24 524 läst ·
221 svar
25k läst
221 svar
Slutet på värmepumpar, elberedare är prisvärda
Mitt val är Thermia MKR300. Även NIBE Compact elberedarna är mycket mer prisvärda än allt pump-baserat.plåtrickard skrev:
Fjärrvärmen får jag inte ansluta mig till för varmvattnet, så enkelt.
Det var just Nibe F110 som jag jämförde med en vanlig beredare. Ja den kan tim-pris styras med hemapul och hemafix för ca 500kr, även då skulle det ta 10 år för att motivera inköpspriset, då bortser vi från att dess ventilation inte går att styra separat från varmproduktion, så den blåser till 80% av tiden ut varm all uppvärmd luft och slösar energi. En separat ventilation för ca 2000kr kan styras smartare och ha olika hastigheter - bättre energi-effektivitet.S steffo_b skrev:
Ska vi även beakta då hur mycket extra energi frånluftsfläkten i NIBE F110 slösar, eftersom den måste ha högre statiskt tryck för att knuffa förbi värme-växlaren, även när den inte är på? En vanlig ventilation har inte det problemet.
Varför svarar du inte på frågan, varför kan en hemapulare för 500kr få timprisstyrning på en enhet som kostar 28 000kr, men NIBE vill ha 60 000kr för samma funktion?
Om du tittar på inlägg 65.A adron skrev:Vad händer om du inte tittar på billigaste fyra jämfört med hela dagen då? Även om du har en flvp som bör gå större del av dagen så kan du ju säga att den går 20 timmar om dagen till exempel. Eller 12 timmar. Båda bör med marginal räcka för att göra varmvatten. Typiskt är det större skillnad i kronor bara genom att plocka bort de dyraste timmarna än genom att plocka de billigaste. Det brukar vara en spik vid 18-20 och undviker du den så sänker du dagspriset till hälften.
Dessutom är det inte alls sjävklart att du kan utnyttja de billigaste timmarna på det sätt du tror. De är numera ofta mitt på dagen då effektavgiften är som högst, och då kan du tjäna mycket pengar bara på att sänka toppeffekten med 2 kW året om. Redan där sparar du nog 1000 kr per år.
https://www.byggahus.se/forum/threa...are-aer-prisvaerda.547121/page-5#post-6184386
Som jag skrivit så har jag räknat utifrån hans siffror på alternativen elberedare som timprisstyrs med timpris, pumpberedare som körs när det passar på månadspris samt pumpberedare som timprisstyrs.
Jag misstänker att om man bara undviker de allra dyraste timmarna så hamnar man nog väldigt nära att bara köra på medelpris.
Merkostnaden för en frånluftsvärmepump med beredare betalar sig alltså inom loppet av 10 år ungefär.oavsett hur man räknar.
Men i praktiken så har det inte någon större betydelse då det i slutändan inte är frågan om några jättestora pengar. Skillnaden mellan att timprisstyra pumpberedaren eller bara köra den på medelpris är inte mer än ca 600 kr om året dvs en 50 lapp i månaden. Vilket motsvara en dagens lunch var tredje månad.
Elberedaren däremot finns det pengar att spara på att timprisstyra eftersom den förbrukar såpass mycket.
Dock är det ju ändå i slutändan så att du tjänar bara på timpriser om du har möjlighet att flytta din förbrukning.
Och en av de största förbrukarna som folk har är matlagning.
Har man en häll och ugn som man råkar använda för att ge mat till sina barn lagom mellan 17-20 någon gång så innebär det med timpris att man köper rätt mycket el till högsta möjliga pris under dygnet vilket mycket väl kan offsetta hela vinsten med att timprisköra varmvattnet.
Jag har räknat fram och tillbaka på möjligheten att spara pengar med timpris men min slutsats är att det bara går att spara pengar på det om du har väldigt stora förbrukare som du kan timstyra.
Dvs du måste ha en elbil och köra mer än genomsnittsbilisten. Alternativt ha ett värmesystem i huset med stora ackumulatortankar så att du kan timprisstyra när värmepumpen till golvvärme eller radiatorer går. Men för att det ska vara möjligt så måste du också ha en överdimensionerad värmepump så att den kan ge hela dygnets värme inom loppet av några timmar på natten. Och värmepumpar med effekter på över 20 kW drar iväg ganska rejält i pris.
I annat fall blir resultatet att du kör timpris och därmed måste styra allt du kan till billigare timmar för att det som du inte kan styra blir dyrare och i slutändan får man mindre flexibilitet men utan någon ekonomisk vinst.
Steffo_B, för mig är ä'ven dina antaganden för låga för TS pris. Om jag använder kostnaderna i mitt fall som jag redovisar i inlägg 111, länkat här https://www.byggahus.se/forum/threa...elberedare-aer-prisvaerda.547121/post-6185198S steffo_b skrev:Men vi tar ett faktiskt exempelt baserat på dina egna siffror.
Du säger själv att du hade köpt el till beredaren för i snitt 0,31 kr.
Mitt medelpris över året med månadsmedel var för bara elen ca 0,80 kr.
Det betyder att jag betalar nästan 3 ggr så mycket som dig för varje kWh.
Men när vi tar med påslagen så blir ditt elpris inklusive påslag, certifikat, överföring, skatt osv 0,99 kr.
Mitt elpris när vi lägger på dom sakerna blir 1,44.
Så då kan inte TS med ett spotpris om 0,31 kr/kWh ex moms landa på 0,99kr/kWh inkl moms. 0,31 kr/kWh på nordpool blir i slutpris för privatperson (inkl moms) 1,69kr/kWh och ditt pris blir 2,04kr/Kwh vilket betyder att du betalar 20% mer per kWh, inte 44% mer.
Det är klart att det är inte givet att ni bor i Vattenfalls elnät och har Tibberspåslag om 0,08kr, men marginalpris om 70 öre känns för lite när bara energiskatten är 54,9 öre/kWh.
Jo det går. Det finns styringångar för att blockera elpatron respektive kompressor. Dessa påverkar inte ventilationen.T Trolltomte skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det många opponerar sig mot är snarare alla felaktigheter du skriver än din slutsats.
Hela diskussionen finns till, för att tim-pris variationerna är så enorma, annars är ju valet solklart som det var 2010, när tim-pris skillnaderna över dygnet är låga, förbruka mindre kwh så vinner den.pacman42 skrev:
Intressant diskussion. Jag har LLVP och FLVP på huset och främst använder FLVP för att värma två rum samt VV, min LLVP används för att värma resten av huset. Den dag min FLVP ger upp så behöver jag en annan lösning för värme (i två rum) och VV och har tittat på olika lösningar, utan att hitta vilken väg jag skall gå framåt. FLVP är ju extremt dyrt så jag har snarare tittat på el och ack-tank istället, men jag vet inte vad som är bäst.
Jag har även funderat på att använda solpaneler för att direkt värma (med likspänning) vattnet i ack-tanken också. Denna lösning skulle dessutom kunna fungera även på min FLVP idag, så det är en attraktiv övergångslösning.
Men tillbaka till trådens slutsats, jag hamnar på liknande kalkyler för min FLVP iom att jag har LLVP också, det lönar sig bättre med att bara värma vattnet direkt med el än att köpa en värmepump. Särskilt om jag kan spara värmen till dagen i en ack-tank. Men en Nibe F110 har jag inte räknat på, så det kanske är läge att se om den kan vara intressant.
Jag tror att tim-priserna i framtiden kommer vara ännu större, det kommer finnas minst 3-4 timmar på dygnet när priserna är 0 och negativa, och där pristopparna kommer bli ännu högre.
När pris-skillnaderna är, med alla påslag och avgifter 3. Då förverkas en pumps COP på 3 och kostnaderna för brukande blir lika.
Detta påstående är ett faktum som 2+2=4, men @steffo_b du får gärna motsätta dig nu och bevisa denna felräkning med en faktor om att minsann är pumpar bättre för andra människor betalar via bidrag och försäkringsbolag och att det är modernt och fint med pumpar, värmeväxlare kompressorer och fläktar.
En modern beredare kan hålla värmen väldigt bra, min förlorar 8C på 24h, är den på 85C så finns det 2 dagar utan att behöva värma den alls och använda den fullt ut innan man behöver värma på. 4 dagar om den står oanvänd, innan den når 53C. Märk väl att denna energin går inte till spillo på vinter-året, den värmer upp ditt hem.
Nej. Nibe F110 är förberedd för att timprisstyras. Den kan göra det för 0 kronor. Du måste läsa innan du svarar.T Trolltomte skrev:Det var just Nibe F110 som jag jämförde med en vanlig beredare. Ja den kan tim-pris styras med hemapul och hemafix för ca 500kr, även då skulle det ta 10 år för att motivera inköpspriset, då bortser vi från att dess ventilation inte går att styra separat från varmproduktion, så den blåser till 80% av tiden ut varm all uppvärmd luft och slösar energi. En separat ventilation för ca 2000kr kan styras smartare och ha olika hastigheter - bättre energi-effektivitet.
Ska vi även beakta då hur mycket extra energi frånluftsfläkten i NIBE F110 slösar, eftersom den måste ha högre statiskt tryck för att knuffa förbi värme-växlaren, även när den inte är på? En vanlig ventilation har inte det problemet.
Varför svarar du inte på frågan, varför kan en hemapulare för 500kr få timprisstyrning på en enhet som kostar 28 000kr, men NIBE vill ha 60 000kr för samma funktion?
Den kan också timstyra ventilationen separat från värmepumpen.
Dvs den kan styras precis lika smart som vilken separat ventilation som helst.
Och det betyder att för att ditt alternativt ska vara vettigt så måste du köpa en ventilationsfläkt separat vilket betyder att du måste köpa fler grejor. Vi har alltså bortsett från att du behöver köpa en separat frånluftsfläkt.
För du behöver ventilation. Ja. Ventilation släpper i många fall ut värme men d måste ha ventilation. Annars för bu problem med mögel och fukt i huset och det är inte heller kul. Så du kommer inte undan den delen tyvärr och oavsett hur du räknar på det så blir det förluster.
Om vi antar att den delen av dygnet när den inte värmer vatten så slösar den bort värmen i frånluften och det blir 80% av tiden.
Ditt alternativ slösar ju bort energin 100% av tiden. Det är ju ännu sämre.
Nibes frånluftsfläkt kan ju dessutom tidsstyras över dygnet för olika luftlöden vid olika tider så den minimerar det.
Det är inbyggda funktioner. Medan ditt alternativ på ventilation troligen inte har det utan en del hemmapul.
F370 säljs inte längre för övrigt. Den heter F372 idag så det var nog några år sedan du tittade på priserna.
Aneldnigen till att den är dyrare är för att det är en helt annan produkt.,
Nibe F110 är en frånluftsvärmepump som bara har varmvattenberedare.
Nibe F372 är en frånluftsvärmepump som är avsedd att värma hela huset plus att den har varmvattenberedare.
Helt olika produkter. Du kollar på en som gör mycket mer än det du efterfrågar så om det ska bli rättvist så måste nog din elberedare kompletteras med en laddplats i garaget så att vi får med något onödigt där med.
De 60 000 som den kostar är alltså för att ersätta även din fjärrvärma för att hålla huset varmt. Är det den du räknar på så måste vi börja kolla på fjärrvärmapriserna samt vad en fjärrvärmecentral till ditt hus kostar.
Och då börjar det bli betydligt mer komplicerat så det är kanske bäst att vi börjar med alternativet att räkna bara på varmvattenproduktion.
Så för att summera det enkelt.
Nibe vill inte ha 60 000 för samma funktion. Nibe vill ha 60 000 för en helt annan värmepump med ett helt annat användsningsområde.
Något som du kanske insett om du läst specarna lite vilket du bevisligen inte gjort på mycket länge eftersom du hänvisar till en modell som inte säljs längre.
Faktum är att Nibe inte har någon pumpberedare där du inte får timstyrningen på köpet. Dom har bara F110. Dvs om du väljer den så får du en värmepump som kan timstyras samt inbyggd ventilation som kan styras över dygnet för att ge önskat flöde under olika tider på dygnet.
Du har inte ens pratat om vad ventilationsfläkten som du ersätter den med kostar. Och jag gissar att den inte hade automatiken "out of the box".
Besserwisser
· östergötland
· 2 658 inlägg
Det är möjligt att jag varit för snäll med hans siffror men jag har medvetet låtit det vara snällt för hans siffror eftersom resultatet fortfarande blir att hans valda alternativ kostar mer.Hemingway skrev:
Steffo_B, för mig är ä'ven dina antaganden för låga för TS pris. Om jag använder kostnaderna i mitt fall som jag redovisar i inlägg 111, länkat här [länk]
Så då kan inte TS med ett spotpris om 0,31 kr/kWh ex moms landa på 0,99kr/kWh inkl moms. 0,31 kr/kWh på nordpool blir i slutpris för privatperson (inkl moms) 1,69kr/kWh och ditt pris blir 2,04kr/Kwh vilket betyder att du betalar 20% mer per kWh, inte 44% mer.
Det är klart att det är inte givet att ni bor i Vattenfalls elnät och har Tibberspåslag om 0,08kr, men marginalpris om 70 öre känns för lite när bara energiskatten är 54,9 öre/kWh.
Jag har dessutom inte brytt mig om att ta upp effektavgiften som blir ett resultat av att man kör en 3 kW elpatron några timmar om dygnet.
Vad gäller mina priser så har jag räknat med de priser som Eon anger på min faktura inklusive moms.
Överföring 22,75 öre
Energiskatt; 54,88 öre
Fast påslag: 7,50 öre
Rörliga kostnader: 11,76. (exempelvärde från en månad då det varierar från månad til månad.)
Detta läggs på mitt medelspotpris
Eon anger samtliga siffror inklusive moms och jag lade in i Excel där jag räknade ut månad för månad vad jag betalat inklusiva alla påslag och sedan gjort ett medel över året vilket betyder att det jag räknat på är det faktiskt genomsnittspris jag haft inklusive Moms, överföring, energiskatt, påslag, osv. Och det blir 1,44
Det enda från mina fakturor som jag inte tagit med är den fasta abonnmemangsavgiften för den måste jag ju ha oavsett vilket beredare jag har eller om jag har timpris eller månadspris.
Jag har väldigt svårt att se vart det i så fall skulle blivit fel.
Redigerat:
https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventilation/ventilationsflaktar/ventilationsflakt-125-mm-2000047229S steffo_b skrev:
799kr
Tyvärr, inte värt att läsa resten av ditt inlägg, som vanligt bara tills ventilationen är fullt av lögner, halv-sanningar, fel-räkningar och fantasier. Du har bestämt dig, så njut av din pump, den är billigast, bäst, vackrast, mest inflytelserik, störst, miljö-vänligast, Greta-godkänd, modern och smart.
Men det här summerat blir juS steffo_b skrev:Det är möjligt att jag varit för snäll med hans siffror men jag har medvetet låtit det vara snällt för hans siffror eftersom resultatet fortfarande blir att hans valda alternativ kostar mer.
Jag har dessutom inte brytt mig om att ta upp effektavgiften som blir ett resultat av att man kör en 3 kW elpatron några timmar om dygnet.
Vad gäller mina priser så har jag räknat med de priser som Eon anger på min faktura inklusive moms.
Överföring 22,75 öre
Energiskatt; 54,88 öre
Rörliga kostnader: 11,76. (exempelvärde från en månad då det varierar från månad til månad.)
Detta läggs på mitt medelspotpris
Eon anger samtliga siffror inklusive moms och jag lade in i Excel där jag räknade ut månad för månad vad jag betalat inklusiva alla påslag och sedan gjort ett medel över året vilket betyder att det jag räknat på är det faktiskt genomsnittspris jag haft inklusive Moms, överföring, energiskatt, påslag, osv. Och det blir 1,44
Det enda från mina fakturor som jag inte tagit med är den fasta abonnmemangsavgiften för den måste jag ju ha oavsett vilket beredare jag har eller om jag har timpris eller månadspris.
Jag har väldigt svårt att se vart det i så fall skulle blivit fel.
Överföring 22,75 öre
Energiskatt; 54,88 öre
Rörliga kostnader: 11,76
Totalt = 97 öre/kWh vilket gör att TS nordpoolpris om 0,31 kr/kWh ex moms borde bli 1,36kr/kWh och inte så lågt som 0,99kr/kWh.
Jag är medveten att nu räknar jag ju på antingen din eller min situation med nätavgift och påslag från våra elhandelsbolag. Men det verkar vara enda sättet då TS själv inte verkar kunna presentera sina kostnader eller upplysa mig var han skrivit om dem.
Att du räknat rätt på ditt eget pris ifrågasätter jag inte, det är att jag tror du varit onödigt snäll med TS rörliga kostnader. Helt enig att fasta kostnader och effektavgift är rimligt att bortse ifrån här.
Visst. Om medelpriset inklusive skatter och avgifter blir mer än 3 ggr så högt som du kan köpa till timpris och välja de billigaste timmarna så försvinner vinsten med värmepumpen.T Trolltomte skrev:Hela diskussionen finns till, för att tim-pris variationerna är så enorma, annars är ju valet solklart som det var 2010, när tim-pris skillnaderna över dygnet är låga, förbruka mindre kwh så vinner den.
Jag tror att tim-priserna i framtiden kommer vara ännu större, det kommer finnas minst 3-4 timmar på dygnet när priserna är 0 och negativa, och där pristopparna kommer bli ännu högre.
När pris-skillnaderna är, med alla påslag och avgifter 3. Då förverkas en pumps COP på 3 och kostnaderna för brukande blir lika.
Detta påstående är ett faktum som 2+2=4, men @steffo_b du får gärna motsätta dig nu och bevisa denna felräkning med en faktor om att minsann är pumpar bättre för andra människor betalar via bidrag och försäkringsbolag och att det är modernt och fint med pumpar, värmeväxlare kompressorer och fläktar.
En modern beredare kan hålla värmen väldigt bra, min förlorar 8C på 24h, är den på 85C så finns det 2 dagar utan att behöva värma den alls och använda den fullt ut innan man behöver värma på. 4 dagar om den står oanvänd, innan den når 53C. Märk väl att denna energin går inte till spillo på vinter-året, den värmer upp ditt hem.
Men det kan bara hända om medelpriserna blir väldigt höga.
Om vi tar det pris du uppgav tidigare på 31 öre/kWh så blir det med alla påslag 0,99 kr/kWh.
Då har du köpt till billigaste 4 timmarna varje dygn enligt din uppgift. Så jag utgår ifrån att så är fallet.
För att då nullifiera vinsten med en värmepump helt så krävs att medelpris över året ska bli 3 ggr så mycket. Dvs snittet måste hamna på minst 3 kr/kwh inklusive alla avgifter.
Mitt snitt över året ligger på 1,44 inklusive alla avgifter
Det betyder att medelpriserna måste mer än fördubblas jämfört med idag samtidigt som de lägsta timpriserna inte blir dyrare.
För att det ska ske så krävs det betydligt mer än att de dyraste timmarna blir lite dyrare. Det räcker inte med att timpriserna tidvis hamnar på 10 kr/kWh.
Jag drar ju nytta även av de låga priserna eftersom även dom räknas med i medelvärdet. Och jag drar fortfarande nytta av att vi har ett överskott av el under sommarmånaderna. Om vi utgår ifrån att priserna under sommaren när behovet är lågt är i stort sett oförändrade så betyder det att det måste bli fantastiskt dyr el under vintern.
Det betyder i sin tur att de dyraste timmarna under året måste vara snordyra och ganska många.
Vi skulle behöv a ligga på snittpriser under vintermånaderna på närmare 5 kr/kWh för att det ska uppstå och det betyder troligen att topparna på el för timpris skulle hamna på över 20kr/kWh.
Och under en sådan period är det osannolikt att du skulle kunna hitta speciellt billiga timmar med el eftersom dom dyraste perioderna har en tendens att inträffa när det är dålig tillgång större delen av dygnet.
Så scenariot att medelpriset skulle bli över 3 ggr så högt utan att det skulle slå negativt på din möjlighet att köpa lika billiga de 4 timmarna per dygn är väldigt liten.
Den troligaste förändringen är variationen över dygnet ökar så att antalet timmar med nollpris blir fler varje år samtidigt som topparna blir lite högre vilket får relativt liten påverkan på medelpriset.
Men om vi teoretiskt sett antar att du kan köpa el till nollpris hela året (osannolikt men vi antar det ändå) så får du ju ändå betala energiskatt och överföring mm vilket enligt ditt tidigare inlägg blir 0,60 kr ink moms så vi kör på det även om jag tycker det verkar lågt. Det är i vart fall betydligt lägre än jag betalar. Men vi kör på det.
I det hypotetiska scenariot så skulle det inte lägre vara lönsamt med värmepumpen om snittpriset över året vore 3 ggr. dvs 1,80.
Men för att det skall ske så krävs det att det blir så många nollpristimmar att du kan köra bara på dessa samtidigt som snittpriset skulle gå upp en hel del jämfört med idag.
Men vid dom prisnivåerna så är både sol och vindkraft olönsamma. Dom har problem redan idag.
Så det scenariot är extremt osannolikt.
Plus att det stora antalet nollpristimmar ju faktiskt trycker ned mitt medel också för dom är ju som sagt med i medelpriset.
Så ditt scenario där hela vinsten av en värmepump raderas ut är extremt osannolikt.
sen kan man ju förvisso gå in på det faktum att en värmepump ger bättre energiklass och bättre energideklaration vilket höjer värdet på huset och därmed kan ge något bättre villkor på lån samt ge mer pengar vid en eventuell försäljning. Men det blir alldeles för komplicerat att ta hänsyn till det även om jag är ganska säker på att bara dom faktorerna helt raderar ut kostnaderna för min värmepump.