3
SolarEdge 2 av drygt 60.
Optimerare 5 av drygt 2000.
Detta är min statistik från verkliga installationer som jag själv varit med och installerat.
Edit: Glömde ABB
Fronius 1 av 1.
Schneider 0 av 2
ABB 2 av 3
SolarEdge 2 av drygt 60.
Detta är min statistik från verkliga installationer som jag själv varit med och installerat.
Säljaren som ville sälja på mig Solar Edge tyckte inte heller att det var mycket fel på deras optimerare. Han tog sin egen installation med 30 paneler som exempel där en vad dead on arrival och sen bara ytterligare en hade gått sönder under det halvår han haft igång den. Helt oacceptabelt.R Robert-san01 skrev:Många påstår att optimerare går sönder ofta. Hur många har ni som skriver det installerat och hur många har ni bytt? Av de inverters som jag har erfarenhet av att ha installerat och driftat är statistiken förödande för Fronius och SMA.
Fronius 1 av 1.
Schneider 0 av 2
ABB 2 av 3
SolarEdge 2 av drygt 60.
Jag har bara gjort tre installationer och jag har flera kompisar som har paneler, minst tre av dom har Solar Edge, Fronius är annars vanligast, en har SMA och jag och en till har Kostal. Endast en har haft problem och det var en optimerare som pajade. Den är fortfarande inte utbytt på garanti för leverantören som har ett garantiåtagande prioriterar nya installationer. Jag minns inte längre när den gick sönder men vi snackar månader.
Fö så är det helt fantastiskt med solceller, jag inledde oktober med drygt 47kWh under första dagen.
Ok jag har dålig koll på vad de producerar i kWh så jag tänkte fel.F fsn skrev:
Då har du nästan samma top effekt som jag räknar med, typ antal panel x 305w.
Kollade Jinko paneler igår, verkar bra.
Spännande att följa daglig användning och vad man producerar
Har man en vanlig växelriktare SMA eller Fronius eller liknande, och inga effektoptimerare, då är det lätta att enbart byta ut växelriktaren mot valfritt fabrikat. Det kan vara att garantin löpt ut på den växelriktaren t.ex. SMA man har och den har gått sönder. Då kan man välja vilket fabrikat som helst för ersättningsväxelriktaren, i stort sett.
Väljer man däremot SolarEdge då har man byggt in sig i deras system, och måste fortsätta med det, såvida man inte vill montera bort alla effektoptimerarna från panelerna och seriekoppla om panelerna utan några effektoptimerare. Det går inte att ersätta en SolarEdge-växelriktare och montera dit en Fronius t.ex. Froniusen kan inte kommunicera med SolarEdge-effektoptimerarna och det kommer inte att fungera, med avsikt.
Väljer man däremot SolarEdge då har man byggt in sig i deras system, och måste fortsätta med det, såvida man inte vill montera bort alla effektoptimerarna från panelerna och seriekoppla om panelerna utan några effektoptimerare. Det går inte att ersätta en SolarEdge-växelriktare och montera dit en Fronius t.ex. Froniusen kan inte kommunicera med SolarEdge-effektoptimerarna och det kommer inte att fungera, med avsikt.
Väldigt bra argument! Tack för det.A Arnodt skrev:Har man en vanlig växelriktare SMA eller Fronius eller liknande, och inga effektoptimerare, då är det lätta att enbart byta ut växelriktaren mot valfritt fabrikat. Det kan vara att garantin löpt ut på den växelriktaren t.ex. SMA man har och den har gått sönder. Då kan man välja vilket fabrikat som helst för ersättningsväxelriktaren, i stort sett.
Ja även om man har en vanlig växelriktare t.ex. SMA eller liknande och några Tigo Energy effektoptimerare(alltså inga SolarEdge effektoptimerare) då om SMA växelriktaren går sönder, då kan man välja valfritt fabrikat för den nya växelriktaren t.ex. en Fronius.
Men alla växelriktarfabrikat funkar inte med Tigo Energy effektoptimerare, det finns lista på det.
Men alla växelriktarfabrikat funkar inte med Tigo Energy effektoptimerare, det finns lista på det.