Byggahus.se

Sockrad faktura

1. G
    Medlem · 180 inlägg
    210 ton är 6 lass med bil och släp eller 11-12 med bara bil

• Laddar…
  2. K
    Medlem · 42 inlägg

Kimppa72

Medlem
    Jo men det blir massa diskussioner om avtal och pris mm,det enda jag ville ha svar på från början var om jag har rätt att ta del av deras underlag eller har dom ingen skyldighet att visa för mig vad det kostar,som det är nu så kan kostnaden varit 20' eller 70'. Men 210 ton a 340kr stämmer.

3. K
    Medlem · 42 inlägg

Kimppa72

Medlem
    210 ton a 13 tons lastbil blir 16 lass. Inget släp.

• Laddar…
  4. J
    Medlem · 291 inlägg

Jensa86

Medlem
    Svaret är ju dock fortfarande precis som alla andra tidigare har svarat, de har ingen skyldigthet att göra något annat än det ni har avtalat att de ska göra. Det inräknar även eventuell dokumentation över utfört arbete.

5. K
    Medlem · 42 inlägg

Kimppa72

Medlem
    Jag har tagit upp det med säljaren att det inte stämmer,att mängden känns för mycket och att kostnaden är för hög. Han skulle kolla upp det och återkomma,så det är anledningen till att jag ville veta om han säger att det stämmer,kan jag då kräva få se underlaget?
    Stämmer det så är det så men enligt min granne så är priset per ton för högt,
    att 180-200kr är normalt pris.Dom kan ta 240kr om dom vill men 210 ton kan inte stämma.
    Enligt swerocks beräkningsmodell måste du fylla 120 cm på 120 kvm för att komma upp i 210 ton. Nånting är galet eller?

6. K
    Medlem · 42 inlägg

Kimppa72

Medlem
    Självklart måste dom gräva tillräckligt för att grunden ska bli stabil det är ju inte det som är frågan! Får jag se underlaget eller inte?!

7. G
    Medlem · 180 inlägg
    Håller med om att det gärna blir massa sidodiskussioner. Ville bara försöka hitta en rimlig förklaring. Om detta är den "enda" extrafakturan du fått så är hantering och packning av material inräknat tonpriset vilket man ofta inte tänker på. Det är ingen tvekan om att mängden låter mycket. Har dom kanske fyllt mer än 30cm? Det är ju enkel matematik så det är ju bara att be dom förklara sig. Tänk bara på att materialet packas också så beroende på sort kan du gångra mängden med ca. 1,5. Jag tror tyvärr inte att underlagen hjälper dig något, vill dom luras så fifflar dom med underlagen också... Be dom istället förklara hur det kan ha gått åt så mycket.

8. N
    Tillbyggare · Blekinge · 1 518 inlägg

NoOne2k

Tillbyggare
    De ska kunna visa att de har utfört arbetet. Det bästa är om de kan uppvisa vågsedlar på det materialet som de har hämtat. Beroende på vad som står i ert avtal kan det finnas med att de ska föra dagbok över vad som har gjorts. Genom att jämföra den med vågaedlarna kan man få fram o det är rimliga mängder.

9. G
    Medlem · 180 inlägg
    Vad ska dom bevisa med vågsedlar? Att dom har handlat en viss mängd bevisar inte att dom levererat det till TS. Att dom kört 16 gånger med singelbil tyder på att entreprenören kört med egen bil och då kan dom tippat var som helst.

10. K
    Medlem · 42 inlägg

Kimppa72

Medlem
    Det ingår en viss del,typ 35cm som ska grävas bort för grunden och fyllas med bärlager,men att det gått åt 210 ton utöver det ursprungliga låter osannolikt.
    Jag får helt enkelt avvakta svar från dom.

• Laddar…
  11. A
    Medlem · Västra Götaland · 1 371 inlägg

Autodidak1

Medlem
    Det vanliga och seriösa är att man redovisar vågsedlar. Sen ska man normalt också angett i avtalet vad det extra kostar.

Men tänk på att i det extra ingår eventuell extra grävning och packning av material (om man har skrivit ett vettigt avtal från början)

Så materialkostnaden är bara en del av totalkostnaden och går inte att jämföra rakt av.

12. UlrikaSpg
    Medlem · 254 inlägg

UlrikaSpg

Medlem
    Det enkla svaret är ja. Du har väl som köpare alltid rätt att få ett fakturaunderlag.

13. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 4 054 inlägg

Fairlane

Medlem
    Det är inte så att man räknat med det som ingår i fastpriset? Det kanske är för lite då, så det kanske inte stämmer alls, bara en tanke som slog mig att det är en miss som man lätt kan göra.

Deras underlag i form av deras inköpspris har du nog ingen rätt att kräva om det inte uttryckligen står i ditt avtal att du ska betala deras inköpspris + X%. Vad som sen står i ett avtal har du nog bättre chans än vi att kontrollera.

14. H
    Medlem · 197 inlägg

Husgubbe

Medlem
    Bäst är väl att invänta svar ifrån säljaren, och gå igenom avtalet om vad som gäller och vad som är gjort extra och om det är rimligt eller ett misstag. Jag var i din sits för 3 år sen och markfirman körde upp mig så in i "helvete" för jag hade inget val än att anlita den firma som gjorde grund och mararbetet som ingick i helentreprenaden även för allt som inte ingick i avtalet, som tex sprängning mm .

Tyvärr var det öppenbart att många firmor lägger sig lågt för att få jobben av de stora husleverantörerna och sen tar dom i så dom spricker på allt som ligger "utanför" avtalet av köparen. Säger inte att det är så i ditt fall och att alla gör så. I mitt fall var det att jag fick betala väldigt mycket för massor och transporter osv. Bla växte mitt berg med 100m3 sedan offert av ja troligen regnet måste det så det blev 100 m3 mer att spränga fast vi höjde huset 30 cm....

I mitt fall var säljaren av den gamla ärliga stammen, men blev i stort överkörd av firmorna husföretaget hade anlitat. Men avtalen är komplexa och ibland tolkar hantverkare dom till sin fördel om man inte som kund har koll.

15. N
    Tillbyggare · Blekinge · 1 518 inlägg

NoOne2k

Tillbyggare
    Det går alltid att mygla, men vilka fler underlag som är bättre anser du att TS ska begära att få se?

En tidsstämplad vågsedel är bättre än ingenting, utifrån den kan man avgöra av materialet rimligtvis kan ha levererats till arbetsplatsen den aktuella tidpunkten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.