35 673 läst ·
226 svar
36k läst
226 svar
Smartast uppvärmning i norrländskt klimat på nybygge
En frånluftvärmepump tar ju värmen ur den luft som lämnar huset. Då måste annan luft in, och den är ju kall på vintern. Och det säger sig väl själv att man inte kan värma ett hus genom att ta värmen som lämnar det. Det måste till mer värme.K Karl Heinz skrev:
Anledningen att frånluftsvärmepumpar är populära är att de ju också uppfyller kraven på värmeåtervinning från den luft som måste ventileras bort. Genom att släppa in uteluften vid fönster och radiatorer slipper man dra ventilationsrör in i sovrummen och behöver bara dra frånluftsrör från kök och badrum, till skillnad från ftx då man låter frånluften värma inluften vilket också betyder att man måste dra ventilationsrör till sovrummen där luften ska in.
För vinterboende föredrar jag ftx som ger jämn och någorlunda varm tilluft överallt oavsett hur det blåser eller om någon öppnar ett fönster och sedan bergvärme eller luft/vatten för att värma radiatorer och varmvatten. Men det blir ju billigare att installera frånluftsvärmepump och tillföra extra värme med luft/luft-värmepump eller kamin när det är kallt. När det är varmare ute är det god ekonomi att använda frånluftsvärmepumpen för att värma vatten.
Föreslår jordvärme. Ger sig 5 års längre livslängd på värmepumpen jämfört med bergvärme förutsättningen är att du kan gräva ned slangen (400m) på ett bra sätt. Värmepump är kanon om man kör golvvärme med den låga framledningstempen.E Eliza77 skrev:Jag skall bygga nytt hus i övre Norrland. Jag vill ha ett energieffektivt system men har inte obegränsat med pengar. Samtidigt vill jag inte snåla på effektivt system så jag sedan sitter med skyhöga elräkningar under vintern.
Huset kommer vara 100kvm med ryggåstak samt halva delen av huset har loft/övervåning. Det blir gjuten platta på mark med vattenburen golvvärme och treskiktsvägg (45+195+45), där man totalt kan isolera 285 mm. (Så en vanlig standard villa)
På tomten skall det även byggas ett garage/hundhus som är 6x6 meter. Det skall ev inkluderas i värmesystemet (alternativt drivas med egen luftvärme pump.
Jag förstår att bergvärme är kanske det bästa alternativet men har haft det i ett annat hus och hade då inga billiga uppvärmningskostnader. Och installationskostnaden är rätt häftig. Så frågan är om det finns en kombination av värme alternativt?
Bergvärme + Solceller
Värmepump + Solceller
Jordvärme?
Kamin kommer finnas i huset och tillgång till ved från skogen.
På vilket sätt skulle en elpatron vara effektivare?H hapazard skrev:
Man gör en lösning som i folkmun kallas "frikyla".E Eliza77 skrev:
Det innebär att du leder in den vätska som normalt enbart cirkulerar från BVP ner i borrhålet in i levnadsutrymmet där du även cirkulerar den genom en värmeväxlare.
Vätskan tar då med sig värme från inneluften i huset ner i berget, och kyla från berget med sig upp ur hålet in i huset.
Driftskostnaden är försumbar, bara en vanlig fläkt vid värmeväxlaren och cirkulationspumpen som drar lite ström.
Kyleffekten är dock högst begränsad, vissa menar att "den gör stor skillnad", andra menar att "man märker knappt skillnaden". Teorin är sund dock.
Det är inte varken enkelt eller billigt att "eftermontera" i befintligt hus, mycket rördragning blir det, och alla rör måste isoleras ordentligt för att motverka kondens. Materialet är relativt billigt.
Stora nackdelen som jag upplevt det är att man ofta blir besviken på resultatet. Denna lösning avfuktar heller inte luften som en a/c gör, detta gör en otroligt skillnad i upplevelse då frikylan inte får bort "klibbigheten" i luften när det är riktigt varmt ute.
Personligen hade jag istället alla dar i veckan hellre lagt pengarna på en enklare LLVP o kört den som a/c på sommaren.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Husägare
· Lindome
· 32 inlägg
Vi som jobbar med Ventilation ogillar principen med friskluftsventiler. Man tar år 2025 fortfarande in kall luft och det upplevs som dragit och kallt. Har man råd och kan så rekommenderar vi gärna luft/vatten i kombo med ftx. De som promotar flvp är oxo dem som påstår att paxfläktar är det bästa som finns.K Karl Heinz skrev:
Håller med om allt förutom att den avfuktar självklart luften också.K Kasken skrev:Man gör en lösning som i folkmun kallas "frikyla".
Det innebär att du leder in den vätska som normalt enbart cirkulerar från BVP ner i borrhålet in i levnadsutrymmet där du även cirkulerar den genom en värmeväxlare.
Vätskan tar då med sig värme från inneluften i huset ner i berget, och kyla från berget med sig upp ur hålet in i huset.
Driftskostnaden är försumbar, bara en vanlig fläkt vid värmeväxlaren och cirkulationspumpen som drar lite ström.
Kyleffekten är dock högst begränsad, vissa menar att "den gör stor skillnad", andra menar att "man märker knappt skillnaden". Teorin är sund dock.
Det är inte varken enkelt eller billigt att "eftermontera" i befintligt hus, mycket rördragning blir det, och alla rör måste isoleras ordentligt för att motverka kondens. Materialet är relativt billigt.
Stora nackdelen som jag upplevt det är att man ofta blir besviken på resultatet. Denna lösning avfuktar heller inte luften som en a/c gör, detta gör en otroligt skillnad i upplevelse då frikylan inte får bort "klibbigheten" i luften när det är riktigt varmt ute.
Personligen hade jag istället alla dar i veckan hellre lagt pengarna på en enklare LLVP o kört den som a/c på sommaren.
Produkter som diskuteras: "avfuktar"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Vi är väl ett antal här på bh som har det så visst det är ett antal ute i landet. Visst, installationen gör sig inte själv men vilken installation drar inte med sig lite jobb. Fördelen här är att man kan planera det tidigt i byggprojektetA Alikzus skrev:
Bor i Haparanda kommun, 1,5-plans Smålandsvillan Kalmar byggt 1,5 år sedan. Övervåningen isolerad först nu under hösten till totalt 156kvm, tidigare uppvärmd bara 95kvm bottenplan. Nibe S735 FVLP.
6034kWh förbrukad elenergi Okt 2024-Okt 2025, tillförd värme 13028kWh. Pumpens egna beräkningar men stämmer bra överens med energimätaren i elcentralen som är kopplad till pumpens matning. Inklusive så klart varmvatten och ventilation då.
Tänkte att bergvärmen inte skulle betala sig tillbaka och verkar som jag gjorde rätt val. Har aldrig haft problem med värmen i huset även när det varit runt -35C längre tid.
Har bott tidigare i äldre hus med bergvärme här i byn med större uppvärmningskostnader. Väldigt effektiv isolering i nya hus som gör FVLP mer ekonomisk än bergvärme även här uppe, i äldre sämre isolerade hus är det så klart en annan femma.
På fastigheten har jag även nybyggt varmgarage på 95kvm med 4m takhöjd inne, uppvärmd enbart med Mitsubishi Sumo RW50 LLVP (håller värmen utan problem i vanlig drift, inställd på 18C), den drar ungefär lika mycket kWh som husets uppvärmning. Totala årsförbrukningen runt 15000kWh per år med hushållsel etc inkluderat.
Totalt i pengar är det ju relativt små summor, ca. 6000kr per byggnad och år för uppvärmning (1kr/kWh i medeltotalkostnad för elen de senaste 5 åren eller så, första 3 åren med fast och senaste 2 åren med rörligt elpris).
6034kWh förbrukad elenergi Okt 2024-Okt 2025, tillförd värme 13028kWh. Pumpens egna beräkningar men stämmer bra överens med energimätaren i elcentralen som är kopplad till pumpens matning. Inklusive så klart varmvatten och ventilation då.
Tänkte att bergvärmen inte skulle betala sig tillbaka och verkar som jag gjorde rätt val. Har aldrig haft problem med värmen i huset även när det varit runt -35C längre tid.
Har bott tidigare i äldre hus med bergvärme här i byn med större uppvärmningskostnader. Väldigt effektiv isolering i nya hus som gör FVLP mer ekonomisk än bergvärme även här uppe, i äldre sämre isolerade hus är det så klart en annan femma.
På fastigheten har jag även nybyggt varmgarage på 95kvm med 4m takhöjd inne, uppvärmd enbart med Mitsubishi Sumo RW50 LLVP (håller värmen utan problem i vanlig drift, inställd på 18C), den drar ungefär lika mycket kWh som husets uppvärmning. Totala årsförbrukningen runt 15000kWh per år med hushållsel etc inkluderat.
Totalt i pengar är det ju relativt små summor, ca. 6000kr per byggnad och år för uppvärmning (1kr/kWh i medeltotalkostnad för elen de senaste 5 åren eller så, första 3 åren med fast och senaste 2 åren med rörligt elpris).
Jag skulle som alternativ 1: Installera en Bergvärmepump (BVP) på 8-9 kW med fläktkonvektorer på undervåning, loft och garage för att få effektiv värmespridning och golvärmen på det och inomhusgivare i huset och garaget och stor acktank.E Eliza77 skrev:Jag skall bygga nytt hus i övre Norrland. Jag vill ha ett energieffektivt system men har inte obegränsat med pengar. Samtidigt vill jag inte snåla på effektivt system så jag sedan sitter med skyhöga elräkningar under vintern.
Huset kommer vara 100kvm med ryggåstak samt halva delen av huset har loft/övervåning. Det blir gjuten platta på mark med vattenburen golvvärme och treskiktsvägg (45+195+45), där man totalt kan isolera 285 mm. (Så en vanlig standard villa)
På tomten skall det även byggas ett garage/hundhus som är 6x6 meter. Det skall ev inkluderas i värmesystemet (alternativt drivas med egen luftvärme pump.
Jag förstår att bergvärme är kanske det bästa alternativet men har haft det i ett annat hus och hade då inga billiga uppvärmningskostnader. Och installationskostnaden är rätt häftig. Så frågan är om det finns en kombination av värme alternativt?
Bergvärme + Solceller
Värmepump + Solceller
Jordvärme?
Kamin kommer finnas i huset och tillgång till ved från skogen.
Alternativ 2: Installera en luft/vattenvärmepump (LVVP) på 8-9 kW med samma utrustning som alternativ 1
Alternativ 3: Installera en Frånluftvärmepump (FLVP) PÅ 8-9 kW med samma utrustning som alternativ 1
Sen skulle jag bygga med små och få fönster och isolera platta och tak väldigt väl.
Pay off tiden på BVP kommer du någ aldrig få igen eftersom det är stora investeringskostnader
Pay off tiden på LVVP och FLVP är betydligt kortare men LVVP är väderberoende och likaså FLVP till viss del jämfört med BVP.
Men när du kollar på värmepumpar så ska du kolla efter Värmepumpar som har så högt COP (coefficient of performance) som möjligt, det finns en faktor som heter SCOP (seasonal coefficient of performance) som många tillverkare kör med men då är det ärligast mot dig att du tittar på COP bara. Förenklat för COP är om en BVP har COP 5 och du tillför BVP med 1 kr el så får du ut 5 kr värme. Värmefaktorn på BVP:n är då 5 tex.
Vad skönt med ett exempel från verkligheten efter att bergvärmemaffian orerat ut sitt budskap för sin inbördes klubbJ John Carlson skrev:Bor i Haparanda kommun, 1,5-plans Smålandsvillan Kalmar byggt 1,5 år sedan. Övervåningen isolerad först nu under hösten till totalt 156kvm, tidigare uppvärmd bara 95kvm bottenplan. Nibe S735 FVLP.