32 555 läst ·
222 svar
33k läst
222 svar
Smartast uppvärmning i norrländskt klimat på nybygge
Precis, har man gott om överskottsenergi från annat i huset, exempelvis matlagning. så klarar den sig bättre än om man bara har hämtmat exempelvis.Sven Olov Strömkvist skrev:
Och som jag skrev tidigare, det blir elpatron när det är kallare än -15 då Niben enligt tråden spottar ur sig luft som är -15 grader.
Solceller i Norrland? När du behöver dem under vintern, lyser ju inte solen.E Eliza77 skrev:Jag skall bygga nytt hus i övre Norrland. Jag vill ha ett energieffektivt system men har inte obegränsat med pengar. Samtidigt vill jag inte snåla på effektivt system så jag sedan sitter med skyhöga elräkningar under vintern.
Huset kommer vara 100kvm med ryggåstak samt halva delen av huset har loft/övervåning. Det blir gjuten platta på mark med vattenburen golvvärme och treskiktsvägg (45+195+45), där man totalt kan isolera 285 mm. (Så en vanlig standard villa)
På tomten skall det även byggas ett garage/hundhus som är 6x6 meter. Det skall ev inkluderas i värmesystemet (alternativt drivas med egen luftvärme pump.
Jag förstår att bergvärme är kanske det bästa alternativet men har haft det i ett annat hus och hade då inga billiga uppvärmningskostnader. Och installationskostnaden är rätt häftig. Så frågan är om det finns en kombination av värme alternativt?
Bergvärme + Solceller
Värmepump + Solceller
Jordvärme?
Kamin kommer finnas i huset och tillgång till ved från skogen.
God isolering utan köldbryggor och bergvärme, med ett REJÄLT djupt borrhål är nog mest effektivt.
OM du har Radon I din berggrund, ska du Isolera grunden med radonfolie. Det är billigt, jämfört med att försöka göra sig av med radonet, när den redqn kommit in i huset.
Ska du inte kommentera på John Carlson som beskrev effektiviteten hos sin flvp i haparanda kommun någon sida tidigare?pacman42 skrev:
Kan bara hålla med, värme och ventilation bör vara separata system. Jag hade skippat golvvärmen och kört på klassiska radiatorer, trögheten i golvvärme gör att det inte är optimalt i kombination med braskamin.K Kasken skrev:Vid nybyggnad är det ju nära nog gratis att dra kanaler även för till-luften, så det är dumt att inte ta tillvara på chansen.
Så då blir kostnaden för installation av FTX mest materialpriset på värmeväxlaren.
BVP+FTX är ju tveklöst det som gäller om man vill ha en anläggning med god driftsekonomi, ju längre norrut man bygger desto mer potential finns det att spara. Lägg där till den ökande komforten av att slippa kallraset från till-luftsventilerna.
Halvvägs ner i landet, runt Gävletrakten nånstans bör man väl börja överväga en FLVP eller LVVP som alternativ till BVP och ställa driftsekonomin mot investeringskostnaden.
Varför inte en Flispanna om du har tillgång till skog. Den kan med magasin och matarskruv sköta sig själv.E Eliza77 skrev:Jag skall bygga nytt hus i övre Norrland. Jag vill ha ett energieffektivt system men har inte obegränsat med pengar. Samtidigt vill jag inte snåla på effektivt system så jag sedan sitter med skyhöga elräkningar under vintern.
Huset kommer vara 100kvm med ryggåstak samt halva delen av huset har loft/övervåning. Det blir gjuten platta på mark med vattenburen golvvärme och treskiktsvägg (45+195+45), där man totalt kan isolera 285 mm. (Så en vanlig standard villa)
På tomten skall det även byggas ett garage/hundhus som är 6x6 meter. Det skall ev inkluderas i värmesystemet (alternativt drivas med egen luftvärme pump.
Jag förstår att bergvärme är kanske det bästa alternativet men har haft det i ett annat hus och hade då inga billiga uppvärmningskostnader. Och installationskostnaden är rätt häftig. Så frågan är om det finns en kombination av värme alternativt?
Bergvärme + Solceller
Värmepump + Solceller
Jordvärme?
Om du är borta länge tror jag att ” vanliga ” elradiatorer, som du begränsar ner till några plusgrader. De kan du styra med smartphone att värma upp tills du kommer hem o startar upp flisen.
Beror helt på förutsättningarna och var man bor, jag har 185kvm med golvvärme samt frånluft.ylven skrev:
En frånluftsvärmepump klarar ju inte att värma ett hus helt själv. Värme förloras ju både genom väggar/fönster och varmvatten i avloppet. Om man däremot har många värmeproducerande elektriska appareater och välisolerat hus kanske det kan räcka. Apparater som datorer och mycken matlagning på spisen mm. När ingen är hemma är det väl knappast så mycket sådant, men har man en fin vespis så tenderar man att elda i den när det är kallt (egen erfarenhet), så det kanske räcker ändå. Se till att bygga en skorsten som tål längre eldande än bara för mys.
Funkar utmärkt och har inga som helst problem men sen har jag iofs 36cm tjocka isolerade lättbetong väggar som hjälper en del.
Nej. Tillverkarna av FLVP (exempelvis Nibe) säger att en FLVP behöver stöd av elpatron när det blir riktigt kallt.K Karl Heinz skrev:
anledningen är att pumpen kyler frånluften till -17 som kallast och om luften som kommer in är -17 så innebär det att FLVP precis räcker till att återvärma den inkommande kalla ventilationsluften och inget blir över för att kompensera för värmeläckaget genom väggarna.
Av den anledningen så räcker en FLVP inte till när det blir nedåt -20 grader utan behöver hjälp av elspets.
I norra halvan av Sverige är därför en Bergvärmepump mer effektiv.
Sen är ju frågan om man är villig att göra extrainvesteringen som borrhålet innebär. Det är ju trots allt ett antal tusenlappar.
Personligen skulle jag välja bergvärme före FLVP alla dagar i veckan.
Mmmm, om jag har egen mark så skulle jag drömma om en bra kombo.
Rejäla acktankar, 1500 liter som start
Berg- eller jordvärme kombinerat med en riktig vedpanna (du har ju ved), en elpatron skulle jag dessutom klämma in då de är billiga och de ör en effektiv backup.
Elen är billigare i område 3 och 4 men ambitionen är ju att stärka upp vårt elnät för att göra elen dyrare i norr och billigare i söder. Jag skulle inte lita på att elen kommer att vara billigare i norr framöver.
Berg- eller jordvärme kombinerat med en riktig vedpanna (du har ju ved), en elpatron skulle jag dessutom klämma in då de är billiga och de ör en effektiv backup.
Elen är billigare i område 3 och 4 men ambitionen är ju att stärka upp vårt elnät för att göra elen dyrare i norr och billigare i söder. Jag skulle inte lita på att elen kommer att vara billigare i norr framöver.
Om du hade BVP tidigare men upplever att du hade höga uppvärmnningskostnader så är det troligt att antingen var huset dåligt isolerat, värmepumpen feldimensionerad eller att den inte fungerade som den skulle.E Eliza77 skrev:Jag skall bygga nytt hus i övre Norrland. Jag vill ha ett energieffektivt system men har inte obegränsat med pengar. Samtidigt vill jag inte snåla på effektivt system så jag sedan sitter med skyhöga elräkningar under vintern.
Bergvärme + Solceller
Värmepump + Solceller
Jordvärme?
Om du har en BVP som är alldeles för liten eller om det är fel på kompressorn så går den in med elpatron för att stötta och då kostar huset lika mycket att värma som om du hade haft direktverkande el i stort sett.
Solcellerna kan du skita i. Det går nästan inte att få ekonomi i sådana om du inte har en elbil som du kör långt med och kan ladda dagtid när solen lyser.
När huset behöver som mest värme ger solcellerna ingen ström alls. Speciellt inte där du avser bygga.
Bergvärme är det mest effektiva sättet att värma förutsatt att du faktiskt har råd med installationskostnaden.
Visserligen är siffrorna från leverantörerna på COP i överkant. Riktigt så bra blir den aldrig.
Men om du bygger nytt och har välisolerat och golvvärme (såklart med ordentligt med isolering under plattan) så ska du nog kunna hålla ned temp på framledning så att du får ett COP för uppvärmningen på ca 4,5.
Det har jag haft trots ganska dåligt isolerat hus och därmed relativt hög temp på framledning i golvvärmen.
Jag har ett hus på 175+61 som varit ganska dåligt isolerat (120 i vägg och 195 i tak) och ett förråd som är oerhört dåligt isolerat (ca 70 i vägg och drygt 100 i tak som jag håller varmt.
Pumpen drar 5000 kWh om året för det inklusive varmvatten för två personer och två spädbarn.
Nu är det ju kallare där du avser bygga men du har mer isolering så det skulle förvåna mig om du inte kan få en minst lika låg uppvärmningskostnad med en väldimensionerad BVP.
Se till att den är tillräckligt stor och ta gärna till lite på djupet på borrhålet. Det lönar sig i längden.
Vill du göra det tokeffektivt så kan du koppla in en ackumulatortank på 1000 liter och koppla in en vattenmantlad kamin så kan du värma vatten till golvvärmen med kaminen när du ändå eldar så slipper värmepumpen göra något annat än cirkulera vatten när du eldar.
Men det kräver ju antingen lite mer avancerad styrning av värmen eller att du manuellt reglerar hur mycket som går genom acktanken för att få ut rätt värme.
Varför skulle du köpa en elpatron. Det sitter ju en som standard i alla bergvärmepumpar.R Risarvaren skrev:Mmmm, om jag har egen mark så skulle jag drömma om en bra kombo.
Min har en elpatron på max 9 kW som går att ställa om man ska tillåta den att ta max 0, 3, 6 eller 9 kW.
Men den går aldrig så den behövs bara om kompressorn skulle packa ihop. Mer elpatron än så behöver du absolut inte.
Däremot håller jag med till 100% om acktank och en vedpanna eller vattenmantlad kamin.
Vedpanna är tveklöst mer effektiv men en vattenmantlad kamin är praktiskt om man ändå vill ha en kamin i vardagsrummet för myseldning. Då ger den värme till hela huset samtidigt.
Plus att om den är vattenmantlad så går inte all värme ut direkt i rummet.
En del går ju direkt ut i rummet och gör det varmt just där och då men en stor del lagras i acktanken och kan anävndas för att värma hela huset under några timmar efter man eldat.
Jag har tänkt göra det, men har inte riktigt hunnit dit.K Karl Heinz skrev:
Men det korta svaret är att om han har annat som skapar värme (datorer, matlagning, hembrännare eller vad det kan vara) så räcker denna säkerligen till. Men man kan inte räkna in det i dimensioneringen av värmesystemet i ett hus. Är det kallar än -15 så kommer en Nibe F735 inte att räcka till, då måste man ha marginaler för framtida användare också.
Jag har också noterat att ingen pratat om varmvattenförbrukningen...
...förbrukar man mycket varmvatten så stjäl det värme från huset med en FLVP som enda värmekälla.