C
Verkar vara ett klassist bondfångarknep. Finns ju många trådar här som handlar om exakt samma situation.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
K Kimppa72 skrev:
Kan jag begära få se underlaget/offerten dom fått av sin underentreprenör?
Nu har ju några redan svarat på din raka direkta fråga (men betydligt fler skrivit om annat, ... ska det vara så svårt att svara på en rak fråga ... va! ...)

Men svaret är ...
Du har rätt att få en specificerad faktura, JA.
Och du kan vänta med betalning till dess du fått den infon.

MEN
Det är inte helt solklart vad "specificerad" betyder i denna kontext.
Kanske att du har rätt att få se arbetstimmar och material för sig, eller att du får veta vilka datum de jobbat eller något sådant.
Jag tror det är en otrolig uppförsbacke, ja rent av omöjligt, att få det till att utföraren måste visa sina inköpspriser eller vågsedlar osv - i lagens mening ...
Nu är kanske vågsedlar inga problem för din leverantör att visa upp (såvitt de inte bara lurat dig helt och hållet), men inköpspriser skulle jag tro att de knappast vill visa upp.
 
  • Gilla
Lövborgen och 4 till
  • Laddar…
En sak som jag inte förstår.
Varför är detta ditt ansvar?
 
Du har enl svensk lag rätt att få en tydlig specifikation, sen är det en avvägning i huruvida det är rimligt, byggde själv för 5 år sedan och tog entrepenad på grunden. Samma sak där att dom kom och sa att det gått närmare 300 ton extra, jag begärde först spec och även våg sedlarna från åkeriet, dom hävdade att det var X bil o släp vilket kändes orimligt, jag hade en övervakningskamera mot infarten för att det varit stölder så checkade den och det visade sig att åkeriet ljög om leverans , det var 50 ton som körts, inte 300 och vi hade avtalat pris per ton vilket dom också försökte salta .... man ska ifrågasätta
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
K Kimppa72 skrev:
... hus på under 100kvm.
K Kimppa72 skrev:
Jag vet att dom fyller utanför men inte 40-50kvm,cirka 1 meter utanför grunden enligt grannen,och jag har räknat på 120kvm
K Kimppa72 skrev:
Bredd (cm)1200
Höjd (cm) 30
Längd (cm) 1000
Jo om man tar ytan en meter ut från ett hus på nästan 100kvm som blir ytan utanför huset ca 40kvm.

Om man räknar på ett hus som är 8*12m (96m^2) och en meter utanför så blir ytan utanför 8+8+14+14=44m^2
totala ytan blir 10*14m (140m^2)
(Om vi minskar husets längs med en meter (8*11) blir huset 88m^2, yran utanför blir 42m^2, totalytan 10*13=130m^2. Om vi även minskar bredden med en meter (7*11) blir det 77m^2 / 40m^2 / 117m^2.)


Totalyta 120m^2 = 12*10 => husstorlek 10*8=80m^2 => ytan utanför 40m^2.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu har ju några redan svarat på din raka direkta fråga (men betydligt fler skrivit om annat, ... ska det vara så svårt att svara på en rak fråga ... va! ...)

Men svaret är ...
Du har rätt att få en specificerad faktura, JA.
Och du kan vänta med betalning till dess du fått den infon.

MEN
Det är inte helt solklart vad "specificerad" betyder i denna kontext.
Kanske att du har rätt att få se arbetstimmar och material för sig, eller att du får veta vilka datum de jobbat eller något sådant.
Jag tror det är en otrolig uppförsbacke, ja rent av omöjligt, att få det till att utföraren måste visa sina inköpspriser eller vågsedlar osv - i lagens mening ...
Nu är kanske vågsedlar inga problem för din leverantör att visa upp (såvitt de inte bara lurat dig helt och hållet), men inköpspriser skulle jag tro att de knappast vill visa upp.
Man har rätt att få se vågsedlar.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Man har rätt att få se vågsedlar.
För att?
 
A arvid53 skrev:
Vill bara säga att jag har köpt en hel del bärlager under 18 och 19. Och inte betalat över 100kr/ton
någon gång. Givetvis har avståndet betydelse, samt om det går köra med släp. I mitt fall har de kört med släp. Avståndet ca: 6 mil tur och retur.
Då har du kommit billigt undan!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
I den bästa av världar borde det vara så. Jag flera entreprenörer som helst lämnar fastpris och att baka samman materialkostnad med utläggning och packning är ett sätt. Det är inte helt ovanligt att man vid husbyggen får betala per ton för både material och arbete.

Ett av argumenten jag har fått höra är att man inte vill behöva föra en diskussion med kunden om hur många timmar man har varit på den aktuella arbetsplatsen om man har flera jobb igång samtidigt. Men då har man givetvis kommit överens om detta i förväg.
Det är väl ett rättvist sätt att ta betalt per ton packat och klart, så slipper man alla diskussioner om man jobbat på fastpriset eller ätan. Man behöver inte fundera på om dom jobbat effektivt eller ej, man betalar för det man får
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
G Grävkalle skrev:
För att?
Generell regel gällande mängder och timmar.
Timmar är ju svårare att bevisa att de är fel om man inte varit med hela tiden.
 
Claes Sörmland
G Grävkalle skrev:
Det är väl ett rättvist sätt att ta betalt per ton packat och klart, så slipper man alla diskussioner om man jobbat på fastpriset eller ätan. Man behöver inte fundera på om dom jobbat effektivt eller ej, man betalar för det man får
Jag håller i princip med att detta är en vettig branschstandard. Men det kräver förstås att konsumenten förstår vad ett ton grus är och att formuleringen om "extra grus" inte göms som en enstaka liten mening längst ned på sidan tre i offerten. Tyvärr har vi sett ett antal exempel på detta forum om konsumenter som lurats genom väldigt snålt tilltagna grundläggningsofferter som förefaller vara fastpris men så dyker den där lilla meningen på sidan tre som konsumenten inte har begripit innebörden av.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Just grund och schaktning verkar vara en lurendrejeri branch. Förstår inte hur den branschen kan räkna "fel" så ofta fast man jobbar med det dagligen. Många trådar som handlar om samma sak.
 
  • Gilla
k3kka och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jo om man tar ytan en meter ut från ett hus på nästan 100kvm som blir ytan utanför huset ca 40kvm.

Om man räknar på ett hus som är 8*12m (96m^2) och en meter utanför så blir ytan utanför 8+8+14+14=44m^2
totala ytan blir 10*14m (140m^2)
(Om vi minskar husets längs med en meter (8*11) blir huset 88m^2, yran utanför blir 42m^2, totalytan 10*13=130m^2. Om vi även minskar bredden med en meter (7*11) blir det 77m^2 / 40m^2 / 117m^2.)


Totalyta 120m^2 = 12*10 => husstorlek 10*8=80m^2 => ytan utanför 40m^2.
Du verkar duktig på att räkna,så för 210ton bärlager hur stor yta blir det då?
 
Det förklarar inte hela denextra mängden, men skall du argumentera mot firman sö behöver du ha rätt faktauppgifter.
 
  • Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det förklarar inte hela denextra mängden, men skall du argumentera mot firman sö behöver du ha rätt faktauppgifter.
Och då är vi tillbaka där min frågeställning började,får jag chansen att kontrollera fakta? Även om dom tar 340kr/ton så känns 210 ton bärlager väldigt mycket,50 ton extra bärlager vs 210 ton är stor skillnad i pris. Hade dom skrivit 50ton extra och begärt 340kr så hade jag inte reagerat,för jag har ingen aning om vad priset är på bärlager förrän jag ringde min granne.

Enligt Swerock så motsvarar 210 ton krossat material en yta på 400kvm om du lägger lager på 30cm.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.