K Kimppa72 skrev:
Självklart måste dom gräva tillräckligt för att grunden ska bli stabil det är ju inte det som är frågan! Får jag se underlaget eller inte?!
Om det är relevant för dig att se underlaget eller inte beror ju som redan nämnts upprepade gånger på vad avtalet säger. Det blir bakvänt att, som du gör här, diskutera vad som är ett rimligt pris när du inte vet vad du faktiskt avtalat om.
 
  • Gilla
Lövborgen och 3 till
  • Laddar…
Spännande kanske tom. grannen som kört upp dig. Eftersom han inte ville kännas vid om han varit inblandad. Kanske lite ironi.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Spännande kanske tom. grannen som kört upp dig. Eftersom han inte ville kännas vid om han varit inblandad. Kanske lite ironi.
Grannens åkeri har ca 20 anställda så det är anledningen till att han inte visste rakt av och sen att detta är tredje nybygget i området.
 
C Conqvist skrev:
Om det är relevant för dig att se underlaget eller inte beror ju som redan nämnts upprepade gånger på vad avtalet säger. Det blir bakvänt att, som du gör här, diskutera vad som är ett rimligt pris när du inte vet vad du faktiskt avtalat om.
Jo men rent juridiskt om det finns möjlighet att kräva det eller inte. Jag tänkte ifall någon här vet hur det brukar vara i samband med totalentreprenad,kan dom kräva vilken summa som helst utan att redovisa underlag för det?
 
TheImprovisor UlrikaSpg skrev:
Det enkla svaret är ja. Du har väl som köpare alltid rätt att få ett fakturaunderlag.
Det är detta jag ville veta från första början,tack!
 
C Conqvist skrev:
Om det är relevant för dig att se underlaget eller inte beror ju som redan nämnts upprepade gånger på vad avtalet säger. Det blir bakvänt att, som du gör här, diskutera vad som är ett rimligt pris när du inte vet vad du faktiskt avtalat om.
Kan jag begära få se underlaget/offerten dom fått av sin underentreprenör?

Detta var min fråga, jag ville inte diskutera något annat men när andra ställer frågor om varför osv....så har jag svarat. Men denna är kärnfrågan jag ville ha svar på.
 
Hemmakatten
Nej, det pris företaget betalar sin leverantör har du inte rätt att ta del av. Däremot är det rimligt att företaget visar dig sedlar på antal ton levererat kross, priset däremot är en sak mellan företaget och åkeriet.
 
  • Gilla
Lövborgen och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Instämmer, du har inte automatisk rätt att se några dokument från företagets inköp (om ni inte särskilt har avtalat om det). Du har enligt konsumenttjänstlagen rätt att få en specificerad faktura (så att du kan göra en bedömning av priset).
 
  • Gilla
Lövborgen och 5 till
  • Laddar…
Vill bara säga att jag har köpt en hel del bärlager under 18 och 19. Och inte betalat över 100kr/ton
någon gång. Givetvis har avståndet betydelse, samt om det går köra med släp. I mitt fall har de kört med släp. Avståndet ca: 6 mil tur och retur.
 
A arvid53 skrev:
Vill bara säga att jag har köpt en hel del bärlager under 18 och 19. Och inte betalat över 100kr/ton
någon gång. Givetvis har avståndet betydelse, samt om det går köra med släp. I mitt fall har de kört med släp. Avståndet ca: 6 mil tur och retur.
Skillnaden är att du har då endast betalat för materialet och transporten hem till dig, inte hanteringen av det hemma hos dig
 
  • Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
Jag känner mig väldigt dryg nu men kan inte låta bli, förlåt...

Det heter saltad faktura.

Skäms som en hund ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Skandiamannen och 8 till
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Spännande kanske tom. grannen som kört upp dig. Eftersom han inte ville kännas vid om han varit inblandad. Kanske lite ironi.
"-Det kan ha varit jag..."
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Skillnaden är att du har då endast betalat för materialet och transporten hem till dig, inte hanteringen av det hemma hos dig
Ev hantering ska väl inte läggas på materialet utan redovisas per timme?
 
I den bästa av världar borde det vara så. Jag flera entreprenörer som helst lämnar fastpris och att baka samman materialkostnad med utläggning och packning är ett sätt. Det är inte helt ovanligt att man vid husbyggen får betala per ton för både material och arbete.

Ett av argumenten jag har fått höra är att man inte vill behöva föra en diskussion med kunden om hur många timmar man har varit på den aktuella arbetsplatsen om man har flera jobb igång samtidigt. Men då har man givetvis kommit överens om detta i förväg.
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
I den bästa av världar borde det vara så. Jag flera entreprenörer som helst lämnar fastpris och att baka samman materialkostnad med utläggning och packning är ett sätt. Det är inte helt ovanligt att man vid husbyggen får betala per ton för både material och arbete.

Ett av argumenten jag har fått höra är att man inte vill behöva föra en diskussion med kunden om hur många timmar man har varit på den aktuella arbetsplatsen om man har flera jobb igång samtidigt. Men då har man givetvis kommit överens om detta i förväg.
OK. För enligt ABT etc så ska det ju redovisas på ett sätt som går att kontrollera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.