P
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, jag hänger med på allt det där. Det jag inte tror på riktigt är att det går från full produktion på sol och vind till noll produktion på en sekund. Jag är med på att man behöver andra kraftslag och är inte motståndare till det, tvärtom. Det är allt eller inget som jag inte rakt av köper.
Jo det är allt eller inget som gäller :(

Det räcker med en minivariation (det behöver inte sluta blåsa helt) för att få en frekvensändring på den producerade energin. Detta kompenseras av en mycket tung svängmassa som sitter i vatten och kärnkraftverk. Enorma svänghjul som går exakt med 50 varv /sekund. Denna svängmassa tar tid att ändra fart på och kompenserar tillfälliga vindbortfall.

Men blir det för mycket vindbortfall sjunker även hastigheten på dessa svänghjul vilket leder till att varvtalet (frekvensen) sjunker och nedkoppling av systemet sker om man inte kan kompensera vindbortfallet med stabil kraft. Ungeför så fungerar det om man bortser från att min förklaring är mycket förenklad samt småfixar som kan göras med kondensatorer, batterier mm. som kan installeras för att göra småstabiliseringar på kritiska platser i el-nätet.

Redigerat av moderator:
El-Mats skrev:
Jo det är allt eller inget som gäller :(

Det räcker med en minivariation (det behöver inte sluta blåsa helt) för att få en frekvensändring på den producerade energin. Detta kompenseras av en mycket tung svängmassa som sitter i vatten och kärnkraftverk. Enorma svänghjul som går exakt med 50 varv /sekund. Denna svängmassa tar tid att ändra fart på och kompenserar tillfälliga vindbortfall.

Men blir det för mycket vindbortfall sjunker även hastigheten på dessa svänghjul vilket leder till att varvtalet (frekvensen) sjunker och nedkoppling av systemet sker om man inte kan kompensera vindbortfallet med stabil kraft. Ungeför så fungerar det om man bortser från att min förklaring är mycket förenklad samt småfixar som kan göras med kondensatorer, batterier mm. som kan installeras för att göra småstabiliseringar på kritiska platser i el-nätet.
Går ju också att installera stora svänghjul.

https://www.siemens-energy.com/glob...energy-combines-two-technologies-to-stab.html

H he-peter skrev:

[länk]
Det blir ju konstigt om man först tar bort kärnkraftens stabiliserande effekt (förklarad i början i tråden) för att sedan skaffa Simens lösning (svänghjulsmassa) bara för att behålla vindkraftverken som i vart fall går med förlust, då spotpriset på dess elproduktion inte går att sälja till vettiga priser som då inte betalar investeringen?

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
H he-peter skrev:

[länk]
Hur menar du då? Vilket kraftslag ska sätta fart på dessa så att varvtalet alltid är på 50 varv/sek. ? Utveckla gärna den teorin.

Bara för kännedom, turbinerna i stora vattenkraftverk roterar med ca 35-70 varv/min i mindre upp emot ca 150 varv/minut.

• Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
P
Jerka63 Jerka63 skrev:
Det blir ju konstigt om man först tar bort kärnkraftens stabiliserande effekt (förklarad i början i tråden) för att sedan skaffa Simens lösning (svänghjulsmassa) bara för att behålla vindkraftverken som i vart fall går med förlust, då spotpriset på dess elproduktion inte går att sälja till vettiga priser som då inte betalar investeringen?
Det jag inte förstår med denna lösning är vad som ska driva svängmassan? En ständigt hastighetsvarierande ”vindmotor” kan inte fungera - eller?

P
E elmont skrev:
Bara för kännedom, turbinerna i stora vattenkraftverk roterar med ca 35-70 varv/min i mindre upp emot ca 150 varv/minut.
Intressant… förklara gärna närmare hur 50 hz uppnås *väldigt intresserad, helt ny info för mig*

Jerka63 Jerka63 skrev:
Ja, lite konstigt. Men kärnkraft blev ju nerlagd mäst pga politiska beslut, inte pga tekniska eller ekonomiska anledningar.

En intressant läsning är ju om Sveriges första kärnkraftverk, som stängdes ner just när oljekrisen small till. Det rymmer på ett vis med dagens nedläggning av kärnkraften, framförallt i Tyskland.

Med vindkraft och solel kan det vara så, att utbyggnaden har skett i obalans med det som ett sunt elnät behöver. Nu är det dags att rätta till bristerna. Och där kommer Simens lösning in.

El-Mats skrev:
Det jag inte förstår med denna lösning är vad som ska driva svängmassan? En ständigt hastighetsvarierande ”vindmotor” kan inte fungera - eller?
Det jobbar oftas kompis med vindkraften, men den kan installeras även på andra ställen i nätet.

Den sätts i rotation av el, som t.ex genereras av vindkraft. Men själva svänghjulet skall inte "mata ut" el hela tiden. Den roterar med stor svängmassa för att blir "inkopplad" när frequenz stabiliserand effekt krävs.

Det är tre element som skall jobbar ihop: vindkraft, som genererar el, svänghjul som levererar stabiliserande effekt, när det behövs och batterier för att lagra el.

Visserligen uppnå detta inte kvalitén av t.ex vattenkraft, men den kan anses som en uppgradering av vindkraft.

El-Mats skrev:
Intressant… förklara gärna närmare hur 50 hz uppnås *väldigt intresserad, helt ny info för mig*
antal poler i generatorn

• Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Vad har placerade, börsarnlytiker och konspirationsteorier gemensamt? Vi ligger år framför och analyserar. Vi gör överväganden och tar risker. Det är vad som skiljer från ängslig, osäkra, politiskkorrekta mesar som bara följer strömmen, tittar på alla andra och gör samma sak, för då gör man väl rätt?

Så hur jobbar vi?

"Utbildningsminister Johan Pehrson (L) deltog i regeringsbeslut som gynnar vätgasbranschen, trots att hans fru sitter i styrelsen för vätgasbolaget Metacon, rapporterar SR:s Ekot. Enligt experter som Ekot talat med strider det mot jävsreglerna.

-Jag tycker att det är allvarligt, och det är allvarligt att man inte förstår allvarligheten i det, säger Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt.

Enligt den avgående L-ledaren Johan Pehrson var det inte hans departement som ansvarade för besluten om vätgas"

När politikerna satsar andras pengar, skiter dom i riskerna, till skillnad mot om de satsar sina egna? Vad säger de er att han är beredd att kliva av, för en vätgaslösning?

Beaktat då att Siemens just slutit ett avtal med Metacon och ingår ett samarbete för tillverkning av system för grön vätgasproduktion?

https://press.siemens.com/se/sv/pre...-tillverkning-av-system-gron-vatgasproduktion

Vätgas är framtiden och därför ligger kanske mer i min trådstart än vad ni tror?

El-Mats skrev:
Tung stabil, kraftig kontinuerlig elproduktion - vattenkraft är ett utmärkt alternativ. Det krävs alltså mycket mer energi en vad förbrukningen kräver för att hålla en gigantisk kraftnät stabilt.

P
H he-peter skrev:
Det jobbar oftas kompis med vindkraften, men den kan installeras även på andra ställen i nätet.

Den sätts i rotation av el, som t.ex genereras av vindkraft. Men själva svänghjulet skall inte "mata ut" el hela tiden. Den roterar med stor svängmassa för att blir "inkopplad" när frequenz stabiliserand effekt krävs.

Det är tre element som skall jobbar ihop: vindkraft, som genererar el, svänghjul som levererar stabiliserande effekt, när det behövs och batterier för att lagra el.

Visserligen uppnå detta inte kvalitén av t.ex vattenkraft, men den kan anses som en uppgradering av vindkraft.
Tack för uppdateringen, lägger detta på minnet :-)

P
H he-peter skrev:
antal poler i generatorn
Utveckla gärna detta lite mer ingående. Jag suger verkligen upp kunskap som denna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.