27 542 läst ·
252 svar
28k läst
252 svar
Snabb behörighetsfråga
Tolkade jag som att tjänsten vilkoras med att den befintliga anslutningsdosan ska vara monterad av behörig elinstallatör. Men visst, oklar syftning och därtill svår att kontrollera, vem som monterat en befintlig dosa.Purre skrev:
Hur tänker du här?Bo.Siltberg skrev:
Med tanke på frågan som startade tråden kan vi väl vara ganska säkra på att TS saknar behörighet att utföra den här typen av arbete?
Då måste det rimligen vara antingen tur eller tillräcklig kunskap som gjort att inkopplingen inte lett till att hällen skadats eller att någon kommit till skada.
På vilket sätt är det ett felaktigt antagande – och på vilket sätt utgör det en förolämpning mot TS?
Så om man lösgör gamla spisens inbyggda anslutningsplint ifrån övriga spisen, låter hänga kvar i anslutningskabeln samt demonterar anslutningsplinten ifrån innanmätet på nya spisen och pular dit den gamla spisens dito, så behöver man inte ha behörighet?A atomlab skrev:
Fast anslutning (Spisdosa): Om hällen saknar stickpropp och ska skruvas fast direkt på kablarna i en kopplingsdosa räknas det som en fast installation. Detta är enligt Elsäkerhetsverket olagligt att göra själv. [1, 2, 3]D datja skrev:
Vid en olaglig installation gäller varken produktgarantin eller din hemförsäkring. [1, 2, 3]
//
Du har inget i den fasta installationen att göra som lekman..D datja skrev:
...
...men detta stämmer inte riktigt, eller hur?J jonte0 skrev:
Ja, man får inte fippla med fasta installationer själv, men om man nu gjort det och det är korrekt utfört så finns inga begränsningar i hemförsäkringen. Där handlar det bara om huruvida utförandet är rätt eller inte rätt.
Produktgarantin är det ungefär samma sak med. Produktgarantin på en spishäll gäller inte bara för att en elektriker kopplat fel. Oavsett vem som kopplat fel så gäller inte garantin. Och är det rätt kopplat så är det rätt och ingen kan hävda att en garanti inte gäller.
Säljaren har rätt. Ett jobb för en elektriker. Men tydligen gick det bra, eller ?D datja skrev:Härommånaden havererade vår trotjänare IKEA/Whirlpool-induktionshällen och vi köpte en lika stor Electrolux på Elgiganten. Säljaren försökte sälja på mig installation vilket jag inte ville ha såklart. Han påstod att jag inte skulle få ansluta ledarna i apparaten.
Väl hemma anslöt jag hällen i den fina gamla gummikabeln vilken betjänat den gamla hällen (gummikabeln är fastkopplad i en dosa bakom skåpen) och fick såklart bygla nollan igen. Ville inte använda den medföljande kabeln som var en sån där modern där grå och blå ledare är hopkopplade.
Min undran är denna: spisen kopplades på i befintlig, fastansluten anslutningskabel. Men detta är väl ingen ändring i den fasta installationen? Eller hade säljaren formellt rätt?
Byggveteran
· Filipstad
· 65 inlägg
Så, input från någon som jobbat med reklamation och garanti osv.D datja skrev:Härommånaden havererade vår trotjänare IKEA/Whirlpool-induktionshällen och vi köpte en lika stor Electrolux på Elgiganten. Säljaren försökte sälja på mig installation vilket jag inte ville ha såklart. Han påstod att jag inte skulle få ansluta ledarna i apparaten.
Väl hemma anslöt jag hällen i den fina gamla gummikabeln vilken betjänat den gamla hällen (gummikabeln är fastkopplad i en dosa bakom skåpen) och fick såklart bygla nollan igen. Ville inte använda den medföljande kabeln som var en sån där modern där grå och blå ledare är hopkopplade.
Min undran är denna: spisen kopplades på i befintlig, fastansluten anslutningskabel. Men detta är väl ingen ändring i den fasta installationen? Eller hade säljaren formellt rätt?
De flesta tillverkare av spisar kommer säga till dig att har du installerat den själv gäller inte garantin.
Är det en av de få modeller som har stickkontakt så är det ok. Är. Det lösa trådar måste det installeras av en behörig enligt garantin. Lagligt eller ej kan man diskutera. Men nämner du att du satte i den själv så kommer tillverkaren/försäkringsbolag mm säga "inte vårt problem"