6 232 läst ·
45 svar
6k läst
45 svar
Snabb behörighetsfråga
På individnivå så vet vi inte såklart, men generellt så lär Elgiganten ha pressat priset maximalt i avtalet med sin underleverantör.Frerider skrev:
Att det är extremt tydligt specat hur förhållandena ska se ut för att de ska kunna utföra installationen skvallrar också.
Personligen är jag även färgad av mina andra erfarenheter av annan Elgiganten personal, som jag inte skulle låta utföra arbeten hemma hos mig.
Så länge man håller reda på vad trådarna innehåller är det väl inga problem men hällar och spisar kan vara luriga. Ibland är den blå ledaren inte neutral som man kunde tro, utan en till fas. Ibland kan blå ledare saknas, och den grå vara använd som neutral och brun och svart är faser. Men måste veta vad man håller på med när man grejar med spisar i gamla hus.
Stämmer med min erfarenhet. Jag har kanske berättat, i nån annan tråd, om tvättmaskinköpet från Elgiganten där budet som levererade maskinen lajvade elektriker. Det blev till slut rätt när jag berättade hur han skulle koppla … 🙂A ajn82 skrev:
Jag lovar att det inte var jag som stressade den lajvande elektrikern.A ajn82 skrev:
Ovan nämnda tvättmaskin kom med en transportskada. Vid reklamationen berättade Elgigantens kundservicepersonal att det är som du beskriver och att det lönar sig trots alla reklamationer.A ajn82 skrev:
Medlem
· Halland
· 4 610 inlägg
Man får ju byta strömbrytare och uttag själv om man har nödvändig kunskap. Var går gränsen för vad man får pula med?
Här:A Anders_Nilsson skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/lag-och-ratt/foreskrifter/elsak-fs-2017-2/
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 272 inlägg
Ja, och om det vore tillåtet att koppla in och ur en fast ansluten utrustning (förutom undantagen listade ovan) så faller hela meningen med den begränsade auktorisationen/behörigheten (förr BB1, eller för spisförsäljare kanske BB2?):Alfredo skrev:
B Begränsad auktorisation
Omfattar elinstallationsarbeten på lågspänningsanläggningar begränsat till arbete i befintlig gruppledning som innebär:- att installera och flytta ljusarmaturer, elkopplare och uttag med tillhörande kablar,
- att fast ansluta elektrisk utrustning som förbrukar el med tillhörande don samt förläggning och anslutning av kablar som tillhör donen, samt
- att koppla loss elektrisk utrustning som förbrukar el med tillhörande don och kablar.