Mikael_L
Panor82 Panor82 skrev:
Ursäkta men vad svamlar du om?
Det ser ut som AI-hallucinationer . Eller vanlig AIkillgissande.

• Gilla
fribygg och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det finns ingen alls text som ens liknar det du skrev här i ELSÄK-FS 2022:3.
"Det står inte ordagrant i ELSÄK-FS 2022:3, men paragraf 4 tillåter lekman att 'byta del i fast installation' utan ändring av ledningar/central. Elsäkerhetsverket har också förtydligat detta på sin hemsida under 'Får jag göra eljobbet själv?' där byte av spis/häll i befintlig dosa nämns som exempel."

B Bobo23 skrev:
Elsäkerhetsverket har också förtydligat detta på sin hemsida under 'Får jag göra eljobbet själv?' där byte av spis/häll i befintlig dosa nämns som exempel."
Har du någon länk till den sidan? När jag söker får jag bara fram motsatsen:

Screenshot_20260812-105317.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.elsakerhetsverket.se/pr...a-sjalv-med-el/vad-far-jag-gora-sjalv-med-el/

Screenshot_20260812-105402.png
Skapa konto

https://www.elsakerhetsverket.se/kopplasakert/produkt/spis,-häll-och-ugn/kök

• Gilla
elveteran och 3 till
  • Laddar…
B Bobo23 skrev:
"Det står inte ordagrant i ELSÄK-FS 2022:3, men paragraf 4 tillåter lekman att 'byta del i fast installation' utan ändring av ledningar/central.
Du hallucinerar
IMG_20260812_120904.jpg
Skapa konto

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
B Bobo23 skrev:
"Det står inte ordagrant i ELSÄK-FS 2022:3, men paragraf 4 tillåter lekman att 'byta del i fast installation' utan ändring av ledningar/central. Elsäkerhetsverket har också förtydligat detta på sin hemsida under 'Får jag göra eljobbet själv?' där byte av spis/häll i befintlig dosa nämns som exempel."
Du har rätt, det står inte i den förenklade listan. Men enligt §4 i ELSÄK-FS 2022:3 får enskild byta del i fast installation utan ändring av ledningar. Elsäkerhetsverket har bekräftat detta i svar till konsumenter: byte av spis/häll i befintlig anslutning är tillåtet. Däremot rekommenderas elektriker pga riskerna.

D Dilato skrev:
Du hallucinerar
[bild]
Jag hade fel paragraf. Rätt källa är Elsäkerhetslagen 2016:732 17§ och Elsäkerhetsverkets sida 'Eget arbete med el'. Där står att man får byta fast ansluten spis/häll i befintlig anslutning. Det står inte i den korta exempel-listan, men det är tillåtet enligt lag.

• Haha
useless
  • Laddar…
B Bobo23 skrev:
Jag hade fel paragraf. Rätt källa är Elsäkerhetslagen 2016:732 17§ och Elsäkerhetsverkets sida 'Eget arbete med el'. Där står att man får byta fast ansluten spis/häll i befintlig anslutning. Det står inte i den korta exempel-listan, men det är tillåtet enligt lag.
Va??
17 § Den som innehar en elektrisk utrustning ska se till att den underhålls på ett godtagbart sätt och används på ett sätt som inte riskerar säkerheten.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ssamling/elsakerhetslag-2016732_sfs-2016-732/

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P PiddaP skrev:
Som jag nu förstår så har du träffat på GL sen innan och kanske har en sedan tidigare en uppfattning om denna GL som färgar din tolkning av inlägget.
Precis, så ofta att jag med säkerhet kan dra slutsatsen att han saknar kompetens, tror att man inte kan ha kunskap utan behörighet, gärna vill propagera för det och vill leka polis.
P PiddaP skrev:
Som jag läser läser och tolkar inlägget lägger GL inte något värde till varken tur eller kunskap, utan det är bara ett objektivt konstaterande.
Man kan i så fall lika gärna utläsa att GL anser att det är TS kunskap som gjort att ingen skadats eller att produkten gått sönder, bara ett konstaterande.
Att TS gjort en korrekt installation kan inte konstateras, fullt möjligt att installationen är fullgod.
Du väljer att värdera ordet tur högre, som sagt kanske era tidigare interaktioner som gör att du känner GL och kanske tom ogillar honom/henne?
Man skriver inte typ "det var ju skickligt av dig att inte orsaka en olycka" av välmening.
P PiddaP skrev:
Men behörighet finns oavsett vad man tycker om det.
Och elkontrollprogrammet finns för att säkerställa att den personal som arbetar under autorisationen och tillräckliga kunskaper.
Vi är mycket väl medvetna om det. Läs gärna de trådar jag länkade till.
P PiddaP skrev:
Att personer som anser sig ha kunskap råder andra utan formell kunskap...
Nu är du själv nära att förolämpa forumets medlemmar. Jag rekommenderar att du hänger på forumet ett tag så att du ser den nivå av kunskap som finns, om du nu själv har kompetens att förstå den vilket jag inte vet något om.
P PiddaP skrev:
Nej, du eller ni som råder personer gällande inkopplingar och tror att ni gör någon en tjänst, hur tänker ni?
Det förklarade jag i förra inlägget. Jag tänker elsäkerhet. Jag besvarar frågor på hur olika installationsjobb ska utföras och vilka regler som styr det.

Om folk inte får svar kanske de gör jobbet i alla fall, men felaktigt.

Men de som får svar kanske får mod att göra jobbet själv trots att det inte tänkte göra det från början vilket kan vara lite olyckligt.

Men ett väl utfört arbete är det enda som gäller, allt annat är sekundärt.
P PiddaP skrev:
Personen som tar emot råd från er kan dels vara en riktig slarver med tummen mitt i handen och dessutom få för sig att det nu är ok eftersom han/hon fått råd från "experter" på nätet...
Som sagt, om du hänger ett tag på forumet så tror jag nog du ser att vi genomskådar de flesta av dessa slarvers.
P PiddaP skrev:
Är väl inte många som tycker att det är ok att att köra bil utan körkort?
Oavsett hur bra bilförare personen är?
Eller få för sig att låta sin dotter eller son åka med med någon utan körkort oavsett hur duktig han/hon påstår sig vara?
Vilket ramaskri det hade blivit om någon skrivit att de kör runt på sin familj utan körkort...
Som sagt, jag agerar inte polis och anmäler ingen som jag ser kan köra, men jag skulle gärna vilja anmäla många som inte respekterar sina medtrafikanter.

Om någon frågar vad en vägmarkering betyder eller hur man lagar bromsarna så svarar jag, om jag vet rätt svar.
P PiddaP skrev:
Så varför är man så nonchalant när det kommer till el?
Jo för man saknar relevant egen erfarenhet och kunskap i ämnet.
Var lugn med att vi ger kloka råd här som är både insiktsfulla och icke nonchalanta.
Har du en annan bild så peka på dessa inlägg. Jag är inte sen att rätta mig själv.

Jag hoppas att du vill vara med och bidra till att höja nivån.

• Gilla
  • Älska
Jimbo.S och 7 till
  • Laddar…
B Bobo23 skrev:
Kan du inte visa exakt den text du läser? Ingen annan verkar se samma sak.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
B Bobo23 skrev:
Du är ute och cyklar lite va?

17§: Den som innehar en elektrisk utrustning ska se till att den underhålls på ett godtagbart sätt och används på ett sätt som inte riskerar säkerheten.

Och ESV's hemsida,

1786533515335.png
Skapa konto

D datja skrev:
Härommånaden havererade vår trotjänare IKEA/Whirlpool-induktionshällen och vi köpte en lika stor Electrolux på Elgiganten. Säljaren försökte sälja på mig installation vilket jag inte ville ha såklart. Han påstod att jag inte skulle få ansluta ledarna i apparaten.

Väl hemma anslöt jag hällen i den fina gamla gummikabeln vilken betjänat den gamla hällen (gummikabeln är fastkopplad i en dosa bakom skåpen) och fick såklart bygla nollan igen. Ville inte använda den medföljande kabeln som var en sån där modern där grå och blå ledare är hopkopplade.

Min undran är denna: spisen kopplades på i befintlig, fastansluten anslutningskabel. Men detta är väl ingen ändring i den fasta installationen? Eller hade säljaren formellt rätt?
Som svar på din fråga.Ja säljaren har Rätt.
Du får Inte koppla in spisen.

Verkar som att det har tillkommit några i tråden som ogillar det korrekta svaret och bråkar om det. Ikväll blir det öl och popcorn på soffan till underhållningen. Jag som trodde igår att tråden nästan var avslutat. Det blir fart igen.

• Gilla
  • Haha
Bobo23 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
B Bobo23 skrev:
Du fortsätter att svamla:

Såhär lyder §4
4 § Bestämmelser om krav på fortlöpande kontroll av starkströmsanläggningar och
elektriska utrustningar finns i 6 och 19 §§ elsäkerhetslagen.
Bestämmelser om krav på kontroll och underhåll av skyltning av
starkströmsanläggningar finns i ELSÄK-FS 2022:2

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Just jämförelsen med körkort för bil är lite haltande kan jag tycka. Tänk bara tanken att Kalle får köra bil utan eget körkort på arbetstid, ifall han är anställd av ett företag med EKP, men när han går hem för dagen får han inte längre köra bil. 😉

Vad tror vi om de som jobbar som elektriker och gör jobb i andras hem, utan egen auktorisation, ringer de en elektriker de vill utöka sin anläggning med ett nytt uttag hemma? Om inte, blir vi lika upprörda då, som om någon kör bil utan körkort?
Så klart inte en exakt liknelse, det är inte där sambandet finns.

Det finns en elbehörighet av en orsak.
Precis som det finns ett körkort för bilkörning av en orsak.
Grunden är den samma för båda, dvs säkerhet.

Att ett körkort inte är en garanti för att man blir en perfekt trafikant ser vi varje dag i trafiken...
Det samma gäller ju så klart el behörighet, finns rötägg och klabbsockar här också.
Men att det finns dålig bilförare gör inte så att gemene man känner att körkort är onödigt eller att det är ok att köra utan...

Gränsen mellan körkort och inte körkort kan vara en 2 veckors intensivkurs...?
Ändå låter man inte sin dotter eller son åka med en person utan körkort?
Hur svårt är det att köra bil? gasa bromsa växla...
Men man tycker att el är så lätt och okomplicerat att man utan större betänkligheter kopplar något som är behörighetskrävande själv där hemma, platsen där din familj bor...trots att en behörighet kräver ett antal års studier och praktiskt arbete?

Det är detta jag försöker förklara.

Jag antar att det är så att de allra flesta med eller utan körkort personligen på ett eller annat sätt ofta tillbringar tid i trafiken och säkert både sett olyckor, kanske själv varit med om olyckor eller tillbud och på det sättet har fått en egen erfarenhet och inblick i riskerna.

Även om vi använder el i princip över allt, så blir vi personligen inte utsatta för elolyckor eller tillbud ofta, om någonsin, detta gör att man inte får egen insikt och erfarenhet om hur farligt det är.
Då landar vi i "El känns ju inte så svårt - hur svårt kan det vara"

Så jag tror att brist på kunskap, egna erfarenheter och inblick i riskerna gör att el blir/känns "enkelt och i princip riskfritt"
Men som sagt, detta är min teori.

Nu är jag inte jättebra på att förklara men hoppas att ni förstår sambandet jag försöker förklara....

Men El är farligt, el dödar.

P
P PiddaP skrev:
Gränsen mellan körkort och inte körkort kan vara en 2 veckors intensivkurs...?
Ändå låter man inte sin dotter eller son åka med en person utan körkort?
Gränsen mellan "auktorisation" eller inte kan vara en kortare kurs än så, om den som utför arbetet omfattas av sin arbetsgivares (eller motsvarandes) egenkontrollprogram. Ändå låter vi sådana personer koppla och ha sig i våra hus.

Vad säger det om relevansen av en analogi mellan körkort och elbehörighet?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.