10 064 läst ·
101 svar
10k läst
101 svar
Snickare löpte amok - hade fått för lite betalt
Arbetsgivaravgifter på 40 000kr är taget ur luften.Denis Tomic skrev:
Inkomstskatt på över 20% får du gärna redovisa vilken kommun det gäller? Den är snarare 10%..
Tack för att du är konkret. Men du verkar också ha dåligt koll.
på 168 000kr blir det ungefär:
"Sociala avgifter": 27 000kr (efter avdrag)
Inkomstskatt: 13 000kr
Totalt ca 40 000kr i skatt, vilket jag redan redovisat för..
168 000kr - 40 000kr = ca 128 000kr
Du har uppenbart dålig koll. Folk förstår inte hur lite skatt man betalar i sverge på låga inkomster.
Visa mig gärna hur du kommer fram till att någon som jobbar svart tjänar dubbelt så mycket som om de jobbar vitt i exemplet?
Det var någon som påstod att man fick 1 700kr efter skatt vitt, men 5 000kr om man gjorde det svart. Den räkneövningen är helt tagen från ingenstans men rena påhittade siffror.
Jag märker att många här inte vet hur sådant här fungerar men då behöver ni heller inte skriva att min beräkning är fel.
127834 x 1,3142 (31,42%) = 168000L lars.göran skrev:Arbetsgivaravgifter på 40 000kr är taget ur luften.
Inkomstskatt på över 20% får du gärna redovisa vilken kommun det gäller? Den är snarare 10%..
Tack för att du är konkret. Men du verkar också ha dåligt koll.
på 168 000kr blir det ungefär:
"Sociala avgifter": 27 000kr (efter avdrag)
Inkomstskatt: 13 000kr
Totalt ca 40 000kr i skatt, vilket jag redan redovisat för..
168 000kr - 40 000kr = ca 128 000kr
Du har uppenbart dålig koll. Folk förstår inte hur lite skatt man betalar i sverge på låga inkomster.
Visa mig gärna hur du kommer fram till att någon som jobbar svart tjänar dubbelt så mycket som om de jobbar vitt i exemplet?
Det var någon som påstod att man fick 1 700kr efter skatt vitt, men 5 000kr om man gjorde det svart. Den räkneövningen är helt tagen från ingenstans men rena påhittade siffror.
Jag märker att många här inte vet hur sådant här fungerar men då behöver ni heller inte skriva att min beräkning är fel.
168000-127834=40 166 kr
Så ja arbetsgivaravgiften är 40166kr
Jag undrar vad du menar taget ur luften.
Som viken företagare som helst så betalar ”arbetsgivaren” arbetsgivaravgift oavsett om man har egen firma, ab eller är anställd.
Detta så klart utöver bruttolönen.
Skatten varierar som du säger beroende på inkomst och kommun.
Bruttolönen på fakturerat värde av 168000 + moms blir 127834kr och på det drar man ”sociala avgifter ”.
Redigerat:
Jag har ingen aning om hur du räknar (förutom att det är helt fel). Känns hopplöst att argumentera och jag förstår att du inte driver företag eller har koll på reglerna men kan du sluta låstas som att du har koll då.Denis Tomic skrev:
127834 x 1,3142 (31,42%) = 168000
168000-127834=40 166 kr
Så ja arbetsgivaravgiften är 40166kr
Jag undrar vad du menar taget ur luften.
Som viken företagare som helst så betalar ”arbetsgivaren” arbetsgivaravgift oavsett om man har egen firma, ab eller är anställd.
Detta så klart utöver bruttolönen.
Skatten varierar som du säger beroende på inkomst och kommun.
168 000kr
Egenavgifter ("arbetsgivaravgift") räknas ut av skatteverket och blir i detta fallet ca 27 000kr.
Detta då man räknar med nedsättningar, vilket gör att den effektiva procentsatsen blir ca 16% i detta fall.
168 000kr x 0,16 = ca 27 000 kr
Det blir alltså inga 40 000kr som du pratar om.
Utöver det så räknar du baklänges vad gäller "bruttolönen". För att beräkna den ska du också göra alla avdrag.
Du får en chans till med dina uträkningar sen kommer jag sluta försöka argumentera emot då det är hopplöst mot en som inte ens verkar förstå att den inte förstår. Bättre att du går in på skatteverkets hemsida eller någon av alla andra källor det finns så kan du läsa hur skatter fungerar. Du får gärna ställa någon fråga om du undrar över något så kan jag försöka förklara hur det fungerar.
Redigerat:
Mina uträkningar baseras på AB och då som som lön.L lars.göran skrev:Jag har ingen aning om hur du räknar (förutom att det är helt fel). Känns hopplöst att argumentera och jag förstår att du inte driver företag eller har koll på reglerna men kan du sluta låstas som att du har koll då.
168 000kr
Schablonavdrag (25%)= 42 000kr
Vinst efter schablonavdrag: 168 000kr - 42 000kr = 126 000kr
Grundavdrag: ca 38 500kr
Vinst efter grundavdrag: 126 000kr - 38 500kr = 87 500kr
"Vinst" att betala egenavgifter ("arbetsgivaravgift") på: 87 500kr
87 500kr x 0,3 = ca 26 000kr
Det blir alltså inga 40 000kr som du pratar om. Du får en chans till med dina uträkningar sen kommer jag sluta försöka argumentera emot. Bättre att du går in på skatteverkets hemsida eller någon av alla andra källor det finns så kan du läsa hur skatter fungerar. Du får gärna ställa någon fråga om du undrar över något så kan jag försöka förklara hur det
L lars.göran skrev:Jag har ingen aning om hur du räknar (förutom att det är helt fel). Känns hopplöst att argumentera och jag förstår att du inte driver företag eller har koll på reglerna men kan du sluta låstas som att du har koll då.
168 000kr
Schablonavdrag (25%)= 42 000kr
Vinst efter schablonavdrag: 168 000kr - 42 000kr = 126 000kr
Grundavdrag: ca 38 500kr
Vinst efter grundavdrag: 126 000kr - 38 500kr = 87 500kr
"Vinst" att betala egenavgifter ("arbetsgivaravgift") på: 87 500kr
87 500kr x 0,3 = ca 26 000kr
Det blir alltså inga 40 000kr som du pratar om. Du får en chans till med dina uträkningar sen kommer jag sluta försöka argumentera emot. Bättre att du går in på skatteverkets hemsida eller någon av alla andra källor det finns så kan du läsa hur skatter fungerar. Du får gärna ställa någon fråga om du undrar över något så kan jag försöka förklara hur det fungerar.
Tycker vi lägger ner det eftersom vi är nog någonstans mittemellan.
Vi är inte "mittemellan".Denis Tomic skrev:
Då förstår jag varför dina siffror är helt felaktiga.
Jag har hela tiden sagt enskild firma. Självklart är inte alternativet till ensamt svartarbete 10 timmar i veckan ett AB om man tänker ta ut lön..
Slutsats: Mer lönsamt att jobba vitt i enskild firma än svart, när det handlar om dessa låga inkomster.
För dom flesta människor där folk är sjukskrivna med olika allvarliga verkliga diagnoser så är det inte aktuellt alls att starta bolag för det sätter det andra systemet som arbetstagare ur funktion.
Även om du har ett bolag och sen råkar ut för nåt allvarligt eller bara blir arbetslös men företaget du hade är inget som går att leva på utan är kört som sidoverksamhet i många år .ofta på nån handfull timmar i månaden
Ändå kommer det vara en ständig källa till problem där man hela tiden ifrågasätter om du verkligen bara gör si eller så och inte kan utöka tiden på företaget..även om man bara är tillfälligt arbetslös och vill ha a kassa för man kört full tid på sitt riktiga jobb i åratal så är det hopplöst med misstro emot alla sidoföretag
och att ha nån form av sjukdom och starta företag är ju bara nackdelar och misstro och man faller imellan stolarna för många säkerhetsystem med ytterligare karensdagar in för att kunna få a kassa eller sjukpenning
Så för 99.9 % av sjuka eller arbetslösa så är det ju inte en lösning att starta bolag och köra sin sidoverksamhet på kanske en handfull timmar i veckan i nåt bolag det är en helt ologisk och helt verklighetsfrånvänd lösning på problemet
Dom som jobbar svart av dessa anledningar så är det aldrig nåt alternativ att göra det vitt
Även om du har ett bolag och sen råkar ut för nåt allvarligt eller bara blir arbetslös men företaget du hade är inget som går att leva på utan är kört som sidoverksamhet i många år .ofta på nån handfull timmar i månaden
Ändå kommer det vara en ständig källa till problem där man hela tiden ifrågasätter om du verkligen bara gör si eller så och inte kan utöka tiden på företaget..även om man bara är tillfälligt arbetslös och vill ha a kassa för man kört full tid på sitt riktiga jobb i åratal så är det hopplöst med misstro emot alla sidoföretag
och att ha nån form av sjukdom och starta företag är ju bara nackdelar och misstro och man faller imellan stolarna för många säkerhetsystem med ytterligare karensdagar in för att kunna få a kassa eller sjukpenning
Så för 99.9 % av sjuka eller arbetslösa så är det ju inte en lösning att starta bolag och köra sin sidoverksamhet på kanske en handfull timmar i veckan i nåt bolag det är en helt ologisk och helt verklighetsfrånvänd lösning på problemet
Dom som jobbar svart av dessa anledningar så är det aldrig nåt alternativ att göra det vitt
Du vet helt uppenbart inte vad du svamlar om.L lars.göran skrev:Vet inte varför du verkar försvara svartarbete och pratar om "för att överleva" osv. Det låter mer som bidragsfuskare och parasiter. Din kalkyl är också otroligt märklig och tyder på väldig okunskap.
Ett exempel som stämmer bättre överens med verkligheten:
Man orkar arbeta 10 timmar i veckan, man tar 500kr/timme och att man åtminstone har kostnader på ca 50kr/timme. Kunden betalar då ca 365kr/timme (med rot/rut)
Vitt arbete blir då: 10 timmar/vecka x 400kr(ex moms) x 4 veckor = 16 000kr/månad
Det blir då 192 000kr per år.
Minus kostnader på 24 000kr/år.
Total vinst blir då 168 000kr/år. Vilket blir ca 127 500kr efter skatt.
Total månadslön efter skatt: ca 10 625kr (och då har jag inte räknat med olika skatteavdrag som hederliga arbetare har rätt till).
Svart arbete blir: 10 timmar/vecka x 365kr x 4 veckor = 14 600kr/månad
Det blir 175 200kr per år.
Minus kostnader på 24 000kr/år.
Total vinst blir då 151 200kr/år.
Total svartinkomst för parasiten: ca 12 600kr
Mitt exempel blir också konstigt för jag vet ingen som frivilligt skulle vilja betala någon svart lika mycket som det kostar vitt. Så i realiteten så blir det troligtvis bra mycket mindre än 10 000kr per månad för den som jobbar svart.
Trött på parasiter som lever på andra. Klarar man av att arbeta så ska man inte gå på bidrag. Behöver man så mycket mer per månad så får man sänka sin levnadsstandard eller hitta annan inkomstkälla.
Jag har full förståelse för att man kan göra något jobb något enstaka tillfälle och ta lite betalt för det (svart). Men att sätta i system att i princip ha en månadsinkomst svart vid sidan av bidrag är bara vidrigt, och jag kan inte förstå att du tycket att det är rimligt eller "okej".
Det förvånad mig att ni som påstår ser vara sådär bra på ekonomi inte kan räkna plus och minus överhuvudtaget......... och inte inser att inkomsterna måste överstiga utgifterna
Jag har mycket erfarenheter inom det där området så jag vet exakt vad jag talar om.
Det finns ett bottenläge där ytterligare sänkning av levnadskostnaderna leder till att man rent fysiskt blir sjuk och småningom dör........ som min farfarsfarfar under fattigåret 1868.
Bra sammanfattning.P polaris78 skrev:För dom flesta människor där folk är sjukskrivna med olika allvarliga verkliga diagnoser så är det inte aktuellt alls att starta bolag för det sätter det andra systemet som arbetstagare ur funktion.
Varje gång jag är sjukskriven eller arbetslös så blir det ett byråkratiskt elände.
Nu har jag bara varit arbetslös en gång sedan jag startade mitt företag i bisyssla och den arbetslösheten varade i två eller tre veckor men staten höll på och krävde in tilläggsutredningar i ett år efteråt. Jag minns inte hur många hundra sidor. Eftersom jag hade registrerat företag ansågs jag vara företagare på heltid tills motsatsen hade bevisats. När jag hade bevisat hur många timmar jag hade arbetat dag för dag under en tidsperiod så krävde de bevis på en annan tidsperiod och sedan en tredje. Helt slumpvisa tidsperioder. När jag hade bevisat och redogjort för exakt antalet arbetstimmar varje arbetsdag två år bakåt så började de från början och krävde redogörelser och bevis som de redan hade fått.
När handläggaren ringde och försökte övertala mig att bevisen och utredningarna entydigt visade att jag var företagare på heltid så kom det fram att ingen hade ens tittat på det som jag skickade in.
Till slut var det en från arbetsförmedlingen som ringde och frågade varför jag skickar in en massa kopior på timlistor och löneintyg och arbetsintyg när jag är företagare på heltid. Hon undrade när jag hinner med allt det där samtidigt som jag driver företag på heltid och varför min företagsbokföring bara visar några tusen euro i omsättning i året. Jag förklarade att det är just därför. Företaget är ett extraknäck som ger bara småpengar. Då blev hon väldigt tyst och så sade hon i eftertänksam ton "Nu har vi något fel i systemet här".
Det där var i Finland men systemet är likartat i Sverige.
Både i Finland och i Sverige räknas man som företagare på heltid tills motsatsen har bevisats. Man måste kunna bevisa att företaget har drivits vid sidan av huvudsysslan som anställd.
Grundar man företaget under pågående sjukskrivning eller arbetslöshet så finns inte den historiken och därför antas man vara sysselsatt i sitt företag på heltid och förlorar alla sjukförmåner och arbetslöshetsförmåner tills man kan bevisa att företaget inte har haft någon större verksamhet. Att skaffa sig den historiken tar en lång tid (i Finland två år) under vilken tid man är utförsäkrad.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
ja jag har liknande upplevelser att det är hopplöst och man dränks i papper och blanketter och ska bevisa nåt som egentligen borde vara klart efter som man jobbat full tid i nåt vanligt arbetstagare jobb..H heimlaga skrev:Bra sammanfattning.
Varje gång jag är sjukskriven eller arbetslös så blir det ett byråkratiskt elände.
Nu har jag bara varit arbetslös en gång sedan jag startade mitt företag i bisyssla och den arbetslösheten varade i två eller tre veckor men staten höll på och krävde in tilläggsutredningar i ett år efteråt. Jag minns inte hur många hundra sidor. Eftersom jag hade registrerat företag ansågs jag vara företagare på heltid tills motsatsen hade bevisats. När jag hade bevisat hur många timmar jag hade arbetat dag för dag under en tidsperiod så krävde de bevis på en annan tidsperiod och sedan en tredje. Helt slumpvisa tidsperioder. När jag hade bevisat och redogjort för exakt antalet arbetstimmar varje arbetsdag två år bakåt så började de från början och krävde redogörelser och bevis som de redan hade fått.
När handläggaren ringde och försökte övertala mig att bevisen och utredningarna entydigt visade att jag var företagare på heltid så kom det fram att ingen hade ens tittat på det som jag skickade in.
Till slut var det en från arbetsförmedlingen som ringde och frågade varför jag skickar in en massa kopior på timlistor och löneintyg och arbetsintyg när jag är företagare på heltid. Hon undrade när jag hinner med allt det där samtidigt som jag driver företag på heltid och varför min företagsbokföring bara visar några tusen euro i omsättning i året. Jag förklarade att det är just därför. Företaget är ett extraknäck som ger bara småpengar. Då blev hon väldigt tyst och så sade hon i eftertänksam ton "Nu har vi något fel i systemet här".
Det där var i Finland men systemet är likartat i Sverige.
Både i Finland och i Sverige räknas man som företagare på heltid tills motsatsen har bevisats. Man måste kunna bevisa att företaget har drivits vid sidan av huvudsysslan som anställd.
Grundar man företaget under pågående sjukskrivning eller arbetslöshet så finns inte den historiken och därför antas man vara sysselsatt i sitt företag på heltid och förlorar alla sjukförmåner och arbetslöshetsförmåner tills man kan bevisa att företaget inte har haft någon större verksamhet. Att skaffa sig den historiken tar en lång tid (i Finland två år) under vilken tid man är utförsäkrad.
Och företagets omsättning och vinst var tydligt att det var mer sidoverksamhet..
Sen är det klart att folk inte ska få stämpla A kassa och sen tar ut en hel års lön ur sin sido verksamhet
Men i mitt fall så blev det enklare att lägga ner sido verksamheten då det motarbetades och jag vet många fler små företag som inte riktigt går att leva på som hamnat i samma problem..
Sen gnäller folk som inte fattar nåt att det är fult att jobba svart , ja det är det men så länge systemet är trasigt så kommer sånt att förekomma..
Hade vi haft en bättre regelverk så hade det funnits fler vita företag och färre svart arbeten..
Men som vanligt i sverige så är det viktigare att klämma åt nån promille som fuskar genom att göra regler som klämmer åt så det blir omöjligt för dom som försöker göra rätt
Ryktesvis lär det vara ännu litet värre byråkrati att ha företag i bisyssla i Sverige jämfört med Finland. Om de uppgifterna stämmer så innebär det att man korsar gränsen från "besvärligt" till "praktiskt omöjligt".
tramsFairlane skrev:
Trams
Det började med att två parter var oense om en betalning. Sen fortsatte det med att en av parterna vandaliserade den andras hus. Det som följer därpå är en rättegång där man prövar vandaliseringen, man prövar överhuvudtaget inte vem som har rätt gällande betalningen.
Sen kommer du in och tycker det är konstigt att målsägande inte också döms, i en rättegång där han inte ens är åtalad. Jag kan förstå om mindre barn inte har koll på hur det fungerar, men vuxna människor borde ha det. Så blir du som vanligt sur när man förklarar hur det ligger till, trots att jag inte ens svarade på sitt inlägg.
Alla andra har nog blivit förvånade om husägaren hade dömts i en rättegång mot snickaren.
så kommer du in och tillför inget mer en att klaga på mig som vanligt alla har vi olika sypunkter alla tycker inte som dig det är ett öppet forum jag får skriva vad jag tycker och du får skriva vad du vill du ser inte mig klaga på dinna inläg hela tiden som du gör med mig
sluta leka forum polis
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Jo ,jag förklarar hur det fungerar i ett samhälle.M maria01 skrev:
Kanske lärde du dig något? Kanske lärde sig någon annan som också var okunnig hur det fungerar?
Vad tillför du genom en kommentar om att det är konstigt att inte att husägaren inte döms i en rättegång där han var målsägande?
Vad tillför du med din kommentar "som"?
Om du tittar på mitt första inlägg i tråden så var det inte någon hänvisning alls till dig.
haha svårt att komma ihåg eller svarat direkt efter mig ingen annan hade skrivit känner en massa personer som arbetar svartFairlane skrev:
Jo ,jag förklarar hur det fungerar i ett samhälle.
Kanske lärde du dig något? Kanske lärde sig någon annan som också var okunnig hur det fungerar?
Vad tillför du genom en kommentar om att det är konstigt att inte att husägaren inte döms i en rättegång där han var målsägande?
Vad tillför du med din kommentar "som"?
Om du tittar på mitt första inlägg i tråden så var det inte någon hänvisning alls till dig.
man känner en massa personer som arbetar svart och tycker det är ok så kanske man inte bör klaga alltför mycket på hur andra följer lagen.