D
F Freddie Blomqvist skrev:
Värmepumpar som har så högt COP (coefficient of performance) som möjligt, det finns en faktor som heter SCOP (seasonal coefficient of performance) som många tillverkare kör med men då är det ärligast mot dig att du tittar på COP bara.
Hade tänkt att hålla mig utanför diskussionen men du har så rätt.

Att välja mellan en flvp och bvp skulle jag alla gånger om året välja bvp,en.

Dyrare installation, ja, uppskattningsvis ca 100k . Men ökar konforten och värdet på huset bra mycket mer.

I norra Sverige har en flvp COP ca 2 till kanske 2,5 vintertid men blir det riktigt kallt kan COP,en gå under 2.

Medan en bvp ligger på ca COP 5 med golvvärme som i det här fallet, konstant.
Dessutom är bvp,en tystare.

Har för mig att totala merkostnaden för BVP vs. FLVP som var standard hade varit runt 150k för mig när jag gjorde valet.

Om vi kör på SCOP 5 vs. 2.2 så skulle jag spara 2600kWh/år = 2600kr/år. Återbetalningstid över 50 år med ungefär det elpriset som varit hittills. Klart över pumpens livslängd även om man vill betrakta borrhålet som evigt. Hade det varit 20 år hade jag kanske valt BVP då.

Gällande komforten så finns det absolut inget att klaga på. Pumpen låter lika mycket som en BVP (dvs. nästan ingenting), ventilationen låter bara i tvättrummet där pumpen är, men den mekaniska ventilationen kommer man inte ifrån med BVP heller.

Kör radiatorer, då golvet inte är kallt så tänker jag inte heller att platta med golvvärme hade varit värt den extra 300k som det hade kostat i merpris.

A Alikzus skrev:
Det här med frikyla dyker upp i typ varje tråd om BVP. Men hur vanligt är det att man faktiskt har det? Jag säger inte att det är ett dåligt argument, utan är mest nyfiken. Det drar ju med sig en del att installera något sådant.
När vi byggde nytt var det en merkostnad på typ 10000kr att få med ett kylbatteri till ventilationen, därtill då några timmar VVS för att ansluta (vilket de gjorde med ventiler satta fel först…). Har givit oss en mkt skön sänkning av temperatur i tilluft på ca 8 grader under sommaren, dvs ca 22 in vid 30 ute. Förutsätter ju då man har mekanisk till och frånluft (FTX), annars kan man inte nyttja kylan från bergvärmen.

Mitt tips på grundfrågan är att ska det hållas billigt så skippa den vattenburna värmen och kör på ett par väl placerade luft-luft värmepumpar. Och köp ett par goa fårskinnstofflor så du inte stör dig på ett lite svalt golv :-). Blir klart lägsta installationskostnaden och billigare teknik över tid, skulle även tro driften inte blir mer än med tex bergvärme som har liknande effektivitet. Men ska du ha golvvärme, vilket jag helt föredrar komfortmässigt, är bergvärme en rimlig merkostnad för att få det bästa systemet utan växlare som väsnas utomhus och med möjlighet till kyla av luften in på sommaren då.

• Gilla
Hullefar och 4 till
  • Laddar…
E Eliza77 skrev:
Ni som skrivit att man kan använda bergvärme även till kylning t.ex. på sommaren? Hur fungerar det?
Det finns något som kallas frikyla man har en innedel som vid vanlig airconditioner men kylan tas i från borrhålet. Vi bygger just nu i Skellefteå och har då bergvärme samt frikyla bör

Att ha en bergvärmepump där man inte bor året runt skulle jag skippat. Vad gör du om den får larm och slår över på el?

Jag hade glykolfyllt golvvärmen och kört elpanna och kompleterat med en luftvärmepump, vvb och någon elradiator.

Driftsäkrast när man inte bor där jämt.

Solceller ger noll i ett fritidshus. Köp till ditt ordinarie boende isf.

D
J John Carlson skrev:
Har för mig att totala merkostnaden för BVP vs. FLVP som var standard hade varit runt 150k för mig när jag gjorde valet.

Om vi kör på SCOP 5 vs. 2.2 så skulle jag spara 2600kWh/år = 2600kr/år. Återbetalningstid över 50 år med ungefär det elpriset som varit hittills. Klart över pumpens livslängd även om man vill betrakta borrhålet som evigt. Hade det varit 20 år hade jag kanske valt BVP då.

Gällande komforten så finns det absolut inget att klaga på. Pumpen låter lika mycket som en BVP (dvs. nästan ingenting), ventilationen låter bara i tvättrummet där pumpen är, men den mekaniska ventilationen kommer man inte ifrån med BVP heller.

Kör radiatorer, då golvet inte är kallt så tänker jag inte heller att platta med golvvärme hade varit värt den extra 300k som det hade kostat i merpris.
Ja du ligger nu på ett COP på ca 2,2

Om man räknar på COP 4 med din förbrukning och med hänsyn att du har radiatorer.
Besparing: 2800 kWh/år.
Vid 1 kr/kWh ca 2800 kr/år
Vid 1,5 kr/kWh ca 4200 kr/år

Du hamnar inte så långt ifrån 20 år.(då räknar jag med prisdiff på 100k)
Men om flvp ingått i huspaketet då är det som du säger ännu längre avbetalningstid och därmed inga funderingar.

Själv kör jag budget, llvp som primära uppvärmning stöttad med en kamin av lite större modell.

D Danne824 skrev:
Ja du ligger nu på ett COP på ca 2,2

Om man räknar på COP 4 med din förbrukning och med hänsyn att du har radiatorer.
Besparing: 2800 kWh/år.
Vid 1 kr/kWh ca 2800 kr/år
Vid 1,5 kr/kWh ca 4200 kr/år

Du hamnar inte så långt ifrån 20 år.(då räknar jag med prisdiff på 100k)
Men om flvp ingått i huspaketet då är det som du säger ännu längre avbetalningstid och därmed inga funderingar.

Själv kör jag budget, llvp som primära uppvärmning stöttad med en kamin av lite större modell.
Och en flvp håller aldrig 20 år. Måste man ta hänsyn till.

• Gilla
Danne824
  • Laddar…
D docboy skrev:
oftast inte bvp heller

E Eliza77 skrev:
Tack för alla svar!
Vedpanna är nog inget alternativ då jag är själv och även är bortrest en del av året. Vill göra annat än att elda med min tid. :)
Solceller tänkte jag mest var till för att hjälpa till att driva värmepump och övriga elektriska delar.

När ni säger "rätt dimensionerad" luftvärmepump eller bergvärme hur stor skulle man behöva ha för ett liknande hus?
Jag bor mellan zon 7 och 8.
Solpanelerna ger ingen el när du behöver ha värmen igång. Inte ens i Skåne får vi ihop särskilt många kilowatt på vintern trots att vi har soltimmar samt saknar snö som täcker panelerna. Så de kan inte driva värmepumpen, jag kan vara glad om jag kan spara 50-100 kronor i månaden med energin de ger på vintern, om det hade varit snö hade de inte producerat något alls. Nu för tiden lönar sig solpaneler mest om man har elbil. Ni i norr har så billig el att det skulle ta länge än dess livslängd att tjäna ihop pengarna anläggningen kostar. Om jag hade byggt nytt hade jag satt in ett frånluftsystem. Mitt hus är gammalt så det är tyvärr inget alternativ för mig.

• Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
D
D docboy skrev:
Jag skulle uppskatta flvp livslängden till 15 år 😉 och pumpen till bv,n 20 år 😀 så där hämtar man hem några tusen lappar också som du så rätt påpekar.

D docboy skrev:
Min höll i 23 år, då bytte jag ut den, men inte för att den var trasig. :)

• Gilla
Scout och 1 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
oftast inte bvp heller
Precis

K Karl Heinz skrev:
Min höll i 23 år, då bytte jag ut den, men inte för att den var trasig. :)
Man kan ha tur också. 😀

K Karl Heinz skrev:
Varför skulle en bergvärmepump vara bättre än en kraftig frånluftsvärmepump? Bergvärmepumpen löser ju inte heller ventilationen.
En frånluftsvärmepump är egentligen inte en riktig värmepump som hämtar gratis energi från någonstans utanför huset, den tar bara reda på och återvinner en del av den energi som du redan har betalat för.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
D docboy skrev:
Min är uppe på 22 år nu. Jag återkommer om några år och berättar hur den mår då.

Men den gjorde inte jobbet då (elpatronen fick jobba mycket) och gör det inte heller idag (nu kompletterad av LLVP).

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.