P pmd skrev:
Nej, du har inte förklarat din ståndpunkt när det gäller elolyckor.

Varför förvånar det dig?
Det har jag🤓❤️

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, jag vill räkna dem i samma kategori som glömda spisar. Men jag kan nog inte... ;) Solpaneler är en annan kategori.

Men jag slås ändå av två saker:

1) Det är naturligtvis bra att sätta timer på spisen ändå (eller ha en modern spis med det inbyggt). Om huset brinner ner så spelar det ju ingen större roll varför. Så där tycker jag risk kontra omaket ger ett positivt utfall. Särskilt för de som riskerar att glömma dem på. Det är inte jämnt fördelat i befolkningen.

2) Solpaneler är ju intressanta här eftersom jag antar att andelen hemmapulade solpanelinstallationer är så nära noll att det kan kvitta. Så om solpaneler brinner i stor utsträckning så är det ju ett grundskott mot hela vår tanke kring elsäkerhetsarbete.

El blir ju perfekt och säkert installerad om det görs av en yrkesman, men helt förkastlig och farlig om den inte gör det. Och så stämmer inte de då? Nej, det är väl rimligt att tro att med den Klondike-stämning som var där några år så blev det gärna fort-och-fel, och det då i ett segment där det inte fanns så stor erfarenhet av vad som funkar och inte gör det, och materialet är nytt och oprövat.
Håller med dig. Klumpa ihop kan man inte göra.

Skribentens poäng var just det du är inne på i punkt 2: Om även proffsinstallationer brinner så är det ett större problem än "hemmapul".

"Klondike-stämningen" 2018-2022 gav nog en del anläggningar med MC4-kontakter som inte dragits rätt, för klen kabel osv.

Bra att Elsäkerhetsverket skärpt kraven nu. Timer på spisen har jag redan ;)

P
jbr jbr skrev:
El - utan direkt kontakt, tex ljusbåge eller blixtnedslag. Dessa olyckor presenterar vi som ljusbågsolyckor.
Jag minns inte hur vädret var 2023 men det kan ju ha haft viss påverkan på antalet elolyckor. 😎
Hempul med blixtar är inte att rekommendera, alltså? ⚡🙃

P
P PiddaP skrev:
Det finns en elbehörighet av en orsak.
Precis som det finns ett körkort för bilkörning av en orsak.
Varför finns det inte en myndighet som certifierar folk så att de blir elbehöriga och får arbeta med elektriska installationer på samma sätt som det finns en myndighet som certifierar folk så att de blir behöriga att framföra motorfordon i allmän trafik?

• Gilla
  • Haha
305 och 1 till
  • Laddar…
P
Frerider Frerider skrev:
Det har jag🤓❤️
Kan du upprepa den så att även vi trögfattade (nej, jag är inte ekonom …) förstår?

Och förvåningen?

P pmd skrev:
Hempul med blixtar är inte att rekommendera, alltså? ⚡🙃
Krävs det behörighet för att dra en ledning från en drake och fånga blixten vid åska?

A ajn82 skrev:
Krävs det behörighet för att dra en ledning från en drake och fånga blixten vid åska?
Nej, men om draken flyger utanför din fastighet behöver du söka nätkoncession.

• Haha
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, men om draken flyger utanför din fastighet behöver du söka nätkoncession.
Hur högt sträcker sig en vanlig, inte 3d, fastighet uppåt? Vill inte råka göra något förbjudet 😁

P PiddaP skrev:
Men att sänka kravet för behörighet för att det händer färre olyckor är som att sänka kravet på körkort för bilarna är säkrare och färre dör i trafiken...
Är dagens behörighetsmodell motiverad då?
https://www.byggahus.se/forum/threa...el-nar-hur-och-var.332235/page-3#post-3165358
Om den tekniska utvecklingen är så att det krävs mindre kompetens och händighet för att sätta samman komponenterna, så visst kan man säga att kravet på behörighet kan sänkas.
P PiddaP skrev:
Finns absolut inget behov av behörighet eller utbildning den dagen då du kan utöka en gruppledning och allt är redan förberett i väggen, plug and play, och systemet är självkontrollerande.
Jag är helt övertygad att vi kommer dit en dag, men tills dess är detta ett helt ok system.
Vi är faktiskt inte så långt borta.

Det skulle räcka med att en elfirma specar max längd på en gruppledning från husets elcentral(er). Det är den grunduppgift som folk själva kan ha svårt att ta fram.

Allt kopplande innanför elcentralen i en enfamiljsbostad är sedan i stort ingen raketforskning.
Det finns en rad saker att tänka på, vilket jag tror skulle rymmas inom 10 A4-ark.
Det är redan idag (teoretiskt) möjligt att en elfirma låter en innehavare gå under deras EKP.

Sedan finns de givetvis folk som inte kan tillgodogöra sig instruktioner och bombar väggar och tak fulla med slang och konstiga kretslösningar som kan ge riktigt sura eftermälen. Det får bli läropengar och en varning till andra, och mer pengar till elfirman som får rensa upp ;)
P PiddaP skrev:
...vad får dig att tro att det är samma utbildning då som nu?
Vilken del av den otidsenliga utbildningen som vi har idag anser du kan ersättas med studier och vad grundar du detta på?
Bara för att det funnits en behörighet i hundra år är ju inte det samma som att den är föråldrad?
Den har ju utvecklats och anpassats i takt med, hur system, material osv utvecklats.
Det jag tror är att 4 års praktik inte längre är motiverad, inte ens i närheten. Det vet jag dock inte då jag själv inte har gått sådan praktik, varken för 100 år sedan eller nu. Men jag ifrågasätter vad nytt man idag lär sig under dessa 4 år och hur mycket tid som bara är återkommande "träning" på att lägga kabel på stege etc.

Det jag också tror är att mycket av de gamla hantverken som man behövde lära sig är idag ersatt av färdig elmateriel och instruktioner för att montera dem.

Har du några argument för att vi behöver dessa 4 år? Du antydde tidigare att den var motiverad, vilket är anledningen till att vi diskuterar det här.
P PiddaP skrev:
Körkort till bil (min favorit liknelse) har också funnits i 100 år (tror jag i alla fall).
Är det också föråldrat? (iof snart är det nog så med dessa självkörande bilar)
Bilar är en bra liknelse för säkerheten. Men jag ser inte om det går att jämföra rätten att köra bil med behörighet att installera el. Båda kräver utbildning och praktik.
P PiddaP skrev:
Men tillbaka till elen, andra saker har också förändrats, förr hade man tex väldigt få uttag i huset kanske bara 1...hur många uttag har vi idag?
Få elektriska apparater förr, idag har vi massor av apparater anslutna och en hel del igång dygnet runt.
Utvecklingen har gjort att vi idag har helt andra typer av belastningar och störningar som man måste ta hänsyn till.
Jag kan inte se att mängden uttag har någon signifikant betydelse map den kunskap som krävs för att montera dem.

Men belastningen och dess störningar är aktuellt. Störningar är det väldigt få personer som behärskar. Där är vi i händerna på tillverkarna.
P PiddaP skrev:
Den testet du tog upp "få behörighet via ett kort prov" är ju inte som det först låter..
Du skall fortfarande "bevisa" genom prov dina teoretiska kunskaper och praktiska kunskaper i sån omfattning att den överensstämmer med vad som krävs för behörigheten.
"Tanken var inte ett enkelt eller ”kort teoriprov” för vem som helst. Man ville skapa en alternativ väg för personer som ansåg sig ha rätt kompetens men som inte kunde visa upp de utbildnings- eller praktikintyg som då krävdes för ABL-behörighet – ungefär motsvarande dagens auktorisation AL."
Ja, varför inte, utformat på rätt sätt och inte helt utan krav på relevant utbildning så helt ok enligt mig.
Man behöver givetvis läsa på och kanske träna lite inför detta prov. Elsäkerhetsverkets analys har de låtit försvinna i etern men jag vill minnas att de ansåg att provet kunde visa att vederbörande hade de kunskaper och färdigheter som behövdes för en egen behörighet.

• Gilla
  • Älska
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Varför finns det inte en myndighet som certifierar folk så att de blir elbehöriga och får arbeta med elektriska installationer på samma sätt som det finns en myndighet som certifierar folk så att de blir behöriga att framföra motorfordon i allmän trafik?
Alla har möjlighet att bli elbehörig, eller har jag missat något?

A ajn82 skrev:
Nej det heter det naturliga urvalet.

• Haha
TommyC
  • Laddar…
P PiddaP skrev:
Nej det heter det naturliga urvalet.
Nej, det heter geni !
.
Benjamin Franklin, lämpligt väder, en drake, en nyckel och en ledning av hampa och silke ( och ett rudimentärt batteri eller kondensator) .

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Fairlane
P PiddaP skrev:
Alla har möjlighet att bli elbehörig, eller har jag missat något?
Så är det såklart, men om de krävs 4 års praktik så kan inte alla det i realiteten. Alla kan ta ett körkort för bil betydligt snabbare. Många börjar köra när de fyller 16 år och tar körkort 2 år senare och då talar vi inte om 40 timmar i veckan.

Då blir ju frågan vilket som är svårast. En sak som talar för att el lättare är att man kan pausa det man gör om man blir osäker, läsa på och fråga innan man fortsätter. Sen kan man dubbelkolla och mäta. Det fungerar sämre när man kör bil, där måste man fatta beslut direkt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Nej, det heter geni !
.
Benjamin Franklin, lämpligt väder, en drake, en nyckel och en ledning av hampa och silke ( och ett rudimentärt batteri eller kondensator) .
Fast Benjamin Franklin fångade ingen blixt.

"Contrary to popular belief, Franklin's kite was not struck by lightning, which would probably have resulted in serious injury or death. Instead, an electrical charge was induced on the kite by its proximity to an oppositely charged storm cloud."
https://en.wikipedia.org/wiki/Kite_experiment#Lightning_rod_experiments

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
1786650521779.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vilket är spelet för bonuspoäng 🤣

• Gilla
  • Haha
pdov och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.