Byggahus.se

Sockrad faktura

1. C
    Medlem · Stockholm · 101 inlägg

Conqvist

Medlem
    Om det är relevant för dig att se underlaget eller inte beror ju som redan nämnts upprepade gånger på vad avtalet säger. Det blir bakvänt att, som du gör här, diskutera vad som är ett rimligt pris när du inte vet vad du faktiskt avtalat om.

2. R
    Medlem · 2 631 inlägg

RoBo

Medlem
    Spännande kanske tom. grannen som kört upp dig. Eftersom han inte ville kännas vid om han varit inblandad. Kanske lite ironi.

• Laddar…
  3. K
    Medlem · 42 inlägg

Kimppa72

Medlem
    Grannens åkeri har ca 20 anställda så det är anledningen till att han inte visste rakt av och sen att detta är tredje nybygget i området.

4. K
    Medlem · 42 inlägg

Kimppa72

Medlem
    Jo men rent juridiskt om det finns möjlighet att kräva det eller inte. Jag tänkte ifall någon här vet hur det brukar vara i samband med totalentreprenad,kan dom kräva vilken summa som helst utan att redovisa underlag för det?

5. K
    Medlem · 42 inlägg

Kimppa72

Medlem
    Det är detta jag ville veta från första början,tack!

6. K
    Medlem · 42 inlägg

Kimppa72

Medlem
    Kan jag begära få se underlaget/offerten dom fått av sin underentreprenör?

Detta var min fråga, jag ville inte diskutera något annat men när andra ställer frågor om varför osv....så har jag svarat. Men denna är kärnfrågan jag ville ha svar på.

7. Hemmakatten
    Medlem · 11 626 inlägg
    Nej, det pris företaget betalar sin leverantör har du inte rätt att ta del av. Däremot är det rimligt att företaget visar dig sedlar på antal ton levererat kross, priset däremot är en sak mellan företaget och åkeriet.

8. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 6 824 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Instämmer, du har inte automatisk rätt att se några dokument från företagets inköp (om ni inte särskilt har avtalat om det). Du har enligt konsumenttjänstlagen rätt att få en specificerad faktura (så att du kan göra en bedömning av priset).

9. A
    Medlem · Kronoberg · 147 inlägg

arvid53

Medlem
    Vill bara säga att jag har köpt en hel del bärlager under 18 och 19. Och inte betalat över 100kr/ton
    någon gång. Givetvis har avståndet betydelse, samt om det går köra med släp. I mitt fall har de kört med släp. Avståndet ca: 6 mil tur och retur.

10. N
    Tillbyggare · Blekinge · 1 512 inlägg

NoOne2k

Tillbyggare
    Skillnaden är att du har då endast betalat för materialet och transporten hem till dig, inte hanteringen av det hemma hos dig

11. Frederico
    Medlem · 2 inlägg

Frederico

Medlem
    Jag känner mig väldigt dryg nu men kan inte låta bli, förlåt...

Det heter saltad faktura.

Skäms som en hund ;)

12. K
    Tillbyggare · Västra Götaland · 2 754 inlägg

karlmb

Tillbyggare
    "-Det kan ha varit jag..."

• Laddar…
  13. K

karlmb

Tillbyggare
    Ev hantering ska väl inte läggas på materialet utan redovisas per timme?

14. N
    Tillbyggare · Blekinge · 1 512 inlägg

NoOne2k

Tillbyggare
    I den bästa av världar borde det vara så. Jag flera entreprenörer som helst lämnar fastpris och att baka samman materialkostnad med utläggning och packning är ett sätt. Det är inte helt ovanligt att man vid husbyggen får betala per ton för både material och arbete.

Ett av argumenten jag har fått höra är att man inte vill behöva föra en diskussion med kunden om hur många timmar man har varit på den aktuella arbetsplatsen om man har flera jobb igång samtidigt. Men då har man givetvis kommit överens om detta i förväg.

• Laddar…
  15. K

karlmb

Tillbyggare
    OK. För enligt ABT etc så ska det ju redovisas på ett sätt som går att kontrollera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.