Zixten skrev:
Om det var jag som var snöröjare där skulle det bli väldigt smala vägar till slut, skulle inte våga trycka ut snön tillräckligt för att få undan snön...
Det blev aldrig skador pga snövall, enbart några gånger då plogen tagit med sig kantsten upp på trottoaren..
 
Är ni med i villaägarna så snacka med dom. Enskild väg? Snacka med REV. Jag som kassör hade bestridit fakturan och begärt mer info om vad som är lagat och varför. Bilder före och efter? Ta upp det på ett vanligt styrelsemöte, har ni dåliga avtal med snöröjaren får ni se det som läropengar. Se dock till att beslut om utbetalning tas på styrelsemöte och protokollför NOGA. Ordf får inte vars med i beslutet med anledning av jäv. Ta även ett snack med revisorn innan styrelsemötet.
 
Skapa sedan skriftliga rutiner som beslutats på styrelsemöte och protokollför återigen NOGA vad som beslutats och varför.
 
Ruttet gjort!

För förtydligandet dock: Vem har gjort fakturan och vem är mottagare/beställare av jobbet? Är det så att ordföranden i samfällighetens namn beställt jobbet eller har han/hon i sitt eget namn beställt jobbet (dvs är mottagare av fakturan) och sedan vill att samfälligheten ska bekosta denna? Bestridas nämns upprepade gånger i tråden ovan men finns det en hantverkare som har fått en beställning av föreningens ordförande med i bilden borde fakturan rimligtvis inte bestridas, dock borde kostnaden hamna på ordförandes privata kostnader
 
Fakturan var i ordförandes frus namn.

Jag gick över i förmiddags med fakturan i hand för att prata med ordföranden, men endast dottern i huset var hemma. Föräldrarna åkte nyss på semester i två veckor. Jag lämnade fakturan och hälsade att jag inte ville ta på mig ansvaret att betala och att vi kunde ta upp ärendet på nästa styrelsemöte.

Med mejl kom någon timme senare från ordförande (med samtliga styrelsemedlemmar som mottagare):
Som vi diskuterade vid ett av våra styrelsemöten så har jag nu låtit laga mitt staket som blev förstört i samband med snöröjningen denna och tidigare vintrar. Jag lämnade över fakturan (13.789:-) till Jarl i förrgår. Vad jag förstod så känner sig Jarl inte bekväm med att betala den med mindre att vi har ytterligare en diskussion om detta i styrelsen. Jag betalar själv så länge så får vi diskutera detta vid vårt nästkommande möte, förslagsvis i början av september.
Jag har tyvärr inget minne av att ärendet avhandlades på styrelsemöte, och har inte fått någon minnesanteckning eller protokoll heller. (Det är dock möjligt att jag glömt något.)
 
En sådan fråga är väldigt viktig att den är protokollförd, speciellt viktig när det gäller en utbetalning till ngn. i styrelsen.
 
Kan bara instämma med hempularen.

Vill ni inte skapa en väldigt bra grogrund för farmtida konflikter och slitningar så måste det hanteras väldigt snyggt och strukturerat.
För det första måste det finnas ett klart och tydligt beslut på detta. I synnerhet då det gäller en utbetalning till styrelsemedlem
Ordförande ska inte vara med och fatta beslutet pga jäv utan detta ska tas av resten av styrelsen.
Dessutom får ni räkna med att ert beslut blir praxis för resten av föreningen för är det ok för ordförande att göra så så är det ok för resten av föreningen också.
 
Är det inte protokollfört kan du skratta dig lycklig, då har han absolut inget att komma med, stort grattis!

Ang bestridandet så är det väl upp till hantverkaren att veta vem som beställt och att den personen har rätt att göra så. Har ordförande gjort det med föreningskepsen på utan att ha med sig styrelsen så är det ju hans problem och inte ditt. Bestrid !
 
zenobia skrev:
Ang bestridandet så är det väl upp till hantverkaren att veta vem som beställt och att den personen har rätt att göra så. Har ordförande gjort det med föreningskepsen på utan att ha med sig styrelsen så är det ju hans problem och inte ditt. Bestrid !
Vem som beställt borde rimligtvis vara klart och klargjort då en faktura faktiskt kommit. Dock tycker jag det är att ta i med att säga att fakturan kan bestridas pga att hantverkaren inte kontrollerat att beställaren har rätt att beställa arbetet. Hantverkare som utför jobb hos samfälligheter, bostadsrättsföreningar, kommuner och egentligen i alla sammanhang kräver väl knappast att få se protokollen med beslutet av åtgärden?!

I detta fallet är ju fakturan i ordförandens frus namn vilket är klargjort och då får man väl se henne som beställare. Hantverkaren i detta fallet är gissningsvis inte med på noterna att hon som mottagare via sin make vill överlåta kostnaden till samfälligheten. Om hantverkaren skulle få en "bestridan" på fakturan från samfälligheten gissar jag att han/hon gladeligen kan överlåta denna för indrivning tills frun själv bestrider. Det som kan "bestridas" är väl möjligen ordförandens försök att få samfälligheten att ta kostnaden innan nästa styrelsemöte men låt oss kalla detta något annat än att bestrida
 
zenobia skrev:
Är det inte protokollfört kan du skratta dig lycklig, då har han absolut inget att komma med, stort grattis!
Även om det inte är protokollfört, eller ens diskuterat, är det väl inget som hindrar att ordföranden är mer polare med resten av styrelsen än vad TS är och pga detta får igenom att samfälligheten ska ta kostnaden. Avsaknad av ev protokoll i detta läge behöver inte betyda att saken är biff.

Tyvärr är det väl dessutom många samfälligheter och föreningar där ute som knappast har ordning på protokollen och endast uppfyller det minsta som krävs för att klara löpande verksamhet
 
myrstack skrev:
Vem som beställt borde rimligtvis vara klart och klargjort då en faktura faktiskt kommit. Dock tycker jag det är att ta i med att säga att fakturan kan bestridas pga att hantverkaren inte kontrollerat att beställaren har rätt att beställa arbetet. Hantverkare som utför jobb hos samfälligheter, bostadsrättsföreningar, kommuner och egentligen i alla sammanhang kräver väl knappast att få se protokollen med beslutet av åtgärden?!

I detta fallet är ju fakturan i ordförandens frus namn vilket är klargjort och då får man väl se henne som beställare. Hantverkaren i detta fallet är gissningsvis inte med på noterna att hon som mottagare via sin make vill överlåta kostnaden till samfälligheten. Om hantverkaren skulle få en "bestridan" på fakturan från samfälligheten gissar jag att han/hon gladeligen kan överlåta denna för indrivning tills frun själv bestrider. Det som kan "bestridas" är väl möjligen ordförandens försök att få samfälligheten att ta kostnaden innan nästa styrelsemöte men låt oss kalla detta något annat än att bestrida
Då tycker jag att du skall ringa till Skatteverket och höra med dom om vad som gäller. En faktura utställd till "Nina Persson" får knappast betalas av "Lilla vägens samfällighet" - det blir lite knas rent bokföringsmässigt.

Alltså utan rätt keps, rätt beställare och rätt mandat = bestrid.

Ta isåfall ett nytt beslut på styrelsemöte, om ok, be om en faktura i rätt namn och betala. Allt annat är fel och skall bestridas.
 
Då får väl hantverkaren skicka inkasso på den som beställt, dvs ordförandens fru.

Efter det lär hon sig att inte beställa saker i annans namn utan att ha på fötterna. Ett klockrent läge för föreningen att bestrida. Då har man från dag 1 gjort klart för hantverkaren att föreningen inte har beställt detta jobb och kommer därmed inte att betala för det.

Ordföranden verkar redan kommit till den insikten eftersom han nu tydligen har sagt att han betalar fakturan efter att kassören varit där.

Se till att spara det mailet!
 
myrstack skrev:
Även om det inte är protokollfört, eller ens diskuterat, är det väl inget som hindrar att ordföranden är mer polare med resten av styrelsen än vad TS är och pga detta får igenom att samfälligheten ska ta kostnaden. Avsaknad av ev protokoll i detta läge behöver inte betyda att saken är biff.

Tyvärr är det väl dessutom många samfälligheter och föreningar där ute som knappast har ordning på protokollen och endast uppfyller det minsta som krävs för att klara löpande verksamhet

För de övriga medlemmarna i den föreningen kan vi ju verkligen hoppas att det finns revisorer som förstår att dom har att bevaka samtliga medlemmar intresse enligt likabehandlingsprincipen.

För kassörens del skulle jag se till att få en avvikande åsikt protokollförd så att han/hon kommer undan när eventuell ansvarsfrihet inte delas ut.
 
"Om upplogade snömassor genom sin tyngd pressar sönder ett staket blir väghållaren normalt inte ersättningsskyldig. En fastighetsägare som sätter upp ett staket vid tomtgränsen måste räkna med att det utsätts för påfrestningar och ska därför se till att staketet är så kraftigt att det står emot snömassorna."

http://www.viivilla.se/45222.aspx?menu=&area=&category=

Alltså betala inte.. =)
 
Redigerat:
Tack för alla svar.

Som sagt, jag kan ha glömt att saken diskuterades på styrelsemötet senast (i april). Det har dock inte kommit något protokoll/minnesanteckningar från det mötet.

Jag funderar på att författa ett svar på mejlet jag fått (och skicka till samtliga styrelsemedlemmar), där jag förklarar varför jag inte vågar betala den numera återlämnade fakturan. Något i stil med:

1. Dokumenterat beslut (mötesprotokoll/minnesanteckningar) saknas om att laga planket, och att det skulle ske pga skada orsakad av snöröjningen. Som det är nu skulle det se ut som att renoveringen av ordförandes plank skett utan beslut.

2. Det är entreprenörens ansvar att åtgärda skador som orsakats av snöröjningen. Samfälligheten har därmed inte rätt att bekosta reparationen av ett plank som inte tillhör sammfälligheten.

3. Fakturan omfattar betydligt mer än reparation av ett par skadade plankor i planket.


Fler synpunkter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.