31 702 läst ·
125 svar
32k läst
125 svar
Sockrad faktura
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
210ton låter inte helt orimligt för ett 100m2 hus. Vad tar dom betalt per ton då?
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Du får börja att läsa avtalet och se vad ni kommit överens om för debitering
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Ja det var på tok för mycket. 180-220kr är också mycket. Jag vet inte hur mycket man har att komma med om man inte frågat efter priset innan men jag skulle nog försöka få dom att gå ner i pris i ditt fall. Det gränsar till ocker.K Kimppa72 skrev:
Det är mycket skojare i den där branschen har jag märkt, fråga alltid pris.
För det första måste du läsa vad som står i avtalet! Sen (om det är ett ”normalt”avtal), kontaktar du företaget och säger att du bestrider fakturan på den del av beloppet som är orimligt. Gör detta även via Mail.
Självklart ska du kommunicera detta med företaget om du känner som du gör. Om du har något att hämta kan jag inte svara på men ingen vill väll att kunden ska känna sig blåst på pengar. Kolla som sagt också vad som står i avtalet som ni skrivit så du har kött på benen om vad ni kommit överens om.K Kimppa72 skrev:
1. Inget arbete bör ha utförts utöver avtalet utan att de inhämtat ok från er som beställare.
2. ni ska ha haft möjligheten att begära en uppskattning av omfattningen och kostnaden innan arbetet påbörjades.
3. ni kan absolut begära ut transportslipen för varje leverans av material. Där ska mängd, typ av material och leveransadress stå med.
4. begär även specifikation av utfört arbete och exakt tidsåtgång.
5. huruvida entreprenören har rätt till en marginal på materialet eller inte ska framgå i avtalet.
Att material antagligen behövts är sannolikt. Men det är viktigt att säkerställa underlagen så att ni betalar för ert material. Jag tror inte att någon medvetet försöker lura er, men min erfarenhet är att den administrativa sidan hos många byggare lämnar en del att önska och misstag är vanliga.
2. ni ska ha haft möjligheten att begära en uppskattning av omfattningen och kostnaden innan arbetet påbörjades.
3. ni kan absolut begära ut transportslipen för varje leverans av material. Där ska mängd, typ av material och leveransadress stå med.
4. begär även specifikation av utfört arbete och exakt tidsåtgång.
5. huruvida entreprenören har rätt till en marginal på materialet eller inte ska framgå i avtalet.
Att material antagligen behövts är sannolikt. Men det är viktigt att säkerställa underlagen så att ni betalar för ert material. Jag tror inte att någon medvetet försöker lura er, men min erfarenhet är att den administrativa sidan hos många byggare lämnar en del att önska och misstag är vanliga.
Som tidigare skrivits måste du se vad som stått i avtalet.
det låter helt otroligt att inte det grundläggande markarbetet med att gräva bort för att lägga grunden ingår men inte omöjligt!
https://www.byggahus.se/bygga/se-falsk-totalentreprenad
Bestrid fakturan och begär underlaget så att du kan se vad det är som kostar. Kontrollera även vad som är avtalat kring hur entreprenören ska informera i förväg om merkostnader.
det låter helt otroligt att inte det grundläggande markarbetet med att gräva bort för att lägga grunden ingår men inte omöjligt!
https://www.byggahus.se/bygga/se-falsk-totalentreprenad
Bestrid fakturan och begär underlaget så att du kan se vad det är som kostar. Kontrollera även vad som är avtalat kring hur entreprenören ska informera i förväg om merkostnader.
Om man behöver fylla 30 cm extra så behöver man rimligtvis gräva ur 30 cm extra. Och det lär inte ingå i fastpriset.mathiash77 skrev:Som tidigare skrivits måste du se vad som stått i avtalet.
det låter helt otroligt att inte det grundläggande markarbetet med att gräva bort för att lägga grunden ingår men inte omöjligt!
[länk]
Bestrid fakturan och begär underlaget så att du kan se vad det är som kostar. Kontrollera även vad som är avtalat kring hur entreprenören ska informera i förväg om merkostnader.
Precis det vi pratar om är det som är extra,för att få fast mark under grunden.
Och det jag fortfarande vill veta är,har jag rätt att få ta del av deras underlag för extra arbetet eller inte? Har det kostat så mycket som dom begär eller inte,jag tror inte att det stämmer. Som exempel var grannen på markarbeten samtidigt som vi pratade om just det här,då var det en tomt på 2000kvm som han gjorde iordning för husbygge. Grävt 3m under marknivå och fyllt igen. Kostnad ca 200.000kr. Jämför detta med 70.000kr för 30cm. Och då är det bara grunden för ett hus på 100kvm. Medans han har gjort hela tomtytan på 2000kvm och fått gräva ner på 3 meters djup där huset ska byggas. För mig låter det orimligt. 20ggr större yta och 10ggr så djupt.
Och det jag fortfarande vill veta är,har jag rätt att få ta del av deras underlag för extra arbetet eller inte? Har det kostat så mycket som dom begär eller inte,jag tror inte att det stämmer. Som exempel var grannen på markarbeten samtidigt som vi pratade om just det här,då var det en tomt på 2000kvm som han gjorde iordning för husbygge. Grävt 3m under marknivå och fyllt igen. Kostnad ca 200.000kr. Jämför detta med 70.000kr för 30cm. Och då är det bara grunden för ett hus på 100kvm. Medans han har gjort hela tomtytan på 2000kvm och fått gräva ner på 3 meters djup där huset ska byggas. För mig låter det orimligt. 20ggr större yta och 10ggr så djupt.
Får jag ta del av deras underlag eller inte är min fråga,det jag vill veta sen får var och en tycka vad som är rimligt,men saken är den att 210ton får inte plats!G Grävkalle skrev:
Får och får. Kommer saken till domstol lär de behöva visa underlag, men det är rätt långt dit. Börja med ett mail där du skriver att du tycker det låter orimligt och be dem se om något blivit fel. Lägg också in att du kommer bestrida fakturan (om du inte redan gjort det) om de inte visar underlag som styrker det som du tycker är orimligt. Då spelar det ingen roll om du enligt avtalet (det magiska ordet som återkommer i nästan alla svar du fått) har rätt att se deras underlag eller inte. Vill de få betalt får de visa underlagen eller driva saken vidare.K Kimppa72 skrev:
Det var du själv som ifrågasatte tonpriset i inlägg 4 och jag försökte ge en rimlig förklaring. Hur har du fått fakturan specad? 210 ton a 340kr?K Kimppa72 skrev: