S
B Bte skrev:
Kan bara hålla med, värme och ventilation bör vara separata system. Jag hade skippat golvvärmen och kört på klassiska radiatorer, trögheten i golvvärme gör att det inte är optimalt i kombination med braskamin.
Golvvärme är förvisso trögt vilket gör att den inte hinner med att reglera ned riktigt om man har en braskamin och eldar. Men det gör det mest mysvarmt i det rummet vilket är ganska skönt (även om det inte är optimalt energiekonomiskt)
Men kör man med vattenmantlad kamin så går en mindre del direkt ut till rummet och resten lagras i en acktank som går till golvvärmen i resten av huset.

Golvvärme ger lite lägre framledningstemp än radiatorer så det gör att pumpen får lite högre COP. Så man kan spara lite el på det även om det är ganska lite.
Plus att i ett välisolerat hus med golvvärme så kan man hålla ned innetemp något eftersom golven känns varma och det sparar också en del pengar.

Golvvärme är ekonomiskt fördelaktigt i längden även om det kostar lite mer att installera än radiatorer. Trögheten är ju i många fall en fördel även om den i det specifika fallet med braskamin är lite av en nackdel.

Men jag kör golvvärme och braskamin i vardagsrummet. Det blir förvisso lite varmare när man eldar men värmen sprider sig hyfsat till omkringliggande rum så termostaterna stryper golvvärmen i en del av huset när jag eldar i kaminen.
 
J
K keisman skrev:
Baserat på vad, ditt tyckande?
DU har ju noll insikt i vilken isolerad lättbetong jag använt eller hur?
Man uppnår utmärkta isolerings egenskaper med rätt val, men läs du på först innan du kommenterar.
Baserat på att lättbetong har sämre U-värde än vanlig isolering😉
Det kanske även du kan läsa dig till!
 
  • Haha
Byggaren Bengt
  • Laddar…
S
N Nisken skrev:
En radiator är ju ännu trögare, än golvvärme m.a.p. rumstemperaturen.
Nej. Golvvärme är trögare än radiatorer. Det beror på att du har avsevärt mycket mer vatten i golvvärmen än i en radiator. Det gör att när du väl skickat in varmvatten i golvvärmen så värmer det vattnet rummet ganska länge även om du stänger av flödet.
Och om det blir kallt och då slår på värmen så tar det ett tag för golvvärmen att värma upp golvet innan det kan börja ge värme till rummet.
En radiator börjar ge värme inom några minuter efter att du öppnat termostaten. Golvvärmen kan ta en halvtimme till en timme innan det börjar avges någon värme till rummet.
 
S steffo_b skrev:
Varför skulle du köpa en elpatron. Det sitter ju en som standard i alla bergvärmepumpar.
Min har en elpatron på max 9 kW som går att ställa om man ska tillåta den att ta max 0, 3, 6 eller 9 kW.
Men den går aldrig så den behövs bara om kompressorn skulle packa ihop. Mer elpatron än så behöver du absolut inte.
Däremot håller jag med till 100% om acktank och en vedpanna eller vattenmantlad kamin.
Vedpanna är tveklöst mer effektiv men en vattenmantlad kamin är praktiskt om man ändå vill ha en kamin i vardagsrummet för myseldning. Då ger den värme till hela huset samtidigt.
Plus att om den är vattenmantlad så går inte all värme ut direkt i rummet.
En del går ju direkt ut i rummet och gör det varmt just där och då men en stor del lagras i acktanken och kan anävndas för att värma hela huset under några timmar efter man eldat.
Automatiken för elpatronen, ställer nog till det oftare än att den hjälper. Är man hemma, eller har koll på temperaturerna via internet, är nog tipset att ha elpatronen avstängd i pumpen och bara slå på den manuellt, NÄR den behövs som tillsatsvärme för att pumpen inte riktigt klarar värmebehovet vid köldknäppar.
 
J Jansson69 skrev:
Baserat på att lättbetong har sämre U-värde än vanlig isolering😉
Det kanske även du kan läsa dig till!
Blir säkert bra, du kan tangentbordskriga vidare och jag önskar dig lycka till med ingenjörs kunskaperna.
 
  • Haha
MONTREAL
  • Laddar…
J
Norrland är ju inte optimalt för luftvärmepump men de har blivit ett gäng bättre på senare år så kanske ändå?

Man kunde tänka sig 2-3 LLVP som klarar hela värmebehovet ner till säg -15 C. Resten stötta med elradiatorer eller elda i kaminen.

Fördelen att du får kyla på sommaren och väldigt låg installationskostnad. Inte riktigt samma komfort som golvvärme eller ett vattenburet system men rätt OK.

FTX

Kommer att bli lång pay off tid med solceller, inget jag hade valt.

Fönster. Viktig med bra u-värde för att spara energi men också för komfort. Mindre strålningsdrag.

Med riktigt genomtänkt planlösning kan man ofta klara sig med betydligt mindre boyta än vanligt. Att bygga mindre sparar pengar i alla led inkl framtida underhåll.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har tänkt göra det, men har inte riktigt hunnit dit.

Men det korta svaret är att om han har annat som skapar värme (datorer, matlagning, hembrännare eller vad det kan vara) så räcker denna säkerligen till. Men man kan inte räkna in det i dimensioneringen av värmesystemet i ett hus. Är det kallar än -15 så kommer en Nibe F735 inte att räcka till, då måste man ha marginaler för framtida användare också.

Jag har också noterat att ingen pratat om varmvattenförbrukningen...
...förbrukar man mycket varmvatten så stjäl det värme från huset med en FLVP som enda värmekälla.
Nej, jag har inget speciellt som skapar värme, 3 personer i hushållet, relativt hög varmvattenförbrukning (badkar).
Däremot bor jag vid kusten så vädret är mildare under vintern jämfört med inlandet. Medeltemperatur under kallaste månaden (januari) ca. -11C vilket betyder att för det mesta så är -15C gränsen inget jätteproblem. Det är så klart att elpatronen måste hjälpa till, just nu är det -20C ute, +21C inne och kompressorn kör, elpatronen hjälper till med 0,5-3kW.

Sämsta månads COP under januari månad är 1,6 (februari och dec 1,7). Det är klart att bergvärme hade varit 2x effektivare, men med tanke på hur bra huset är isolerat är värmebehovet relativt lågt (och elen billigare än i söder).

Ytterligare en anledning jag inte valde att investera i bergvärme bara är det faktumet att om man ska bygga nytt här får man räkna med att huset värderas något under vad det kostar att bygga. Inget problem så om man ska bo kvar, men man får skjutsa in sina egna pengar och kan inte låna till allt eller så får man ta dyrare privatlån. Då tänkte att det fanns mycket viktigare/roligare saker att köpa med dom 150 tusen än bergvärme (stora garaget till exempel..). Med andra ord, kapitalkostnaden för det extra BVP kostade var ännu sämre kalkyl.

Däremot om jag hade bytt värmekälla till ett äldre hus, hade jag valt BVP alla dagar. FLVP funkar problemfritt och relativt billigt för mig, men största anledningen att det är billigt är ju att uppvärmningsbehovet är lågt (13000kWh värme per år).
 
  • Gilla
Karl Heinz
  • Laddar…
Vi bytte i somras från en Nibe F730 FLVP till bergvärme + FTX i vårt hus i Sundsvall (170m2 + 65m2 garage). Hur det diffar ekonomiskt får vi väl säga i framtiden men det är en enorm skillnad på komfort. Förut drog det kallt från friskluftsventilerna hela tiden, nu känns det inte alls. Dessutom fick vi frikyla på köpet så förhoppningsvis ska komforten på sommaren bli bättre också (vi missade precis det varma vädret i somras så vi får se hur stor skillnad det gör).

Angående energieffektiviteten så är det som många sagt klart att det beror på klimatet. Vår F730 kunde kyla avluften till -15 ungefär, så när det var så kallt ute så gick den ju på +-0. Men elpatronen drog igång redan vid -10 - -12 ungefär. Det är viktigt att komma ihåg att en FLVP avfrostar ca en gång i timmen och då får man ingen återvinning i 5 minuter. Det är därför elpatronen behövdes vid högre temp än man skulle tro, när det började bli kallare än -10 så hamnade den mer och mer efter vid varje avfrostning och till slut behövde den dra igång elpatronen.

Fast man ska ju också komma ihåg att borrhålet inte är så himla varmt i norra Sverige (vi ligger på 2.5C brine in nu), så är det varmare än så ute så är ju en luftvärmepump bättre. Då beror det ju på hur temperaturfördelningen ser ut och det skiljer väl beroende på om man bor vid kusten eller inlandet.
 
J John Carlson skrev:
Nej, jag har inget speciellt som skapar värme, 3 personer i hushållet, relativt hög varmvattenförbrukning (badkar).
Däremot bor jag vid kusten så vädret är mildare under vintern jämfört med inlandet. Medeltemperatur under kallaste månaden (januari) ca. -11C vilket betyder att för det mesta så är -15C gränsen inget jätteproblem. Det är så klart att elpatronen måste hjälpa till, just nu är det -20C ute, +21C inne och kompressorn kör, elpatronen hjälper till med 0,5-3kW.

Sämsta månads COP under januari månad är 1,6 (februari och dec 1,7). Det är klart att bergvärme hade varit 2x effektivare, men med tanke på hur bra huset är isolerat är värmebehovet relativt lågt (och elen billigare än i söder).

Ytterligare en anledning jag inte valde att investera i bergvärme bara är det faktumet att om man ska bygga nytt här får man räkna med att huset värderas något under vad det kostar att bygga. Inget problem så om man ska bo kvar, men man får skjutsa in sina egna pengar och kan inte låna till allt eller så får man ta dyrare privatlån. Då tänkte att det fanns mycket viktigare/roligare saker att köpa med dom 150 tusen än bergvärme (stora garaget till exempel..). Med andra ord, kapitalkostnaden för det extra BVP kostade var ännu sämre kalkyl.

Däremot om jag hade bytt värmekälla till ett äldre hus, hade jag valt BVP alla dagar. FLVP funkar problemfritt och relativt billigt för mig, men största anledningen att det är billigt är ju att uppvärmningsbehovet är lågt (13000kWh värme per år).
Nu antar jag att du fick med FLVP i huset och hade behövt betala mycket mer för BVP, men om man väljer mellan dessa två utan "bindning" vid nybygge så är ju BVP inte mer än kanske 60 000 -80 000 kr dyrare (beroende på vad man hittar för borrare).
 
lutorm lutorm skrev:
Vi bytte i somras från en Nibe F730 FLVP till bergvärme + FTX i vårt hus i Sundsvall (170m2 + 65m2 garage). Hur det diffar ekonomiskt får vi väl säga i framtiden men det är en enorm skillnad på komfort. Förut drog det kallt från friskluftsventilerna hela tiden, nu känns det inte alls. Dessutom fick vi frikyla på köpet så förhoppningsvis ska komforten på sommaren bli bättre också (vi missade precis det varma vädret i somras så vi får se hur stor skillnad det gör).

Angående energieffektiviteten så är det som många sagt klart att det beror på klimatet. Vår F730 kunde kyla avluften till -15 ungefär, så när det var så kallt ute så gick den ju på +-0. Men elpatronen drog igång redan vid -10 - -12 ungefär. Det är viktigt att komma ihåg att en FLVP avfrostar ca en gång i timmen och då får man ingen återvinning i 5 minuter. Det är därför elpatronen behövdes vid högre temp än man skulle tro, när det började bli kallare än -10 så hamnade den mer och mer efter vid varje avfrostning och till slut behövde den dra igång elpatronen.

Fast man ska ju också komma ihåg att borrhålet inte är så himla varmt i norra Sverige (vi ligger på 2.5C brine in nu), så är det varmare än så ute så är ju en luftvärmepump bättre. Då beror det ju på hur temperaturfördelningen ser ut och det skiljer väl beroende på om man bor vid kusten eller inlandet.
Det är lättare att utvinna värme ur vatten än ur luft. Så temperaturerna är inte jämförbara.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nu antar jag att du fick med FLVP i huset och hade behövt betala mycket mer för BVP, men om man väljer mellan dessa två utan "bindning" vid nybygge så är ju BVP inte mer än kanske 60 000 -80 000 kr dyrare (beroende på vad man hittar för borrare).
Det stämmer. Om jag kunde valt värmekällan fritt (och inte valt att bygga kataloghus) hade det förmodligen blivit bättre kalkyl för BV då det är alltid en helhetskalkyl.
Jag bedömde att kataloghuset skulle bli både billigare och snabbare att bygga med mindre risk för kvalitetsproblem samt att jag hade inget intresse för några mer personliga anpassningar för just huset.
Men en modern FLVP som S735 fungerar helt utan problem här uppe vid kusten i ett nybyggt hus, och att BVP skulle alltid vara bättre om man räknar in ekonomin är inte alls solklart.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det är lättare att utvinna värme ur vatten än ur luft. Så temperaturerna är inte jämförbara.
Det är ju temperaturerna som spelar roll för termodynamiken. Sen måste det ju finnas nog mycket energi att utvinna och det kräver ju högt luftflöde jämfört med vatten, det är väl där en FLVP faller jämfört med en LVVP.
 
J Jansson69 skrev:
Kan hjälpa dig då du tydligen inte klarar av att söka information själv😉[bild]

[länk]
Haha tackar, intressant ändå att se men likaväl så ingår inte isolerad lättbetong här således inte till någon avgörande konklusion. Men jag är nöjd med mina projekterade 0,21 och har ett betydligt mkt mera lättskött och underhållsfritt hus kontra prefab trä modul som vem som helst kan köpa.....
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.