K Kimppa72 skrev:
Nu stänger vi denna tråd. Tack för hjälpen!
Du kanske skulle läst avtalet innan du startade tråden. Känns ju lite lurt nu när du vill stänga.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Autodidak1 skrev:
Läst paragrafen?
Tagga ned. Vi är helt överens.
 
  • Gilla
Kimppa72
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då får du väl stänga den!
:thinking:
 
R RoBo skrev:
Du kanske skulle läst avtalet innan du startade tråden. Känns ju lite lurt nu när du vill stänga.
Vadå jag fick ju svar på vad som gäller enligt lag då behöver vi inte fortsätta.... så jag vet inte vad som lurar i din skalle.
 
K Kimppa72 skrev:
:thinking:
Hur gör jag det då?
 
R RoBo skrev:
Du kanske skulle läst avtalet innan du startade tråden. Känns ju lite lurt nu när du vill stänga.
Men jag ville ju veta vad som gäller enligt lag.
 
K Kimppa72 skrev:
Men jag ville ju veta vad som gäller enligt lag.
Som tidigare sagt gäller ju ditt avtal. Finns ingen lag på det viset.
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tagga ned. Vi är helt överens.
Är inte "upptaggad" :D

Ville mest påpeka faktumet för TS som tror allt är löst.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
K Kimppa72 skrev:
Hur gör jag det då?
Jag misstänker att du får anmäla något av dina inlägg alt tråden till moderator, så får du se om dom låser tråden. Trådar låses extremt sällan, detta är ett levande forum.
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
K Kimppa72 skrev:
Hur gör jag det då?
JAaa, nu har du upptäckt något.
Man startar trådar här, men stänger dem inte.
Från och med nu lever tråden sitt egna liv. :)

Den kommer säkert poppa upp, "ifrån de döda..." om tio år ... :geek:
 
  • Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 9 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Autodidak1 skrev:
Är inte "upptaggad" :D

Ville mest påpeka faktumet för TS som tror allt är löst.
Jag har ingen aning vad TS tror, han tycks inte vilja diskutera det. Nu har han i alla fall en länk till konsumentjänstlagen att titta på. Utöver sitt avtal.
 
  • Gilla
Autodidak1
  • Laddar…
P
Konsumenttjänstlagen är en tvingande lag dvs ett företag kan ALDRIG avtala bort villkor till en privatperson som är sämre än det som står i Lagen.

Så med hjälp av informationen TS har fått kan han hävda saker mot företaget.

Sedan är det ju lämpligt att kolla vad man faktiskt avtalat om!

Det är kanske så att 210 ton gäller både för material som har körts bort och lagts till.

Det kan vara så att ett ton pris är avtalat osv.

men man får vara glad att TS fått svar på sin fråga
 
En specificerad faktura kan se ut typ såhär:
Extra arbete pga dålig mark.
30cm extra schakt och fyll.
210ton bärlager a 340kr.
Att betala 71400kr
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
K Kimppa72 skrev:
Om någon här vet vad som gäller enligt lag så är jag nöjd.
Avtalslagen är också en lag ;) Skämt åsido, om det hjälper: Hur offerter och avtal ser ut varierar väldigt mycket. Vissa avtalar fasta volymer som ingår och vad som gäller utöver; antingen per kbm och/eller per timme för olika typer av jobb, maskinvaror etc. Vi hade totalentreprenad och hade istället avtalat utan volymer, där allt upp till färdig platta ingick (oavsett volym). Däremot hade vi ett pris per ton för extra sprängning och bortforsling då detta var svårare att beräkna. Kanske är det i ditt fall en situation där det varit svårt att beräkna bärlagret pga marktypen och att du har ett pris för tillkommande enligt avtal som då kan vara högre än om du köpt det separat direkt från annan entreprenör. Så i den delen ska man inte vara förvånad.

Gällande volym: 210 ton har andra redan kommenterat, har inget bättre svar än att du självklart ska fråga hur de räknat. Kan visa sig vara logiskt. Jag förstod tex först under vårt arbetes gång att vid tillkommande sprängning räknar man volymen berg utifrån hela meter på djupet, eftersom det är svårt att spränga exakt 40 cm tex. Så man får spränga sig ”grovt” ner och sedan bygga upp igen med kross. Påverkar så klart den beräknade volymen vs ”vad det borde vara” volymen och verkligheten ligger troligtvis någonstans emellan.... :thinking: Löser sig om alla är resonabla människor, hoppas även i ert fall!
 
Frederico Frederico skrev:
Jag känner mig väldigt dryg nu men kan inte låta bli, förlåt...

Det heter saltad faktura.

Skäms som en hund ;)
Sockrad = billigare ;):crysmile:(y):p:love:
 
  • Gilla
Lövborgen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.