Alfredo Alfredo skrev:
Känner man behov av att torgföra meningslösa killgisningar kan de väl åtminstone vara någorlunda korrekta.
Äh, en riktigt schysst killgissning måste väl ändå inte vara någorlunda korrekt, det riskerar ju att urholka själva begreppet i sig... 😉

Edit.
Jag diskuterade mitt påstående med min goda vän Gemini och fick dennes fulla stöd. Vi kom fram till att man kan se på det på följande sätt:

Den kvalificerade gissningen: Jag vet A och B, och baserat på det är det ganska rimligt att dra slutsatsen C.
Fokus på logik och sannolikhet.

Killgissningen: Jag har ärligt talat ingen aning om hur C fungerar, men jag kommer nu att förklara det för dig med en så övertygande, ofiltrerad självklarhet att du inte ens kommer tänka på att ifrågasätta mig.
Fokus på aura och leverans.

Krav på korrekthet är killgissningens kryptonit. Den måste få sväva fritt, helt obunden av tråkiga saker som fakta och empiri, för att behålla sin fulla glans.

Alltså, jag tycker verkligen att man ska vara försiktig och inte mixtra med det där...
INSKRÄNK INTE VÅRA MÖJLIGHETER ATT KILLGISSA!

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
electropura och 2 till
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Ja, nej, nja i 3 första svaren! Det här blir en lång tråd 🤣🤣🤣
Ser ut som att du hade rätt!

• Gilla
john68
  • Laddar…
P PiddaP skrev:
Hur tänker du här?
Med tanke på frågan som startade tråden kan vi väl vara ganska säkra på att TS saknar behörighet att utföra den här typen av arbete?
Då måste det rimligen vara antingen tur eller tillräcklig kunskap som gjort att inkopplingen inte lett till att hällen skadats eller att någon kommit till skada.
På vilket sätt är det ett felaktigt antagande – och på vilket sätt utgör det en förolämpning mot TS?
Du resonerar lika fel som GL. Man man mycket väl ha kunskaper och färdigheter utan att vara behörig, och många har det. Den elektriker som ringer på dörren hos dig har ingen behörighet utan denne har bara blivit lärd att göra det jobb som är aktuellt.

Av TS beskrivning framgår av all önskvärd tydlighet att han har dessa kunskaper och färdigheter, men de som själva saknar kompetens förstår kanske inte det. Det är ingen tur inblandad här. Det är förolämpande att grundlöst anklaga någon för inkompetens.

• Gilla
electropura och 6 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du resonerar lika fel som GL. Man man mycket väl ha kunskaper och färdigheter utan att vara behörig, och många har det. Den elektriker som ringer på dörren hos dig har ingen behörighet utan denne har bara blivit lärd att göra det jobb som är aktuellt.

Av TS beskrivning framgår av all önskvärd tydlighet att han har dessa kunskaper och färdigheter, men de som själva saknar kompetens förstår kanske inte det. Det är ingen tur inblandad här. Det är förolämpande att grundlöst anklaga någon för inkompetens.
Det är konstigt att ju mer man tränar och lär sig, desto mer tur får man. :-)

• Haha
  • Älska
pmd och 1 till
  • Laddar…
D datja skrev:
Väl hemma anslöt jag hällen i den fina gamla gummikabeln vilken betjänat den gamla hällen (gummikabeln är fastkopplad i en dosa bakom skåpen) och fick såklart bygla nollan igen. Ville inte använda den medföljande kabeln som var en sån där modern där grå och blå ledare är hopkopplade.
Vad menar du med att 'bygla nollan igen'?
Har du kopplat ihop nollan med skyddsjorden??

J js6033 skrev:
Vad menar du med att 'bygla nollan igen'?
Har du kopplat ihop nollan med skyddsjorden??
Många (typ alla) spisar/hällar har två anslutningsplintar för neutralledaren, dessa måste byglas om man som i bl.a. Sverige har en neutralledare i anslutningskabeln, har man två neutralledaren, som i Nederländerna, så får inte N-plintarna vara byglade.

Screenshot_20260811_134705_Chrome.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
electropura och 4 till
  • Laddar…

Av TS beskrivning framgår av all önskvärd tydlighet att han har dessa kunskaper och färdigheter, men de som själva saknar kompetens förstår kanske inte det. Det är ingen tur inblandad här. Det är förolämpande att grundlöst anklaga någon för inkompeten

Jag har väl inte skrivit att man inte kan ha kunskaper och färdigheter utan behörighet??
Nu får du ta och läsa lite långsammare, för det verkar ha gått fort...
Tråden startade med en frågas om en inkoppling av spis krävde behörighet.
Om TS haft behörighet eller varit elektriker hade han inte behövt att fråga eller undra om om han fick lov att koppla in spisen, inget orimligt antagande här?

Utifrån vad som skrivits i tråden saknas det tillräckligt med information om TS för att kunna utesluta att det handlar enbart om kunskaper eller enbart om tur, därför är det inte fel att anta tur eller kunskap.

Vad du anser om TS kunskaper teoretiskt och praktiskt baserat på denna tråd är din åsikt, inte fakta.
Men du skriver det som att det är fakta och att alla andra som inte håller med din fakta är inkompetenta, som du själv skrev " Det är förolämpande att grundlöst anklaga någon för inkompetens" .

Resonemanget att en elektriker som kommer ut inte har auktorisation (behörighet) är ju fel, däremot att de flesta som kommer ut för småjobb inte har auktorisation är en annan sak.
Återigen blandar du ihop fakta med din åsikt.
Sen stannar du inte där utan antyder dessutom att han bara blivit lärd jobbet han kommer för att utföra som om han var en tränad apa...

Den enda som kommer med påhopp är du.

.

D
P PiddaP skrev:
Jag har väl inte skrivit att man inte kan ha kunskaper och färdigheter utan behörighet??
Nu får du ta och läsa lite långsammare, för det verkar ha gått fort...
Tråden startade med en frågas om en inkoppling av spis krävde behörighet.
Om TS haft behörighet eller varit elektriker hade han inte behövt att fråga eller undra om om han fick lov att koppla in spisen, inget orimligt antagande här?

Utifrån vad som skrivits i tråden saknas det tillräckligt med information om TS för att kunna utesluta att det handlar enbart om kunskaper eller enbart om tur, därför är det inte fel att anta tur eller kunskap.

Vad du anser om TS kunskaper teoretiskt och praktiskt baserat på denna tråd är din åsikt, inte fakta.
Men du skriver det som att det är fakta och att alla andra som inte håller med din fakta är inkompetenta, som du själv skrev " Det är förolämpande att grundlöst anklaga någon för inkompetens" .

Resonemanget att en elektriker som kommer ut inte har auktorisation (behörighet) är ju fel, däremot att de flesta som kommer ut för småjobb inte har auktorisation är en annan sak.
Återigen blandar du ihop fakta med din åsikt.
Sen stannar du inte där utan antyder dessutom att han bara blivit lärd jobbet han kommer för att utföra som om han var en tränad apa...

Den enda som kommer med påhopp är du.

.
Jag kan bedyra att jag har övlig kunskap att ansluta en spishäll. Faktiskt fått lära mig av en behörig elektriker en gång i tiden

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Källa på den parametern?
En lekman får inte alls utföra arbete som kräver auktorisation, vilket innefattar fasta elinstallationer, förändringar i den fasta anläggningen samt installation av starkströmsutrustning.
Reglerna styrs i grunden av svensk lagstiftning (Elsäkerhetslagen) och Elsäkerhetsverkets föreskrifter, snarare än en enskild svensk standard. Brott mot dessa regler kan leda till böter, fängelse och att hemförsäkringen inte gäller vid en eventuell elbrand.
Här är de specifika områden och moment som en lekman absolut inte får pilla med:

Fasta elinstallationer och kabelförläggning
  • Förlägga kabel i vägg: Du får inte dra nya kablar i rör eller montera synlig kabel på vägg/lister om den ska anslutas fast.
  • Installera golvvärme: All installation av elvärmekablar och golvvärmefolie (både 230V och svagströmssystem som ansluts till fast transformator) är förbjuden för lekmän.
  • Gräva ner markkabel: Du får inte lägga eller ansluta starkströmskabel i marken.

Elcentralen och skyddsenheter
  • Arbete i elcentralen: Du får aldrig montera eller byta ut säkringshållare, huvudbrytare, eller installera en jordfelsbrytare.
  • Utöka fasta grupper: Du får inte koppla in nya säkringsgrupper i proppskåpet eller ändra befintliga kretsar.

Nyinstallationer och flytt av uttag/strömbrytare
  • Montera nya uttag eller brytare: Att sätta upp ett helt nytt vägguttag eller en ny strömbrytare där det inte funnits en förut kräver ett registrerat elinstallationsföretag.
  • Flytta fast materiel: Du får inte flytta på ett befintligt uttag eller en strömbrytare till en ny plats på väggen.

Särskilda utrymmen och fast utrustning
  • Elinstallationer i badrum och utomhus: På grund av de höga riskerna i våtutrymmen och utomhusmiljöer får du inte göra förändringar i dessa zoner.
  • Fast anslutning av apparater: Du får inte koppla in en trefasmaskin (t.ex. en spis) eller ansluta en tvättmaskin/häll direkt i en dosa utan stickpropp.
  • Laddboxar och solceller: All installation av laddstationer för elbilar och solcellsanläggningar kräver auktoriserat installationsföretag.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
S Spirit78 skrev:
En lekman får inte alls utföra arbete som kräver auktorisation
Det räcker väl med det,
var kom trefas,kök,badrum,utomhus och annat in som en extra parameter?

3 305 skrev:
Så bra! Då ska jag åka och sätta upp kontaktledning i järnvägens lokstallar, utan behörighet:-)...
Gäller lågspänningförordningen 🥲

• Gilla
pmd
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det räcker väl med det,
var kom trefas,kök,badrum,utomhus och annat in som en extra parameter?
Får en lekman koppla 3-fas, Kök, badrum, utomhus? Du frågade efter källa. Jag har inte tillgång till Svensk standard där jag är nu och tänker inte leta då du/andra kan göra samma googling. Inte jättesvårt. I stort får du inte göra nånting mer än att byta bef vägguttag och knappar. Inte svårare än så men dom flesta vill inte varken höra eller se det dom läser för man vill så gärna….

Andrehandymagi
D datja skrev:
Härommånaden havererade vår trotjänare IKEA/Whirlpool-induktionshällen och vi köpte en lika stor Electrolux på Elgiganten. Säljaren försökte sälja på mig installation vilket jag inte ville ha såklart. Han påstod att jag inte skulle få ansluta ledarna i apparaten.

Väl hemma anslöt jag hällen i den fina gamla gummikabeln vilken betjänat den gamla hällen (gummikabeln är fastkopplad i en dosa bakom skåpen) och fick såklart bygla nollan igen. Ville inte använda den medföljande kabeln som var en sån där modern där grå och blå ledare är hopkopplade.

Min undran är denna: spisen kopplades på i befintlig, fastansluten anslutningskabel. Men detta är väl ingen ändring i den fasta installationen? Eller hade säljaren

Redigerat:
D
Andrehandymagi Andrehandymagi skrev:
Är du säker på att den nya hällen går på 400 volt!? Den kan lika gärna gå på 230 volt.
Eftersom båda hällarna använder neutralledare kan du vara säker på att elementspänningen är 230V. Du missuppfattar kanske att den (liksom den gamla) använder två faser som att den har 400V spänning?

Tro mig, jag skulle aldrig skaffa en fuskhäll som bara använder en fas.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.