Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Precis, så ofta att jag med säkerhet kan dra slutsatsen att han saknar kompetens, tror att man inte kan ha kunskap utan behörighet, gärna vill propagera för det och vill leka polis.

Man skriver inte typ "det var ju skickligt av dig att inte orsaka en olycka" av välmening.

Vi är mycket väl medvetna om det. Läs gärna de trådar jag länkade till.

Nu är du själv nära att förolämpa forumets medlemmar. Jag rekommenderar att du hänger på forumet ett tag så att du ser den nivå av kunskap som finns, om du nu själv har kompetens att förstå den vilket jag inte vet något om.

Det förklarade jag i förra inlägget. Jag tänker elsäkerhet. Jag besvarar frågor på hur olika installationsjobb ska utföras och vilka regler som styr det.

Om folk inte får svar kanske de gör jobbet i alla fall, men felaktigt.

Men de som får svar kanske får mod att göra jobbet själv trots att det inte tänkte göra det från början vilket kan vara lite olyckligt.

Men ett väl utfört arbete är det enda som gäller, allt annat är sekundärt.

Som sagt, om du hänger ett tag på forumet så tror jag nog du ser att vi genomskådar de flesta av dessa slarvers.

Som sagt, jag agerar inte polis och anmäler ingen som jag ser kan köra, men jag skulle gärna vilja anmäla många som inte respekterar sina medtrafikanter.

Om någon frågar vad en vägmarkering betyder eller hur man lagar bromsarna så svarar jag, om jag vet rätt svar.

Var lugn med att vi ger kloka råd här som är både insiktsfulla och icke nonchalanta.
Har du en annan bild så peka på dessa inlägg. Jag är inte sen att rätta mig själv.

Jag hoppas att du vill vara med och bidra till att höja nivån.
Att prata om el, utbilda och förklara regler risker osv ser jag inget problem med, tvärt om.
Finns säkert många som kan regler och paragrafer bättre än många elinstallatörer...

Men att säga till en person att de gjort en korrekt inkoppling baserat på vad personen skriver i en tråd eller visar på en bild...Är som att säga till en körkortslös som fått rådet att hålla till höger när han ska köra från A till B att han är en bra bilförare när han förklarar att han inte krockat och skickar med en bild på bilen...

Hur ska man veta hur hårt personen spänt anslutningarna eller hur noga personen skalat kabeln osv osv...trots att man förklarar för folk kan de ändå vara en klabbsock och slarver med dålig självinsikt.
Det är här det blir farligt.
Sen bekräftar någon i forumet att det är en korrekt installation och gör det ännu farligare.
Personen är säker på att han gjort ett bra jobb, eftersom experterna på forumet sa att det var en korrekt installation och han kan nu sova lugnt i vetskapen om att allt är ok.
Värsta scenario behöver jag inte skriva, det kan ni själva tänka er...

Hur fruktansvärt dåligt hade man inte mått om man "hjälpt" med råd om elinstallationen och förklarat den som korrekt?
Olyckan hade kanske hänt ändå, men å andra sidan kanske personen inte vågat ta steget själv.

Jag är inte ute efter att vara någon polis, men jag vill gärna upplysa om riskerna som så många väljer att ignorera.

Liknelsen med körkort var för att belysa hur lätt folk tar på en behörighet som kräver år av studier och praktiskt arbete.
Samtidigt som man inte skulle få för sig att låta sina barn åka med någon som aldrig haft ett körkort.
Men efter bara 2 veckors med intensivkurs så kan de åka med. (kanske inte direkt efter, men ni fattar vad jag menar).
Varför tror man att det krävs år av studier och praktiskt arbete?
För att det är lätt?

Du besitter kanske stora mängder kunskap, kanske mycket större än mina...
Efter att jag lärt känna dig och andra så är det så att min initiala bedömning ändras, jag är inte sämre än att jag kan ändra mig.

Men min inställning till att råda och "godkänna" lekmäns installationer på detta sätt kommer tyvärr inte att förändras.

P pmd skrev:
Gränsen mellan "auktorisation" eller inte kan vara en kortare kurs än så, om den som utför arbetet omfattas av sin arbetsgivares (eller motsvarandes) egenkontrollprogram. Ändå låter vi sådana personer koppla och ha sig i våra hus.

Vad säger det om relevansen av en analogi mellan körkort och elbehörighet?
Om du tror att det räcker att ett företag har ett kontrollprogram så ger de dem automatiskt de rätt att utföra elinstallationer, så har du fel...det är en vanlig missuppfattning.
Måste finnas en person med auktorisation, detta kommer man aldrig undan oavsett vad folk tror.

P PiddaP skrev:
Så jag tror att brist på kunskap, egna erfarenheter och inblick i riskerna gör att el blir/känns "enkelt och i princip riskfritt"
Men som sagt, detta är min teori.
Min teori är att så länge man håller sig till standardlösningar och scenarier så är inte el i en villa speciellt komplicerat.

Hela elsystemet är ombyggt här hemma och vid de tillfällen det funnits knepiga ställningstaganden så har jag verifierat mina antaganden med kunnigt folk här eller elektriker i bekantskapskretsen. Här finns inte längre några konstiga lösningar och systemet är enkelt att bygga ut vid behov.

Med det sagt skulle jag inte ens drömma om att kludda med el i en ”okontrollerad” miljö utanför min egen domän där jag vet hur ALLT är gjort. Jag är också väldigt försiktig när jag håller på och har tillräckliga teoretiska kunskaper för att veta vad man kan göra och icke.

I detta avseende är el och VVS rätt lika. Svårigheten kommer inte i standardscenarier och ordnade miljöer hemma. Det är inte där yrkesmannen behövs eller kommer till sin rätt. Erfarenheten behövs för att lösa alla icke standardlösningar och för att kunna kliva in i vilken miljö som helst och göra rätt eller förstå vad som är fel.

Därmed inte sagt att alla bör hålla på själva. Man ser många som frågar här som helt enkelt bör låta bli, grundförmåga saknas för att förstå när det inte blir rätt.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P PiddaP skrev:
Om du tror att det räcker att ett företag har ett kontrollprogram så ger de dem automatiskt de rätt att utföra elinstallationer, så har du fel...det är en vanlig missuppfattning.
Måste finnas en person med auktorisation, detta kommer man aldrig undan oavsett vad folk tror.
Den auktoriserade personen för regelefterlevnad behöver inte vara anställd i företaget. Det räcker att vederbörande hyrs in några timmar per år för att se över egenkontrollprogramet.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
P PiddaP skrev:
Men att säga till en person att de gjort en korrekt inkoppling baserat på vad personen skriver i en tråd eller visar på en bild...Är som att säga till en körkortslös som fått rådet att hålla till höger när han ska köra från A till B att han är en bra bilförare när han förklarar att han inte krockat och skickar med en bild på bilen...

Hur ska man veta hur hårt personen spänt anslutningarna eller hur noga personen skalat kabeln osv osv...trots att man förklarar för folk kan de ändå vara en klabbsock och slarver med dålig självinsikt.
Det är här det blir farligt.
Sen bekräftar någon i forumet att det är en korrekt installation och gör det ännu farligare.
Personen är säker på att han gjort ett bra jobb, eftersom experterna på forumet sa att det var en korrekt installation och han kan nu sova lugnt i vetskapen om att allt är ok.
Värsta scenario behöver jag inte skriva, det kan ni själva tänka er...
Jag tror att det finns en väldigt naturlig orsak till att vi har delade meningar här. Jag tror också att vi med tiden kommer att närma oss varandra om du driver ditt intresse i ett par år. Jag går inte in närmare på det utan vi får lämna just denna fråga.
P PiddaP skrev:
Hur fruktansvärt dåligt hade man inte mått om man "hjälpt" med råd om elinstallationen och förklarat den som korrekt?
Olyckan hade kanske hänt ändå, men å andra sidan kanske personen inte vågat ta steget själv.
Det är en bra poäng som jag är medveten om, så jag kan lova dig att åtminstone jag är mycket försiktig med vad jag uppmanar en frågeställare att göra själv. Det vore katastrof om någon orsakar en olycka pga instruktioner härifrån.

Nu har vi inte ett sådant fall i denna tråd. TS har inte frågat hur han ska koppla. Det är redan gjort. Det sätt TS uttrycker sig på ger mig trygghet i att han har nödvändiga kunskaper, och med självinsikt kommer också en god del färdighet. Jag ser ingenting att anmärka på där.
P PiddaP skrev:
Jag är inte ute efter att vara någon polis, men jag vill gärna upplysa om riskerna som så många väljer att ignorera.
Tack, det är uppskattat.
P PiddaP skrev:
Varför tror man att det krävs år av studier och praktiskt arbete?
För att det är lätt?
Det beror helt enkelt på att nuvarande behörighetssystem är hopplöst otidsenligt. Modellen är över 100 år gammal. Det gamla hantverket på den tiden är idag ersatt av bättre och mer komplett elmateriel med tillhörande instruktioner, plus att elsystemen numera är mer enhetliga - vi har numera 230 V i hela Sverige. Det som man praktiskt lärde sig på den tiden kan idag ersättas av studier vid behov.

Man har studerat möjligheten till att få behörighet via ett kort prov. Under hösten 2013 genomfördes ett testprov på ett antal utvalda elektriker som av olika anledningar nästan men inte riktigt uppfyllde kraven på att få behörighet. Provet bestod av teori och praktik. Ett urval frågor från de ordinarie behörighetsutbildningarna användes. Provtiden var 4 dagar. Totalt klarade 5 av 22 deltagare provet, vilket tyder på att det var ett bra prov. Det var företrädesvis den teoretiska delen som de flesta föll på, och då på de uppgifter som innefattade att man har förstått reglerna och att man kan räkna (dimensionera).
Se https://www.byggahus.se/forum/threads/prov-ett-satt-att-bli-behorig-utan-intyg.196842/

Så skedde dock inte utan man valde att fortsätta på den gamla modellen med några justeringar för branschen, troligen för att en större omställning skulle kosta för mycket.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Mikael_L
useless useless skrev:
Det räcker att vederbörande hyrs in några timmar per år för att se över egenkontrollprogramet.
Nej, här har du missuppfattat.
Elinstallatören för regelefterlevnad är kopplad till företaget 24/7/365.
Samma sekund som denne slutar att ha uppdraget så får inte elfirman längre koppla.

Däremot är det väldigt lite sagt och reglerat vad EFR ska eller måste göra, eller hur mycket tid denne ska ägna åt sitt uppdrag. Det står bara att EFR ska vara till stöd åt företagsledningen.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Samma sekund som denne slutar att ha uppdraget så får inte elfirman längre koppla.
Och denne kan inte ha ett löpande uppdrag med enstaka timmar/dagar faktiskt arbete per år?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, här har du missuppfattat.
Elinstallatören för regelefterlevnad är kopplad till företaget 24/7/365.

Däremot är det väldigt lite sagt och reglerat vad EFR ska eller måste göra, eller hur mycket tid denne ska ägna åt sitt uppdrag. Det står bara att EFR ska vara till stöd åt företagsledningen.
Att vara tillgänglig för företaget vid behov kräver inte att man är heltidsanställd eller lägger ner särskilt många konsulttimmar per år i praktiken.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Panor82
B Bobo23 skrev:
Jag hade fel paragraf. Rätt källa är Elsäkerhetslagen 2016:732 17§ och Elsäkerhetsverkets sida 'Eget arbete med el'. Där står att man får byta fast ansluten spis/häll i befintlig anslutning. Det står inte i den korta exempel-listan, men det är tillåtet enligt lag.
Det kliar i fingrarna och jag skulle kunna servera dig rätt del men det tänker jag inte göra. För det verkar i mångt och mycket som AI svammel och du far nog inte illa av att leta själv bland lagar och föreskrifter för att undvika rena fakta fel och hänvisningar framöver.

• Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
useless useless skrev:
Att vara tillgänglig för företaget vid behov kräver inte att man är heltidsanställd eller lägger ner särskilt många konsulttimmar per år i praktiken.
Det är ändå inte riktigt såhär det funkar.
useless useless skrev:
Det räcker att vederbörande hyrs in några timmar per år för att se över egenkontrollprogramet.
Men det är sant att tiden som behöver läggas på uppdraget inte behöver bli så mycket.
Men man anlitas liksom inte för några timmar för att kika och diskutera EKP, utan man har uppdraget hela tiden.
Jag borde veta som är EFR för totalt 4 företag, varav ett är mitt egna.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Fel fel fel.
Du får t.ex. byta trefasuttag (till och med 16A, t.ex. CEE-416) utomhus, [länk]
Du får byta strömbrytare i badrum, [länk]
Du får t.ex. byta fast installerad ljusarmatur i kök, [länk]
Demmpa Demmpa skrev:
Fel fel fel.
Du får t.ex. byta trefasuttag (till och med 16A, t.ex. CEE-416) utomhus, [länk]
Du får byta strömbrytare i badrum, [länk]
Du får t.ex. byta fast installerad ljusarmatur i kök, [länk]
Ja det har du nog rätt i. Fel av mig 😇

• IMG_1639.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tror att det finns en väldigt naturlig orsak till att vi har delade meningar här. Jag tror också att vi med tiden kommer att närma oss varandra om du driver ditt intresse i ett par år. Jag går inte in närmare på det utan vi får lämna just denna fråga.

Det är en bra poäng som jag är medveten om, så jag kan lova dig att åtminstone jag är mycket försiktig med vad jag uppmanar en frågeställare att göra själv. Det vore katastrof om någon orsakar en olycka pga instruktioner härifrån.

Nu har vi inte ett sådant fall i denna tråd. TS har inte frågat hur han ska koppla. Det är redan gjort. Det sätt TS uttrycker sig på ger mig trygghet i att han har nödvändiga kunskaper, och med självinsikt kommer också en god del färdighet. Jag ser ingenting att anmärka på där.

Tack, det är uppskattat.

Det beror helt enkelt på att nuvarande behörighetssystem är hopplöst otidsenligt. Modellen är över 100 år gammal. Det gamla hantverket på den tiden är idag ersatt av bättre och mer komplett elmateriel med tillhörande instruktioner, plus att elsystemen numera är mer enhetliga - vi har numera 230 V i hela Sverige. Det som man praktiskt lärde sig på den tiden kan idag ersättas av studier vid behov.

Man har studerat möjligheten till att få behörighet via ett kort prov. Under hösten 2013 genomfördes ett testprov på ett antal utvalda elektriker som av olika anledningar nästan men inte riktigt uppfyllde kraven på att få behörighet. Provet bestod av teori och praktik. Ett urval frågor från de ordinarie behörighetsutbildningarna användes. Provtiden var 4 dagar. Totalt klarade 5 av 22 deltagare provet, vilket tyder på att det var ett bra prov. Det var företrädesvis den teoretiska delen som de flesta föll på, och då på de uppgifter som innefattade att man har förstått reglerna och att man kan räkna (dimensionera).
Se [länk]

Så skedde dock inte utan man valde att fortsätta på den gamla modellen med några justeringar för branschen, troligen för att en större omställning skulle kosta för mycket.
Frågan är om det skulle kosta så mycket, under förutsättning att man låter systemen (gamla och nya) löpa parallellt? Alltså att det fortsätter vara tillåtet med gubbar som jobbar på annans behörighet, samtidigt som man möjliggör för nytillkommna att skaffa egen behörighet direkt, så man slipper vara beroende av anställningsförhållande med koppling till annans behörighet.

P
P PiddaP skrev:
TS frågade inte om han hade gjort en korrekt inkoppling. Det visste han redan att han hade gjort. Han frågade om en säljare på Elgiganten hade rätt i påståendet att TS inte fick koppla in apparaten han hade köpt. TS var alltså intresserad av formalia. Det framgår också tydligt i den avslutande frågan i urinlägget:
D datja skrev:
Eller hade säljaren formellt rätt?

Redigerat:
  • Gilla
datja
  • Laddar…
P
P PiddaP skrev:
Nej, det tror jag inte. Den som utför arbetet måste ha åtminstone ett modicum av utbildning.

P
3 305 skrev:
Frågan är om det skulle kosta så mycket, under förutsättning att man låter systemen (gamla och nya) löpa parallellt? Alltså att det fortsätter vara tillåtet med gubbar som jobbar på annans behörighet, samtidigt som man möjliggör för nytillkommna att skaffa egen behörighet direkt, så man slipper vara beroende av anställningsförhållande med koppling till annans behörighet.
Konspirationsteoretikern i mig tror förstås att ett hinder för en sådan reform är att amatörer (vilket alltså inte betyder klantskallar i detta sammanhang) kan göra provet och bli behöriga. Hempulare kan då syssla med hempuleri helt lagligt. Det uppfattas kanske som ett hot av delar av elektrikerkåren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.