Purre Purre skrev:
Enligt tidigare bild så betalar man för "Installation i kopplingsdosa utförd av behörig innstallatör registrerad hos elsäkerhetsverket.se/kopplasäkert"
Så del av något företags egenkontrollprogram med minimal egen kunskap

• Gilla
Pen och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Så del av något företags egenkontrollprogram med minimal egen kunskap
Ja det är det som krävs för laglig installation, för övrigt vet ju ingen om kompetensen i förväg, lika lite som när du tex. lämnar in bilen på verkstad för första gången.

Frerider Frerider skrev:
Ja det är det som krävs för laglig installation, för övrigt vet ju ingen om kompetensen i förväg, lika lite som när du tex. lämnar in bilen på verkstad för första gången.
På individnivå så vet vi inte såklart, men generellt så lär Elgiganten ha pressat priset maximalt i avtalet med sin underleverantör.
Att det är extremt tydligt specat hur förhållandena ska se ut för att de ska kunna utföra installationen skvallrar också.
Personligen är jag även färgad av mina andra erfarenheter av annan Elgiganten personal, som jag inte skulle låta utföra arbeten hemma hos mig.

Så länge man håller reda på vad trådarna innehåller är det väl inga problem men hällar och spisar kan vara luriga. Ibland är den blå ledaren inte neutral som man kunde tro, utan en till fas. Ibland kan blå ledare saknas, och den grå vara använd som neutral och brun och svart är faser. Men måste veta vad man håller på med när man grejar med spisar i gamla hus.

• Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Med tanke på hur den typen av installationer kan se ut så blev det sannolikt inte bara billigare utan även bättre när du gjorde det själv.

• Gilla
atomlab
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Men som sagts, ingen normalt funtad person med kunskap om hur man kopplar kabel/el i detta scenario tar in en elektriker för det skitjobbet ( om man ens kan få tag på någon som vill ta jobbet).
Man kan förstås köpa till installation när man köper en spis av Elgiganten. 😉

• Haha
Dilato
  • Laddar…
P
A ajn82 skrev:
Vad är sannolikheten att Elgigantens installatör är elektriker, minimal gissar jag,
Stämmer med min erfarenhet. Jag har kanske berättat, i nån annan tråd, om tvättmaskinköpet från Elgiganten där budet som levererade maskinen lajvade elektriker. Det blev till slut rätt när jag berättade hur han skulle koppla … 🙂

A ajn82 skrev:
så den stora skillnaden blir då att TS inte stressar utan bryr sig om att det blir bra
Jag lovar att det inte var jag som stressade den lajvande elektrikern.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
A ajn82 skrev:
På individnivå så vet vi inte såklart, men generellt så lär Elgiganten ha pressat priset maximalt i avtalet med sin underleverantör.
Ovan nämnda tvättmaskin kom med en transportskada. Vid reklamationen berättade Elgigantens kundservicepersonal att det är som du beskriver och att det lönar sig trots alla reklamationer.

P pmd skrev:
Stämmer med min erfarenhet. Jag har kanske berättat, i nån annan tråd, om tvättmaskinköpet från Elgiganten där budet som levererade maskinen lajvade elektriker. Det blev till slut rätt när jag berättade hur han skulle koppla … 🙂

Jag lovar att det inte var jag som stressade den lajvande elektrikern.
Det kan väl ändå inte vara möjligt, dom lovar ju att det är kompetent personal, elsäkerhetsledare och allt.😉🤔😇
IMG_20260810_181623.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man får ju byta strömbrytare och uttag själv om man har nödvändig kunskap. Var går gränsen för vad man får pula med?

• Gilla
  • Älska
Panor82 och 6 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Här:
[bild]

[länk]
Ja, och om det vore tillåtet att koppla in och ur en fast ansluten utrustning (förutom undantagen listade ovan) så faller hela meningen med den begränsade auktorisationen/behörigheten (förr BB1, eller för spisförsäljare kanske BB2?):

B Begränsad auktorisation​

Omfattar elinstallationsarbeten på lågspänningsanläggningar begränsat till arbete i befintlig gruppledning som innebär:
  1. att installera och flytta ljusarmaturer, elkopplare och uttag med tillhörande kablar,
  2. att fast ansluta elektrisk utrustning som förbrukar el med tillhörande don samt förläggning och anslutning av kablar som tillhör donen, samt
  3. att koppla loss elektrisk utrustning som förbrukar el med tillhörande don och kablar.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Det kan väl ändå inte vara möjligt, dom lovar ju att det är kompetent personal, elsäkerhetsledare och allt.😉🤔😇
[bild]
Det hela utspelades för snart fem år sen, så det är väl fullt möjligt att de har kompetent personal numera. 😱

P
A Anders_Nilsson skrev:
Man får ju byta strömbrytare och uttag själv om man har nödvändig kunskap. Var går gränsen för vad man får pula med?
Det heter "kunskap och färdigheter” numera, har vi lärt oss i en annan tråd. 😉

Alfredo Alfredo skrev:
Här:
[bild]

[länk]
Så om köket klassas som laboratorium (för försöksverksamhet med olika smaker) så kan det vara OK att byta spisen själv

• Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.