Tror du har helt rätt. Det är där jag kommer förmodligen lägga pengerna.Tomtom79 skrev:
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 203 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 203 inlägg
Du tänker kortsiktigt, jag tänker långsiktigt. Tvivlar du på att energin kommer att bli dyrare? Kanske rentav rejält dyrare? Och då menar jag inte om 10-15 år utan kanske redan om 3-4 år.Csm84 skrev:
Om elprisera varit 5,6,7 kanske 10 då hade man fått ta ställning till det då. 2022 hade vi värsta smällen i typ 3 månader. Då sålde solpaneler som smör. Nu de senaste 2 månader har det varit högre än vad det brukar vara normalt fall men ändå inte i närheten av 2022 priserna. Historiskt har vi inte haft såna priser förutom 2022 o något förhöjd 2026 men inte extremt. Dessutom de högre priser svider mest på vintern när solceller producera nästan inget
Skulle elpriserna sticka iväg rejält så kommer även solpaneler och dess kringutrustning att göra det med raketfart och det kommer att bli årslånga köer på installationer. Den urgamla tesen om tillgång och efterfrågan gäller även här.
"När förändringens vindar blåser upp ska man bygga väderkvarnar, inte vindskydd".
Ja, det i mina ögon är bara spekulation. Ingen vet vad som kommer hända framöver. Det är mer en politistik energi fråga/problem. Känns inte speciellt fördelaktig att våra el nät ligger ihop med resten av EU's. Som jag förstår det har vi i Sverige överskott med el men övriga Europa har underskott o då säljer vi dyrt till de vilket trissar upp priserna här i Sverige. Detta är inte hållbart o jag hoppas o tror på förändring kring det.nizzehult skrev:
Du tänker kortsiktigt, jag tänker långsiktigt. Tvivlar du på att energin kommer att bli dyrare? Kanske rentav rejält dyrare? Och då menar jag inte om 10-15 år utan kanske redan om 3-4 år.
Skulle elpriserna sticka iväg rejält så kommer även solpaneler och dess kringutrustning att göra det med raketfart och det kommer att bli årslånga köer på installationer. Den urgamla tesen om tillgång och efterfrågan gäller även här.
"När förändringens vindar blåser upp ska man bygga väderkvarnar, inte vindskydd".
I dina trakter @nizzehult är det nog en eller två fullstora reaktorer som behövs, vindkraften verkar inte leverera när behovet är som störst ( den befintliga verkar väl dessutom konkursmässig?), det väntas såvitt jag vet inte mer solinstrålning varken nattetid eller på vintern och det finns inga fler älvar av betydelse att exploatera. Både norra Sverige och Finland står inför ett ökat energibehov om industrins planer ska kunna förverkligas.nizzehult skrev:
Du tänker kortsiktigt, jag tänker långsiktigt. Tvivlar du på att energin kommer att bli dyrare? Kanske rentav rejält dyrare? Och då menar jag inte om 10-15 år utan kanske redan om 3-4 år.
Privat skulle jag föreslå mer isolering och komplettering med vedvärme istället för solceller i Norr och Västerbotten
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 203 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 203 inlägg
Till viss del spekulation, ja. Det vi däremot vet är att världens energibehov ökar varje år och att fossila bränslen sakta men säkert sinar och inte är något att fortsätta satsa på. Tillgång och efterfrågan igen.Csm84 skrev:
Ja, det i mina ögon är bara spekulation. Ingen vet vad som kommer hända framöver. Det är mer en politistik energi fråga/problem. Känns inte speciellt fördelaktig att våra el nät ligger ihop med resten av EU's. Som jag förstår det har vi i Sverige överskott med el men övriga Europa har underskott o då säljer vi dyrt till de vilket trissar upp priserna här i Sverige. Detta är inte hållbart o jag hoppas o tror på förändring kring det.
Det vi också vet är att solen inte slutar lysa oavsett vilka kriser som finns i världen och att den energi den producerar varken kostar något eller belastar miljön.
Sen kan jag hålla med om att vår egenproducerade el har blivit en handelsvara där inte det inhemska behovet prioriteras men det är mer en politisk fråga som jag tyvärr inte tror att vi kommer att se någon större förändring på oavsett vilken regering vi har. Att privatisera och vinstoptimera allt möjligt leder bara till elände, se bara på vården och skolorna...
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 203 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 203 inlägg
Det är nog inte så enkelt men kommer man fram till en bra lösning med att kunna lagra energin och utjämna effekttopparna så har man löst många knutar. Batterier, javisst men dessa ska vara rejält stora i så fall. Som bekant så rinner det vatten i våra elproducerade älvar även när effektuttaget är litet (nattetid). Detta löser man delvis genom att öka/minska flödet men en bättre lösning för hela landet vore att kunna lagra överskottet på nätterna i ackumulatorer för att sedan använda denna energi dagtid. Typ batterier. Läste t ex om nedgrävd sand som värmdes upp med överskottsvärme på natten och sedan fick värma hus under dagarna. Att utjämna effektuttaget ger goda synergieffekter.F fribygg skrev:I dina trakter @nizzehult är det nog en eller två fullstora reaktorer som behövs, vindkraften verkar inte leverera när behovet är som störst ( den befintliga verkar väl dessutom konkursmässig?), det väntas såvitt jag vet inte mer solinstrålning varken nattetid eller på vintern och det finns inga fler älvar av betydelse att exploatera. Både norra Sverige och Finland står inför ett ökat energibehov om industrins planer ska kunna förverkligas.
Privat skulle jag föreslå mer isolering och komplettering med vedvärme istället för solceller i Norr och Västerbotten
Sen tycker jag själv att modellen i Norge att de kommuner som har stora vattenkraftverk får ta del av vinsten på den energi dessa producerar. Helt rimligt.
Isolering som föreslås är aldrig fel men hus byggda efter 80-talet är redan ganska hyfsat isolerade och det är då tveksamt om en tilläggsisolering verkligen ger någon märkbar effekt.
Har inte tänkt ändra vanor alls. Använder lite el under sommarmånaderna. Går betydligt mer el höst, vinter och vår.F fribygg skrev:
[td]
[td]
[td]
[td]
[td]
[td]
[td]
[td]
[td]
[td]
[td]
[td]
[/td][td]
Så här såg dygnsinköpen ut i kWh 2025, jan - dec
52.48 45.75 28.84 19.1 12.24 7.00 5.83 8.28 11,6 21.63 36.03 37.17
Jag har inte räknat de kWh panelerna bidragit med.
Nästan all El på sommarhalvåret har köpts under de mörka timmarna.
Tanken är att inte behöva köpa just nån el alls april - september.
"Frakten" kostar ~75öre/kWh inkl skatt o moms 2026.
Kan nämna att jan o feb 2026 var siffrorna 57 resp 64kWh/dygn
[/td]52.48 45.75 28.84 19.1 12.24 7.00 5.83 8.28 11,6 21.63 36.03 37.17
Jag har inte räknat de kWh panelerna bidragit med.
Nästan all El på sommarhalvåret har köpts under de mörka timmarna.
Tanken är att inte behöva köpa just nån el alls april - september.
"Frakten" kostar ~75öre/kWh inkl skatt o moms 2026.
Kan nämna att jan o feb 2026 var siffrorna 57 resp 64kWh/dygn
[td]
[/td][td]
[/td][td]
[/td][td]
[/td][td]
[/td][td]
[/td][td]
[/td][td]
[/td][td]
[/td][td]
[/td]Ja, verkligen. Det kommer självklart kostaer men vi kommer tjäna ännu mer. Ser man till energipris justerat för inflation så är ju trenden nedåtgående åtminstone sen 50talet. Sen är det förstås svängningar, men långsiktigt ner helt klart!nizzehult skrev:
Visst, vi använder mer men ingen tror väl på allvar att vi då inte väljer att producera mer? Och är det något vi människor gör är det att bli bättre och bättre på det vi gör. Jag tvivlar inte en sekund på att vi kommer kunna producera både mer och billigare el i framtiden och även med en bättre verkningsgrad och lagringsmöjligheter.
En anläggning som idag knappt lönar sig kommer inte kunna konkurrera om 10 år heller.
Att investera tex 25 tusen i tilläggsisolering av vindsbjälklaget och nya fönster/dörrlister i ett hus från 1990 har betydligt bättre chans att löna sej än solceller i Västerbotten, isoleringen kostar inget underhåll och fungerar bäst i den mörka polarnatten när solcellerna bara kostar.nizzehult skrev:
Beror nog på vad man har för hus. Jag har ett välisolerat hus redan. Har en gammal värmepump med typ COP 3,5. Nya värmepumpar har SCOP 5-6, så det blir en rejäl minskning av elförbrukningen. Investeringen är väl typ 150 tkr. Husets värde lär stiga mer än det.Tomtom79 skrev:
I villa området där jag bor följer jag slut priser o märknaden på hemnet o booli bara för att jag är intresserade o vill ha lite koll. I de slutpriser som jag ser verkar folk vara mer intresserade av hur nyrenoverade huset är oavsett värmesystemet. Därför ser man många hus med bra o dålig värmesystem säljes till samma pris oavsett vilken värmesystem man ha. Jag tycker också att det börde påverka slutpriserna men det gör det inte här. Kan inte talar för hur det är i andra delar av ländet.Nissens skrev: