Byggahus.se

Solceller från Otovo. Installerat och klart. Någon med erfarenheter?

1. Fredrick Arvidsson
    Medlem Nivå 1
    Började rodda i det här med solceller och en av offerterna tog jag in från Otovo.

För en komplett solcellsanläggning inkl installation som ger en beräknad produktion på 660 kWh för jag betala 87419; kr efter avdraget stöd på 30%(-37465 kr).

Edit: 6600 kWh per år ska det naturligtvis vara.

Det som ev tillkommer är kostnad för bygglov.

Otovo planerar att ta sig in som elleverantör på den svenska marknaden och köper även tillbaka elen man överproducerar.

Tacksam för all ev input om detta och gärna om någon har gjort affärer med Otovo och vilka erfarenheter ni isf har.

"Otovo startade sin verksamhet 2016. Samma år blev företaget marknadsledande i försäljning av solceller till privata hem i Norge. Under 2018 startade vi vår lansering i Sverige.

I dag har företaget 22 anställda som jobbar med försäljning, konfiguration och utveckling. Alla arbetar för att det ska bli enkelt för dig att skaffa solceller till ditt tak.

De anställda äger stora delar av Otovo. Men vi backas även upp av professionella norska investerare, till exempel Agder Energi Ventures, Akershus Energi, OBOS, Selvaag Bolig och Anders Opsahl Eiendom.
    "

Redigerat av moderator 19 maj 2018 19:10
  2. Peter2400
    Medlem · Nivå 20
    Låter som en riktigt dålig idé att investera 87000:- för att spara 660:- per år?

3. Stringfellow Hawke
    Medlem Nivå 10
    Du menar 6600 kWh eller? 660 produceras väl av en 1kWp-anläggning typ..

4. Fredrick Arvidsson
    Medlem Nivå 1
    My bad. 6600 kWh ska det naturligtvis vara.

5. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 18
    Luktar smygreklam.

• Laddar…
  6. Fredrick Arvidsson
    Medlem Nivå 1
    Vad menar du?

7. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    Vill TS vara snäll och fylla i profilen korrekt. När man lägger en länk till ett företag i första inlägget behöver vi kontrollera att man inte jobbar där.
    /Moderator

• Laddar…
  8. Peter2400
    Medlem · Nivå 20
    Hur låg de andra offerterna till i pris?
    Vad fick dig att fastna för Otovo?

9. Fredrick Arvidsson
    Medlem Nivå 1
    Blandad kompott inte bara prismässigt utan även hur specarna ser ut. De övriga som jag har frågat(Nibe, Svea Energi, Fortum, Eon, m fl mer eller mindre kända företag) känner jag mig trygg i. Otovo dök upp i mitt Facebook-flöde. De hade en smidig process med snabb återkoppling men då de är okända, åtminstone för mig, vill jag ha mer kött på benen.

Redigerat 20 maj 2018 11:19
  10. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 12
    Du skriver inte, trots fråga, i vilket prisintervall de andra offerterna låg. Det intressanta här är ju vad det kostar att "få" 6600kWh från solcellerna.
    Vill du inte redovisa dessa siffror kommer lukta smygreklam om inlägget.......

• Laddar…
  11. Fredrick Arvidsson
    Medlem Nivå 1
    Och du svarar, trots fråga i rubriken, inte på huruvida du har erfarenhet av Otovo eller ej.

"Tacksam för all ev input om detta och gärna om någon har gjort affärer med Otovo och vilka erfarenheter ni isf har."

Hade det rört sig om en etablerad leverantör ss Nibe, Eon, Fortum, Vattenfall el liknande hade jag inte behövt fråga då de bör anses som pålitliga och beprövade. Otovo verkar vara en ny aktör med, såvitt jag kan få fram, obefintlig historik på den svenska marknaden vilket gör dem till ett osäkert kort.

Kram.

12. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 12
    Hade varit intressant att få uppgifter om vad det kostar att skaffa solceller från flera olika leverantörer när någon frågar efter offerter. Men vill du inte ange detta så behöver du inte men du får nog heller inte många svar om du själv inte bjuder till. Tack och hej för mig.....

13. Fredrick Arvidsson
    Medlem Nivå 1
    Men fråga det då och tjafsa inte om smygreklam. Nu handlar denna tråden inte om olika offerter utan om en viss leverantör. Försök igen. Kram.

14. L
    Medlem · Nivå 8
    Det jag får fram.
    https://no.m.wikipedia.org/wiki/Otovo

Deras grej är tydligen mjukvara som beräknar solinstrålning samt affärsupplag, hårdvara köps på div håll inkl installation.

15. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 18
    Det verkar vara ett rejält förlustbolag också. Minus 13 MNOK på 42 MNOK omsättning förra året och minus 10 MNOK på en miljon i omsättning 2016.

https://www.proff.no/selskap/otovo-as/oslo/energiforsyning/Z0IW1DPF/

De kanske har bra finansiella muskler bakom sig, men utan att veta mer om bolaget och/eller att de hade ett extremt mycket bättre erbjudande än konkurrenterna skulle jag hålla mig till säkrare kort.