31 702 läst ·
125 svar
32k läst
125 svar
Sockrad faktura
Om det är relevant för dig att se underlaget eller inte beror ju som redan nämnts upprepade gånger på vad avtalet säger. Det blir bakvänt att, som du gör här, diskutera vad som är ett rimligt pris när du inte vet vad du faktiskt avtalat om.K Kimppa72 skrev:
Jo men rent juridiskt om det finns möjlighet att kräva det eller inte. Jag tänkte ifall någon här vet hur det brukar vara i samband med totalentreprenad,kan dom kräva vilken summa som helst utan att redovisa underlag för det?C Conqvist skrev:
Kan jag begära få se underlaget/offerten dom fått av sin underentreprenör?C Conqvist skrev:
Detta var min fråga, jag ville inte diskutera något annat men när andra ställer frågor om varför osv....så har jag svarat. Men denna är kärnfrågan jag ville ha svar på.
Instämmer, du har inte automatisk rätt att se några dokument från företagets inköp (om ni inte särskilt har avtalat om det). Du har enligt konsumenttjänstlagen rätt att få en specificerad faktura (så att du kan göra en bedömning av priset).
Vill bara säga att jag har köpt en hel del bärlager under 18 och 19. Och inte betalat över 100kr/ton
någon gång. Givetvis har avståndet betydelse, samt om det går köra med släp. I mitt fall har de kört med släp. Avståndet ca: 6 mil tur och retur.
någon gång. Givetvis har avståndet betydelse, samt om det går köra med släp. I mitt fall har de kört med släp. Avståndet ca: 6 mil tur och retur.
Skillnaden är att du har då endast betalat för materialet och transporten hem till dig, inte hanteringen av det hemma hos digA arvid53 skrev:
I den bästa av världar borde det vara så. Jag flera entreprenörer som helst lämnar fastpris och att baka samman materialkostnad med utläggning och packning är ett sätt. Det är inte helt ovanligt att man vid husbyggen får betala per ton för både material och arbete.
Ett av argumenten jag har fått höra är att man inte vill behöva föra en diskussion med kunden om hur många timmar man har varit på den aktuella arbetsplatsen om man har flera jobb igång samtidigt. Men då har man givetvis kommit överens om detta i förväg.
Ett av argumenten jag har fått höra är att man inte vill behöva föra en diskussion med kunden om hur många timmar man har varit på den aktuella arbetsplatsen om man har flera jobb igång samtidigt. Men då har man givetvis kommit överens om detta i förväg.
OK. För enligt ABT etc så ska det ju redovisas på ett sätt som går att kontrollera.N NoOne2k skrev:I den bästa av världar borde det vara så. Jag flera entreprenörer som helst lämnar fastpris och att baka samman materialkostnad med utläggning och packning är ett sätt. Det är inte helt ovanligt att man vid husbyggen får betala per ton för både material och arbete.
Ett av argumenten jag har fått höra är att man inte vill behöva föra en diskussion med kunden om hur många timmar man har varit på den aktuella arbetsplatsen om man har flera jobb igång samtidigt. Men då har man givetvis kommit överens om detta i förväg.