Denis Tomic Denis Tomic skrev:
Enligt lagen så har man inte ens rätt att återta sin egen stulna bil om man skulle hitta den efter stölden.
Vilken lag/paragraf förbjuder mig som bilägare att bruka min bil om en "biltjuv" exempelvis lämnar den på en offentlig parkering?

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vilken lag/paragraf förbjuder mig som bilägare att bruka min bil om en "biltjuv" exempelvis lämnar den på en offentlig parkering?
Huvudregeln är att du inte får ta tillbaka egendom som stulits från dig eftersom det skulle utgöra självtäkt enligt 8 kap 9 § BrB

Ägare till en sak får alltså inte återta saken på egen hand utan måste kontakta polis eller kronofogdemyndighet.

Det finns undantag och det är om det är färsk gärning. Med färsk gärning menas att återtagande ska ske på brottsplatsen, under ett kontinuerligt förföljande innan någon längre tid förflutit efter stölden.

C
Ingen får komma in i ditt hem och plocka saker. Är det hemma hos dig så måste det bevisas i rätten att entreprenören äger det och sen anlita kronofogden för handräckning. Allt annat är stöld/hemfridsbrott.
Aha, du tänker så. Jo, utgick förstås från att materialet förvaras fritt tillgängligt för entreprenören och att denne hämtar det som ett led i den avtalade tjänsten, dvs. har ett legitimt ärende på tomten.

Huvudregeln är att du inte får ta tillbaka egendom som stulits från dig eftersom det skulle utgöra självtäkt enligt 8 kap 9 § BrB
Jag är väldigt nyfiken på en dom på det i ett fall liknande det jag beskrev...
Alfredo Alfredo skrev:

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag är väldigt nyfiken på en dom på det i ett fall liknande det jag beskrev...
Jag kan tänka mig att det är inte alldeles för ofta det händer men det finns ett fall där en man hämtade sin stulna häst och dömdes för det.

Saken är att det är olagligt, på samma sätt som att hämta material från ett bygge där man inte har beviljad tillgång till.

Olagligt är det men frågan är om bevisning samt att någon måste göra anmälan.

Så om jag parkerar utanför exempelvis en stormarknad, en "biltjuv" flyttar bilen till en annan ruta och jag inser detta men ändå åker hem i min bil. Då begår jag brott? Jag är tämligen skeptisk...

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
C
Nyckelbegreppet i sammanhanget är besittning, och det är inte alltid helt enkelt.

Alfredo Alfredo skrev:
Så om jag parkerar utanför exempelvis en stormarknad, en "biltjuv" flyttar bilen till en annan ruta och jag inser detta men ändå åker hem i min bil. Då begår jag brott? Jag är tämligen skeptisk...
Jag skrev detta innan men kan vara att du missade det.

Det finns undantag och det är om det är färsk gärning. Med färsk gärning menas att återtagande ska ske på brottsplatsen, under ett kontinuerligt förföljande innan någon längre tid förflutit efter stölden.

Efter 24 timmar så kan man inte hävda färsk gärning.

TRJBerg
Jag skrev detta innan men kan vara att du missade det.

Efter 24 timmar så kan man inte hävda färsk gärning.
Så om jag parkerar min bil utanför mitt hus på fredagen och någon stjäl bilen under helgen och parkerar den på andra sidan gatan och jag på måndag flyttar bilen tillbaks till mitt hus begår jag ett lagbrott?

Jag har svårt att se att någon ens kan göra en anmälan som kommer att tas på allvar i detta fall. Ska man anmäla att bilens lagliga ägaren har stulit bilen. Låter som att du konstruerat något teoretiskt fall som inte kan ske i verkligheten.

• Gilla
ptlf och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Jag har svårt att se att någon ens kan göra en anmälan som kommer att tas på allvar i detta fall. Ska man anmäla att bilens lagliga ägaren har stulit bilen. Låter som att du konstruerat något teoretiskt fall som inte kan ske i verkligheten.
Absolut inte, det har funnits fall där det har hänt samt jag har skrivit vilka paragrafer i lagen som stödjer detta. Handlar heller inte om att bilens lagliga ägare stjäl tillbaka bilen utan återtar bilen utan att gå igenom lagliga processen. Detta för att man ej ska ta lagen i egna händer.

Hur som helst så har detta utvecklats i fel håll, vi pratar inte om bilar nu.
Detta gällde material hos kunden där entreprenören skulle hämta material när kunden inte betalade.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Så om jag parkerar min bil utanför mitt hus på fredagen och någon stjäl bilen under helgen och parkerar den på andra sidan gatan och jag på måndag flyttar bilen tillbaks till mitt hus begår jag ett lagbrott?
Ja under förutsättning att du anmäler stölden och det har gått mer än 24 timmar innan du upptäcker bilen.

Så om någon stjäl din bil på fredagen, du anmäler stölden och på måndagen hittar du bilen på andra sidan gatan och tar den så är det brott.
Vad du ska göra är ringa polisen så att dom kan komma och utreda brottet och sen om dom är nöjda så kan du ta bilen.

Ja under förutsättning att du anmäler stölden
Hur kan en eventuell anmälan påverka bedömningen av ditt agerande här?

Alfredo Alfredo skrev:
Hur kan en eventuell anmälan påverka bedömningen av ditt agerande här?
Utan att någon anmält brott i det här fallet stöld så är det svårt med bevis. Som så gott som alla vet så lägger polisen hellre ner fall än att kämpa med bevisning.

Som sagt jag utgår ifrån vad lagen säger inte vad som eventuellt skulle hända i verkligheten speciellt eftersom vi pratade om material hos kund och inte bilar.

Utan att någon anmält brott i det här fallet stöld så är det svårt med bevis.
Vad har det att göra med bedömningen av gärningens eventuella brottslighet? I det aktuella fallet föreligger för övrigt knappast någon stöld.

Som sagt jag utgår ifrån vad lagen säger
Gör lagen verkligen skillnad utifrån svårigheten med bevis? 😉🤔 Ett brott är väl ett brott även om det är helt omöjligt att bevisa?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.