K Kimppa72 skrev:
Nu har jag inte läst avtalet men jag vet inte om det är specat för vad det kostar per ton eller liknande.
Har du orkat läsa avtalet än?

• Gilla
Lövborgen och 2 till
  • Laddar…
K Kimppa72 skrev:
Och då är vi tillbaka där min frågeställning började,får jag chansen att kontrollera fakta? Även om dom tar 340kr/ton så känns 210 ton bärlager väldigt mycket,50 ton extra bärlager vs 210 ton är stor skillnad i pris. Hade dom skrivit 50ton extra och begärt 340kr så hade jag inte reagerat,för jag har ingen aning om vad priset är på bärlager förrän jag ringde min granne.

Enligt Swerock så motsvarar 210 ton krossat material en yta på 400kvm om du lägger lager på 30cm.
Har du läst avtalet ännu? Diskussionen blir meningslös annars.

• Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
Nej det har jag inte

C Conqvist skrev:
Har du läst avtalet ännu? Diskussionen blir meningslös annars.
Om någon här vet vad som gäller enligt lag så är jag nöjd.

Avtalet är din lag, läs avtalet.

• Gilla
Lövborgen och 5 till
  • Laddar…
K Kimppa72 skrev:
Om någon här vet vad som gäller enligt lag så är jag nöjd.
Lagen är att avtalet gäller.

• Gilla
Lövborgen och 2 till
  • Laddar…
Hur kan du veta det?

Tack för det! Nu är jag nöjd!Då kan vi stänga denna tråd.....

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Här är din lagliga rättighet i det avseendet, varken mer eller mindre:

[bild]

[länk]
Det går inte att plocka ut en enda paragraf ur en lag och tro att det är lösningen....

Det beror på avtalets utformning och en massa andra omständigheter. Att tro något annat är bara korkat.

Däremot bör TS få specifikation på vilka massor och hur mycket som tillkommit/levererats. Sen kan TS bedöma om det är rimligt och mot vad som srår i avtalet.

Alla seriösa entreprenörer tillhandahåller vågsedlar (eller spec).

Redigerat:
  • Haha
1
  • Laddar…
Nu stänger vi denna tråd. Tack för hjälpen!

Claes Sörmland
A Autodidak1 skrev:
Det går inte att plocka ut en enda paragraf ur en lag och tro att det är lösningen....

Det beror på avtalets utforminig och en massa andra omständigheter. Att tro något annat är bara korkat.
Det är ingen som tror något annat men detta är minimum i lagen som inte kan avtalas bort.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L
Här är din lagliga rättighet i det avseendet, varken mer eller mindre:
Claes skulle kanske skrivit "möjligen mer, men inte mindre" ... ;)

Ty den citerade lagtexten är från konsumenttjänstlagen som är indispositiv , dvs går ej att avtala bort.

Men TS har ju vägrat läsa sitt avtal och det är ju där vi kan se ifall TS har några fler rättigheter än vad KTjL erbjuder.
Och i så mån har Claes Sörmland rätt, att KTjL erbjuder exakt detta, men inget mer, åt köparen, och den lagen gäller alltid, oavsett vad näringsidkaren eller köparen har lyckats fiffla in i avtalet.

• Gilla
Lövborgen och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
K Kimppa72 skrev:
Nu stänger vi denna tråd. Tack för hjälpen!
Då får du väl stänga den!

Det är ingen som tror något annat men detta är minimum i lagen som inte kan avtalas bort.
Läst paragrafen?

Bara där har du tolkningsutrymme, arbetet görs mot fast pris och då gäller inte paragrafen. Sen finns det med stor sannolikhet en text i det avtalet som styr kostnaden (med troligen) fastställd summa per kubik för tillkommande material/arbete och möjlighet till ÄTA.

Om det blir en tvist så är det en domstol som avgör det som vanligt, men för mig är det inte självklart vad som gäller.

Sen så ska TS självklart kräva specifikationer och borde fått dom automatiskt.

Men TS borde nog också kolla vad han skrivit under på i avtalet...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.