Stoppade ner en radonmätare i rensbrunnen i källar golvet vilket var maxvärdet för min mätare. Men min granna mätte upp ca 15000 Bq. Tydligen mackadamm och grus från ett ställe med massor med radon och inge radon i själva byggnaden.
Ska byta resten av min avloppsrör som ligger under ett ca 20 cm tjockt betonglager när det blir varmare ute. Radon ska vara skadligt men finns det några risker om jag räknar med att det kommer att ta ca 2 veckor att med vinkelslip och expanderbultar ta upp en ca 15 cm bred och 15 meter lång ränna? Funderar på om det räcker med att jag öppnar alla källarfönster och dörrar samt startar alla fläktar.
Funderar också på att lägga in ett plaströr med ca 50 mm diameter parallellt med avloppsrören och koppla in radonfläkten på röret. Under betongplattan finns makadam blandad med sand vilket gör att det blir dålig luftväxling under plattan.
Har känsliga fingrar så det räcker med att jag riktar handflatan mot golvet så känner jag var avloppsrören finns men på ett ställe ca 1,5 meter vill jag dra rören på ett nytt ställa funderar på om gamla rör som ligger kvar kommer att sprida en dålig avloppsrör. . Funderar på hur gjutjärnsrör är skarvade? Kan jag bara vicka på rören så att skarvarna släpper ovanför källargolvet var det bly i skarvarna

Har tidigare mätt upp ca 1000 Bq i källaren men slipade av all färg på betonggolvet. Passade på att med vinkelslip slipa bort sprickor som jag fyllde igen med ny betong. Därefter blandade jag golvfärg med ca 75 % vatten som jag hällde ut över golvet och jämnade till så att färgen sögs in i betongen. När golvet torkade la jag på ytterligare några strykningar och fick ner radonhalten till under 100 Bq trotts att alla experter påstår att det inte går att sänka radonhalten med flera lager färg!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.