10 081 läst ·
101 svar
10k läst
101 svar
Snickare löpte amok - hade fått för lite betalt
Under krisen 2008 i Finland var det vanligt att man som anställd fick välja mellan att arbeta svart eller arbeta ett år på prövotid utan lön.M maria01 skrev:
Då valde folk att arbeta svart. Naturligtvis fick företagen de svarta pengarna någonstans ifrån.
Jag minns att det var storbyggen som kritiserades för att entreprenadsumman inte räckte till lagenlig minimilön (lägsta kollektivavtalslönen för nybörjare) åt arbetarna som bevisligen hade varit där. Av det skulle materialkostnaderna också betalas.
När myndigheterna kom på föranmält besök visade det sig att hela stora höghusbyggen drevs med en arbetsledare på deltid och en arbetare på heltid. Officiellt i alla fall. Nästa dag var igen bygget fullt med folk. På svart.
Det enda som hjälpte var ökad myndighetsövervakning och hårdare straff åt företagen som hade vidlyftig svartekonomi.
Lite roligt matematik följer….
Man öppnar byggföretag och blir medlem i Byggnads för att man vill att allt ska gå rätt till och att alla ska ha rättvis lön.
Detta är per timme:
Snickare timlön: 240kr
Semesterersättning: 31,5kr
Arbetstidsförkortning: 1,5kr
Fora försäkring: 9,5kr
Företagshälsovård: 3kr
Företagsförsäkring: 6kr
Arbetsgivaravgift: 86kr
Kläder: 6kr
Arbetsbil, skatt, försäkring, bensin m.m: 85kr
Verktyg: 30kr
Detta är 498,5kr per timme
På detta lägger man 30% påslag för sjukkostnader, administration, ej debiterbara timmar, utbildningar.
Totalt: 648,05kr
Ja man behöver ju ha vinst i företaget eftersom detta är ju vinstdrivande, låt oss säga 10%.
Totalt: 712,85kr
Vi får inte glömma momsen:
Totalt: 891kr/h kostnad till kund.
Detta är bara de nödvändiga, det kommer hela tiden nya kostnader, repad bil, trasiga arbetskläder, självrisker m.m
Undrar folk fortfarande varför det finns svartarbete, varför det finns arbetare med ingen utbildning eller erfarenhet?
Får man pris på 500kr/h så måste man dra in på något, kvalité, utbildning, skatt….
Man öppnar byggföretag och blir medlem i Byggnads för att man vill att allt ska gå rätt till och att alla ska ha rättvis lön.
Detta är per timme:
Snickare timlön: 240kr
Semesterersättning: 31,5kr
Arbetstidsförkortning: 1,5kr
Fora försäkring: 9,5kr
Företagshälsovård: 3kr
Företagsförsäkring: 6kr
Arbetsgivaravgift: 86kr
Kläder: 6kr
Arbetsbil, skatt, försäkring, bensin m.m: 85kr
Verktyg: 30kr
Detta är 498,5kr per timme
På detta lägger man 30% påslag för sjukkostnader, administration, ej debiterbara timmar, utbildningar.
Totalt: 648,05kr
Ja man behöver ju ha vinst i företaget eftersom detta är ju vinstdrivande, låt oss säga 10%.
Totalt: 712,85kr
Vi får inte glömma momsen:
Totalt: 891kr/h kostnad till kund.
Detta är bara de nödvändiga, det kommer hela tiden nya kostnader, repad bil, trasiga arbetskläder, självrisker m.m
Undrar folk fortfarande varför det finns svartarbete, varför det finns arbetare med ingen utbildning eller erfarenhet?
Får man pris på 500kr/h så måste man dra in på något, kvalité, utbildning, skatt….
Jo samtidigt är det inget krav som anlitare av snickare att veta exakt hur rot fungerar..
Och tror man man köper en vit tjänst med kvitto och det visar sig att man fått ett svartjobb utfört av nån som inte ens har firma så hade nog många bromsat med betalningen,, man har ju helt enkelt inte alls fått det man köpte
Så som sagt att svartjobbade snickaren gjort straffbara saker som skadegörelse är rätt solklart särskillt som denne väl togs på bar gärning av polis
Att husägaren faktiskt gjort nåt straffbart ja det är mycket svårare att bevisa , det kan vara ett ärligt misstag beroende på vad dessa två har sagt och kommit överens om
Och tror man man köper en vit tjänst med kvitto och det visar sig att man fått ett svartjobb utfört av nån som inte ens har firma så hade nog många bromsat med betalningen,, man har ju helt enkelt inte alls fått det man köpte
Så som sagt att svartjobbade snickaren gjort straffbara saker som skadegörelse är rätt solklart särskillt som denne väl togs på bar gärning av polis
Att husägaren faktiskt gjort nåt straffbart ja det är mycket svårare att bevisa , det kan vara ett ärligt misstag beroende på vad dessa två har sagt och kommit överens om
hus ägaren kommer ju inte erkänna att man har gjort jobbet svart han frågat efter kvitto efter händelsenP polaris78 skrev:Jo samtidigt är det inget krav som anlitare av snickare att veta exakt hur rot fungerar..
Självklart inte, så korkad är rätt få..och bevisning kan vara omöjlig om det är muntliga överenskommelser..M maria01 skrev:
Och i det här läget så kommer det ju vara till husägarens fördel att inte ha förstått att det var svartjobb
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Vet inte varför du verkar försvara svartarbete och pratar om "för att överleva" osv. Det låter mer som bidragsfuskare och parasiter. Din kalkyl är också otroligt märklig och tyder på väldig okunskap.H heimlaga skrev:Jag måste tydligen förklara en gång till:
Om man tar låt oss säga jämna 500 kronor i timmen inklusive moms. Sedan betalar man allt som måste betalas vitt. Då har man väl i storleksklassen 170 kronor i timmen kvar i handen till levnadskostnaderna?
Om man arbetar svart har man 500 kronor i timmen kvar till levnadskostnaderna.
Om man då är sjuk och rent fysiskt klarar av 10 timmars arbete i veckan innan kroppen sätter stopp:
Då har man 1700 kronor i veckan vitt att leva på
Eller så har man 5000 kronor svart i veckan att leva på.
Sedan kan du ju räka vad det kostar att leva. Man kanske har familj att försörja.
Ett exempel som stämmer bättre överens med verkligheten:
Man orkar arbeta 10 timmar i veckan, man tar 500kr/timme och att man åtminstone har kostnader på ca 50kr/timme. Kunden betalar då ca 365kr/timme (med rot/rut)
Vitt arbete blir då: 10 timmar/vecka x 400kr(ex moms) x 4 veckor = 16 000kr/månad
Det blir då 192 000kr per år.
Minus kostnader på 24 000kr/år.
Total vinst blir då 168 000kr/år. Vilket blir ca 127 500kr efter skatt.
Total månadslön efter skatt: ca 10 625kr (och då har jag inte räknat med olika skatteavdrag som hederliga arbetare har rätt till).
Svart arbete blir: 10 timmar/vecka x 365kr x 4 veckor = 14 600kr/månad
Det blir 175 200kr per år.
Total vinst blir då 151 200kr/år.
Total svartinkomst för parasiten: ca 12 600kr
Mitt exempel blir också konstigt för jag vet ingen som frivilligt skulle vilja betala någon svart lika mycket som det kostar vitt. Så i realiteten så blir det troligtvis bra mycket mindre än 10 000kr per månad för den som jobbar svart.
Trött på parasiter som lever på andra. Klarar man av att arbeta så ska man inte gå på bidrag. Behöver man så mycket mer per månad så får man sänka sin levnadsstandard eller hitta annan inkomstkälla.
Jag har full förståelse för att man kan göra något jobb något enstaka tillfälle och ta lite betalt för det (svart). Men att sätta i system att i princip ha en månadsinkomst svart vid sidan av bidrag är bara vidrigt, och jag kan inte förstå att du tycket att det är rimligt eller "okej".
Redigerat:
Jag försvarar inte svartarbete men ditt räkneexempel är ännu märkligare?
Tex saknar jag inkomstskatten på vitarbete. Kostnader för redovisning, avgifter osv. Enskild firma eller AB?
Inkomstskatten finns ju med.Fotografen skrev:
Om alternativet är svartarbete och man ska arbeta ensam samt tänker omsätta under 200k/år tänker jag att det enklaste är enskild firma, så det är det jag räknat på. Inkomstskatten är inräknad i differensen mellan "Vinst per år" och "Vinst efter skatt per år".
Tiden för "redovisning" är så pass liten så att man i princip kan bortse från den om man tänker fakturera 10 timmar i veckan.. Det är inte långt ifrån samma tid som att kalkylera hur mycket kunden ska swisha om man jobbar svart..
Vilka avgifter är det du tänker på som jag missat?
man måste ju inte gå på bidrag för att man jobbar svartL lars.göran skrev:Vet inte varför du verkar försvara svartarbete och pratar om "för att överleva" osv. Det låter mer som bidragsfuskare och parasiter. Din kalkyl är också otroligt märklig och tyder på väldig okunskap.
Man orkar arbeta 10 timmar i veckan, man tar 500kr/timme och att man åtminstone har kostnader på ca 50kr/timme. Kunden betalar då ca 365kr/timme (med rot/rut)
Vitt arbete blir då: 10 timmar/vecka x 400kr(ex moms) x 4 veckor = 16 000kr/månad
Total månadslön efter skatt: ca 10 625kr (och då har jag inte räknat med olika skatteavdrag som hederliga arbetare har rätt till).
Mitt exempel blir också konstigt för jag vet ingen som frivilligt skulle vilja betala någon svart lika mycket som det kostar vitt. Så i realiteten så blir det troligtvis bra mycket mindre än 10 000kr per månad för den som jobbar svart.
Trött på parasiter som lever på andra. Klarar man av att arbeta så ska man inte gå på bidrag. Behöver man så mycket mer per månad så får man sänka sin levnadsstandard eller hitta annan inkomstkälla.
Jag har full förståelse för att man kan göra något jobb något enstaka tillfälle och ta lite betalt för det (svart). Men att sätta i system att i princip ha en månadsinkomst svart vid sidan av bidrag är bara vidrigt, och jag kan inte förstå att du tycket att det är rimligt eller "okej".
har jobbat mycket med polacker för många år sen dom jobba svart men dom hade inga bidrag eller använda aldrig svensk sjukvård inga barn i svenska skola
dom största parasiterna som du säger är inte nån snickare det stora företag som ikea och många andra som inte betalar full skatt i sverige
Redigerat:
Det finns väldigt många skäl till varför folk jobbar svart och en handfull till varför man bör låta bli men olika situationer gör att folk mer eller mindre tvingas till dom besluten när samhället dels är skitdåliga på att ta hand om sina sjuka / skadade och av olika anledningar inte arbetsföra människor..
och bitvis helt fantasi baserade och helt orimliga teoretiska lösningar som inte funkar i praktiken,,
Det låter bra för den som aldrig varit så dålig men rimligheten i vissa grejer blir helt uppåt väggarna..
För att inte tala om att folk som blivit icke arbetsföra av olyckor osv inte får några som helst ökningar av dom sjukpenning och olika former av bidrag så sista årens kostnadsökningar . där har inga ökningar skett på väldigt många år. och dom säger att dom höjt vissa ersättningar men dom flesta få inte del av det då dom skadades i det gamla regelverket. och ersättningsnivån är samma sen 7 eller 13 år tillbaka..
Sen ja det finns folk som fuskar i systemen javisst men vi kan inte sätta åt ofantliga mängder sjuka på riktigt personer för att det finns nån procent med fuskare.. men där är vi ju tyvärr nu då många års fokuseringar på fuskarna har lett till den här sjuka situationen
och bitvis helt fantasi baserade och helt orimliga teoretiska lösningar som inte funkar i praktiken,,
Det låter bra för den som aldrig varit så dålig men rimligheten i vissa grejer blir helt uppåt väggarna..
För att inte tala om att folk som blivit icke arbetsföra av olyckor osv inte får några som helst ökningar av dom sjukpenning och olika former av bidrag så sista årens kostnadsökningar . där har inga ökningar skett på väldigt många år. och dom säger att dom höjt vissa ersättningar men dom flesta få inte del av det då dom skadades i det gamla regelverket. och ersättningsnivån är samma sen 7 eller 13 år tillbaka..
Sen ja det finns folk som fuskar i systemen javisst men vi kan inte sätta åt ofantliga mängder sjuka på riktigt personer för att det finns nån procent med fuskare.. men där är vi ju tyvärr nu då många års fokuseringar på fuskarna har lett till den här sjuka situationen
Din matte går inte ihop.L lars.göran skrev:Vet inte varför du verkar försvara svartarbete och pratar om "för att överleva" osv. Det låter mer som bidragsfuskare och parasiter. Din kalkyl är också otroligt märklig och tyder på väldig okunskap.
Vinst på 168000 kanon, Eller….
Arbetsgivaravgift på 40000 ska in också.
Kvar 128000 och skatt på det så landar det på ca 90000 kr
Det blir ca 7500kr i månaden ut inte 10652kr.
Dom med svart inkomst tjänar dubbelt så mycket.