Byggahus.se

Sockrad faktura

1. C
    Medlem · 8 789 inlägg
    Verkar vara ett klassist bondfångarknep. Finns ju många trådar här som handlar om exakt samma situation.

2. Mikael_L
    Medlem · 39 705 inlägg
    Nu har ju några redan svarat på din raka direkta fråga (men betydligt fler skrivit om annat, ... ska det vara så svårt att svara på en rak fråga ... va! ...)

Men svaret är ...
    Du har rätt att få en specificerad faktura, JA.
    Och du kan vänta med betalning till dess du fått den infon.

MEN
    Det är inte helt solklart vad "specificerad" betyder i denna kontext.
    Kanske att du har rätt att få se arbetstimmar och material för sig, eller att du får veta vilka datum de jobbat eller något sådant.
    Jag tror det är en otrolig uppförsbacke, ja rent av omöjligt, att få det till att utföraren måste visa sina inköpspriser eller vågsedlar osv - i lagens mening ...
    Nu är kanske vågsedlar inga problem för din leverantör att visa upp (såvitt de inte bara lurat dig helt och hållet), men inköpspriser skulle jag tro att de knappast vill visa upp.

3. M
    Medlem · stockholm · 1 768 inlägg

magnu

Medlem
    En sak som jag inte förstår.
    Varför är detta ditt ansvar?

4. S
    Medlem · Dalarnas · 151 inlägg

swedjeep

Medlem
    Du har enl svensk lag rätt att få en tydlig specifikation, sen är det en avvägning i huruvida det är rimligt, byggde själv för 5 år sedan och tog entrepenad på grunden. Samma sak där att dom kom och sa att det gått närmare 300 ton extra, jag begärde först spec och även våg sedlarna från åkeriet, dom hävdade att det var X bil o släp vilket kändes orimligt, jag hade en övervakningskamera mot infarten för att det varit stölder så checkade den och det visade sig att åkeriet ljög om leverans , det var 50 ton som körts, inte 300 och vi hade avtalat pris per ton vilket dom också försökte salta .... man ska ifrågasätta

5. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 10 633 inlägg

Demmpa

Husägare
    Jo om man tar ytan en meter ut från ett hus på nästan 100kvm som blir ytan utanför huset ca 40kvm.

Om man räknar på ett hus som är 8*12m (96m^2) och en meter utanför så blir ytan utanför 8+8+14+14=44m^2
    totala ytan blir 10*14m (140m^2)
    (Om vi minskar husets längs med en meter (8*11) blir huset 88m^2, yran utanför blir 42m^2, totalytan 10*13=130m^2. Om vi även minskar bredden med en meter (7*11) blir det 77m^2 / 40m^2 / 117m^2.)

Totalyta 120m^2 = 12*10 => husstorlek 10*8=80m^2 => ytan utanför 40m^2.

6. K
    Tillbyggare · Västra Götaland · 2 771 inlägg

karlmb

Tillbyggare
    Man har rätt att få se vågsedlar.

• Laddar…
  7. G
    Medlem · 180 inlägg
    För att?

8. G
    Medlem · 180 inlägg
    Då har du kommit billigt undan!

• Laddar…
  9. G
    Medlem · 180 inlägg
    Det är väl ett rättvist sätt att ta betalt per ton packat och klart, så slipper man alla diskussioner om man jobbat på fastpriset eller ätan. Man behöver inte fundera på om dom jobbat effektivt eller ej, man betalar för det man får

• Laddar…
  10. K
    Tillbyggare · Västra Götaland · 2 771 inlägg

karlmb

Tillbyggare
    Generell regel gällande mängder och timmar.
    Timmar är ju svårare att bevisa att de är fel om man inte varit med hela tiden.

11. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 6 877 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Jag håller i princip med att detta är en vettig branschstandard. Men det kräver förstås att konsumenten förstår vad ett ton grus är och att formuleringen om "extra grus" inte göms som en enstaka liten mening längst ned på sidan tre i offerten. Tyvärr har vi sett ett antal exempel på detta forum om konsumenter som lurats genom väldigt snålt tilltagna grundläggningsofferter som förefaller vara fastpris men så dyker den där lilla meningen på sidan tre som konsumenten inte har begripit innebörden av.

12. T
    Medlem · 2 649 inlägg

TotalControl

Medlem
    Just grund och schaktning verkar vara en lurendrejeri branch. Förstår inte hur den branschen kan räkna "fel" så ofta fast man jobbar med det dagligen. Många trådar som handlar om samma sak.

• Laddar…
  13. K
    Medlem · 42 inlägg

Kimppa72

Medlem
    Du verkar duktig på att räkna,så för 210ton bärlager hur stor yta blir det då?

14. H
    Moderator · Stockholm · 42 772 inlägg

hempularen

Moderator
    Det förklarar inte hela denextra mängden, men skall du argumentera mot firman sö behöver du ha rätt faktauppgifter.

15. K
    Medlem · 42 inlägg

Kimppa72

Medlem
    Och då är vi tillbaka där min frågeställning började,får jag chansen att kontrollera fakta? Även om dom tar 340kr/ton så känns 210 ton bärlager väldigt mycket,50 ton extra bärlager vs 210 ton är stor skillnad i pris. Hade dom skrivit 50ton extra och begärt 340kr så hade jag inte reagerat,för jag har ingen aning om vad priset är på bärlager förrän jag ringde min granne.

Enligt Swerock så motsvarar 210 ton krossat material en yta på 400kvm om du lägger lager på 30cm.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.