32 555 läst ·
222 svar
33k läst
222 svar
Smartast uppvärmning i norrländskt klimat på nybygge
Har ett FTX-system en bättre, mer ekonomisk lösning för lagom tilluftstemperatur när det är -15c ute?pacman42 skrev:
Värmepumpen får gå fler timmar med lägre temperatur på kalla sidan än med jordvärme om man inte överdimensionerar borrhålen. = ökat slitage. 5 år är den bedömda längre livslängden från tidigare försäljningschef på Nibe. Samma uppskattning kommer från lokalt kylföretag som min arbetsgivare har avtal med.V Vector skrev:
Det beror ju på vilka prioriteringar du har. Är det något som funkar för dig så är det ju toppen.H Hullefar skrev:Jag hade personligen bara köpt två LLVP av de typerna som fungerar till -35 och kört med, som Mitsubishi Sumo. Besparingen i installations- och inköpskostnad i kombination med snorbillig el i Norrland är ju jäkligt svår att slå rent ekonomiskt jämfört med övriga monsterinstallationer för 250k+ hit och borrhål dit.
Det man ska tänka på är att du jämför äpplen och päron.
Om man ska göra en vettig jämförelse.
Två sumo Z50 kostar 30 000 plus installation per styck. Det blir 60 000 plus installationskostnader. Låt säga att dom tar 10 000 för att installera och leverera dom.
LLVP har en förväntad livslängd på 10 år. Efter 10 år så måste dom bytas för lika mycket pengar till.
Total installationskostnad för 20 är blir då 140 000 kr för två värmepumpar.
Då värmer dom inget varmvatten och dom ger rätt dålig COP vid -25 men dom klarar fortfarande av att mata ut upp till 6 kW styck om dom går för fullt. SCOP kallt klimat är 3,5
Jämför det med en BVP på 12 kW. Total kostnad inklusive installation 250 000. 270 000 om man gör hålet 70 meter djupare (250 meter) som jag gjorde.
Förväntad livslängd är ca 20 år.
Den gör varmvatten. SCOP oavsett klimat enligt spec 5,7.
Du gör alltså jämförelsen att du kan spara ca 110 000 (om man tittar på 20 års sikt) på installationskostnader på bekostnad av att du får göra varmvatten med vanlig varmvattenberedare istället samt att du får ett SCOP på 3,5 istället för 5,7.
Kollar man på varmvatten som en LLVP inte kan göra så ger det för oss 150 kWh i månaden som vi sparar jämfört med att ha en vanlig beredare.
Även om du bor i norra sverige där elen är billig så är nätavgifter och skatter nästan 1 kr/kWh. Dvs det är minimum 150 kr/månad som man sparar på BVP i bara varmvatten (Om man är två personer som är relativt sparsamma med vatten). Det är inte mycket pengar men ändå och det är räknat på att elen är gratis vilket den inte är. I praktiken blir det minst 200 i månaden man sparar på det. Vilket blir ca 2400 om året. Eller nästan 50 000 utslaget över 50 år bara för varmvattnet. Halva skillnaden igentjänad.
Tittar man på uppvärmningen så kan vi räkna på ett nytt välisolerat hus och vara lite extra snälla. Vi kan säga att huset bara behöver 10 000 kWh tillförd värme för att hålla tempen.
Ska du producera det med COP på 3,5 så kräver det knappt 3000 kWh.
Producerar du det med ett COP på 5,7 så kräver det 1700 kWh.
Det är 1300 kWh om året som skiljer. Men det är förbrukning som mestadels sker under vintern när elen är som dyrast så det blir troligen ca 2000 kr om året i besparing där.
Andra halvan av skillnaden igentjänad.
Dvs uppvärmningskostnaden blir avsevärt högre med LLVP än med BVP. Skillnaden är såpass att över 20 år så har BVP sparat in sig. jämfört även den bästa av LLVP.
Skillnaden är att när du sedan behöver byta BVP så har du redan hålet och behöver bara byta själva pumpen.
Obs att jag då räknat väldigt snällt plus att jag inte tagit hänsyn till att om du har fler än två rum så kommer LLVP inte att kunna värma upp överallt. Har du ett hus med kök, badrum, vardagsrum och två sovrum (litet hus jag vet)
så får du välja om du vill ha kallt i sovrummen eller köket.
Om du inte ska toppa upp med elradiator vilket nog nästan är nödvändigt om vi pratar om norra Sverige.
Med BVP får du värme i alla rum. Det får du inte med LLVP om du inte köper flera och då blir det dyrare.
Ja. Ett FTX system värmer tilluften genom en värmeväxlare.E Eje_19 skrev:
Den består av tunna metallkanaler där den varma inomhusluften går i varannan och utomhusluften som går in i varannan.
Genom att dom strömmar åt motsatt hål i kanaler intill varandra så kommer frånluften att avge värme till tilluften.
I bästa fall kan 90% av värmeenergin återvinnas på det sättet.
Dvs vid 0 grader ute och 20 grader inne så kommer frånluften att vara 2 grader varm och tilluften 18 grader.
Istället för att man tar in 0 gradig luft i huset och släpper ut 20 gradig.
Ok. Känner till hur det fungerar så. Ett FTX-system är förstås bättre än att vara utan. 18c in låter inte så roligt. Värre blir det när det är -10c ute. Då behövas det värme på tilluften. Förr satt det ett element i tilluftskanalen (Rexovent).S steffo_b skrev:Ja. Ett FTX system värmer tilluften genom en värmeväxlare.
Den består av tunna metallkanaler där den varma inomhusluften går i varannan och utomhusluften som går in i varannan.
Genom att dom strömmar åt motsatt hål i kanaler intill varandra så kommer frånluften att avge värme till tilluften.
I bästa fall kan 90% av värmeenergin återvinnas på det sättet.
Dvs vid 0 grader ute och 20 grader inne så kommer frånluften att vara 2 grader varm och tilluften 18 grader.
Istället för att man tar in 0 gradig luft i huset och släpper ut 20 gradig.
Är det likadant nu, eller bistår BVP med den värmen?
Vi har byggt ett nytt hus o boytan ät 84 m2 och med ryggåstak.E Eliza77 skrev:Jag skall bygga nytt hus i övre Norrland. Jag vill ha ett energieffektivt system men har inte obegränsat med pengar. Samtidigt vill jag inte snåla på effektivt system så jag sedan sitter med skyhöga elräkningar under vintern.
Huset kommer vara 100kvm med ryggåstak samt halva delen av huset har loft/övervåning. Det blir gjuten platta på mark med vattenburen golvvärme och treskiktsvägg (45+195+45), där man totalt kan isolera 285 mm. (Så en vanlig standard villa)
På tomten skall det även byggas ett garage/hundhus som är 6x6 meter. Det skall ev inkluderas i värmesystemet (alternativt drivas med egen luftvärme pump.
Jag förstår att bergvärme är kanske det bästa alternativet men har haft det i ett annat hus och hade då inga billiga uppvärmningskostnader. Och installationskostnaden är rätt häftig. Så frågan är om det finns en kombination av värme alternativt?
Bergvärme + Solceller
Värmepump + Solceller
Jordvärme?
Kamin kommer finnas i huset och tillgång till ved från skogen.
Isoleringen är 45+195+45 i väggarna o 500 lösull på vinden.
Bergvärme, Ftx,vattenburen golvvärme.
Vi har nu en elförbrukning på all el I huset som ligger på 5380 kWh för ett år.
Vi har ca 22 grader i vårt hus.
Kjell
Det varierar ju såklart hur mycket FTX sparar men det är jämfört med att köra med tilluft genom ventiler vid fönstren eller genom vägg i alla rum.E Eje_19 skrev:
Dvs det är jämfört med att man har ventilation med frånluftsfläkt.
Och det gäller för ett normalisolerat hus. Är isoleringen väldigt tunn så sparar man mindre (eftersom väggar och tak läcker mer värme i förhållande till ventilatiopnsbehovet) och om isoleringen är tun så blir andelen större (eftersom väggar och tak läcker väldigt lite värme.
Enkelt uttryckt. För en viss storlek på hus så bör man ha en viss mängd ventilation för att byta ut luften. Det ger en värmeförlust genom att man blåser ut varm inneluft och ersätter den med kall uteluft som då behöver värmas upp. För ett hus på 175 kvm så innebär det att man genom ventilationen blåser ut värme som motsvarar ett energibehov på 3,5 kW vid -20 ute.
Med en rätt injusterad FTX så kan den förlusten fås ned med närmare 90%. Dvs du blåser ut 0,35 kW istället. Du sparar således drygt 3 kW på det vid den utetempen.
Om det huset då har relativt normal isolering så är kanske energibehovet för huset med vanlig frånluft 10 kW för att man har förluster genom isolering i tak och väggar samt ventilation.
Om då FTX kan ta bort 3 kW i ventilationsförluster så innebär det att energibehovet istället blir 7 kW vid samma utetemp.
Då har du sparat ca 30% av uppvärmningsbehovet.
Sen är det här ju något som är olika siffror för alla hus beroende på vem som bor där, hur tjock isoleringen är och hur mycket grejor man har som genererar värme inomhus i alla fall och hur varmt man vill ha inne.
Allt det där låter helt rimligt. Jag trodde knappt det fanns hus med enbart frånluftsventilation utan återvinning längre, utom i äldre hus med självdragsventilation.S steffo_b skrev:Det varierar ju såklart hur mycket FTX sparar men det är jämfört med att köra med tilluft genom ventiler vid fönstren eller genom vägg i alla rum.
Dvs det är jämfört med att man har ventilation med frånluftsfläkt.
Och det gäller för ett normalisolerat hus. Är isoleringen väldigt tunn så sparar man mindre (eftersom väggar och tak läcker mer värme i förhållande till ventilatiopnsbehovet) och om isoleringen är tun så blir andelen större (eftersom väggar och tak läcker väldigt lite värme.
Enkelt uttryckt. För en viss storlek på hus så bör man ha en viss mängd ventilation för att byta ut luften. Det ger en värmeförlust genom att man blåser ut varm inneluft och ersätter den med kall uteluft som då behöver värmas upp. För ett hus på 175 kvm så innebär det att man genom ventilationen blåser ut värme som motsvarar ett energibehov på 3,5 kW vid -20 ute.
Med en rätt injusterad FTX så kan den förlusten fås ned med närmare 90%. Dvs du blåser ut 0,35 kW istället. Du sparar således drygt 3 kW på det vid den utetempen.
Om det huset då har relativt normal isolering så är kanske energibehovet för huset med vanlig frånluft 10 kW för att man har förluster genom isolering i tak och väggar samt ventilation.
Om då FTX kan ta bort 3 kW i ventilationsförluster så innebär det att energibehovet istället blir 7 kW vid samma utetemp.
Då har du sparat ca 30% av uppvärmningsbehovet.
Sen är det här ju något som är olika siffror för alla hus beroende på vem som bor där, hur tjock isoleringen är och hur mycket grejor man har som genererar värme inomhus i alla fall och hur varmt man vill ha inne.
Dock borde FTX bli allt mer kostsam när det blir allt kallare ute. Vid -20c ute lär värmeväxlaren i FTX:en knappast klara av att värma tilluften till rimlig nivå utan annan värmetillförsel. Sker det med elelement är det inget vidare, men sker det med värme från BVP blir det betydligt billigare.
Vårat system har fungerat jättebra sedan 1994-95 när huset byggdes. Visst är det ganska trögt, särskilt på våren när solen skiner på vardagsrumsgolvet. Då blir det ofta varmare inne än vi vill ha. Då kan det oxo upplevas som lite svalt inne på kvällningen innan golvvärmen kickar in.B Bte skrev:
När jag flyttade in i mitt hus 2003 så fanns det enbart en trasig FTX och en panna med elpatron. Att byta till FLVP var ett stort steg framåt, men elementen var dimensionerade utifrån att FTX fanns (inget som värmepumpssäljaren ens funderade på).
Hade jag bytt värmelösning idag så hade det blivit LVVP och FTX. Men nu har jag kompletterat FLVP med en LVVP och det blev kalasbra, så jag har inga ambitioner att byta något mer. LLVPn betalade av sin kostnad på mindre än ett år i minskad elförbrukning jämfört med elpatronen i FLVP.
Hade jag bytt värmelösning idag så hade det blivit LVVP och FTX. Men nu har jag kompletterat FLVP med en LVVP och det blev kalasbra, så jag har inga ambitioner att byta något mer. LLVPn betalade av sin kostnad på mindre än ett år i minskad elförbrukning jämfört med elpatronen i FLVP.
Och det är inget problem att ha frånluftsvärmepump som värmer upp tilluften med värme från kompressorn, tvärtemot vad alla i tråden här älskar att dra upp gång efter annan om kalldrag med flvp.E Eje_19 skrev:Allt det där låter helt rimligt. Jag trodde knappt det fanns hus med enbart frånluftsventilation utan återvinning längre, utom i äldre hus med självdragsventilation.
Dock borde FTX bli allt mer kostsam när det blir allt kallare ute. Vid -20c ute lär värmeväxlaren i FTX:en knappast klara av att värma tilluften till rimlig nivå utan annan värmetillförsel. Sker det med elelement är det inget vidare, men sker det med värme från BVP blir det betydligt billigare.
Men i verkligheten sitter de med bvp i självdragsventilation och dålig luftkvalitet, ibland en paxfläkt i badrummet som går sporadiskt. Kanske finns det en ftx från 80-talet.
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 699 kr inkl moms
Läs mer
Jaa, vi har varmt, Brukar sällan vara mindre än 24c i rummen vi vistas, utom sovrum där vi har 20c! Golven här består av "fuskparkett" där kärnan är spånskiva. Nu 30år gammal och till delar i behov av utbyte.S steffo_b skrev:Då har du rejält varma golv. Jag har inte sett någon parkett som enligt tillverkaren tål över 27 grader i yttemp.
Så jag skulle inte gå så högt i temp på golven. Om man inte har korkmatta, vinylgolv eller liknande som tål värmen.
Våra golv är 24-25 grader varma under vintern och vi har ca 22,5 grader inne.
I badrum är det matta.
Planen är att byta till vinylplank som lär vara både hållbara och vattentåliga.