Frerider Frerider skrev:
Dödsfallen i mina inlägg påstås minska så förstår inte denna skrivelse?
Skador däremot så har du en annan syn än Elsäkerhetsverket se ovan.
I princip alla dödsolyckor på fritiden de senaste decennierna är unga män som klättrat på tågvagnar. Tveksamt om det ens är en olycka?
Ett av de få undantagen är en man som skulle leta daggmask genom att stoppa ner metallpinnar i marken kopplade till ett vägguttag.

Det finns inga dödsfall som ens med god fantasi kan kopplas till hempul eller fel i den fasta installationen.

• Gilla
Skandiamannen och 3 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej. Det är väl inga siffror att tala om. Man har ju bara kollat vården inte hur illa skadad någon är.

Så jag motsäger inte Elsäkerhetsverkets siffror på något sätt. Jag motsäger mig ESV:s allmänna alarmism, de är ett av våra sämsta ämbetsverk med litet existensberättigande (se alla tidigare trådar här), men det är en annan sak.
Bra ta det med ESV och inte med att tillskriva mig😉 skriver det en gång till jag är inte sakkunnig inom detta område utan läste det på ESV sida och var tydlig med vart det kom ifrån med källa (när det efterfrågades)ändå så blir det såhär🤷

useless useless skrev:
I princip alla dödsolyckor på fritiden de senaste decennierna är unga män som klättrat på tågvagnar. Tveksamt om det ens är en olycka?
Ett av de få undantagen är en man som skulle leta daggmask genom att stoppa ner metallpinnar i marken kopplade till ett vägguttag.

Det finns inga dödsfall som ens med god fantasi kan kopplas till hempul eller fel i den fasta installationen.
Har jag påstått annat? Om jag har så bifoga mitt citat!

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tror att det finns en väldigt naturlig orsak till att vi har delade meningar här. Jag tror också att vi med tiden kommer att närma oss varandra om du driver ditt intresse i ett par år. Jag går inte in närmare på det utan vi får lämna just denna fråga.

Det är en bra poäng som jag är medveten om, så jag kan lova dig att åtminstone jag är mycket försiktig med vad jag uppmanar en frågeställare att göra själv. Det vore katastrof om någon orsakar en olycka pga instruktioner härifrån.

Nu har vi inte ett sådant fall i denna tråd. TS har inte frågat hur han ska koppla. Det är redan gjort. Det sätt TS uttrycker sig på ger mig trygghet i att han har nödvändiga kunskaper, och med självinsikt kommer också en god del färdighet. Jag ser ingenting att anmärka på där.

Tack, det är uppskattat.

Det beror helt enkelt på att nuvarande behörighetssystem är hopplöst otidsenligt. Modellen är över 100 år gammal. Det gamla hantverket på den tiden är idag ersatt av bättre och mer komplett elmateriel med tillhörande instruktioner, plus att elsystemen numera är mer enhetliga - vi har numera 230 V i hela Sverige. Det som man praktiskt lärde sig på den tiden kan idag ersättas av studier vid behov.

Man har studerat möjligheten till att få behörighet via ett kort prov. Under hösten 2013 genomfördes ett testprov på ett antal utvalda elektriker som av olika anledningar nästan men inte riktigt uppfyllde kraven på att få behörighet. Provet bestod av teori och praktik. Ett urval frågor från de ordinarie behörighetsutbildningarna användes. Provtiden var 4 dagar. Totalt klarade 5 av 22 deltagare provet, vilket tyder på att det var ett bra prov. Det var företrädesvis den teoretiska delen som de flesta föll på, och då på de uppgifter som innefattade att man har förstått reglerna och att man kan räkna (dimensionera).
Se [länk]

Så skedde dock inte utan man valde att fortsätta på den gamla modellen med några justeringar för branschen, troligen för att en större omställning skulle kosta för mycket.
Håller med, så småningom så har vi kanske båda lyckats övertala och förstå varandra bättre.

Gällande behörighetssystemet, kan jag ju till viss del hålla med.
Materialet har absolut blivit mycket bättre och risken för fel har minskat och därmed även olyckorna.
Men att sänka kravet för behörighet för att det händer färre olyckor är som att sänka kravet på körkort för bilarna är säkrare och färre dör i trafiken...

Finns absolut inget behov av behörighet eller utbildning den dagen då du kan utöka en gruppledning och allt är redan förberett i väggen, plug and play, och systemet är självkontrollerande.
Jag är helt övertygad att vi kommer dit en dag, men tills dess är detta ett helt ok system.
Naturligtvis är behörighetskraven inte något som är perfekt, men det kommer det aldrig att bli heller...kommer alltid att vara de som vill höja kaven och de som vill sänka kraven.

Ja med största sannolikhet har alla privatpersoner idag 400/230v, du har rätt i att elen för 100 år sedan inte är den samma som idag, men vad får dig att tro att det är samma utbildning då som nu?

Vilken del av den otidsenliga utbildningen som vi har idag anser du kan ersättas med studier och vad grundar du detta på?

Bara för att det funnits en behörighet i hundra år är ju inte det samma som att den är föråldrad?
Den har ju utvecklats och anpassats i takt med, hur system, material osv utvecklats.
Körkort till bil (min favorit liknelse) har också funnits i 100 år (tror jag i alla fall).
Är det också föråldrat? (iof snart är det nog så med dessa självkörande bilar)

Men tillbaka till elen, andra saker har också förändrats, förr hade man tex väldigt få uttag i huset kanske bara 1...hur många uttag har vi idag?
Få elektriska apparater förr, idag har vi massor av apparater anslutna och en hel del igång dygnet runt.
Utvecklingen har gjort att vi idag har helt andra typer av belastningar och störningar som man måste ta hänsyn till.

Den testet du tog upp "få behörighet via ett kort prov" är ju inte som det först låter..
Du skall fortfarande "bevisa" genom prov dina teoretiska kunskaper och praktiska kunskaper i sån omfattning att den överensstämmer med vad som krävs för behörigheten.
"Tanken var inte ett enkelt eller ”kort teoriprov” för vem som helst. Man ville skapa en alternativ väg för personer som ansåg sig ha rätt kompetens men som inte kunde visa upp de utbildnings- eller praktikintyg som då krävdes för ABL-behörighet – ungefär motsvarande dagens auktorisation AL."
Ja, varför inte, utformat på rätt sätt och inte helt utan krav på relevant utbildning så helt ok enligt mig.

Om jag får tid så ska jag ta mig en titt på länkarna du rekommenderade tidigare.

(Det finns ju fortfarande andra system spänningar än 400/230V, men dessa är i stort sätt begränsade till olika sorters företag eller tex båtar, gruvdrift och andra speciella anläggningar.)

useless useless skrev:
Varje anställd som ska utföra elinstallationsarbete måste inte stå med i EKP'n. Det skulle vara ohållbart både för större företag och Elsäkerhetsverket om det vore så.
Det räcker att man talar om t ex vilken avdelning eller personalkategori installatörerna ska tillhöra för att få utföra arbetet.

7 § Egenkontrollprogrammet ska innehålla en beskrivning av organisationen för utförande av elinstallationsarbeten och egenkontrollen.
Denna del ska minst innehålla beskrivningar av de funktioner eller personer som har arbetsuppgifter i företagets egenkontrollprogram.

[länk]
Du har tolkat paragrafen fel.

Om du inte tror på texten jag skrev nedan gå in på länken här under och leta upp frågan.

https://www.elsakerhetsverket.se/yr...ontrollprogram/seminarie-egenkontrollprogram/

"Fråga: Måste alla som utför elinstallationer finnas i egenkontrollprogrammet vid namn? Eller räcker det med att man skriver att man ha rollbeskrivningen Elmontör har behörighet att utföra installationer?

Svar: Företaget måste kunna särskilja personer åt i egenkontrollprogrammet så namnet måste på något sätt framgå. Sedan kan personen ha en rollbeskrivning men det ska ju också vara lätt för den personen att hitta sin roll i egenkontrollprogrammet."

P PiddaP skrev:
Håller med, så småningom så har vi kanske båda lyckats övertala och förstå varandra bättre.

Gällande behörighetssystemet, kan jag ju till viss del hålla med.
Materialet har absolut blivit mycket bättre och risken för fel har minskat och därmed även olyckorna.
Men att sänka kravet för behörighet för att det händer färre olyckor är som att sänka kravet på körkort för bilarna är säkrare och färre dör i trafiken...

Finns absolut inget behov av behörighet eller utbildning den dagen då du kan utöka en gruppledning och allt är redan förberett i väggen, plug and play, och systemet är självkontrollerande.
Jag är helt övertygad att vi kommer dit en dag, men tills dess är detta ett helt ok system.
Naturligtvis är behörighetskraven inte något som är perfekt, men det kommer det aldrig att bli heller...kommer alltid att vara de som vill höja kaven och de som vill sänka kraven.

Ja med största sannolikhet har alla privatpersoner idag 400/230v, du har rätt i att elen för 100 år sedan inte är den samma som idag, men vad får dig att tro att det är samma utbildning då som nu?

Vilken del av den otidsenliga utbildningen som vi har idag anser du kan ersättas med studier och vad grundar du detta på?

Bara för att det funnits en behörighet i hundra år är ju inte det samma som att den är föråldrad?
Den har ju utvecklats och anpassats i takt med, hur system, material osv utvecklats.
Körkort till bil (min favorit liknelse) har också funnits i 100 år (tror jag i alla fall).
Är det också föråldrat? (iof snart är det nog så med dessa självkörande bilar)

Men tillbaka till elen, andra saker har också förändrats, förr hade man tex väldigt få uttag i huset kanske bara 1...hur många uttag har vi idag?
Få elektriska apparater förr, idag har vi massor av apparater anslutna och en hel del igång dygnet runt.
Utvecklingen har gjort att vi idag har helt andra typer av belastningar och störningar som man måste ta hänsyn till.

Den testet du tog upp "få behörighet via ett kort prov" är ju inte som det först låter..
Du skall fortfarande "bevisa" genom prov dina teoretiska kunskaper och praktiska kunskaper i sån omfattning att den överensstämmer med vad som krävs för behörigheten.
"Tanken var inte ett enkelt eller ”kort teoriprov” för vem som helst. Man ville skapa en alternativ väg för personer som ansåg sig ha rätt kompetens men som inte kunde visa upp de utbildnings- eller praktikintyg som då krävdes för ABL-behörighet – ungefär motsvarande dagens auktorisation AL."
Ja, varför inte, utformat på rätt sätt och inte helt utan krav på relevant utbildning så helt ok enligt mig.

Om jag får tid så ska jag ta mig en titt på länkarna du rekommenderade tidigare.

(Det finns ju fortfarande andra system spänningar än 400/230V, men dessa är i stort sätt begränsade till olika sorters företag eller tex båtar, gruvdrift och andra speciella anläggningar.)
Du skriver väldigt långt men innehållet är inte direkt på spår för TS. Varför allt detta blaj - AI stöd?

GK100 GK100 skrev:
Du skriver väldigt långt men innehållet är inte direkt på spår för TS.
sant vi har drivit bort från trådens ursprungliga fråga och hamnat på några stickspår...

Men för att svara på TS ursprungliga fråga, ja säljaren har rätt.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du skriver väldigt långt men innehållet är inte direkt på spår för TS. Varför allt detta blaj - AI stöd?
Blaj?
Ai stöd?
Jag försöker skriva så att missförstånd undviks, inte min starkaste sida och allt för ofta blir det långt och onödigt krångligt...
Om din AI är lika dåligt på att formulera sig som jag, kasta den åt skogen...
Om du tycker att jag skrivit långt skulle du bara veta hur mycket text jag skrivit om och om igen...
Och ändå inte bättre än så här.

Mikael_L
P PiddaP skrev:
Tex är egenkontrollprogrammet inte uppdaterat med en nyanställd får han/hon inte utföra några arbeten som går under elkontrollprogrammet förrän de finns med i egenkontrollprogrammet, och då endast inom de arbetsmoment och begränsningar som personen är godkänd för.
Fel...igen...
Man kan, om man är lite korkad, skriva EKP så, men man kan skriva det lite smartare också, särskilt om det är ett lite större företag.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fel...igen...
Man kan, om man är lite korkad, skriva EKP så, men man kan skriva det lite smartare också, särskilt om det är ett lite större företag.
ok, förklara gärna hur för mig som är lite korkad.

Mikael_L
P PiddaP skrev:
ok, förklara gärna hur för mig som är lite korkad.
Det finns redan ett svar
useless useless skrev:
Varje anställd som ska utföra elinstallationsarbete måste inte stå med i EKP'n. Det skulle vara ohållbart både för större företag och Elsäkerhetsverket om det vore så.
Det räcker att man talar om t ex vilken avdelning eller personalkategori installatörerna ska tillhöra för att få utföra arbetet.

7 § Egenkontrollprogrammet ska innehålla en beskrivning av organisationen för utförande av elinstallationsarbeten och egenkontrollen.
Denna del ska minst innehålla beskrivningar av de funktioner eller personer som har arbetsuppgifter i företagets egenkontrollprogram.

[länk]

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
P
P PiddaP skrev:
Hur mycket nedlagd tid beror ju även såklart på hur noga den som är ansvarig är.
Men ska man följa elkontrollprogrammet på ett korrekt sätt är det få som kommer undan med lägga ett par timmar om året, men det finns såklart undantag.
Det lilla jag har läst om egenkontrollprogram ger intrycket att det mest handlar om byråkratisk pappersexcercis.
Gör den egenkontrollansvarige några regelbundna kunskapstester av personerna som omfattas av programmet?
Hur kontrolleras att de personerna inte går utanför sitt mandat när det gäller elarbeten?
P PiddaP skrev:
Missköter man sin uppgift som ansvarig för elkontrollprogrammet kan elsäkerhetsverket dra in din möjlighet att verka som installatör för regelefterlevnad över huvud taget (ansvarig för egenkontrollprogrammet) eller i särskilt allvarliga fall även dra in din auktorisation, även företaget kan förbjudas att utföra elinstallationstjänser.
Hur kontrollerar Elsäkerhetsverket efterlevnaden?

• Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det finns redan ett svar
Ett påstående som besvarades med länk till elsäkerhetsverket och en kopierad text därifrån om man inte är sugen på att klicka på länken.

P
G Gammelgnistan skrev:
G. L har rätt. Dumdristigt gjort. Det finns många dokumenterade fall när kyrkklockorna har ringt för någon av de närmaste i ens omgivning.
Mest ringer de för proffs, väl?

(Läs gärna urinägget ordenligt. TS frågade inte om han kopplade rätt, för det visste han redan. Han ville veta om Elgigantensäljaren hade rätt om formalia).

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Frerider Frerider skrev:
Dödsfallen i mina inlägg påstås minska så förstår inte denna skrivelse?
Elsäkerhetsverkets skrift om skador 2023 (som är den senaste som finns länkad på den av dig refererade webbsidan) är tämligen tendentiös. Se inlägg #169.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.