El-Mats skrev:
Ok bra att veta, dina inlägg såg väldigt ai-genererade ut. Vill du ha en icke-woke Ai ska du använda Grok. Elon avskyr allt vad woke heter :)
Hemsk utveckling när man inte vet om man talar till en maskin eller en människa. Själv då? Är du en AI?
 
Fairlane
El-Mats skrev:
Vatten, kärnkraft gas måste sekundsnabbt kunna producera exakt lika mycket som de gröna källorna när solen döljs eller vinden mojnar. Därför kan inte vind och vatten vara mer än max 50% av maxeffekten vi klarar av att producera/importera – enkel fysik.
I teorin ja, i praktiken är jag inte helt övertygad. Det skulel stämma om all elenergi från vinkraft och solkraft försvann i samma sekund, men det är sällan att det blir beckmörkt och vindstilla på en sekund från att det varit ljust och blåsigt innan.
 
Jerka63 Jerka63 skrev:
Man får inte skicka el gratis över elnätet, även när elpriset är under noll - förbrukaren eller producenten måste fortfarande betala.
Har du någon länk till reglerna som styr det?
 
AI är ett fantastiskt hjälpmedel så länge du håller dig PK, tycker du att jag är en typisk consensusmänniska som smeker medhårs samt är PK? Man kan ju inte anklaga mig för att vara konspiratorisk och samtidigt anklaga mig för att vara en AI?
 
Vätgas kräver också gigantiska behållare.
Man bygger i södra delarna för iorr har mna överproduktion av el.
Saltvatten är OK då man har värmeväxlare och inget saltvatten anävnds i själva proccesen det är separata system.
Havsvatten kan man använda utan nämnvärt påverka miljön iform av stor uppvärming, en mindre sjö hade man ju värmt upp ett antal grader och därmed försämrat kylprestanda och påverkat djurlivet
 
P
Fairlane Fairlane skrev:
I teorin ja, i praktiken är jag inte helt övertygad. Det skulel stämma om all elenergi från vinkraft och solkraft försvann i samma sekund, men det är sällan att det blir beckmörkt och vindstilla på en sekund från att det varit ljust och blåsigt innan.
Ledsen att säga det, men så fungerar det. Du kan skapa små "stabiliseringspunkter" men den tekniken som behövs i storskalig produktion är ännu inte uppfunnen.
För att förenkla det hela så mycket man kan gäller följande. Sol och vind och övriga kraftslag som inte kan generera stabil 50 Hz måste alltid ha en backup att blixtsnabbt sätta in (millisek) på den kraft de genererar.

Jag önskar att någon kunde berätta att jag har fel, men det har inte hänt ännu :-(
 
Fairlane
El-Mats skrev:
För att förenkla det hela så mycket man kan gäller följande. Sol och vind och övriga kraftslag som inte kan generera stabil 50 Hz måste alltid ha en backup att blixtsnabbt sätta in (millisek) på den kraft de genererar.
Även om det är korrekt, vilket jag inte betvivlar (därom kan jag för lite) så ser jag det som osannolikt att det blir ena sekunden är ljust och blåsigt och nästa beckmörkt och vindstilla, i praktiken alltså. Ännu mindre troligt att det ska ske på en millisekund.
 
El-Mats skrev:
Ok bra att veta, dina inlägg såg väldigt ai-genererade ut. Vill du ha en icke-woke Ai ska du använda Grok. Elon avskyr allt vad woke heter :)
Grok vet jag inget om, har aldrig testst. Tycker över lag att AI är rätt korkad, blir ofta mer kopplad så fort jag pekar ologisk motsägelser.
 
P
Fairlane Fairlane skrev:
Även om det är korrekt, vilket jag inte betvivlar (därom kan jag för lite) så ser jag det som osannolikt att det blir ena sekunden är ljust och blåsigt och nästa beckmörkt och vindstilla, i praktiken alltså. Ännu mindre troligt att det ska ske på en millisekund.det räcker med a
Fairlane Fairlane skrev:
Även om det är korrekt, vilket jag inte betvivlar (därom kan jag för lite) så ser jag det som osannolikt att det blir ena sekunden är ljust och blåsigt och nästa beckmörkt och vindstilla, i praktiken alltså. Ännu mindre troligt att det ska ske på en millisekund.
Jag vet inte hur jag enklare ska förklara fenomenet enkelt och kortfattat men ska försöka.

Tänk dig att elkraft är som vatten som rinner till en lampa.
Stabiliserad elkraft (vatten, kärn, gas och oljekraftverk) är som när vattnet rinner jämnt och fint från kranen. Lampan får alltid samma mängd ström, så den lyser stadigt och går inte sönder.

Ostabiliserad elkraft (vind, solkraft) är som när vattnet sprutar ojämnt, ibland mycket och ibland lite. Det kan göra att lampan blinkar eller till och med går sönder för att spänningen varierar för mycket.

Om det slutar blåsa, som när vindkraftverk inte ger ström, behövs därför exakt och i samma sekund lika mycket stabiliserad kraft för att ersätta den el som försvinner.
Det är som att fylla på med jämnt rinnande vatten så lampan aldrig slocknar och det är det den stabiliserade kraften gör!

Mycket enkelt förklarat, hänger du med kan vi ta detta med svängmassa också :)
 
Fairlane
El-Mats skrev:
Jag vet inte hur jag enklare ska förklara fenomenet enkelt och kortfattat men ska försöka.

Tänk dig att elkraft är som vatten som rinner till en lampa.
Stabiliserad elkraft (vatten, kärn, gas och oljekraftverk) är som när vattnet rinner jämnt och fint från kranen. Lampan får alltid samma mängd ström, så den lyser stadigt och går inte sönder.

Ostabiliserad elkraft (vind, solkraft) är som när vattnet sprutar ojämnt, ibland mycket och ibland lite. Det kan göra att lampan blinkar eller till och med går sönder för att spänningen varierar för mycket.

Om det slutar blåsa, som när vindkraftverk inte ger ström, behövs därför exakt och i samma sekund lika mycket stabiliserad kraft för att ersätta den el som försvinner.
Det är som att fylla på med jämnt rinnande vatten så lampan aldrig slocknar!

Mycket enkelt förklarat, hänger du med kan vi ta detta med svängmassa också :)
Ja, jag hänger med på allt det där. Det jag inte tror på riktigt är att det går från full produktion på sol och vind till noll produktion på en sekund. Jag är med på att man behöver andra kraftslag och är inte motståndare till det, tvärtom. Det är allt eller inget som jag inte rakt av köper.
 
Jerka63 Jerka63 skrev:
Stora delar av landet har drabbats av strömavbrott [länk]
"Berörda just nu: 0 kunder
Som flest: 0 kunder"
 
boihus123 boihus123 skrev:
Havsvatten kan man använda utan nämnvärt påverka miljön iform av stor uppvärming, en mindre sjö hade man ju värmt upp ett antal grader och därmed försämrat kylprestanda och påverkat djurlivet
Havsvatten har också fördelen att det finns i större och säkrare mängd. Zaporizjzja kärnkraftverk, som kyls med sötvatten, riskerade ju att inte få tillräcklig kylning, när ryssarna sprängde Kachovka-dammen. Men jag tror ändå att rätt många kärnkraftsverk i världen kyls med sötvatten. Det är ju inte alltid att storstäder ligger utmed kuster, eller att länder ens har någon kust att tala om.
 
Fairlane
Jerka63 Jerka63 skrev:
Stora delar av landet har drabbats av strömavbrott [länk]
Är inte det lite alarmistiskt? Karta över Sverige med markeringar för kundavbrott i olika områden, små antal drabbade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Zoomar man sen in på de olika områdena så står det:
Felsökning pågår i Västra Götalands län, Göteborg; start 11.04, klart 14.00, berör 1 kund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En kund...

Reparation pågår i Hudiksvall; startade kl 11.00, klar kl 15.00. 24 kunder berörs just nu, som flest 249. Ikon visar två pluggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite fler, men inte så många ändå.

Montör på väg i Stockholms län, 102 kunder berörda, starttid idag 12.34, uppdateras senare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


102 kunder i den delen är väldigt liten andel.

Närbild på informationstavla om strömavbrott i Stockholm. Starttid: Idag 12.28, 3686 kunder berörda. Montör på väg för åtgärd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här var det några drabbade.

Det verkar vara separata saker, så visst är det avbrott, men nja, inte särskilt mycket kan jag tycka.
 
useless useless skrev:
"Berörda just nu: 0 kunder
Som flest: 0 kunder"
Fungerar inte häri vart fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.