I offertet när han ringde mig frågade han om års förbrukning. Vilket jag sa 12500kwh per år. Han rekommenderade en anläggning som producera 30%av detta vilket blir cirka 3000kwh per år. Så jag antingen har jag misförstått eller har jag ingen anning om vad du prata om.S styren skrev:Det är skillnad på 3000 kVh och 3000 kV. Nu har du startat en tråd där du missförstått offerten.
För sakens skull borde du redovisat storlek och typ på batterier. Alltså om du vill ha rättvist svar ang utvärdering av offert.
Personligen så tycker jag offerten är ovanligt sund. Men det hindrar inte att solceller är olönsamma numer.
kV och kVh, menade du kVA? Känns som att det är du blandar ihop begrepp här 😉S styren skrev:Det är skillnad på 3000 kVh och 3000 kV. Nu har du startat en tråd där du missförstått offerten.
För sakens skull borde du redovisat storlek och typ på batterier. Alltså om du vill ha rättvist svar ang utvärdering av offert.
Personligen så tycker jag offerten är ovanligt sund. Men det hindrar inte att solceller är olönsamma numer.
För 120kkr fick man 2016 allt det, men 12kw bara utan batteri. Nu har priserna på solpaneler gått ner 80%, batteriet är inte resten av priset. Det går inte ihop.Walle85 skrev:
2016 fanns inte heller alla avdrag.
Det ser ut som att 60% av det man betalar för är, byggställning, säker installation, "en del material", och så fiffel med avdrag och till sist Ukrainarens löner.
Vilken batteristorlek ingick i offerten?Csm84 skrev:
Jag har färska offerter på 15kWh batteri och hybridväxelriktare 15kW, installerat och klart och efter grönt bidrag på ganska precis 50 000:-
Hur mycke vill du ha då??Csm84 skrev:
Går väl få ny offert på de du vill ha..
Som sagt, beror på storlek på batteriet.T Trolltomte skrev:För 120kkr fick man 2016 allt det, men 12kw bara utan batteri. Nu har priserna på solpaneler gått ner 80%, batteriet är inte resten av priset. Det går inte ihop.
2016 fanns inte heller alla avdrag.
Det ser ut som att 60% av det man betalar för är, byggställning, säker installation, "en del material", och så fiffel med avdrag och till sist Ukrainarens löner.
Vad skulle du vilja ha betalat för en växelriktare, 3 kWp med paneler, material och arbete (vitt med skatter, soc.avg, pension, etc) för att göra detta jobb? Det blir snabbt en del pengar även om det bara är några få paneler det handlar om.
Så kostar batteriet då ca 50k av det totala priset låter det inte så farligt.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 203 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 203 inlägg
Jag tycker detta med att vara oberoende glöms, ignoreras eller viftas bort hela tiden. Idag är vi vana med att det finns vatten i kranen, el i eluttagen, att det går att värma bostaden, att man kan ringa med mobilen och att det går att komma ut på Internet. Försvinner någon av dessa självklarheter blir vår livssituation rätt förändrad!
Skulle vi hamna i ett krig kommer detta och mycket annat att förändras. Vi är extremt beroende av el idag så att kunna producera den själv skulle vara en väldigt stor fördel om Sveriges infrastruktur blev angripet. Och det är ett primärt mål vid en invasion. Jamen solen lyser ju inte när det är vinter osv. Nä, men man får iaf någon ström under långa perioder till att kunna hålla viktiga saker som kylskåp, pumpar och belysning igång i alla fall periodvis. De som inte har någon lokalproducerad el alls har inget alls om inkommande ström försvinner. I en sånt läge har avkastning på investeringen och återbetalningstid ingen som helst betydelse. Det ger en viss trygghet helt enkelt.
Skulle vi hamna i ett krig kommer detta och mycket annat att förändras. Vi är extremt beroende av el idag så att kunna producera den själv skulle vara en väldigt stor fördel om Sveriges infrastruktur blev angripet. Och det är ett primärt mål vid en invasion. Jamen solen lyser ju inte när det är vinter osv. Nä, men man får iaf någon ström under långa perioder till att kunna hålla viktiga saker som kylskåp, pumpar och belysning igång i alla fall periodvis. De som inte har någon lokalproducerad el alls har inget alls om inkommande ström försvinner. I en sånt läge har avkastning på investeringen och återbetalningstid ingen som helst betydelse. Det ger en viss trygghet helt enkelt.
Tycker man oberoende är viktigast får man ett någorlunda potent elverk för en bråkdel av kostnaden för solpaneler och batteri. Dessutom ger det el, även när det ligger en halvmeter snö på panelerna ....nizzehult skrev:
Jag tycker detta med att vara oberoende glöms, ignoreras eller viftas bort hela tiden. Idag är vi vana med att det finns vatten i kranen, el i eluttagen, att det går att värma bostaden, att man kan ringa med mobilen och att det går att komma ut på Internet. Försvinner någon av dessa självklarheter blir vår livssituation rätt förändrad!
Jag förstår grejen från en miljö perspektiv. Det problemet som jag tycker solenergi har i mitt tycke är att när den mest behövs så hjälper det inte. Vi bor i kalla Sverige som i stort sätt är kall o mörk mesta delen av året. Våra dyra månader är på vintern. De få solig månader vi har , är konsumption mindre o fakturan också mindre. Problemet som jag påpekat är att i mitt fall är det en dålig affär när man räknar in vad det kostar mot vad man sparar. Har du elbilar o pool då kanske det löner sig. Ingen expert. Men så känner jag.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 203 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 203 inlägg
Har inte sett något konsument-elverk som man kan koppla in direkt i husets inkommande el och ska det vara någon storlek på det tar det rejäl plats, bullrar som perkele och kostar en bra slant. Dessutom behöver man lagra och skaffa bränsle till elverket.E Eje_19 skrev:
Men visst, med ett stort elverk i sig skapar trots allt ett visst oberoende det köper jag.
Fast det handlar ju mest om att man ska kunna koppla om huset till Ödrift.nizzehult skrev:
Har inte sett något konsument-elverk som man kan koppla in direkt i husets inkommande el och ska det vara någon storlek på det tar det rejäl plats, bullrar som perkele och kostar en bra slant. Dessutom behöver man lagra och skaffa bränsle till elverket.
Men visst, med ett stort elverk i sig skapar trots allt ett visst oberoende det köper jag.
finns jätte många konsument elverk för i mellan 8 till 15 tusen som funkar kanon för att driva ett hus. och dessa är både bärbara och relativt tysta.
HejJimmie.L skrev:
Har du prövat att använda dessa trefasiga elverk bla med tanke på den snedlast och den spänningsvariation som uppstår nu när de flesta elapparater är enfasiga?