5 555 läst ·
108 svar
6k läst
108 svar
Solceller ersätter kärnkraft, fast inte som vi tror!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Jag skrev ju: "Wikipedia är såkalrt inget bevis"Jerka63 skrev:
Det finns hur mycket bevis som helst för att det släpptes atombomber över Hiroshima och Nagasaki, men om du inte tror det så lär inte jag kunna övertyga dig heller, känns som bortkastat med tid.
Tror man inte att Hiroshima och Nagasaki atombombats och man inte tror att kärnvapen finns eller är farliga, eller att atomkraft kan generera el så är man inte lite konspiratorisk, man är mycket konspiratorisk.Jerka63 skrev:
Jag har aldrig påstått at du ska motbevisa mig. Jag säger bara att jag inte ser någon poäng med att bevisa för dig.Jerka63 skrev:
Det betvivlar jag.Jerka63 skrev:
Förvisso svårstoppat, inte ostoppbart. Kraften i dessa är inte i närheten av kraften av ett atomvapen.Jerka63 skrev:
Har man tillgång till ostoppbara long range vapensystem med exakt precision (Rysslands nya ostoppbara hypersoniska missiler) vad finns det då för behov av kärnvapen dessutom det ett över sjuttio årigt ”stenåldersvapen” jämfört med vad som finns tillgängligt idag och då syftar jag på kemiskt, biologiskt, seismisk , elektromagnetiskt, mm. som används.
Vilket är något helt annat än at kärnvapen är ofarliga eller icke-existerande.Jerka63 skrev:
Avslutningsvis har skräckpropagandan om radioaktiv strålning visat sig hamna på skam i Tjernobyl i Ukraina (man tömde staden på människor, för människornas skull. Sedan när har Sovjetunionen ömmat för folket i Ukraina?). Nu blomstrar naturen och djurlivet som aldrig förr i Tjernobyl. Utrotningshotade fågelarter har nu stärkts. Några mutanter (mutationsskadade varelser) lyser med sin frånvaro. Faktum är att det omvända förhållandet råder. Vargstammen i Tjernobyl är mycket friskare och livskraftigare än våra egen och till och med friskare än våra egna vaccinerade husdjur, som vi ömmar så mycket för och försöker hålla vid liv så länge vi kan.
Vad har det med kärnvapen att göra?Jerka63 skrev:
Enligt World Nuclear Organisation diagnostiserades Acute Radiation Syndrome (ARS) hos de ursprungliga 237 personer som var på plats som var involverade i saneringen. 134 fall bekräftades senare. Webbplatsen tillägger: ”Av dessa dog 28 personer till följd av ARS inom några veckor efter olyckan. Nitton fler arbetare dog därefter mellan 1987 och 2004, men deras död kan inte nödvändigtvis hänföras till strålningsexponering”.
Kärnvapen och kärnkraft har beröringspunkter men är inte samma sak. Att få dog vid Tjernobyl är inget bevis för att kärnvapen inte finns eller inte är farliga.
Tuut! Jag är ingen expert eller anställd på något elbolag, men vet i alla fall att sol och vind inte kan ge ett stabilt elnät utan stöd från vattenkraft, kärnkraft, gas eller olja. Vatten, kärnkraft gas måste sekundsnabbt kunna producera exakt lika mycket som de gröna källorna när solen döljs eller vinden mojnar. Därför kan inte vind och vatten vara mer än max 50% av maxeffekten vi klarar av att producera/importera – enkel fysik. Med tillräckligt mycket reglerbar kraft, som ex vattenkraft, behövs varken sol eller vindkraft i Sverige. Det som krävs är att vi har nog mycket vatten i vattenmagasinen, eller några reaktorer som alltid producerar stabil kraft. (generatorn som snurrar exakt 50 varv / sek')H he-peter skrev:Det kan stämma.
Bara en tanke här: jag har bara hört talespersoner av elbolag som påstår att det finns problem i det svenska elnätet.
Hur oberoende är dessa?
Sen säge det, att nu fick det ingripa i elnätet så och så många gånger, istället för ...
När jag kör bil, måste jag korrigera bilens riktning med ratten nästintill konstant. Det betyder ju inte att jag var nära att köra in i diket.
När sist har du, eller någon du känner verkligen haft ett problem med elnätet.
För oss i våran by har det blivit betydligt bättre det senaste åren. Det var rätt så vanligt förr, att elen i hela byn gick för 10, 15 år sedan.
Däremot kan sol och vind när det blåser, tillfälligt minska behovet av stabila gas, kol och oljekraftverk i länder som saknar vatten eller kärnkraft. Detta är enkel ren fakta som jag tycker är obegripligt att svenska folket inte får veta.
Redigerat av moderator:
Energi är många olika saker på en gång, inte minst politiskt. Läser man in sig på lagstiftningen är den oerhört hårt reglerad och jag tänker då inte på säkerheten. Man får till exempel inte skicka ut el gratis ut på elnätet - där av att elen vid blåsigt väder (när vindkraftverken producerar för fullt) kan kosta 0.01 kr/kWh - det är alltså en princip att el måste kosta någonting.El-Mats skrev:Tuut! Jag är ingen expert eller anställd på något elbolag, men vet i alla fall att sol och vind inte kan ge ett stabilt elnät utan stöd från vattenkraft, kärnkraft, gas eller olja. Vatten, kärnkraft gas måste sekundsnabbt kunna producera exakt lika mycket som de gröna källorna när solen döljs eller vinden mojnar. Därför kan inte vind och vatten vara mer än max 50% av maxeffekten vi klarar av att producera/importera – enkel fysik. Med tillräckligt mycket reglerbar kraft, som ex vattenkraft, behövs varken sol eller vindkraft i Sverige. Det som krävs är att vi har nog mycket vatten i vattenmagasinen, eller några reaktorer som alltid producerar stabil kraft. (generatorn som snurrar exakt 50 varv / sek')
Däremot kan sol och vind när det blåser, tillfälligt minska behovet av stabila gas, kol och oljekraftverk i länder som saknar vatten eller kärnkraft. Detta är enkel ren fakta som jag tycker är obegripligt att svenska folket inte får veta.
Vid ett strömavbrott får inte en granne som inte drabbats dra en skarvsladd till den som drabbats. Men får heller inte bygga ett eget lokal elnät i en by (frånkopplad från kraftnätet) dela, köpa eller sälja. Det betyder i klartext att det du köper äger du inte. Då blir det väldigt svårt att samtidigt göra marknad av energi om man samtidigt inte får konkurrera vilket är en grundförutsättning på en fungerande marknad.
https://www.energinyheter.se/202201...januari,krav på tillstånd eller nätkoncession.Jerka63 skrev:
Energi är många olika saker på en gång, inte minst politiskt. Läser man in sig på lagstiftningen är den oerhört hårt reglerad och jag tänker då inte på säkerheten. Man får till exempel inte skicka ut el gratis ut på elnätet - där av att elen vid blåsigt väder (när vindkraftverken producerar för fullt) kan kosta 0.01 kr/kWh - det är alltså en princip att el måste kosta någonting.
Vid ett strömavbrott får inte en granne som inte drabbats dra en skarvsladd till den som drabbats. Men får heller inte bygga ett eget lokal elnät i en by (frånkopplad från kraftnätet) dela, köpa eller sälja. Det betyder i klartext att det du köper äger du inte. Då blir det väldigt svårt att samtidigt göra marknad av energi om man samtidigt inte får konkurrera vilket är en grundförutsättning på en fungerande marknad.
Jag tycker det skrivs om detta överallt. Ingen hemlighet.El-Mats skrev:
Snabb fråga... Är det du eller Ai som författar dina svar? Det är väldigt tråkigt att prata med en korkad bot.Jerka63 skrev:
Energi är många olika saker på en gång, inte minst politiskt. Läser man in sig på lagstiftningen är den oerhört hårt reglerad och jag tänker då inte på säkerheten. Man får till exempel inte skicka ut el gratis ut på elnätet - där av att elen vid blåsigt väder (när vindkraftverken producerar för fullt) kan kosta 0.01 kr/kWh - det är alltså en princip att el måste kosta någonting.
Det är ju bara en tidsfråga innan det kommer så pass effektiva solceller samt lagringsmöjligjeter, i takt med att hushållsapparaterna drar allt mindre ström att off grid blir ett ekonomiskt alternativ. Kan nästa ta gift på att då kommer vi se lagstiftning som antingen förbjuder eller så inför skatter, avgifter osv som inte gör off grid olönsamt.
Nej, verkligen inte.El-Mats skrev:
Dessutom vittnar din fråga om du obekant du med AI: både chatgtp4 så väl som DeepSeek är oerhört politiskt korrekta. Avviker du det minsta från trång åsiktkorridor kopplas du ner direkt
Jag ser det aldrig i vanlig media, bara riktad information på nätet till den intresserade. Större delen av svenska folket tror ju fortfarande att vindkraft är något positivt så länge de själva slipper bo i närheten av en sol/vindpark. Detta måste betyda att informationen inte gått ut till gemene man?H he-peter skrev:
Ok bra att veta, dina inlägg såg väldigt ai-genererade ut. Vill du ha en icke-woke Ai ska du använda Grok. Elon avskyr allt vad woke heterJerka63 skrev: