tio_Pepe skrev:
Jo, så där är det i alla föreningar. Men då får man väl arvodera sina styrelser så att de inte börjar arvodera sig själva på det här skumma viset.

Om TS gör som jag föreslår och tar ut frågan till medlemmarna så kan mycket väl resultatet bli att föreningen betalar ordförandens plank. Men då har han ryggen fri.
Tycker jag inte den har eftersom det står vad föreningens uppgift är och står där inget om att bygga plank längs vägen till medlemmarna så är det inget som föreningen får göra.
 
Min grundinställning är bestrid betalningsansvar. Dock har livet lärt mig att allt inte är svart eller vitt. Om styrelsearbetet historiskt är kantat med luddiga beslut och liknande är det inte helt enkelt att undgå någon form av moraliskt betalningsansvar.

Styrelsen ansvarar för vissa saker. Nu exempelvis snöröjning. Hade inte föreningen beställt snöröjning hade planket inte gått sönder, eller hur?

Om styrelsen då har tecknat ett dåligt avtal med entreprenören som inte tvingar dom att ersätta eventuella skador, vems är då betalningsansvaret?

En civil rättsprocess blir säkerligen dyrare än att bara betala 1/3 med avskrivning för vanligt slitage och underhåll.

Mitt förslag är lämnat tidigare i inlägg #33 och det ovanstående ligger till grund för dom åtgärderna. :)
 
zenobia skrev:
"Om upplogade snömassor genom sin tyngd pressar sönder ett staket blir väghållaren normalt inte ersättningsskyldig. En fastighetsägare som sätter upp ett staket vid tomtgränsen måste räkna med att det utsätts för påfrestningar och ska därför se till att staketet är så kraftigt att det står emot snömassorna."

[länk]

Alltså betala inte.. =)
Men varför misar alla detta, kanske var ett för dåligt / klent staket och det helt enkelt är ägaren till stakett som skall stå för kalaset...

Många tycks resonera som så att det är aldrig jag som skall betala, alltid någon annan som skall betala.
 
Zixten skrev:
Men varför misar alla detta, kanske var ett för dåligt / klent staket och det helt enkelt är ägaren till stakett som skall stå för kalaset...

Många tycks resonera som så att det är aldrig jag som skall betala, alltid någon annan som skall betala.
Visst vore det bra om det alltid var så, inget eget ansvar alls.. ;)
 
Redigerat:
tio_Pepe skrev:
Nu sker ju epostkonversationen med samtliga styrelsemedlemmar. Det är väl ett utmärkt sätt att ha en förberedande diskussion på? Alla fakta och synpunkter finns skriftligt, och när man går till det riktiga styrelsemötet så vet alla vad som gäller och mötet blir en formalitet.
Visst har du en poäng, tyvärr har skrift en tendens att snedtolkas och missförstås vilket kan leda till sura relationer. Situationer som helt hade undvikits om man tagit diskussionen ansikte mot ansikte.

Men om man lyckas hålla det på en bra nivå så har du givetvis rätt...
 
laidback skrev:
Visst har du en poäng, tyvärr har skrift en tendens att snedtolkas och missförstås vilket kan leda till sura relationer. Situationer som helt hade undvikits om man tagit diskussionen ansikte mot ansikte.

Men om man lyckas hålla det på en bra nivå så har du givetvis rätt...
Å andra sidan så skärper man sig litet mer i skriftliga debatter. Man har gott om tid att vrida och vända på sina formuleringar så att man kan få fram mera exakta nyanser i det man säger.
 
laidback skrev:
Varför skicka ett mailsvar över huvud taget? Ni ska ju diskutera ärendet på nästa styrelsemöte och det är ju ett ypperligt tillfälle att reda ut det hela.

Det enda du åstadkommer med ett mail är att ev. missförstånd marineras över sommaren och kan skapa lite tryckt stämning i området...
Efter att ha tänkt lite så beslutade jag mig att avvakta med mejlsvar. Jag har hellre semester.

Ordföranden får sedan ta initiativ till fortsatta diskussioner. Det är hans plank, och han har sagt att han betalar fakturan tills vidare.
 
Helt rätt, man skall inte laga något som inte är trasigt... :)
 
Återkom gärna och berätta utgången på historien.
 
Zixten skrev:
Återkom gärna och berätta utgången på historien.
Givetvis kommer jag med en uppföljning.

Tills dess vill jag påpeka att grannar på 10 meters håll, som dessutom är trevliga, vill man inte ligga i fejd med. Det här ska skötas snyggt och korrekt, utan att någon ska känna sig felbehandlad. Men det blir som sagt ett projekt efter semestern.
 
Har det hänt nått nytt?
 
Ja, på efterföljande styrelsemöte började jag med att påpeka att jag inte fått protokoll på evigeter, och då sade sekretareren att sådana finns, och undrade ifall jag ville ha kopior...?

När frågan om planket kom upp hävdade jag att det inte var samfällighetens ansvar eftersom planket inte är vårt och vi inte orsakat skadan. Vissa höll med, men ordförande gillade det inte och ansåg att han inte borde drabbas - vilket jag iofs håller med om. Jag föreslog att styrelsen skulle kontakta snöröjaren och få saken utredd. Ordförande fick med sig de andra om att samfälligheten skulle stå för fakturan *tills vidare* för att senare ta upp det med snöröjaren. Jag reserverade mig, men protokollfört beslut finns, och därmed kunde jag som kassör inte vägra betala.
 
jarlh skrev:
Ja, på efterföljande styrelsemöte började jag med att påpeka att jag inte fått protokoll på evigeter, och då sade sekretareren att sådana finns, och undrade ifall jag ville ha kopior...?

När frågan om planket kom upp hävdade jag att det inte var samfällighetens ansvar eftersom planket inte är vårt och vi inte orsakat skadan. Vissa höll med, men ordförande gillade det inte och ansåg att han inte borde drabbas - vilket jag iofs håller med om. Jag föreslog att styrelsen skulle kontakta snöröjaren och få saken utredd. Ordförande fick med sig de andra om att samfälligheten skulle stå för fakturan *tills vidare* för att senare ta upp det med snöröjaren. Jag reserverade mig, men protokollfört beslut finns, och därmed kunde jag som kassör inte vägra betala.
Jag säger bara *suck*
 
jarlh skrev:
Jag reserverade mig, men protokollfört beslut finns, och därmed kunde jag som kassör inte vägra betala.
Förstår att det då är svårt att vägra eftersom det är dina grannar. Men rent faktiskt får du naturligtvis inte betala ut pengarna eftersom styrelsebeslutet står i strid med lag.
 
jaso skrev:
Men rent faktiskt får du naturligtvis inte betala ut pengarna eftersom styrelsebeslutet står i strid med lag.
Det var ju lite sent att veta det nu... Vilket brott har jag gjort mig skyldig till?

Är de som inte reserverade sig mot beslutet mer brottsliga eller mindre brottsliga?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.