T Trolltomte skrev:
Fjärrvärmen, eller uppvärmning, går inte att tids-styra på samma sätt, som förklarat tidigare, eftersom luften inte håller värmen på samma sätt som vatten i en isolerad behållare gör. Man kan inte välja att köra uppvärmning på max under 4h och ha kvar varmt hus några timmar senare, ett vanligt hus förlorar ca 50kwh passivt även om den är väl-isolerad.
Jag har en modern fjärrvärme växlare,som har genomströmningsvärmare till varmvatten....

P
Margut skrev:
KW/h är enhet för watt per timme. Detta används för att beräkna hur mycket energi du har förbrukat över tid. Och antalet kostar 1 kr i fasta kostnader som du enbart kan påverka genom att inte använda elen 👍✅
Förlåt svarar mig själv, tog för givet att alla förstod att vi pratar om ett antal kW/h och för varje kW/h så tillkommer där skatt och nätavgift mm, som brukar summeras till omkring 1kr.

T Trolltomte skrev:
Hej!

När min från-lufts varmvattenberedare gick sönder tittade jag på en ny, marknaden erbjuder från-luft-beredare för ca 27 000kr om man köper den själv, utan installation. En NIBE F110. Med installation blir det över 45 000kr.

En från-lufts-varmvatten beredare fungerar som så att den har en kompressor och använder energin i från-luften för att värma vattnet, eftersom värme-pumpar fungerar på så sätt, är det svårt för dessa att nå höga temperaturer, alltså över 60C. Det är precis som för luft-värmepump svårt att jobba bra när det är -20C och hålla värmen inne över 20C. Effektiviteten minskar.

Dessa värme-pumps tekniker har en effektivitet på ca 3, kan vara även 4. Alltså om man stoppar in 1kw el får man ut 3kw värme. Så gott så bra eller hur. Vi räknar med 3, även om många anger 2.8 som COP.

Men nu räknade jag på timpriserna för 2023 och 2024, medel-talet av de billigaste 4 tim-priserna jämfört med varje dags medel pris. Varför, för att en från-lufts beredare inte kan spara så mycket energi, den kommer till 60C och inte mer, allt över det blir långsamt och använder bara elpatronen. En från-lufts-värme pump kan alltså inte köras i 4 timmar och sen lagra energin för längre än 1 dag, från 60C är det snart under 50C där legionella tar över, knappt en dusch, väck.

Vad ser vi? Jo att en el-beredare, som ny kostar ca 10 000kr för samma vatten-mängd. Man kan få en NIBE 120L för 9000kr, eller metro cabinett 160L för 9000kr. (Värmepumps baserade jag kollade på var på 150L volymen).

Skillnad på 18 000kr ! I inköpspris.

Kan en värme-pumps beredare verkligen spara in 18 000kr i drift? För att motivera inköpspris? Över 15 år?
Vi räknar.

2023, var medel-priset för att köpa 4kwh 860kr. Köper man 4kwh med frånlufts-värmepump får man egentligen 12kwh värme, alltså om pumpen har COP 3. 72kr per månad.

2023, var medel-priset av de 4 billigaste timmarna 455kr. Med el-beredare kommer den köpa 12kwh rakt av. 455*3 blir 1367 som blir 113kr per månad blir kostnaden för varm vatten.

Med el-beredaren som tim-pris styrs, betalar man 41kr mer per månad. 492kr per år. 7380kr per 15år.

Oj då, fortfarande långt ifrån 18 000kr, man har alltså lagt ut 27 000kr och efter 15 år ligger man ändå back med 10 620kr !

Allt ni behöver gott folk, är tim-pris elavatal, och tim-pris styra era gamla el beredare.
Lite svårt att hänga med på hur du räknar men tycker att du verkar endast räkna med spotpriset? Vart tog påslag, energiskatt, överföringsavgift samt momsen vägen? Den ska väl ändå vara med när vi jämför två uppvärmningskällor med olika COP prismässigt?

Margut skrev:
Förlåt svarar mig själv, tog för givet att alla förstod att vi pratar om ett antal kW/h och för varje kW/h så tillkommer där skatt och nätavgift mm, som brukar summeras till omkring 1kr.
Det vår vän Daniel försökte förklara var att den korrekta enheten är kilowattimmar, som skrivs kWh. Du skriver kW/h vilket blir "kilowatt per timme", vilket inte är samma sak. 1/kr utläses "en per krona".

(Jag vet att detta inlägg är ett utslag av social inkompetens med vissa inslag av pedagogik.)

• Gilla
fribygg och 8 till
  • Laddar…
Margut skrev:
NEJ. Det heter kWh, inte kW/h!

• Gilla
Daniel 109 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det heter kWh, inte kW/h!
Det kan heta båda sakerna men syftar på två helt olika storheter varav den senare är rätt obegriplig...

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
P
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det vår vän Daniel försökte förklara var att den korrekta enheten är kilowattimmar, som skrivs kWh. Du skriver kW/h vilket blir "kilowatt per timme", vilket inte är samma sak. 1/kr utläses "en per krona".

(Jag vet att detta inlägg är ett utslag av social inkompetens med vissa inslag av pedagogik.)
Ja du, ser man skogen eller trädet 😂

P
useless useless skrev:
NEJ. Det heter kWh, inte kW/h!
Abso/lut du har helt rä/tt och det bekräftar jag skrift/ligen här, nu tror jag inte att det hjälper niv/ån i detta forum.

• Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Margut skrev:
Abso/lut du har helt rä/tt och det bekräftar jag skrift/ligen här, nu tror jag inte att det hjälper niv/ån i detta forum.
Nej en del inlägg gör nog inte det... 😉

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
S
Margut skrev:
KW/h är enhet för watt per timme. Detta används för att beräkna hur mycket energi du har förbrukat över tid. Och antalet kostar 1 kr i fasta kostnader som du enbart kan påverka genom att inte använda elen 👍✅
NEJ!
Där har du helt fel tyvärr.
Enheten för att mäta energi är kWh. Inget delat med alltså.

din föreslagna enhet skulle bli något av en bastard. w är nämligen i sig en sammansatt enhet där en watt är samma sak som en joule/sekund.
Dvs din enhet skulle bli Joule per sekund per timme.

Watt är en effekt. Dvs hur fort energin går åt. kWh är ett mått på total energi och fås fram genom att multiplicera effekten med tiden. Därav att även enheten ser ut så. Dvs att effekten Watt är multiplicerat med tiden Timmar som förkortas h.

Din enhet delar effekten med tiden vilket blir något slags acceleration. Typ jag skruvar långsamt upp effekten på min gasolbrännare så att den från början avger noll och efter en timme så avger den 2000 watt vilket betyder att jag ställer om den 2000 watt per timme.

1/kr betyder att något har ett pris som gör att du får en per krona. Typ dom här godisarna kostar 1 kr så du får en per krona ( 1/kr). Dom här godisarna är billigare och kostar bara 50 öre vilket betyder att du får 2/kr.

Jag förstår vad du menar men resultatet blir att det du faktiskt skriver blir motsatsen av vad du menar. Delat är ju motsats till multiplicerat.

• Gilla
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
Och så säger de att autism inte är en superkraft 🤔🧐...?

• Haha
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
P
S steffo_b skrev:
NEJ!
Där har du helt fel tyvärr.
Enheten för att mäta energi är kWh. Inget delat med alltså.

din föreslagna enhet skulle bli något av en bastard. w är nämligen i sig en sammansatt enhet där en watt är samma sak som en joule/sekund.
Dvs din enhet skulle bli Joule per sekund per timme.

Watt är en effekt. Dvs hur fort energin går åt. kWh är ett mått på total energi och fås fram genom att multiplicera effekten med tiden. Därav att även enheten ser ut så. Dvs att effekten Watt är multiplicerat med tiden Timmar som förkortas h.

Din enhet delar effekten med tiden vilket blir något slags acceleration. Typ jag skruvar långsamt upp effekten på min gasolbrännare så att den från början avger noll och efter en timme så avger den 2000 watt vilket betyder att jag ställer om den 2000 watt per timme.

1/kr betyder att något har ett pris som gör att du får en per krona. Typ dom här godisarna kostar 1 kr så du får en per krona ( 1/kr). Dom här godisarna är billigare och kostar bara 50 öre vilket betyder att du får 2/kr.

Jag förstår vad du menar men resultatet blir att det du faktiskt skriver blir motsatsen av vad du menar. Delat är ju motsats till multiplicerat.
man behöver förstå till vem jag skrev och varför för att förstå logiken i varför jag skrev som jag skrev. Men jag ber alla Sveriges ingenjörer om ursäkt jag trodde det var tydligt om man läser tråden, att jag inte hävdar att termen är kW/h och 1/kr. Men tydligen så förstår du inte det eller de andra som påpekat det redan.

FÖRLÅT ALLA FÖR STT JAG FULLSTÄNDIGT VÅLDFÖRDE MIG PÅ STORHETERNA INOM ENERGI OCH MATEMATIK. Gå en jävla kurs i pedagogik och social kompetensutveckling.

Margut skrev:
Gå en jävla kurs i pedagogik och social kompetensutveckling.
Är det någon särskild du kan rekommendera?

• Gilla
  • Älska
fribygg och 1 till
  • Laddar…
T
Margut skrev:
Jag vet inte riktigt hur du räknar ATT BETALA PÅ FAKTURAN, men oavsett vad elpriset är så är alltid 1/kr per överför kW/h skatt och nätavgift. Så varje kW/h du slipper köpa är 1 kr mindre på fakturan.

Så säg att beredaren har cop 3, och gör av med 3 ggr mindre energi mot ren elpatron.

Så kan ju en vp beredare vara 3ggr så dyr rakt av då blir det exakt samma utfall på plånboken, över tid.
Det stämmer precis som du skriver. Så är det.
Men tänk om, hypotetiskt, inköpspriset av energin är 3 gånger billigare om man köper de billigaste timmarna än om man köper dagens medelpris?

useless useless skrev:
Är det någon särskild du kan rekommendera?
Tänker du att det verkar finnas erfarenhet?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.