15 140 läst ·
101 svar
15k läst
101 svar
Snöröjaren skadade samfällighetsmedlems plank, vems ansvar?
Tycker jag inte den har eftersom det står vad föreningens uppgift är och står där inget om att bygga plank längs vägen till medlemmarna så är det inget som föreningen får göra.tio_Pepe skrev:Jo, så där är det i alla föreningar. Men då får man väl arvodera sina styrelser så att de inte börjar arvodera sig själva på det här skumma viset.
Om TS gör som jag föreslår och tar ut frågan till medlemmarna så kan mycket väl resultatet bli att föreningen betalar ordförandens plank. Men då har han ryggen fri.
Min grundinställning är bestrid betalningsansvar. Dock har livet lärt mig att allt inte är svart eller vitt. Om styrelsearbetet historiskt är kantat med luddiga beslut och liknande är det inte helt enkelt att undgå någon form av moraliskt betalningsansvar.
Styrelsen ansvarar för vissa saker. Nu exempelvis snöröjning. Hade inte föreningen beställt snöröjning hade planket inte gått sönder, eller hur?
Om styrelsen då har tecknat ett dåligt avtal med entreprenören som inte tvingar dom att ersätta eventuella skador, vems är då betalningsansvaret?
En civil rättsprocess blir säkerligen dyrare än att bara betala 1/3 med avskrivning för vanligt slitage och underhåll.
Mitt förslag är lämnat tidigare i inlägg #33 och det ovanstående ligger till grund för dom åtgärderna.
Styrelsen ansvarar för vissa saker. Nu exempelvis snöröjning. Hade inte föreningen beställt snöröjning hade planket inte gått sönder, eller hur?
Om styrelsen då har tecknat ett dåligt avtal med entreprenören som inte tvingar dom att ersätta eventuella skador, vems är då betalningsansvaret?
En civil rättsprocess blir säkerligen dyrare än att bara betala 1/3 med avskrivning för vanligt slitage och underhåll.
Mitt förslag är lämnat tidigare i inlägg #33 och det ovanstående ligger till grund för dom åtgärderna.
Men varför misar alla detta, kanske var ett för dåligt / klent staket och det helt enkelt är ägaren till stakett som skall stå för kalaset...zenobia skrev:"Om upplogade snömassor genom sin tyngd pressar sönder ett staket blir väghållaren normalt inte ersättningsskyldig. En fastighetsägare som sätter upp ett staket vid tomtgränsen måste räkna med att det utsätts för påfrestningar och ska därför se till att staketet är så kraftigt att det står emot snömassorna."
[länk]
Alltså betala inte.. =)
Många tycks resonera som så att det är aldrig jag som skall betala, alltid någon annan som skall betala.
Visst vore det bra om det alltid var så, inget eget ansvar alls..Zixten skrev:
Redigerat:
Visst har du en poäng, tyvärr har skrift en tendens att snedtolkas och missförstås vilket kan leda till sura relationer. Situationer som helt hade undvikits om man tagit diskussionen ansikte mot ansikte.tio_Pepe skrev:
Men om man lyckas hålla det på en bra nivå så har du givetvis rätt...
Å andra sidan så skärper man sig litet mer i skriftliga debatter. Man har gott om tid att vrida och vända på sina formuleringar så att man kan få fram mera exakta nyanser i det man säger.laidback skrev:
Efter att ha tänkt lite så beslutade jag mig att avvakta med mejlsvar. Jag har hellre semester.laidback skrev:
Ordföranden får sedan ta initiativ till fortsatta diskussioner. Det är hans plank, och han har sagt att han betalar fakturan tills vidare.
Givetvis kommer jag med en uppföljning.Zixten skrev:
Tills dess vill jag påpeka att grannar på 10 meters håll, som dessutom är trevliga, vill man inte ligga i fejd med. Det här ska skötas snyggt och korrekt, utan att någon ska känna sig felbehandlad. Men det blir som sagt ett projekt efter semestern.
Ja, på efterföljande styrelsemöte började jag med att påpeka att jag inte fått protokoll på evigeter, och då sade sekretareren att sådana finns, och undrade ifall jag ville ha kopior...?
När frågan om planket kom upp hävdade jag att det inte var samfällighetens ansvar eftersom planket inte är vårt och vi inte orsakat skadan. Vissa höll med, men ordförande gillade det inte och ansåg att han inte borde drabbas - vilket jag iofs håller med om. Jag föreslog att styrelsen skulle kontakta snöröjaren och få saken utredd. Ordförande fick med sig de andra om att samfälligheten skulle stå för fakturan *tills vidare* för att senare ta upp det med snöröjaren. Jag reserverade mig, men protokollfört beslut finns, och därmed kunde jag som kassör inte vägra betala.
När frågan om planket kom upp hävdade jag att det inte var samfällighetens ansvar eftersom planket inte är vårt och vi inte orsakat skadan. Vissa höll med, men ordförande gillade det inte och ansåg att han inte borde drabbas - vilket jag iofs håller med om. Jag föreslog att styrelsen skulle kontakta snöröjaren och få saken utredd. Ordförande fick med sig de andra om att samfälligheten skulle stå för fakturan *tills vidare* för att senare ta upp det med snöröjaren. Jag reserverade mig, men protokollfört beslut finns, och därmed kunde jag som kassör inte vägra betala.
Jag säger bara *suck*jarlh skrev:Ja, på efterföljande styrelsemöte började jag med att påpeka att jag inte fått protokoll på evigeter, och då sade sekretareren att sådana finns, och undrade ifall jag ville ha kopior...?
När frågan om planket kom upp hävdade jag att det inte var samfällighetens ansvar eftersom planket inte är vårt och vi inte orsakat skadan. Vissa höll med, men ordförande gillade det inte och ansåg att han inte borde drabbas - vilket jag iofs håller med om. Jag föreslog att styrelsen skulle kontakta snöröjaren och få saken utredd. Ordförande fick med sig de andra om att samfälligheten skulle stå för fakturan *tills vidare* för att senare ta upp det med snöröjaren. Jag reserverade mig, men protokollfört beslut finns, och därmed kunde jag som kassör inte vägra betala.