nizzehult nizzehult skrev:
Nu ska vi se. Bensin är ju energi. 1976 kostade en liter bensin ungefär 1 krona. Omräknat i prisindex skulle den idag kosta ca 6.25 men ändå kostar den ca tre gånger så mycket. Medellönen/medianlönen 1976 var ca 5000,-/månad, alltså 31,25/timme. Idag är den ca 37100,-, alltså 231,87/timme. Det betyder att man 1976 behövde jobba i 1,92 minuter för att köpa en liter bensin, idag behöver man däremot jobba 5,68 minuter för att köpa en liter bensin, alltså nästan tre gånger så länge så ditt resonemang håller inte. Går man ännu längre tillbaka blir det ännu större skillnader.

Väljer att producera mer? Älvarna är maximalt utbyggda, det pratas om nya kärnkraftverk men det lär ta 10 år innan dessa finns på plats (sen kan man ju diskutera om den lösningen är så bra på sikt), vindkraft byggs ut kontinuerlig men det ger inte så mycket tillskott totalt och så även med mindre solenergianläggningar så hur skulle man på ett enkelt och billigt sätt börja producera rejält mycket mera menar du? Eller om jag vänder på frågan: borde man inte ha gjort sådana satsningar redan idag, inte bara här i landet utan i alla länder då behovet bitvis överstiger efterfrågan?

Hela grejen med solenergi är att den är helt gratis och i princip underhållsfri och outtömlig och solcellerna i sig har också lång livslängd så fluktuationer i allmänna energipriser märks öht inte så man ska inte räkna på 8-10 år som vissa gör utan mycket längre fram än så. Visst, har man batterier så kommer dessa att tappa i kapacitet på kanske 10-15 år men just på batterisidan händer det stora saker så där kommer vi nog att se nya och bättre innovationer rätt snart. Jag tror alltså till skillnad från dig att vi inte kommer att kunna producera markant mycket mer el med höger verkningsgrad än idag men att lagringsmöjligheterna kommer att förbättras.
Det byggs ytterst lite vindkraft i Sverige nu.
Börjar vi bygga kärnkraft omgående hinner den inte ens bli klar innan merparten av vindkraften är utsliten.
Att vindkraft skulle renoveras i den mån det går, är knappast heller troligt eftersom de flesta vindkraftsbolagen går med stora förluster.
Vad gäller solenergi är den i sig gratis, men att göra el av den kostar ... dessutom fungerar den bra bara när solen skiner på panelerna, vilket det är ytterst sparsamt med under vintermånaderna när elen behövs som bäst.
Vad gäller lagring av el tror jag det dröjer innan det blir nått riktigt genombrott för batterier. Bästa lagringen vi har idag är dammarna uppströms vattenkraftverken.

• Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
Nu ska vi se. Bensin är ju energi. 1976 kostade en liter bensin ungefär 1 krona. Omräknat i prisindex skulle den idag kosta ca 6.25 men ändå kostar den ca tre gånger så mycket. Medellönen/medianlönen 1976 var ca 5000,-/månad, alltså 31,25/timme. Idag är den ca 37100,-, alltså 231,87/timme. Det betyder att man 1976 behövde jobba i 1,92 minuter för att köpa en liter bensin, idag behöver man däremot jobba 5,68 minuter för att köpa en liter bensin, alltså nästan tre gånger så länge så ditt resonemang håller inte. Går man ännu längre tillbaka blir det ännu större skillnader.

Väljer att producera mer? Älvarna är maximalt utbyggda, det pratas om nya kärnkraftverk men det lär ta 10 år innan dessa finns på plats (sen kan man ju diskutera om den lösningen är så bra på sikt), vindkraft byggs ut kontinuerlig men det ger inte så mycket tillskott totalt och så även med mindre solenergianläggningar så hur skulle man på ett enkelt och billigt sätt börja producera rejält mycket mera menar du? Eller om jag vänder på frågan: borde man inte ha gjort sådana satsningar redan idag, inte bara här i landet utan i alla länder då behovet bitvis överstiger efterfrågan?

Hela grejen med solenergi är att den är helt gratis och i princip underhållsfri och outtömlig och solcellerna i sig har också lång livslängd så fluktuationer i allmänna energipriser märks öht inte så man ska inte räkna på 8-10 år som vissa gör utan mycket längre fram än så. Visst, har man batterier så kommer dessa att tappa i kapacitet på kanske 10-15 år men just på batterisidan händer det stora saker så där kommer vi nog att se nya och bättre innovationer rätt snart. Jag tror alltså till skillnad från dig att vi inte kommer att kunna producera markant mycket mer el med höger verkningsgrad än idag men att lagringsmöjligheterna kommer att förbättras.
Liten notis så kostade bensinen 1,50 kr 1976 å en bra lön låg på 4.000 kr i månaden, lika mycke som en 26 tums tjock färg tv..

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Cherry-picking i sin renaste form ser jag. Vi tar ett värde från två "slumpvis" valda år och jämför.

Vi kan ju titta på hur många timmar man behövde arbeta 1910 för att köpa en kWh el och hur många man behöver arbeta idag.

Eller så tittar man på en graf över ex elpriset ett hundratal år så ser man ganska tydligt att energipriset över tid sjunker.
Graf som visar inflationjusterade elpriser i USA från 1920 till 2010, med en nedåtgående trend för både hushåll och alla sektorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men visst, många kraftslag är idag väl utbyggda i Sverige, vattenkraften är ett exempel. Kärnkraft kan man dock bygga hur mycket som helst om viljan finns.

Gratis och underhållsfri el o solceller säger du. Jag ber att få invända att varken solcellerna eller all styrelektronik som används varken håller för evigt eller är gratis att köpa. Underhållsfri betyder i det här sammanhanget tyvärr ungefär detsamma som underhållsfria fönster, det betyder inte att de håller förevigt (som man lurar i dumma kunder) utan att du inte KAN underhålla dem utan måste skrota och köpa nytt.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
husets värde kan öka och man blir helt enkelt mindre beroende av omvärlden.
Jo, men tvärt om kan också ske.

Många skulle aldrig få för sig att köpa ett hus utan kommunalt vatten och avlopp. Varför lägga ner en massa tid, plats och arbete på att hantera något som kommunen gör bättre? Alla trådar med sinade brunnar, bajsbakterier i dricksvattnet, utdömda avlopp osv pekar i den riktningen.

Detsamma gäller solceller på taket. Att ha fifflarfirmor till att montera sånt på en av de dyraste och jobbigaste byggnadsdelarna att både inspektera och åtgärda fel låter inte bra i mångas öron.

Att vara "oberoende" kan vara en trevlig känsla men det är på bekostnad av annat.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
nizzehult
JPTS JPTS skrev:
Liten notis så kostade bensinen 1,50 kr 1976 å en bra lön låg på 4.000 kr i månaden, lika mycke som en 26 tums tjock färg tv..
Petitesser kanske men jag körde själv moppe på den tiden och tankade 5l för 5kr varje vecka. En normal industriarbetarlön låg 1976 på 5000,- medan en sjuksyrra hade 4000,-. Det googlade jag fram.

Att sen jämföra elpriser från 50-talet och bakåt som @Tomtom79 gör- dessutom i USA - är knappast jämförbart, elnätens infrastruktur och produktion var inte fullt utbyggda på den tiden och prisnivån var därefter. Inflationsnivån är sen inte hela sanningen om den faktiska prisnivån för den enskilda individen. Idag är vi också flera miljarder individer fler som ska vara med och dela på jordens resurser så det räcker alltså inte till för alla - även om vi har det bättre förspänt här i landet än många andra. Tillgång och efterfrågan.

Med kärnkraftsutbyggnad gör vi oss återigen beroende av andra länder och det är inte önskvärt. Råvaran är i detta fall inte heller oändlig.

T
Varför har priset på solpaneler alltså en sol-panel säg på 400W gått ner i pris med 80% senaste 10 åren men priset för "installera 10kW solpaneler" kostar precis lika mycket eller mer än för 10 år sedan trots alla avdrag man nu får? Om man år 2016 betalade 100 000kr och fick 10kW paneler installerat och klart, borde man inte idag kunna få 10kW installerat för 20 000kr?

Vad är det som solpanels-installatörerna säljer till er? Kablar? Montage-skruvar? Försäkringar och garantier som ökar i pris lika mycket som panelerna minskat?

Säg att frågeställaren här ska köpa https://www.solproffset.se/collecti...i-solar-480w-svartvit-solpanel-lr7-54hvh-480m 10st av dessa, blir det 12990kr, och kommer ge 4.8kw. Han får erbjudande om 3kw för 120 000kr?

Köper du verkligen solpaneler eller vad går de andra 107000kr åt? Jo visst växelriktare har ökat i pris, eller? Näe faktiskt även växelriktare har ju minskat i pris sen 10 år sen. Du kan få en 6kw växelriktare för 8000kr, du ligger fortfarande 100 000kr back för något som du förhandlar med säljaren om?

Var tydlig i frågan, ingen köper egentligen solpaneler, de köper något annat.

Walle85
T Trolltomte skrev:
Varför har priset på solpaneler alltså en sol-panel säg på 400W gått ner i pris med 80% senaste 10 åren men priset för "installera 10kW solpaneler" kostar precis lika mycket eller mer än för 10 år sedan trots alla avdrag man nu får? Om man år 2016 betalade 100 000kr och fick 10kW paneler installerat och klart, borde man inte idag kunna få 10kW installerat för 20 000kr?

Vad är det som solpanels-installatörerna säljer till er? Kablar? Montage-skruvar? Försäkringar och garantier som ökar i pris lika mycket som panelerna minskat?

Säg att frågeställaren här ska köpa [länk] 10st av dessa, blir det 12990kr, och kommer ge 4.8kw. Han får erbjudande om 3kw för 120 000kr?

Köper du verkligen solpaneler eller vad går de andra 107000kr åt? Jo visst växelriktare har ökat i pris, eller? Näe faktiskt även växelriktare har ju minskat i pris sen 10 år sen. Du kan få en 6kw växelriktare för 8000kr, du ligger fortfarande 100 000kr back för något som du förhandlar med säljaren om?

Var tydlig i frågan, ingen köper egentligen solpaneler, de köper något annat.
Var inte dessa 120k inklusive batteri?

Nissens
K Klacken skrev:
Och sedan använder jag avkastningen från aktier och fonder till att betala min lilla kostnad för elnät. Hur gör du med din förmodat stora elräkning?
Jag har inte superstor elräkning eftersom jag har ett välisolerat hus och värmepump. Men när jag inom kort byter värmepump så reduceras elförbukningen kraftfullt eftersom både varmvatten och uppvärmning kräver mycket mindre el.

Så, en del avkastningen går till ny värmepump. Går från ca 13000kWh till kanske 8000kWh med den nya vp..

Några solpaneler kommer det aldrig att bli. 😊

• Haha
pacman42
  • Laddar…
Petitesser kanske men jag körde själv moppe på den tiden och tankade 5l för 5kr varje vecka. En normal industriarbetarlön låg 1976 på 5000,- medan en sjuksyrra hade 4000,-. Det googlade jag fram.

Att sen jämföra elpriser från 50-talet och bakåt som @Tomtom79 gör- dessutom i USA - är knappast jämförbart, elnätens infrastruktur och produktion var inte fullt utbyggda på den tiden och prisnivån var därefter. Inflationsnivån är sen inte hela sanningen om den faktiska prisnivån för den enskilda individen. Idag är vi också flera miljarder individer fler som ska vara med och dela på jordens resurser så det räcker alltså inte till för alla - även om vi har det bättre förspänt här i landet än många andra. Tillgång och efterfrågan.

Med kärnkraftsutbyggnad gör vi oss återigen beroende av andra länder och det är inte önskvärt. Råvaran är i detta fall inte heller oändlig.
Oki, fast jag tankade bilen på tankautomat som va lågpris mack för 1 kr 49 öre... Jobbade på ett stort industri företag med tillverkningen å en bra lön va 4.000 kr i månaden, dvs 25 kr i timmen..

Men skit samma för de är dåtid..

nizzehult
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Jo, men tvärt om kan också ske.

Många skulle aldrig få för sig att köpa ett hus utan kommunalt vatten och avlopp. Varför lägga ner en massa tid, plats och arbete på att hantera något som kommunen gör bättre? Alla trådar med sinade brunnar, bajsbakterier i dricksvattnet, utdömda avlopp osv pekar i den riktningen.

Detsamma gäller solceller på taket. Att ha fifflarfirmor till att montera sånt på en av de dyraste och jobbigaste byggnadsdelarna att både inspektera och åtgärda fel låter inte bra i mångas öron.

Att vara "oberoende" kan vara en trevlig känsla men det är på bekostnad av annat.
Varför så förbannat negativ? Örebroare? Det är inte så många generationer sen som merparten av alla hushåll utanför storstäderna var oberoende och hade egen brunn.
Som svar på frågan: av kostnadsskäl givetvis. Jag har själv en brunn på gården som nyttjades på 50-talat och bakåt och jag skulle inte tveka att använda den om nuvarande system havererar eller - vilket i sig är rätt osannolikt - priserna på vanligt vatten skulle bli skyhöga.

Så man ska också vara rädd för att sätta upp solpaneler för att var och varannan firma fuskar? Visst finns det säkert såna och när något haussas upp brukar det också dyka upp oseriösa aktörer som genar i hörnen och kanske klappa igen efter en kort period men självklart ska man kolla upp och avhålla sig från såna, kolla upp referenser och annat och devisen "billigt är sällan bäst" gäller här som överallt annars.

T
Walle85 Walle85 skrev:
Var inte dessa 120k inklusive batteri?
100k för batteri? Det är ju samma scam där, batterier har blivit billigare men priset för att få det (vilket man inte får göra själv) blir inte billigare trots avdrag.

Walle85
120k för allt installerat och klart, batteri, växelriktare samt paneler. Det tillkommer ju lön för de som installerar, eventuellt byggställning för säker installation, sedan en del material. Beroende på storlek på batteri samt effekt på växelriktare är det nog inte så överdrivet högt pris.

pacman42 pacman42 skrev:
I norra delen av landet så ser man definitivt att uppvärmningskostnaderna påverkar priserna. Jag tror att detta med att hur renoverat det är mer är ett storstadsfenomen.
Kan vara så.

Walle85 Walle85 skrev:
120k för allt installerat och klart, batteri, växelriktare samt paneler. Det tillkommer ju lön för de som installerar, eventuellt byggställning för säker installation, sedan en del material. Beroende på storlek på batteri samt effekt på växelriktare är det nog inte så överdrivet högt pris.
Nej kanske inte. Men priset i sig är inte problemet. Bespärringar är däremot. När man investerar i sån grej då gör man det för att eventellt kommer ner i driftskostaden. En anläggning som kostar 120 000kr men bara producerar 3000kwh per år är en dålig affär. 3000kwh kostar mig 3000 till 5000kr per år. Kakylen går inte ihop. Det är problemet.

• Gilla
Eje_19 och 1 till
  • Laddar…
S
Csm84 Csm84 skrev:
Nej kanske inte. Men priset i sig är inte problemet. Bespärringar är däremot. När man investerar i sån grej då gör man det för att eventellt kommer ner i driftskostaden. En anläggning som kostar 120 000kr men bara producerar 3000kwh per år är en dålig affär. 3000kwh kostar mig 3000 till 5000kr per år. Kakylen går inte ihop. Det är problemet.
Det är skillnad på 3000 kVh och 3000 kV. Nu har du startat en tråd där du missförstått offerten.

För sakens skull borde du redovisat storlek och typ på batterier. Alltså om du vill ha rättvist svar ang utvärdering av offert.

Personligen så tycker jag offerten är ovanligt sund. Men det hindrar inte att solceller är olönsamma numer.

• Haha
Magnus E K
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.