5 793 läst ·
108 svar
6k läst
108 svar
Solceller ersätter kärnkraft, fast inte som vi tror!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
I teorin ja, i praktiken är jag inte helt övertygad. Det skulel stämma om all elenergi från vinkraft och solkraft försvann i samma sekund, men det är sällan att det blir beckmörkt och vindstilla på en sekund från att det varit ljust och blåsigt innan.El-Mats skrev:
AI är ett fantastiskt hjälpmedel så länge du håller dig PK, tycker du att jag är en typisk consensusmänniska som smeker medhårs samt är PK? Man kan ju inte anklaga mig för att vara konspiratorisk och samtidigt anklaga mig för att vara en AI?
Vätgas kräver också gigantiska behållare.
Man bygger i södra delarna för iorr har mna överproduktion av el.
Saltvatten är OK då man har värmeväxlare och inget saltvatten anävnds i själva proccesen det är separata system.
Havsvatten kan man använda utan nämnvärt påverka miljön iform av stor uppvärming, en mindre sjö hade man ju värmt upp ett antal grader och därmed försämrat kylprestanda och påverkat djurlivet
Man bygger i södra delarna för iorr har mna överproduktion av el.
Saltvatten är OK då man har värmeväxlare och inget saltvatten anävnds i själva proccesen det är separata system.
Havsvatten kan man använda utan nämnvärt påverka miljön iform av stor uppvärming, en mindre sjö hade man ju värmt upp ett antal grader och därmed försämrat kylprestanda och påverkat djurlivet
Ledsen att säga det, men så fungerar det. Du kan skapa små "stabiliseringspunkter" men den tekniken som behövs i storskalig produktion är ännu inte uppfunnen.Fairlane skrev:
För att förenkla det hela så mycket man kan gäller följande. Sol och vind och övriga kraftslag som inte kan generera stabil 50 Hz måste alltid ha en backup att blixtsnabbt sätta in (millisek) på den kraft de genererar.
Jag önskar att någon kunde berätta att jag har fel, men det har inte hänt ännu
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Även om det är korrekt, vilket jag inte betvivlar (därom kan jag för lite) så ser jag det som osannolikt att det blir ena sekunden är ljust och blåsigt och nästa beckmörkt och vindstilla, i praktiken alltså. Ännu mindre troligt att det ska ske på en millisekund.El-Mats skrev:
Jag vet inte hur jag enklare ska förklara fenomenet enkelt och kortfattat men ska försöka.Fairlane skrev:
Även om det är korrekt, vilket jag inte betvivlar (därom kan jag för lite) så ser jag det som osannolikt att det blir ena sekunden är ljust och blåsigt och nästa beckmörkt och vindstilla, i praktiken alltså. Ännu mindre troligt att det ska ske på en millisekund.det räcker med a
Fairlane skrev:
Tänk dig att elkraft är som vatten som rinner till en lampa.
Stabiliserad elkraft (vatten, kärn, gas och oljekraftverk) är som när vattnet rinner jämnt och fint från kranen. Lampan får alltid samma mängd ström, så den lyser stadigt och går inte sönder.
Ostabiliserad elkraft (vind, solkraft) är som när vattnet sprutar ojämnt, ibland mycket och ibland lite. Det kan göra att lampan blinkar eller till och med går sönder för att spänningen varierar för mycket.
Om det slutar blåsa, som när vindkraftverk inte ger ström, behövs därför exakt och i samma sekund lika mycket stabiliserad kraft för att ersätta den el som försvinner.
Det är som att fylla på med jämnt rinnande vatten så lampan aldrig slocknar och det är det den stabiliserade kraften gör!
Mycket enkelt förklarat, hänger du med kan vi ta detta med svängmassa också
Stora delar av landet har drabbats av strömavbrott https://avbrottskarta.ellevio.se/avbrott/532057
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Ja, jag hänger med på allt det där. Det jag inte tror på riktigt är att det går från full produktion på sol och vind till noll produktion på en sekund. Jag är med på att man behöver andra kraftslag och är inte motståndare till det, tvärtom. Det är allt eller inget som jag inte rakt av köper.El-Mats skrev:Jag vet inte hur jag enklare ska förklara fenomenet enkelt och kortfattat men ska försöka.
Tänk dig att elkraft är som vatten som rinner till en lampa.
Stabiliserad elkraft (vatten, kärn, gas och oljekraftverk) är som när vattnet rinner jämnt och fint från kranen. Lampan får alltid samma mängd ström, så den lyser stadigt och går inte sönder.
Ostabiliserad elkraft (vind, solkraft) är som när vattnet sprutar ojämnt, ibland mycket och ibland lite. Det kan göra att lampan blinkar eller till och med går sönder för att spänningen varierar för mycket.
Om det slutar blåsa, som när vindkraftverk inte ger ström, behövs därför exakt och i samma sekund lika mycket stabiliserad kraft för att ersätta den el som försvinner.
Det är som att fylla på med jämnt rinnande vatten så lampan aldrig slocknar!
Mycket enkelt förklarat, hänger du med kan vi ta detta med svängmassa också![]()
Havsvatten har också fördelen att det finns i större och säkrare mängd. Zaporizjzja kärnkraftverk, som kyls med sötvatten, riskerade ju att inte få tillräcklig kylning, när ryssarna sprängde Kachovka-dammen. Men jag tror ändå att rätt många kärnkraftsverk i världen kyls med sötvatten. Det är ju inte alltid att storstäder ligger utmed kuster, eller att länder ens har någon kust att tala om.boihus123 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Är inte det lite alarmistiskt?Jerka63 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Zoomar man sen in på de olika områdena så står det:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En kund...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite fler, men inte så många ändå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
102 kunder i den delen är väldigt liten andel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här var det några drabbade.
Det verkar vara separata saker, så visst är det avbrott, men nja, inte särskilt mycket kan jag tycka.