Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jo det är precis vad du, liksom GL gör genom att säga typ "ingen har kommit till skada".

Du får ursäkta mig här, men jag såg inte att du var en nykomling. Välkommen till forumet. Vi agerar inte poliser här, åtminstone inte 99% av oss. Det är en alltför het fråga som bara leder till de ofruktsamma diskussioner vi har här. Vi brukar upplysa frågeställare att det arbete de vill göra kräver behörighet, sedan får de själva avgöra hur de vill ställa sig till detta krav.

Vi månar däremot 100% till elsäkerhet. Det innefattar att besvara de frågor som ställs för hur saker o ting ska göras med tanken hellre berätta än att låta TS göra fel på egen hand. Vi har givetvis diskuterat denna fråga grundligt t.ex i denna tråd och denna. Du kanske vill bidra med dina tankar?

Jag som läst alla möjliga frågor här på forumet i 18 år anser mig kunna bedöma att TS i detta fall har de färdigheter och kunskaper som krävs för att ansluta sin häll. Det är solklart i mina ögon. Jag förstår att andra inte uppfattar det likadant. Jag säger ingenting om det.

Låt säga att vi är överens om att vi inte vet någonting om TS kompetens. Är det då rätt att förolämpa denne för att sakna kompetens? Det är inte första gången G.L gör så.

Jag skrev elektriker, och en elektriker saknar egen behörighet. De har däremot oftast den nödvändiga utbildningen och praktiken, oftast. Det är sant att det sällan är en elinstallatör som ringer på dörren. Det händer möjligen om man anlitar en en- eller fåmansfirma.

Det jag vill säga är att inte enbart de som har behörighet har kunskap.

Är vi inte alla tränade apor :)

.
Som jag nu förstår så har du träffat på GL sen innan och kanske har en sedan tidigare en uppfattning om denna GL som färgar din tolkning av inlägget.

Som jag läser läser och tolkar inlägget lägger GL inte något värde till varken tur eller kunskap, utan det är bara ett objektivt konstaterande.
Man kan i så fall lika gärna utläsa att GL anser att det är TS kunskap som gjort att ingen skadats eller att produkten gått sönder, bara ett konstaterande.
Att TS gjort en korrekt installation kan inte konstateras, fullt möjligt att installationen är fullgod.

Du väljer att värdera ordet tur högre, som sagt kanske era tidigare interaktioner som gör att du känner GL och kanske tom ogillar honom/henne?
.
Vem som helst kan skriva på nätet och påstå att de kan både det ena och det andra.
Jag har flertalet gånger träffat på personer som stolt visat "allt detta har jag kopplat själv" och det är direkt livsfarligt och personen saknar all forma av självinsikt.

Det finns absolut många duktiga personer som kan koppla en central både bättre och snyggare än många elektriker, absolut.

Men behörighet finns oavsett vad man tycker om det.
Och elkontrollprogrammet finns för att säkerställa att den personal som arbetar under autorisationen och tillräckliga kunskaper.

"Vi månar däremot 100% till elsäkerhet. Det innefattar att besvara de frågor som ställs för hur saker o ting ska göras med tanken hellre berätta än att låta TS göra fel på egen hand."
Att personer som anser sig ha kunskap råder andra utan formell kunskap...

Nej, du eller ni som råder personer gällande inkopplingar och tror att ni gör någon en tjänst, hur tänker ni?
Personen som tar emot råd från er kan dels vara en riktig slarver med tummen mitt i handen och dessutom få för sig att det nu är ok eftersom han/hon fått råd från "experter" på nätet...

Är väl inte många som tycker att det är ok att att köra bil utan körkort?
Oavsett hur bra bilförare personen är?
Eller få för sig att låta sin dotter eller son åka med med någon utan körkort oavsett hur duktig han/hon påstår sig vara?
Vilket ramaskri det hade blivit om någon skrivit att de kör runt på sin familj utan körkort...

Så varför är man så nonchalant när det kommer till el?
Jo för man saknar relevant egen erfarenhet och kunskap i ämnet.
Bilkörning kan däremot många relatera till, och därmed själv insett hur farligt det är och inser nyttan med ett körkort...sen kan inte alla köra bil för de har körkort och alla elektriker är inte stjärnor heller.

Det är inte svårt att koppla in något, precis som det inte är svårt att köra en bil...

• Ledsen
Bo.Siltberg
  • Laddar…
P
Demmpa Demmpa skrev:
Jasså?
Det är helt lagligt för en "lekman" att byta ett trefasuttag, t.ex. CEE-416,
[länk]
[bild]
Man ska ändå inte göra det, enligt Morgans Tumregel™️.

P
Perssel Perssel skrev:
Det gör ju inte saken bättre för att du även kopplat in den gamla hällen. Det fick du ju inte göra.
Frågan om det gick bra, det var bara för att få veta om du gjorde rätt eller brann hällen upp, det gjorde den nog, när du svarar så
Frågan var om det var ett arbete som enligt lagen krävde behörighet. Inget annat.
Första meningen i ditt svar är relevant, men inte resten.

P
Morgan Jacobsson Morgan Jacobsson skrev:
Tumregeln är att när det är mer än 2 trådar att koppla, kontaktar man en elektriker. Tyvärr skippar alltförmånga förståsigpåare o kansjälv hemmapulare (Som detta forum är fullproppat av) detta.
Jag tycker att forumet verkar vara mer fullproppat av folk som ber om hjälp om hur man ska koppla. En del av dem förstår inte råden de får och skriver att de ska kontakta en elektriker istället för att koppla själva.
Andra förstår och kopplar rätt.
Jag har inte sett någon klaga på dåliga råd från forumet som fick huset att brinna ner.

P
E ektoplasma skrev:
Det där sista undantaget för vad man får göra är ju intressant. Sätt en skylt "Laboratorium" på köksdörren, och byt sedan spisen för nästa långtids-test av hur väl en viss spis fungerar i vardaglig miljö. Glöm inte föra in i test-protokollet hur väl den gamla funkade. :o)
At göra så tycks vara enligt lagens bokstav, men kanske inte i dess anda. Man måste troligen läsa förarbeten för att se vad avsikten var med lagregeln.

P
P PiddaP skrev:
Tråden startade med en frågas om en inkoppling av spis krävde behörighet.
Ja, TS frågade inte om hur man kopplar in en spishäll. Det hade han redan gjort korrekt.
TS fråga handlade enbart om formalia. Om säljaren av spishällen hade rätt om behörighetskravet enligt lag.
Tur och/eller kunskap har andra blandat in i ärendet, förmodligen pga förvirring.

• Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
P PiddaP skrev:
Som jag nu förstår så har du träffat på GL sen innan och kanske har en sedan tidigare en uppfattning om denna GL som färgar din tolkning av inlägget.

Som jag läser läser och tolkar inlägget lägger GL inte något värde till varken tur eller kunskap, utan det är bara ett objektivt konstaterande.
Man kan i så fall lika gärna utläsa att GL anser att det är TS kunskap som gjort att ingen skadats eller att produkten gått sönder, bara ett konstaterande.
Att TS gjort en korrekt installation kan inte konstateras, fullt möjligt att installationen är fullgod.

Du väljer att värdera ordet tur högre, som sagt kanske era tidigare interaktioner som gör att du känner GL och kanske tom ogillar honom/henne?
.
Vem som helst kan skriva på nätet och påstå att de kan både det ena och det andra.
Jag har flertalet gånger träffat på personer som stolt visat "allt detta har jag kopplat själv" och det är direkt livsfarligt och personen saknar all forma av självinsikt.

Det finns absolut många duktiga personer som kan koppla en central både bättre och snyggare än många elektriker, absolut.

Och elkontrollprogrammet finns för att säkerställa att den personal som arbetar under autorisationen och tillräckliga kunskaper.

"Vi månar däremot 100% till elsäkerhet. Det innefattar att besvara de frågor som ställs för hur saker o ting ska göras med tanken hellre berätta än att låta TS göra fel på egen hand."

Nej, du eller ni som råder personer gällande inkopplingar och tror att ni gör någon en tjänst, hur tänker ni?
Personen som tar emot råd från er kan dels vara en riktig slarver med tummen mitt i handen och dessutom få för sig att det nu är ok eftersom han/hon fått råd från "experter" på nätet...

Eller få för sig att låta sin dotter eller son åka med med någon utan körkort oavsett hur duktig han/hon påstår sig vara?
Vilket ramaskri det hade blivit om någon skrivit att de kör runt på sin familj utan körkort...

Bilkörning kan däremot många relatera till, och därmed själv insett hur farligt det är och inser nyttan med ett körkort...sen kan inte alla köra bil för de har körkort och alla elektriker är inte stjärnor heller.

Det är inte svårt att koppla in något, precis som det inte är svårt att köra en bil...
Just jämförelsen med körkort för bil är lite haltande kan jag tycka. Tänk bara tanken att Kalle får köra bil utan eget körkort på arbetstid, ifall han är anställd av ett företag med EKP, men när han går hem för dagen får han inte längre köra bil. 😉

Vad tror vi om de som jobbar som elektriker och gör jobb i andras hem, utan egen auktorisation, ringer de en elektriker de vill utöka sin anläggning med ett nytt uttag hemma? Om inte, blir vi lika upprörda då, som om någon kör bil utan körkort?

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
D datja skrev:
Härommånaden havererade vår trotjänare IKEA/Whirlpool-induktionshällen och vi köpte en lika stor Electrolux på Elgiganten. Säljaren försökte sälja på mig installation vilket jag inte ville ha såklart. Han påstod att jag inte skulle få ansluta ledarna i apparaten.

Väl hemma anslöt jag hällen i den fina gamla gummikabeln vilken betjänat den gamla hällen (gummikabeln är fastkopplad i en dosa bakom skåpen) och fick såklart bygla nollan igen. Ville inte använda den medföljande kabeln som var en sån där modern där grå och blå ledare är hopkopplade.

Min undran är denna: spisen kopplades på i befintlig, fastansluten anslutningskabel. Men detta är väl ingen ändring i den fasta installationen? Eller hade säljaren formellt rätt?
Det finns personer som inte är elinstallatörer som har kunskaperna att göra vissa saker som t.ex. installera utrustning fast till elnätet.

Jag tror inte att elinstallatörsföretagen ser på dessa med så blida ögon, men det finns utbildningar för personer som ska utföra vissa speciella saker i elnätet. Att byta en knivsäkring är t.ex en sådan sak. Normalt ska man ha en behörighet (eller jobba under en behörig person) för att göra en dylik sak.

Om du skaffar dig den kunskap som behövs kan du kalla dig en "instruerad person". Det innebär att du skaffat dig den kunskap som behövs för att göra ett visst moment.

Firmor som säljer vitvaror brukar köpa utbildningar för "instruerade personer" för att dessa ska få den kunskap som behövs för att installera vitvaror fast anslutna till redan installerade dosor i elanläggningen. Det innebär då att dessa "instruerade personer" har den kunskap som behövs för att avgöra vad utrustningen har för behov och att dosan i väggen uppfyller det behovet och är rätt utförd. Om inte så är fallet måste ett elinstallationsföretag fixa till det.

En bra beskrivning av dessa utbildningar tycker jag Ahlsells har här:
https://www.ahlsell.se/tjanster/utbildningar/elsakerhet/instruerad-person/

Det finns flera som utför liknande utbildningar, den Ahlsell har verkar inte vara speciellt inriktad mot vitvaror. Det finns olika sådana utbildningar ett annat exempel är utbildningar för elfordon som ju egentligen är en starkströmsanläggning till definition. Går du en sådan utbildning brukar du få ett intyg på vad som har ingått i utbildningen.

Demmpa Demmpa skrev:
Det finns undantag, se inlägg 61 och inlägg 69

Nu kopplade inte TS i den änden av anslutningskabeln som sitter i anslutningsdosan på/i väggen som tillhör den fasta installationen utan TS har kopplat i hällen.
En spis, häll, ugn, tvättmaskin, ljusarmatur, etc ingår inte i den fasta installationen fastän de är fast ansluten.
Det spelar ingen roll om anslutningen sker i dosa eller häll ändå en fast anslutning för det krävs det en begränsad auktorisation den kompetensen har många yrkesgrupper som inte är direkta elektriker , bara att läsa på bestämmelserna från Elsäkerhetsverket, där finns dom undantagna "eljobben" i klartext

Mikael_L
B Bobo23 skrev:
Enligt Elsäkerhetsverkets regler ELSÄK-FS 2022:3 får du som privatperson:
- Byta ut ett fastanslutet vitvaru-apparat mot ett nytt
- *Använda befintlig anslutningskabel/dosa*
Det finns ingen alls text som ens liknar det du skrev här i ELSÄK-FS 2022:3.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Man måste troligen läsa förarbeten för att se vad avsikten var med lagregeln
Finns det offentliga förarbeten till Elsäkerhetsverkets föreskrifter?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P PiddaP skrev:

.

Om det vore omöjligt att få körkort, för användning på fritiden/för ickekommersiellt bruk, med mindre än att man först måste jobba i fyra år som bilförare på arbetstid, samtidigt som, i princip, ingen åker fast, då de kör utan körkort, liksom att antalet döda i trafikolyckor, skulle vara lika lågt som antalet döda utav elstöt. Ja, då skulle jag kunna tänka mig att det vore socialt accepterat att köra utan körkort. Det är ju t.o.m. (nästan) socialt accepterat att köra högre fart än den skyltade. Och detta trots att folk, emellanåt, dör i samband med fortkörning.

Skulle det däremot bli möjligt att gå en månadslång kurs, göra en test och sedan, efter godkännande, få installera el, t.ex. max 32 ampere och inte mot betalning. Ja si då skulle antalet legala hobbyinstallatörer sannolikt inte överstiga dagens antal olagliga hempulare, samtidigt som antalet farliga felinstallationer, sannolikt skulle minska till följd av höjd kompetens bland hobbyinstallatörerna.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
D
B Bobo23 skrev:
Vill du att jag kollar vad just din Electrolux-modell kräver för inkoppling? Skicka modellnumret så kollar jag om möjligt 👌
Tack, Bobo23, men jag vet redan hur min häll med märkeffekten 7,35 kW och elementspänningen 230 V skall kopplas in när den får bo i en svensk trefasvilla. Det står i bruxet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Finns det offentliga förarbeten till Elsäkerhetsverkets föreskrifter?
Det vet jag inte. Den som vill veta det, och förstå om lagens bokstav, som nämns i inlägg #68, är densamma som intentionen när föreskriften skrevs får nog kolla upp det själv. Det kanske kan vara bra att göra det om man planerar att skylta sitt kök som laboratorium, tror jag.

Panor82
B Bobo23 skrev:
*Så ligger det till i Sverige:*

*1. Vad får du göra själv?*
Enligt Elsäkerhetsverkets regler ELSÄK-FS 2022:3 får du som privatperson:
- Byta ut ett fastanslutet vitvaru-apparat mot ett nytt
- *Använda befintlig anslutningskabel/dosa*
Ursäkta men vad svamlar du om?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.