31 701 läst ·
125 svar
32k läst
125 svar
Sockrad faktura
Förlåt men ett erbjudande kan vara sockrat och då är det bättre än väntat. En oväntat dyr faktura är däremot saltad.K Kimppa72 skrev:Hej,vi har byggt ett hus med totalentreprenad och dom fick gräva ur lite extra för markarbetet,sen fick jag en sammanställning för extra kostnaden det innebar,nu har jag inte betalat den än och har även bett säljaren kontrollera volym och pris,pga det är orimligt mycket.
Kan jag begära få se underlaget/offerten dom fått av sin underentreprenör?
Det är en hustillverkare som anlitat en underentreprenör för själva jobbet. Visst att dom kan lägga på lite för att tjäna nån krona,det har jag inget emot men summan dom begär är helt uppåt väggarna.
//Kim
Hoppas det löser sig!
Antingen kör man fast pris för en ÄTA eller så kör man på löpande räkning vilket du gjort och då ska
Man inte betala för något utan att få in alla prisunderlag! Det har du alltid rätt till! Hur ska du annars veta om du betalar rätt?
Jag skulle aldrig i varken mitt privata liv eller i min tjänst betala för ett löpande räkningsjobb utan samtliga underlag och att jag anser att det stämmer!
Alla skriver så mkt underliga saker. Du har gott skydd av konsumenttjänstlagen som lägger bevisbördan på entreprenören att visa att ni har kommit överens om saker som inte finns i avtalet. Gör gällande skriftligt att du inte kommer betala för den delen som inte anser är skälig eller som du anser inte är rätt och betala sedan så mycket som du anser är rätt.
Man inte betala för något utan att få in alla prisunderlag! Det har du alltid rätt till! Hur ska du annars veta om du betalar rätt?
Jag skulle aldrig i varken mitt privata liv eller i min tjänst betala för ett löpande räkningsjobb utan samtliga underlag och att jag anser att det stämmer!
Alla skriver så mkt underliga saker. Du har gott skydd av konsumenttjänstlagen som lägger bevisbördan på entreprenören att visa att ni har kommit överens om saker som inte finns i avtalet. Gör gällande skriftligt att du inte kommer betala för den delen som inte anser är skälig eller som du anser inte är rätt och betala sedan så mycket som du anser är rätt.
Man kan dock inte kräva vad som helst, utan man kan kräva att räkningen är specificerad.J Johve skrev:
Och vad det innebär är inte tydligt klarlagt, lagtexten säger bara att det ska vara specificerat så att det går att bedöma rimligheten i räkningen/fakturan.
Jag är rätt säker på att det alltid anses vara rimligt att arbetstimmar samt material ska kunna specificeras, och troligen kan man, om jobbet varit av sådan art att det krävs för att kunna bedöma rimligheten , kräva att det finns någon slags tiddagbok, där det framgår lite på ett ungefär vad som är gjort och när.
Men om jobbet har varit att med maskin köra ut ett antal ton grus så tror jag inte att det behöver specas mer än hur många timmar det tog.
Samma med material, jag som elektriker ska ju kunna visa vilket material som gått åt, inte bara slänga fram en klumpsumma. Men om materialet är grus så blir det ju ändå bara en rad som spec.
Vågsedlar känns ju spontant som att det vore vettigt att redovisa, vilket jag tycker entreprenörer borde göra per automatik. Det jag inte är säker på är ifall man som köpare kan kräva det och få rätt vid rättslig prövning.
Jag tycker dock att det borde vara en ickefråga för entreprenören, skulle jag vägras tillgång till vågsedlarna skulle jag verkligen börja ana ugglor i mossen.
Men sen är steget långt till någon fullständig redogörelse, man lär knappast ha rätt att veta lönen för arbetstagarna, inköpspriserna på material och sånt.
Så den springande punkten är väl vad du, jag, entreprenören, lagstiftaren, rättsinstanser osv menar med "samtliga underlag" - som du skrev i den där meningen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
I avtalet kan det ju vara specificerat vad du ska betala per ton bärlager. Så då kvittar det ju vad grannen säger att det kostar. Har du skrivit på ett avtal om 340 kr/ton så gäller det priset oavsett. Så läs avtalet.
Sedan till mängden. Totalt har de grävt ur 65 cm om jag förstår rätt? 35 cm ingick och så grävde de 30 cm extra om jag förstått rätt på de tidigare inläggen. Räknar man då på komprimering med 1,5 som någon ovan nämnde så blir det totalt 97,5 cm bärlager. Det tillsammans med ytan på plattan med en meter utanför åt varje håll (10x14 meter) så landar det på ca 200 ton bärlager. De kanske har fakturerat för allt bärlager av misstag mot dig?
Grundarbetena brukar ju normalt inte ingå i avtalet vid husbyggnation.
Sedan till mängden. Totalt har de grävt ur 65 cm om jag förstår rätt? 35 cm ingick och så grävde de 30 cm extra om jag förstått rätt på de tidigare inläggen. Räknar man då på komprimering med 1,5 som någon ovan nämnde så blir det totalt 97,5 cm bärlager. Det tillsammans med ytan på plattan med en meter utanför åt varje håll (10x14 meter) så landar det på ca 200 ton bärlager. De kanske har fakturerat för allt bärlager av misstag mot dig?
Grundarbetena brukar ju normalt inte ingå i avtalet vid husbyggnation.
Jag har funderat i samma banor,att det blivit dubbeldebitering.t4bb3 skrev:
I avtalet kan det ju vara specificerat vad du ska betala per ton bärlager. Så då kvittar det ju vad grannen säger att det kostar. Har du skrivit på ett avtal om 340 kr/ton så gäller det priset oavsett. Så läs avtalet.
Sedan till mängden. Totalt har de grävt ur 65 cm om jag förstår rätt? 35 cm ingick och så grävde de 30 cm extra om jag förstått rätt på de tidigare inläggen. Räknar man då på komprimering med 1,5 som någon ovan nämnde så blir det totalt 97,5 cm bärlager. Det tillsammans med ytan på plattan med en meter utanför åt varje håll (10x14 meter) så landar det på ca 200 ton bärlager. De kanske har fakturerat för allt bärlager av misstag mot dig?
Grundarbetena brukar ju normalt inte ingå i avtalet vid husbyggnation.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Det är detta jag har haft som önskan att diskutera hela tiden,inte mängden eller priset eller nånting annat utan vad jag har för möjligheter att begära ifall jag anser nåt inte stämmer.J Johve skrev:Antingen kör man fast pris för en ÄTA eller så kör man på löpande räkning vilket du gjort och då ska
Man inte betala för något utan att få in alla prisunderlag! Det har du alltid rätt till! Hur ska du annars veta om du betalar rätt?
Jag skulle aldrig i varken mitt privata liv eller i min tjänst betala för ett löpande räkningsjobb utan samtliga underlag och att jag anser att det stämmer!
Alla skriver så mkt underliga saker. Du har gott skydd av konsumenttjänstlagen som lägger bevisbördan på entreprenören att visa att ni har kommit överens om saker som inte finns i avtalet. Gör gällande skriftligt att du inte kommer betala för den delen som inte anser är skälig eller som du anser inte är rätt och betala sedan så mycket som du anser är rätt.
Njae, det beror på vad du menar.simpa96 skrev:
En specificerad räkning som gör det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning är ett lagkrav även vid fast pris. Men företaget behöver så inte redovisa någon beräkningsgrund för priset, det är ju redan avtalat.
Notera att avtalet gäller mot din avtalspart. Om de i sin tur har tagit in en underentreprenör som saltat räkningen till dem så står de ju där med höga "självkostnader" som du ska betala +15%.K Kimppa72 skrev:
Men jag tror inte den avtalsformuleringen håller. Eftersom priset inte är avtalat så hoppar väl konsumenttjänstlagens formuleringar om skäligt pris in?! Eller?
