Mikael_L
jarlh skrev:
1. Dokumenterat beslut (mötesprotokoll/minnesanteckningar) saknas om att laga planket, och att det skulle ske pga skada orsakad av snöröjningen. Som det är nu skulle det se ut som att renoveringen av ordförandes plank skett utan beslut
För sämjans skull och för att lättare hålla fokus på sakfrågan så tycker jag du tonar ner just texten "att renoveringen av ordförandes plank skett utan beslut" lite.
Skriv hellre något i stil med att beställda jobb måste väl tas beslut om i styrelse eller medlemsmöten.

Bara dumt att peka ut ordföranden så tydligt, många går igång på sånt och börjar direkt gräva skyttegravar.
 
Jag hade hoppat punkt 3, det är bara spekulationer och tillför inget i detta läge.

Punkt 2, hade jag om formulerat till en fråga om det är klarlagt att entrepenören inte skall stå för kostnaderna.
 
Denna gillar jag mest.

2. Det är främst entreprenörens ansvar att åtgärda skador som orsakats av snöröjningen (*). Samfällighets övriga medlemmar skall inte, med hänsyn till likabehandlingsprincipen, vara med och bekosta en reparationen av ett plank som inte tillhör samfälligheten.

(*) material förbrukat på annat sätt (dvs normalt slitage och liknande) skall bekostas av ägaren.


Kolla vad som är fixat och om det fakturerade är rimligt med hänsyn till:
- har man bytt ut mer än det som faktiskt har gått sönder?
- isåfall, räkna ut åldersavdraget för brädor som ändå skulle ha bytts ut av ägaren.

Hör med entreprenören om dom är villiga att ta kostnaden?
- beror ju främst på vad avtalet säger
- är det ett stort område/avtal kanske han tar det för att få behålla jobbet

Vill inte entreprenören ta kostnaden?
- be ordförande läsa på här http://www.viivilla.se/45222.aspx?menu=&area=&category=

Sista utvägen!
- se om ni kan enas om en kompromiss (efter åldersavdrag) mellan ordföranden, föreningen och entreprenören (ta 1/3 var)
- skriv om entreprenörsavtalet så att ni inte hamnar i samma läge igen.
- dokumentera hur liknande beslut skall fattas i framtiden, dokumentera allt.
 
Redigerat:
zenobia skrev:
Sista utvägen!
- se om ni kan enas om en kompromiss (efter åldersavdrag) mellan ordföranden, föreningen och entreprenören (ta 1/3 var)
- skriv om entreprenörsavtalet så att ni inte hamnar i samma läge igen.
- dokumentera hur liknande beslut skall fattas i framtiden, dokumentera allt.
Föreningen ska inte betala något alls någonsin. :S
 
cem77 skrev:
Föreningen ska inte betala något alls någonsin. :S

Det är även min grundtanke, men efter alla år i olika föreningar har jag kommit fram till att "goda och trevliga grannar" är bättre än pengar på banken. Är det värt att sabba föreningen för 10.000 kronor? Styrelsen kanske gör ett perfekt jobb i övrigt och då är detta troligtvis "småpengar" i sammanhanget... :)

Tänkvärt...
"Vill du ha rätt eller vill du vara lycklig?"
 
Redigerat:
zenobia skrev:
Det är även min grundtanke, men efter alla år i olika föreningar har jag kommit fram till att "goda och trevliga grannar" är bättre än pengar på banken. Är det värt att sabba föreningen för 10.000 kronor? Styrelsen kanske gör ett perfekt jobb i övrigt och då är detta troligtvis "småpengar" i sammanhanget... :)
Ja, det är det värt, för annars öppnar man portarna för alla sorters småfusk i styrelsen. Bara alla i styrelsen håller varandra om ryggen så funkar det. Glöm inte att muta revisorn!

Jag tror inte att man "sabbar föreningen". Jag tror att ordföranden blir litet irriterad, men att alla går ur det hela med lättare samveten. Såvida inte ordföranden är en maktmänniska, och i så fall ska han bort oavsett!

Vill du ha rätt eller vill du ha dåligt samvete?
 
Varför skicka ett mailsvar över huvud taget? Ni ska ju diskutera ärendet på nästa styrelsemöte och det är ju ett ypperligt tillfälle att reda ut det hela.

Det enda du åstadkommer med ett mail är att ev. missförstånd marineras över sommaren och kan skapa lite tryckt stämning i området...
 
tio_Pepe skrev:
Ja, det är det värt, för annars öppnar man portarna för alla sorters småfusk i styrelsen. Bara alla i styrelsen håller varandra om ryggen så funkar det. Glöm inte att muta revisorn!

Jag tror inte att man "sabbar föreningen". Jag tror att ordföranden blir litet irriterad, men att alla går ur det hela med lättare samveten. Såvida inte ordföranden är en maktmänniska, och i så fall ska han bort oavsett!

Vill du ha rätt eller vill du ha dåligt samvete?

Intressant att du valde att ignorera det faktum att jag skrev det som sista utvägen efter en "hel rad" med andra förslag på lösningar.
:x

Men jag kan förtydliga eftersom det verkar behövas:

Är det nu så att man har missat följande punkter....

1. Bristande rutiner i styrelsearbetet. (vem har rätt att göra vad)
2. Bristande dokumentation i protokollsanteckningarna. (avsaknad av dokumenterade beslut)
3. Bristande upphandlingsförmåga med entreprenören. (Entreprenören behöver inte betala för orsakade skador)
4. Sedan tidigare har en praxis att alla kan beställa vad som helst och föreningen betalar. (vem/vilka är firmatecknare och hur)

...ja då är det väl bara att betala och sätta upp det på läropengskontot.
 
Redigerat:
tio_Pepe skrev:
Ja, det är det värt, för annars öppnar man portarna för alla sorters småfusk i styrelsen. Bara alla i styrelsen håller varandra om ryggen så funkar det. Glöm inte att muta revisorn!

Jag tror inte att man "sabbar föreningen". Jag tror att ordföranden blir litet irriterad, men att alla går ur det hela med lättare samveten. Såvida inte ordföranden är en maktmänniska, och i så fall ska han bort oavsett!

Vill du ha rätt eller vill du ha dåligt samvete?

Och vilka tror du oftast blir ordförande, chefer osv?
 
laidback skrev:
Varför skicka ett mailsvar över huvud taget? Ni ska ju diskutera ärendet på nästa styrelsemöte och det är ju ett ypperligt tillfälle att reda ut det hela.

Det enda du åstadkommer med ett mail är att ev. missförstånd marineras över sommaren och kan skapa lite tryckt stämning i området...
Nu var det ju inte riktigt han som skickade ett mailsvar... :)
 
zenobia skrev:
Intressant att du valde att ignorera det faktum att jag skrev det som sista utvägen efter en "hel rad" med andra förslag på lösningar.
:x
Sorry, jag läste alla inlägg (flera utmärkta) utan att notera vem som skrev vad, och så högg jag på det du skrev som jag tycker var helt fel. Jag tycker att du tar för lätt på problemet.

En styrelse ska jobba för medlemmarna, vilken förening det än är. Om man låter en sån här sak glida förbi så kanske man blir god granne med de andra i styrelsen. Men inte med de övriga medlemmarna. Om man gräver ner den nu så kan det komma upp igen om flera år, tio gånger värre och i stället skapa alla tiders grannfejd.

Själv skulle jag hellre avgå som kassör än betala en sån här "faktura", och jag skulle tala om för medlemmarna varför.
 
zenobia skrev:
Och vilka tror du oftast blir ordförande, chefer osv?
Och vilka är det som tillsätter dem i en demokratisk förening?
 
laidback skrev:
Varför skicka ett mailsvar över huvud taget? Ni ska ju diskutera ärendet på nästa styrelsemöte och det är ju ett ypperligt tillfälle att reda ut det hela.

Det enda du åstadkommer med ett mail är att ev. missförstånd marineras över sommaren och kan skapa lite tryckt stämning i området...
Nu sker ju epostkonversationen med samtliga styrelsemedlemmar. Det är väl ett utmärkt sätt att ha en förberedande diskussion på? Alla fakta och synpunkter finns skriftligt, och när man går till det riktiga styrelsemötet så vet alla vad som gäller och mötet blir en formalitet.
 
tio_Pepe skrev:
Och vilka är det som tillsätter dem i en demokratisk förening?
Mina erfarenheter är:


  • Valberedningen har mycket svårt att hitta någon som vill vara delaktig i styrelsearbetet.
  • De få som ändå flyter upp till ytan blir oftast invalda i ren panik för att man själv slippa ta delaktighet.
  • Dessutom brukar det inte finnas så många att välja på utan finns det två vakanser så har valberedningen endast vaskat fram två kandidater.
  • En absolut majoritet av medlemmar har inte en blekaste aning om vad som egentligen avhandlas på årsstämman och vad konsekvenserna blir (årsredovisning, ansvarsfrihet eller inte, beslut till budget för kommande år osv)
  • Ytterst få medlemmar går till revisorn & valberedningen och meddelar sitt missnöje så att nyval/fyllnadsval kan ske.
  • Har man väl fått sin plats är man således ganska säker... (tyvärr)
 
Redigerat:
zenobia skrev:
Mina erfarenheter är:


  • Valberedningen har mycket svårt att hitta någon som vill vara delaktig i styrelsearbetet.
  • De få som ändå flyter upp till ytan blir oftast invalda i ren panik för att man själv slippa ta delaktighet.
  • Dessutom brukar det inte finnas så många att välja på utan finns det två vakanser så har valberedningen endast vaskat fram två kandidater.
  • En absolut majoritet av medlemmar har inte en blekaste aning om vad som egentligen avhandlas på årsstämman och vad konsekvenserna blir (årsredovisning, ansvarsfrihet eller inte, beslut till budget för kommande år osv)
  • Ytterst få medlemmar går till revisorn & valberedningen och meddelar sitt missnöje så att nyval/fyllnadsval kan ske.
  • Har man väl fått sin plats är man således ganska säker... (tyvärr)
Jo, så där är det i alla föreningar. Men då får man väl arvodera sina styrelser så att de inte börjar arvodera sig själva på det här skumma viset.

Om TS gör som jag föreslår och tar ut frågan till medlemmarna så kan mycket väl resultatet bli att föreningen betalar ordförandens plank. Men då har han ryggen fri.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.